Citat:
Ursprungligen postat av
cherryfive
I Aftonbladet och på SVT nyheter hänvisar man till Cajsa Älgenäs RMV som säger att PU har inkommit med en begäran och att inget svar har skickats.
Till Expressen säger Johan Rahm RMV "Det jag kan säga är att vi inte har genomfört någon analys och att ärendet är avslutat hos oss."
Begriper någon det här?
Analysen kan ha gjorts på NFC och släktskapsutredning hos Rättsmedicinalverket. PU kan vara rätt finurliga när de vill dölja vad de håller på med.
Aftonbladet har pratat med flera dna-experter som håller det för mycket sannolikt att det är en släktskapsutredning som nu genomförs på Rättsmedicinalverket på uppdrag av Palmeutredningen.
– I Sverige är det uppdelat så att Rättsmedicinalverket gör dna-analyser i släktskapsutredningar medan Nationellt forensiskt centrum, NFC, arbetar med spår från brottsplatser. Här kan jag tänka mig att man försöker göra en släktskapsutredning kopplat till något spår i utredningen där man nu kan ha fått fram en dna-profil, säger Marie Allen, professor i rättsgenetik vid Uppsala universitet.
Enligt Expressen så har KP sagt.
Palmeåklagaren Krister Petersson har i tidigare intervjuer utlovat någon form av lösning på Palme-mordet under det första halvåret i år.
– Jag är positiv till att kunna presentera vad som hänt kring mordet och vem som är ansvarig för det, sade han till SVT i februari.
"Kring mordet" blir medgärningsmän, tillhandahålla vapen, flyktbilsförare etc etc. Intressant