2018-12-09, 13:28
Medlem
Walaroos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rapparen09
fyll; kör som du känner för. jag är snål på fames och använder "normal" eller "skinny" caps för att fylla.

lines: Träna pulsen, eller dra linjerna i luften för att få ett ungefär var du kommer hamna.

Tekniker ; du kan applicera all sorts målar teknik med burken. för att det inte ska se kladdigt ut så kan du alltid fylla från samma sida.

Alltså du fyller från höger till vänster, upp och ner, tvärtom funkar, men ej zigzag fyllning då ser det kladdigt.

Annars finns inte något direkt mer än att du ska känna dig trygg med burken och träning.

Tack som fan! Nu ska vi se vad det blir av haha
Citera
2018-12-09, 13:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Walaroo
Tack som fan! Nu ska vi se vad det blir av haha

lycka till, ta på handskar , med kylan så kan du få frostskador på fingrarna/händer
Citera
2018-12-19, 07:10
Medlem
Presentpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lolcpl
Vem bryr sig om burkarna låter?
Du ska ju inte smyga in i typ bibblan/riksdan och försöka göra en ninjamålning för att sedan dra..
Låter mer som att du är rädd för att din mamma ska höra, när du smyger in i ditt rum..

Det är den. Så länge man ser till att hålla de relativt stående och stabilt i ryggan eller påsen så låter det inte så värst mycket ändå.

Man ser alltid till att skaka burkarna hemma innan man ger sig väg ut så det inte behövs när man väl står där vid sitt spot eller är ute och drar tags.

Sen behöver man ju inte göra mer ljud ifrån sig än nödvändigt, men att det skramlar lite när man går är kanske inte hela världen.
Citera
2019-03-03, 16:22
Medlem
Vad betyder seconds? Eller vad är det för något
Citera
2019-03-03, 16:37
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pundapa
Vad betyder seconds? Eller vad är det för något
Linjerna utanpå konturen, second line. Omstritt vilken funktion den fyller men rent strikt så är seconds avskiljare mellan piece och bakgrund.

Intressant följdfråga: Tolkar ni det som att denna seconds eller bara bakgrund?

Här är i alla fall second line vit, väldigt vivid second dock.

Edit: En piece kan färgmässigt utformas inifrån och ut med en eller flera: Fyll, konturlinje, effekt (skugga+highlight, 3D), 2a linje (konturlinje, effekt, 3D m.m.). Sedan tar bakgrunden vid, finns säkerligen många andra sätt att forma på, men det är det klassiska al a måla tåg.

Här är en svartvit, utan seconds men med bakgrund
Och här är en med två seconds

Edit2: Eller är det kanske outline det heter. Är outline konturlinje, medan seconds är vad jag beskriver?
Senast redigerad av GoUoD 2019-03-03 kl. 17:13.
Citera
2019-03-06, 20:08
Medlem
svampen211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Linjerna utanpå konturen, second line. Omstritt vilken funktion den fyller men rent strikt så är seconds avskiljare mellan piece och bakgrund.

Edit: En piece kan färgmässigt utformas inifrån och ut med en eller flera: Fyll, konturlinje, effekt (skugga+highlight, 3D), 2a linje (konturlinje, effekt, 3D m.m.). Sedan tar bakgrunden vid, finns säkerligen många andra sätt att forma på, men det är det klassiska al a måla tåg.

Edit2: Eller är det kanske outline det heter. Är outline konturlinje, medan seconds är vad jag beskriver?

Ja blev skapligt förvirrad, jo tror du menar outlines. Seconds står ju för second outlines, så outlines är konturerna och seconds är det du beskrev innan.
Citera
2019-03-11, 11:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD

Citat:
Ursprungligen postat av svampen211
Ja blev skapligt förvirrad, jo tror du menar outlines. Seconds står ju för second outlines, så outlines är konturerna och seconds är det du beskrev innan.

outlines är väl bara lines, och seconds är den som skiljer bakgrunden ? blev förvirrad nu haha
Citera
2019-03-28, 15:47
Medlem
svampen211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rapparen09
outlines är väl bara lines, och seconds är den som skiljer bakgrunden ? blev förvirrad nu haha

Hhaha jo det var de jag menade, tror jag
Citera
2020-04-24, 03:05
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antee94
Behöver hjälp. Kan ej flashback. Jag undrar hur ni gör om ni ska måla graffiti på en vägg där det är fullt med klistermärken? Går det att måla över eller släpper markerna efter en stund?
Tja! Det är väl en smaksak. Tar väl i regel några år för klistermärken att släppa, men dem liksom tegel, murbruk och annat ytskikt släpper ju. Skulle inte lagt för mycket vikt på det, ska jag lägga en produktion så skulle jag kanske skrapa bort sånt som hänger ifrån väggen, oavsett om det är mossa, klistermärken eller tidigare färg. Annars är det inte mycket att bry sig om.

Men är det massor av klistermärken på ett ställe, då är det väl bättre att välja ett annat ställe att spraya på?
Citera
2020-05-04, 04:45
Medlem
beyonder1s avatar
Vad tycker ni om att flytta till en viss stad där det är mycket graff? Är det bara stockholm som gäller? Tar ju så jädrans lång tid med att få en bostad där haha
Citera
2020-05-04, 07:19
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyonder1
Vad tycker ni om att flytta till en viss stad där det är mycket graff? Är det bara stockholm som gäller? Tar ju så jädrans lång tid med att få en bostad där haha
Absolut är det väl det, och nej - alla städer med en layup är ju värt att flytta till om man vill vara med i (den större) scenen. Då är inte Stockholm störst, utan då gäller: "Borlänge, Hallsberg, Sävenäs och Malmö" enligt wiki. Malmö och Göteborg har med andra ord större potential än Stockholm, nog för att bostadskön är lika stor där.

Stockholm har haft sin charm, nu med kameror så är det jävligt meckigt att riskfritt lalla runt i tunnlar et c.
Citera
2020-05-04, 11:40
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyonder1
Det beror väl på vad du är ute efter. Visst, vissa städer har haft en konstant levande scen men annars beror det ju på om det är folk som kör och det brukar gå i vågor. Börjar en köra brukar det ofta synas mer inom kort. Du får väl helt enkelt se till att det blir mycket graff där du bor annars.
Finns sen inget som säger att man måste bo där man kör, skaffa bil och kör överallt istället! Personligen tycker jag att det är något av det roligaste med måleriet, det är lätt att hitta folk över hela Sverige att möta upp och måla med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in