Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-17, 07:50
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Helt enig.

Min helt ogrundade spekulation är att:

- LP har presenterats ett case som är så skadligt för OPs och hennes eftermäle att hon bara hade att acceptera.

- Kulorna är planterade av dem som velat påverka utredningen.

- OP sköts med ett annat, nog mer diskret vapen än en Magnumrevolver

De som inte håller med måste förklara hur kulorna är så oskadade som de är och att LP och andra inte verkar ha uppfattat hur högt en magnumrevolver låter när den avlossas.

Vilka sakliga fel ser ni i mitt resonemang?

Om det nu var en magnumrevolver borde väl LP:s hörsel ha
påverkats tillfälligt. Det finns väl inga vittnesuppgifter om
att hon inte verkade höra vad som sades.
Citera
2020-04-17, 08:34
Medlem
Den annalkande resan till Moskva -mars 86 verkar vara dödsdomen mot OP.
När den blev känd verkar många suspekta grupper i vårt samhälle börjat planera ett attentat.

Vittnesmålen om diskussioner om attentat började läcka tidigt men svensk polis vågade inte konfrontera vissa poliser mm.
Nu så många år senare tex (spångamannen ) vågar personer prata.

OP själv kunde inte ha undgått att resan skulle bli diskutabel.
SÄPO var inte omedveten om detta.Frågan är om OP blev varnad om att resan hade satt i gång denna aktivitet.
Att SÄPO är inblandad i detta är jag övertygad om på något vis, tyvärr!

Är jag minister vill jag ha tillit till den organisation som har hand om min bevakning.
Såg en dokumentär om Anna Lind igår och SÄPO gjorde bedömningen att hon ,Sveriges utrikesminister ,ej behövde bevakning!
Vad gjorde anställda på SÄPO vid den här tiden, fikade och pillade sig i naveln.
Jag har än idag ingen tillit till SÄPO och deras diskussion om att bekämpa terrorism.
Rikets säkerhetstjänst hm...........
Citera
2020-04-17, 09:42
Medlem
Jag rekommenderar ALLA oavsett vad man tror om Skandiamannen skuld att googla fram(jag försökte länka men det strulade) Tunnelgatan Palmemordet Skandiamannen ett detaljerat förlopp.

Signaturen Tunnelgatan har gjort en mycket grundlig genomgång av ALLA personer på och kring mordplatsen och deras rörelser med tidsangivelser.
Citera
2020-04-17, 10:25
Medlem
Roddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Du har rätt. Första skottet var antingen ett vådaskott eller ett skott riktad mot LP. Finns en snöfläck precis innan blodpölen. Innan den är det barmark.
Det andra skottet är förmodligen påsittande. Då kan gm stabilisera vapnet mitt i ryggen. Sedan är det godnatt.

Just baserat på vapentypen Revolver med Double actiontrycke utan manuell säkring skulle jag säga att vådaskott visserligen inte är omöjligt men ej troligt. Om man inte spänner hanen är trycket långt och tungt. Hanen spänner man för precision då man inte vill att det långa tunga trycket skall rubba revolvern.

Just när det gäller Borgnäs är han såklart ingen generell sanningssägare och i podden går han ibland på tvärs med det han skriver i boken men då han gör det är det för att lämna utrymme för alternativa tolkningar såsom Skandiamannens roll t.ex. Det han skall ha heder för är att han resonerar med ett stort mått stringens i kombination med fantasin i behåll för att hitta nya vinklar. Det är en svår balansgång men jag tycker hans resonemang håller ihop bra, läs boken jag tycker den är klart läsvärd.

Vittnet IM säger att gm står kvar en kort stund innan han lugnt stoppar undan revolvern och drar in i gränden. Jag tror han funderade på om han skulle ge LP ett dödande skott men nöjde sig med uppmärksamheten och drog.
Senast redigerad av Roddaren 2020-04-17 kl. 10:28.
Citera
2020-04-17, 10:41
Medlem
Roddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det mest graverande är att hans ”2:a-skottshypotes” förutsätter att det i särklass främsta vittnet LP ljugit om detta i decennier. I förhöret dagen efter, 860301, är hon mycket tydlig med vad som händer:
- hon hör smällar (förmodligen skottet och eko inifrån gränden)
- hon vänder sig mot maken för att kommentera
- hon ser honom sjunka ihop
- hon hör ytterligare en smäll och känner hur det bränner till på ryggen.

