Citat:
Ursprungligen postat av
Sobrilbil
Ja. Det som Borgnäs gjort bra tycker jag är att han lyft fram saker som andra varit tysta om. Hans teorier är sekundärt och man gör bäst i att bortse från dem.
Advokat Ekman frågar AB i hovrätten hur långt han sett dem gå i bredd.
AB tänker en stund och säger sedan:
-2 meter kanske.
-2 meter?
-Ja max.
Då är frågan om han under dessa max två meter först och främst hunnit uppfatta dem som ett sällskap, det andra är om de sett ut att ha trevligt, och den tredje frågan är om han öht uppfattat någonting utöver en hand på axeln, som möjligen kunnat hålla i vapnet.
Vänsterhanden gissar han på, och har inte sett något vapen eller eldsflamma.
Om man ska dra slutsatser från AB:s berättelser måste man ha klart för sig att han gissar väldigt mycket, och förändrar sin historia på ett sätt som gör honom svajig.
Har han sagt minst fem meter tidigare så säger han här max två.
I förhören lämnar han olika versioner om huruvida han gick eller stod stilla vid tillfället, samt om han dröjt sig kvar på platsen.
Jag tillskriver detta hans påverkansgrad av alkohol i kombination med chocken, och värdet av hans vittnesmål tycker jag är begränsat.
Möjligen är den viktigaste och säkraste uppgiften att gm hade en blå stickad mössa.
1.30.
http://www.nationensfiende.se/wp-content/uploads/fup/Hovpart5.mp3
LB spinner också ganska hårt på Cecilia A när han ska dra scenariot i hamn, men Cecilias vittnesmål hänger på en mycket skör tråd.
Dels är det sent tillkommet, och dels har hon sagt att Palmes korsade Sveavägen vid Dekorima, vilket dom inte gjorde.
Men LB redovisar inte att Åke Larsson som körde bilen på flera ställen i förhöret säger att mordet skedde då de kom rullande mot trafikljusen.
Ergo:
Cecilia befann sig inte i korsningen under ”Olof Palmes sista steg” oavsett om det var tillsammans med mördaren eller inte.