2018-10-25, 19:25
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rapparen09
puls, och stadigt avstånd, alltid från samma sida, vänster höger, upp och ner, eller tvärtom.

Billigt att måla med roll, du får hitta rätt blandning med spädning.

Vanliga 15kr roll funkar, sånna påfylldbara rollers är slöseri med pengar .

du får ha tålamod med roll, isf som allt annat du får lära dig att hantera roll.

Det långsammare du rollar så blir det bättre resultat. slumpar funkar för att göra fina dekorationer.
Värt att nämna med roll är att det är viss (enorm) skillnad på munstyckena. Har alltid kört med vad jag hittat men köpte mig en på 4cm tjocklek, oj kände jag då - riktigt nöjsamt ett och tre ... suttit med roller (munstycke likt ett vedträ) som om det vore en rist-penna för att fylla betongen innan.

Ja, det är väl helt enkelt en fråga om utveckling, att fylla. Tänkte mer att göra flerfärgad fyll estetisk - men det är väl samma där: puls, och stadigt avstånd, alltid från samma sida, vänster höger, upp och ner, eller tvärtom (fick först en bild av sån där dåsig fyll i 12 färger när jag läste)
Senast redigerad av GoUoD 2018-10-25 kl. 19:28.
Citera
2018-10-26, 16:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Värt att nämna med roll är att det är viss (enorm) skillnad på munstyckena. Har alltid kört med vad jag hittat men köpte mig en på 4cm tjocklek, oj kände jag då - riktigt nöjsamt ett och tre ... suttit med roller (munstycke likt ett vedträ) som om det vore en rist-penna för att fylla betongen innan.

Ja, det är väl helt enkelt en fråga om utveckling, att fylla. Tänkte mer att göra flerfärgad fyll estetisk - men det är väl samma där: puls, och stadigt avstånd, alltid från samma sida, vänster höger, upp och ner, eller tvärtom (fick först en bild av sån där dåsig fyll i 12 färger när jag läste)

Ah yes, det är nästan som att rista med roll , går inte att köra snabbt om inte det är jätte tunt men då skvättar man över hela sig mer än vad det målas haha..

ahh okej, du menar så, hmm allstå man får helt enkelt hitta inspiration, kanske någon anime gubbe du gillar och färgerna passar perfekt för nån blandning, eller kasta massa trasiga leksaker i en låda och låt fantasin flöda...

svårt att beskriva något på det viset, det enklaste är bokstäver av olika färger, lite dimma här och där om man vill vara som resten.

men en bärs och lite fantasi bör få något unik, vem vet
Citera
2018-10-28, 04:22
Medlem
Nybörjar tips för dig som börjat exprimentera med rollern är att slå in den i en plastpåse efter användning så kan du spara den och återanvända den (bättre för miljön och plånboken). Men ska du måla en svettig spot skulle jag nog ändå lämna färgpytsen hemma och satsa på burkar, roller går visserligen snabbt men är ju jävligt "messy".
Citera
2018-10-28, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Horriblewriter
Nybörjar tips för dig som börjat exprimentera med rollern är att slå in den i en plastpåse efter användning så kan du spara den och återanvända den (bättre för miljön och plånboken). Men ska du måla en svettig spot skulle jag nog ändå lämna färgpytsen hemma och satsa på burkar, roller går visserligen snabbt men är ju jävligt "messy".
gick rätt fort även fast min stora roller pajja i början så va tvungen o fylla med en 10cm bred roller vilket inte var jätte najs menmen.
och ja messy blir det, lite svettig spot men va riktigt sugen på att rolla

https://anonfile.com/c1S6Wdj6b0/87896FF3-485D-41B3-9276-6A470896DFC8_jpeg
den blå
Citera
2018-10-28, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoafeRR
gick rätt fort även fast min stora roller pajja i början så va tvungen o fylla med en 10cm bred roller vilket inte var jätte najs menmen.

den blå

Nice! Va inte rädd för att blaska på nästa gång och kör större!

Sen förstår jag inte varför du har pjäsen liggandes längst marken... Bara jobbigt att rolla lågt ju
Citera
2018-10-28, 22:01
Medlem
Emptycola99s avatar
Citat:

den blå

känns lite knepigt att ställa sig att rolla så centralt (ser centralt ut)?
Citera
2018-10-28, 22:08
Medlem
Citat:

den blå

Även till nästa gång rekommenderar jag om du även ska rolla så "litet" eller inte så högt upp så rolla bara fyllen Lines drar du med fördel med burk. Då kan du även "flippa" lite mer med bokstäverna.
Citera
2018-10-28, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pogba
Även till nästa gång rekommenderar jag om du även ska rolla så "litet" eller inte så högt upp så rolla bara fyllen Lines drar du med fördel med burk. Då kan du även "flippa" lite mer med bokstäverna.
jajo meningen var ju o sätta den lite högre upp men blev inte så av nån andledning, ville inte lägga tid på o flippa bokstäverna, hade nog hunnit när jag tänker på det i efterhand men va en lite knepig spot speciellt för mig som brukar hålla mig till bombing.
Citera
2018-10-28, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pogba
Nice! Va inte rädd för att blaska på nästa gång och kör större!

Sen förstår jag inte varför du har pjäsen liggandes längst marken... Bara jobbigt att rolla lågt ju
rollern va 8cm bred då 30cmare pajja innan jag hann göra första bokstaven så blev det inte så stort.
Citera
2018-10-28, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emptycola99
känns lite knepigt att ställa sig att rolla så centralt (ser centralt ut)?
man ser oftast folk som kommer innan dom ser dig så brukar inte va nått problem. ganska centralt men pjäsen syns från viadukten ovanför så man får ju riskera lite för o få bra spots
Citera
2018-12-09, 11:33
Medlem
Walaroos avatar
Tja!

Det var aå mycket text och jag tappar tålamodet till att hitta rätt, hehe. Tänkte om någon kan hjälpa?

Har precis köpt ett box-set med 6 färger plus caps. Vad ska man tänka på när man börjar? Tips på videos? Vill verkligen lära mig allt

Må bäst!
/walaroo
Citera
2018-12-09, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Walaroo
Tja!

Det var aå mycket text och jag tappar tålamodet till att hitta rätt, hehe. Tänkte om någon kan hjälpa?

Har precis köpt ett box-set med 6 färger plus caps. Vad ska man tänka på när man börjar? Tips på videos? Vill verkligen lära mig allt

Må bäst!
/walaroo

fyll; kör som du känner för. jag är snål på fames och använder "normal" eller "skinny" caps för att fylla.

lines: Träna pulsen, eller dra linjerna i luften för att få ett ungefär var du kommer hamna.

Tekniker ; du kan applicera all sorts målar teknik med burken. för att det inte ska se kladdigt ut så kan du alltid fylla från samma sida.

Alltså du fyller från höger till vänster, upp och ner, tvärtom funkar, men ej zigzag fyllning då ser det kladdigt.

Annars finns inte något direkt mer än att du ska känna dig trygg med burken och träning.
Senast redigerad av Rapparen09 2018-12-09 kl. 13:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in