Det torde vara uppenbart för alla och envar att man inte missförstår ordningen i ovan skeende om man är den det handlar om. Återstår då för LB att förklara varför LP redan dag 1 bestämmer sig för att ljuga om skottordningen. Det han har försökt med är den s.k. möteshypotesen. Den passar dock mycket dåligt med skeendet utanför Grand där OP och MP föreslår att de skall gå hem och dricka te vilket LP avböjer.
oc

LP är inte att klassa som ett vittne eftersom hon aldrig förhördes enligt normala rutiner med bandning och t.ex konfronteras med motstridiga uppgifter. Hon har också kommit med motstridiga uppgifter om allt från ustasja till att hon hållet OP i armen vilket hon inte gjorde enligt andra vittnen osv.

Jag tror inte paret stämt träff med någon det är som du säger inte i linje med samtalet med Mårten där OP var på. Den närgångna gm tror jag snarare handlade om att han ville utföra dådet på en mer dold plats i gränden. LP gick något före OP vilket konstaterats av flera vittnen och kan indikera att de försökte lösgöra sig och traska vidare. gm kan helt enkelt försökt med "Någon är ute efter dig, ditt liv är i fara. Du bör inte åka till Moskva"
Citera
2020-04-17, 11:13
Medlem
Ang Vapensamlaren.

Enl Göteborgs Handel och Sjöfartstidning 1966 08 20 så jobbade en Dir Willy Glaser

hos firman Percy von Schoultz & Co Stockholm, som var exportör av skogsprodukter

Firman förvärvades av AB Jan Liebig och Direktör Glaser var chef för cellulosaavdelningen

allt från KB //
Senast redigerad av Gormer 2020-04-17 kl. 11:20.
Citera
2020-04-17, 11:35
Bannlyst
Nu har det gått exakt 2 månader sen KP blev uppringd av veckans brott och avslöjade hans planer.

Nu är det 2 månader kvar till deadline. Får se när presskonferensen kommer. Jag tror inom en månad. Antingen början av maj eller mitten av maj.
Citera
2020-04-17, 11:55
Medlem
Darkers avatar
Lite reflektioner angående en del konversationer i tråden

Magnumrevolver, kaliber: .357 Magnum
En revolver med denna kaliber smäller högt om man använder sig av fabriksladdad eller fulladdad ammunition.
Med tanke på dessa vittnesmål om "smällare", "avgasknall" med mera samt att kulorna som hittats, även om de är av typen Metal Piercing, är nära på oskadda tyder på att det kan handla om ammunition som laddats av skytten eller någon som laddar ammunition hemma.
Då kan man ladda med ett svagare krut, man kan använda en mindre mängd krut och man kan kombinera dessa två.
Att ladda ammunition, särskilt i magnumkalibrar, är inget ovanligt inom någorlunda vana skyttar.
Med en ammunition som laddats hemma kan du utan problem anpassa denna till en revolver med kortare pipa och därmed inte få denna "uppsvampning" ni talar om i tråden.

Vikten på vapnet
Många hänger upp sig på vapnets vikt.
Ja, som ovan kan ett vapen på 1,5 kilogram kännas tungt, om pipan dessutom är 6" känns det kanske även otympligt.
Men en van skytt kan utan problem hantera en 1,5 kilos revolver. Det blir som en förlängning av din arm. Precis som en smed lär sig använda tunga verktyg, som att en snickare använde hammare eller för all del, spikpistoler, dagarna i ända utan att för den del anse att det är ett tungt redskap.
Det handlar mycket om vana alltså

Skjuta någon med en hand på axeln på offret
Om en person ska elimineras och det krävs att skottet ska sitta garanterat i ryggen/bröstet så lärs det ut av vissa, hm, organisationer, att du tar tag i måltavlan i axeln eller kläderna vid axeln håller denna person under kontroll under tiden du avlossar två skott.
Två skott för att vara säker på att förstöra så mycket som möjligt i kroppen (lungor hjärta med mera). (Engelskan Cavity, se https://www.whitemountainforensic.com/wound-ballistics-motion-effects-projectiles-human-body/ temporary cavity)

Om skott nummer ett råkar träffa ryggraden faller personen rakt ner per omgående, håller skytten då i personen så dras skytten med ner lite grand, men eftersom skytten redan påbörjat skott nummer två riskerar detta skott att missa måltavlan.
Att missa med skott ett är nästan svårt i ovanstående scenario om inte personen i fråga vänder sig hastigt och är hyfsat kraftig i rörelsen, då går skott ett eventuellt vid sidan om måltavlan, det tar då någon sekund eller två för att rikta in vapnet igen.

