Citat:
Ursprungligen postat av
Volumen
Det är bara så, grafitti är sabbotage, dina argument är löjliga och har inget gällande, grafittin har blivit ett gränsland där meningslösa människor hittat något att kriga om. Gå in i ett bostadsområde och måla en vägg på en privat villa så blir det enkelt att förstå, det är nämnligen samma sak som att måla på ett hreshus. Och tramset med ful betong är bara korkat.
Så för dig är graffiti ett lagrum snarare än en konstform, som jag uppfattar vad du skriver. Vad kallar du den spraykonst som målas lagligt, med efterapning av graffiti?
Edit: Givetvis är graffiti en rebellisk konstform, och det du skriver om är sedan väldigt många år (även iår) avhandlat i diverse vetenskapliga avhandlingar bl.a. inom kulturhistoria, psykologi m.m. De vågar dock se det längre, att det finns flera dimensioner i graffiti, bl.a. en där vandalism är A&O, däri är alkohol vanligt förekommande, och män är överrepresenterade utövare (enligt svarsformulär), på andra sidan så finns det sökande att utöva estetiska uttryck med syfte att pryda snarare än att förstöra. Oavsett vad syftet är så finner jag det som ett bra utövande. Dessutom är det svårt att få snuskgubbar som det finns i konsten (inte hybrid-fittor, snackar äckliga människor) att inse charmen med "riskkonst", förvisso är det väldigt mycket ovälmående folk, men att undvika dem är som att sila elefanter, ganska lätt.
Edit2: Det där krigande du skriver om kallas för beef, det är ett unikum kring graffitin & något som jag personligen tycker är fantastiskt uttryck hos målare. Tänk vad många ungdomar som hittar konsten genom graffiti, men det kommer du aldrig att förstå - din fascistiska "konst gör man på konstskola, foto på fotoskola"-gubbe.