Citat:
Ursprungligen postat av
WhiskeyTango84
Hoppas du har rätt och jag fel. Man vet aldrig när det är läkemedelsbolag med i bilden. De kan helt plötsligt sluta sälja ett väldigt viktigt och nödvändigt preparat på en marknad för att de inte går med tillräcklig vinst. Alla tre återförsäljare av Nitrazepam la ju ner tillverkningen unisont, det kommer många med grava sömnstörningar att få lida för. Som sagt Iktorivil försvann helt från Storbrittanien 2016 och avregistrerades i Australien 2019 . Jag kollade upp behandlingsalyernativen för hur det ser ut för just epileptiker och där nämns inte ett endaste ord om någon bensobehabdling över huvudtaget. Som Tredjehandsalternativ när inget annat funkar ska man tydligen ge Gabapentin enligt riktlinjerna, ett preparat jag knappt kan något om och diazepam vid akuta anfall. Inga andra mediciner nämndes. Glömde att spara länk till källan men det är lätt att googla
Vad fan tar epileptikarna i Australien och Storbritannien nu? Om vanliga antiepileptiska mediciner inte fungerar?
Antiepileptiska(icke benso) fungerar inte alltid på svåra fall. Då används Iktorivil som komplement för att stoppa anfallen.
Har en syster som käkar 4 antiepilptiska mediciner plus Iktorivil. 4 mg per dygn tar hon av iktorivil.
Räcker med att vi sänker med 1 mg, och hon blir sämre direkt. Vore sjukt att ett sånt läkemedel skulle försvinna.
Lorazepam räddade livet på min syster när hon hamnade i status epilepticus. Ingen annan benso hjälpte då. Bara Lorazepam.
Iktorivil finns alltså inte alls i de länder du nämner? Inte ens på sjukhusen? Låter ju helt sjukt.
Gabapetin är förfan större gift, plus att den inte hjälper en bråkdel så mycket. Plus att Gabapentin har 23445 biverkningar. Benso har få.
Diazepam är bra. Men den hjälper inte alltid. Lorazepam är bättre mot svåra kramper.
Sjukt, pengar styr exakt allt.