Angående avstånd, vapen, måltavla
Om vi antar att skytten håller en hand på axeln på måltavlan och har vapnet i sin andra hand får man på en medellång person ett avstånd på ca: 25-35 cm
Beroende på laddning så kommer det eventuellt finnas krutrester och brännmärken i måltavlans kläder, men avsaknaden av detta är inte konstigt om vapnet är kortare och/eller ammunitionen är svagare än normalt

Metal Piercing bullets
Fråga: Vilket av nedanstående är rätt?
Kulorna som hittats refereras ofta i tråden som att de är från samma batch, samtidigt har jag läst någonstans att det är av samma blyisotop.
Är det samma batch handlar det garanterat om max 6000 patroner sålda i Sverige under den aktuella tiden. (Tror det var 100000 totalt för den batchen om vi ska leka med att patronerna smugglats in i Sverige) men är det samma blyisotop så kommer vi i ett annat läge med en gång.
Citera
2020-04-17, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Jag rekommenderar ALLA oavsett vad man tror om Skandiamannen skuld att googla fram(jag försökte länka men det strulade) Tunnelgatan Palmemordet Skandiamannen ett detaljerat förlopp.

Signaturen Tunnelgatan har gjort en mycket grundlig genomgång av ALLA personer på och kring mordplatsen och deras rörelser med tidsangivelser.

Åsheden skriver:
”Svaret på ödesfrågan vem det var som italienaren F mötte utanför pappershandeln dröjer. Inför den planerade spegelkonfrontationen mellan italienaren och herr B måste man skrapa ihop nio personer som liknar herr B och nio blå täckjackor som liknar den herr B bar på mordkvällen. Man tar kontakt med ett varuhus, men det visar sig svårt att få ihop ett tillräckligt antal blå täckjackor nu när vintern är slut och sommaren närmar sig med stormsteg”

Vad fan säger man om detta?
Om italienaren F bara fått göra en skiss, eller fått se så många jackor de kunde få tag på, med fördel begagnade så hade ”ödesfrågan” kunna lösas, och varför måste alla nio likna herr B?
Detta var tamejfan den sämsta ursäkt jag hört!

För övrigt ger jag inte mycket för rekonstruktionen om Skandiamannen.
Ambitiöst, men fullständigt uppåt väggarna.

AB står och trycker i en minut vid den norra annonspelaren och går sedan bakom LOP i 80 meter men upptäcker dem först i dekorimahörnan ett par sekunder innan mordet.
SE klämmer sig in i luckan mellan LOP och AB, men AB och NF ser ingenting.
Nu går AB bakom tre personer de sista 50 meterna utan att notera någon framför sig.

Och sen denna huvudvridning från trappen som är lika ofrånkomlig som osannolik.
SE förespråkarna har verkligen problem att få ihop ett trovärdigt scenario, och det är ren underhållning. Varför inte bara släppa det?
Citera
2020-04-17, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darker
Lite reflektioner angående en del konversationer i tråden

Magnumrevolver, kaliber: .357 Magnum
En revolver med denna kaliber smäller högt om man använder sig av fabriksladdad eller fulladdad ammunition.
Med tanke på dessa vittnesmål om "smällare", "avgasknall" med mera samt att kulorna som hittats, även om de är av typen Metal Piercing, är nära på oskadda tyder på att det kan handla om ammunition som laddats av skytten eller någon som laddar ammunition hemma.
Då kan man ladda med ett svagare krut, man kan använda en mindre mängd krut och man kan kombinera dessa två.
Att ladda ammunition, särskilt i magnumkalibrar, är inget ovanligt inom någorlunda vana skyttar.
Med en ammunition som laddats hemma kan du utan problem anpassa denna till en revolver med kortare pipa och därmed inte få denna "uppsvampning" ni talar om i tråden.

Vikten på vapnet
Många hänger upp sig på vapnets vikt.
Ja, som ovan kan ett vapen på 1,5 kilogram kännas tungt, om pipan dessutom är 6" känns det kanske även otympligt.
Men en van skytt kan utan problem hantera en 1,5 kilos revolver. Det blir som en förlängning av din arm. Precis som en smed lär sig använda tunga verktyg, som att en snickare använde hammare eller för all del, spikpistoler, dagarna i ända utan att för den del anse att det är ett tungt redskap.
Det handlar mycket om vana alltså

Skjuta någon med en hand på axeln på offret
Om en person ska elimineras och det krävs att skottet ska sitta garanterat i ryggen/bröstet så lärs det ut av vissa, hm, organisationer, att du tar tag i måltavlan i axeln eller kläderna vid axeln håller denna person under kontroll under tiden du avlossar två skott.
Två skott för att vara säker på att förstöra så mycket som möjligt i kroppen (lungor hjärta med mera). (Engelskan Cavity, se https://www.whitemountainforensic.com/wound-ballistics-motion-effects-projectiles-human-body/ temporary cavity)

Om skott nummer ett råkar träffa ryggraden faller personen rakt ner per omgående, håller skytten då i personen så dras skytten med ner lite grand, men eftersom skytten redan påbörjat skott nummer två riskerar detta skott att missa måltavlan.
Att missa med skott ett är nästan svårt i ovanstående scenario om inte personen i fråga vänder sig hastigt och är hyfsat kraftig i rörelsen, då går skott ett eventuellt vid sidan om måltavlan, det tar då någon sekund eller två för att rikta in vapnet igen.

Angående avstånd, vapen, måltavla
Om vi antar att skytten håller en hand på axeln på måltavlan och har vapnet i sin andra hand får man på en medellång person ett avstånd på ca: 25-35 cm
Beroende på laddning så kommer det eventuellt finnas krutrester och brännmärken i måltavlans kläder, men avsaknaden av detta är inte konstigt om vapnet är kortare och/eller ammunitionen är svagare än normalt

Metal Piercing bullets
Kulorna som hittats refereras ofta i tråden som att de är från samma batch, samtidigt har jag läst någonstans att det är av samma blyisotop.
Är det samma batch handlar det garanterat om max 6000 patroner sålda i Sverige under den aktuella tiden. (Tror det var 100000 totalt för den batchen om vi ska leka med att patronerna smugglats in i Sverige) men är det samma blyisotop så kommer vi i ett annat läge med en gång.
Anser du, med den kunskap du har, att de har efterlyst rätt vapen?
Citera
2020-04-17, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darker
Lite reflektioner angående en del konversationer i tråden (raderat)

Metal Piercing bullets
Är det samma batch handlar det garanterat om max 6000 patroner sålda i Sverige under den aktuella tiden.
(Tror det var 100000 totalt för den batchen om vi ska leka med att patronerna smugglats in i Sverige)
men är det samma blyisotop så kommer vi i ett annat läge med en gång.

Om vi leker med att patronerna smugglats in i Sverige så är Arne Sucksdorf en stark kandidat som smugglare om Dakuwangas inlägg stämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av Dakuwanga
Jag har bestämt för mig att jag läst att en kille som påstås vara "virkeshandlare" (låter som en riktig skojare om du frågor mig) har vapnet i sin ägo men kräver 500 000 SEK för att överlämna det till Farbror Blå. Vet dock ej om "virkeshandlaren" kunnat bevisat att det är just denna pickadoll han har.

Har för mig att vapnet importerades olagligt från Brasilien på 50-talet av regissören Arne Sucksdorff som ju gjorde ett par filmer om indianer i Amazonas. I så fall lär det väl inte finnas något serienummer att gå på, men det måste ju ha funnits en del andra vapnen förutom detta som inte polisen känt till eftersom de var illegala och som skulle kunnat använts av gm.

.

Om den revolvern var olagligt importerad så undrar jag lite över hur polisanmälan av stölden 1977 av Sucksdorf ser ut?

Typ "Jo, jag råkade få med mig en revolver av misstag när jag kom från Brasilien och nu har någon stulit den"

Edit: Insmugglade kulor kan ha samma blyisotop som lagligen importerade om de tillhör samma "göt". Det fanns minst 4-5 patroner kvar efter mordet, med S&W sjuskottstrumma, att "tillverka" fejkade mordkulor med fast då med annat vapen. Det är alltså inte ett nödvändigt kriterium att insmugglad ammunition till MOP har samma blyisotop som svensksåld ammunition.
Senast redigerad av Utredaren 2020-04-17 kl. 13:03.
Citera
2020-04-17, 13:05
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
LP är inte att klassa som ett vittne eftersom hon aldrig förhördes enligt normala rutiner med bandning och t.ex konfronteras med motstridiga uppgifter. Hon har också kommit med motstridiga uppgifter om allt från ustasja till att hon hållet OP i armen vilket hon inte gjorde enligt andra vittnen osv.

Jag tror inte paret stämt träff med någon det är som du säger inte i linje med samtalet med Mårten där OP var på. Den närgångna gm tror jag snarare handlade om att han ville utföra dådet på en mer dold plats i gränden. LP gick något före OP vilket konstaterats av flera vittnen och kan indikera att de försökte lösgöra sig och traska vidare. gm kan helt enkelt försökt med "Någon är ute efter dig, ditt liv är i fara. Du bör inte åka till Moskva"
LPs uppgifter skall tas med allt salt man önskar, men att plocka bort dem rakt av... då är foliehatt nästa steg IMHO.

Förhören med LP existerar i högsta grad, men de är inte bandade. Däremot är de skrivna och undertecknade av flera olika poliser, så det finns ingen anledning att tro att de är felaktiga i detta avseende:
LP är tydlig från dag 1 med att hon skjuts efter OP.

Detta viftar LB m.fl. bort som en detalj och går i stället i gång på vittnesuppgifter från längre håll, uppgifter som i inget enda fall har sett och hört OP bli skjuten med det andra skottet. Ingen berättar att det är vad de sett, allt är LBs antagenden om vad de menar. LP å andra sidan är glasklar med när hon blir skjuten: efter att OP sjunkit ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in