Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-04-28, 17:55
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
I Aftonbladet och på SVT nyheter hänvisar man till Cajsa Älgenäs RMV som säger att PU har inkommit med en begäran och att inget svar har skickats.
Till Expressen säger Johan Rahm RMV "Det jag kan säga är att vi inte har genomfört någon analys och att ärendet är avslutat hos oss."

Begriper någon det här?

Ja, Rättsmedicinalverket har inte gjort någon analys. Det var en anka.
Citera
2020-04-28, 17:57
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Kan inte vara ngt annat än mordvapnet och anledningen till topsning av Engströms släktingar är att kunna avfärda elefanten.
Om det är vapnet det gäller finns förmodligen massa DNA på den och att utesluta en elefant som var på plats måste ses som grundligt efter alla skriverier kring denne.
Fortfarande öppet läge imo.

Ja, och nu säger Rättsmedicinalverket i Expressen att de inte gjort någon analys.
Citera
2020-04-28, 17:58
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Dom kan möjligen hitta DNA spår från SE på Palmes byxor efter att han dragit i benen i ett försök att välta över honom till framstupa...😀
Kanske har han även hunnit peta på rocken precis som minst ett tjugotal andra denna kväll. T.o.m Robert Gustafsson kan ha satt sitt DNA på rocken.
Jag tycker uppriktigt synd om killarna på Expressen.

Ja, att SE och andra kladdat på rocken har vi förstått. Det är inget bevis.

Det enda jag kan se är att PU försöker/försökt koppla ett vapen till SE.

Men nu säger Rättsmedicinalverket att de inte gjort någon analys.

Snurrigt värre.
Citera
2020-04-28, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Dom kan möjligen hitta DNA spår från SE på Palmes byxor efter att han dragit i benen i ett försök att välta över honom till framstupa...😀
Kanske har han även hunnit peta på rocken precis som minst ett tjugotal andra denna kväll. T.o.m Robert Gustafsson kan ha satt sitt DNA på rocken.
Jag tycker uppriktigt synd om killarna på Expressen.

verkligen.
det var inte stig engström. fullständig skandal om det sätter dit honom.
Citera
2020-04-28, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
I Aftonbladet och på SVT nyheter hänvisar man till Cajsa Älgenäs RMV som säger att PU har inkommit med en begäran och att inget svar har skickats.
Till Expressen säger Johan Rahm RMV "Det jag kan säga är att vi inte har genomfört någon analys och att ärendet är avslutat hos oss."

Begriper någon det här?

Analysen kan ha gjorts på NFC och släktskapsutredning hos Rättsmedicinalverket. PU kan vara rätt finurliga när de vill dölja vad de håller på med.
Aftonbladet har pratat med flera dna-experter som håller det för mycket sannolikt att det är en släktskapsutredning som nu genomförs på Rättsmedicinalverket på uppdrag av Palmeutredningen.

– I Sverige är det uppdelat så att Rättsmedicinalverket gör dna-analyser i släktskapsutredningar medan Nationellt forensiskt centrum, NFC, arbetar med spår från brottsplatser. Här kan jag tänka mig att man försöker göra en släktskapsutredning kopplat till något spår i utredningen där man nu kan ha fått fram en dna-profil, säger Marie Allen, professor i rättsgenetik vid Uppsala universitet.
Enligt Expressen så har KP sagt.
Palmeåklagaren Krister Petersson har i tidigare intervjuer utlovat någon form av lösning på Palme-mordet under det första halvåret i år.

– Jag är positiv till att kunna presentera vad som hänt kring mordet och vem som är ansvarig för det, sade han till SVT i februari.
"Kring mordet" blir medgärningsmän, tillhandahålla vapen, flyktbilsförare etc etc. Intressant
Citera
2020-04-28, 18:02
Medlem
p.norths avatar
Jag tror inte det handlar om SE som gärningsman eller inblandning.
Jag tror att man har jobbat på 2-3 spår och ett av spåren var ev SE men nu kan man då avfärda SE. Det riktiga spåret är som 2 i ett.
Svenska och även utländskt inblandning.
Citera
2020-04-28, 18:03
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Kan inte vara ngt annat än mordvapnet och anledningen till topsning av Engströms släktingar är att kunna avfärda elefanten.
Om det är vapnet det gäller finns förmodligen massa DNA på den och att utesluta en elefant som var på plats måste ses som grundligt efter alla skriverier kring denne.
Fortfarande öppet läge imo.

Har de som Basfakta säger inte ens gjort någon analys kan de väl ändå inte avfärda elefanten?

Kommer de ändå peka ut SE och vapenhandlaren postumt utan bindande teknisk bevisföring eller finns det krafter som försöker skydda SE och vapenhandlaren (eftersom de kanske även försöker skydda andra mäktigare intressen från att trasslas in)? I båda fallen är det ju ren skandal i så fall.
Citera
2020-04-28, 18:07
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Analysen kan ha gjorts på NFC och släktskapsutredning hos Rättsmedicinalverket. PU kan vara rätt finurliga när de vill dölja vad de håller på med.
Aftonbladet har pratat med flera dna-experter som håller det för mycket sannolikt att det är en släktskapsutredning som nu genomförs på Rättsmedicinalverket på uppdrag av Palmeutredningen.

– I Sverige är det uppdelat så att Rättsmedicinalverket gör dna-analyser i släktskapsutredningar medan Nationellt forensiskt centrum, NFC, arbetar med spår från brottsplatser. Här kan jag tänka mig att man försöker göra en släktskapsutredning kopplat till något spår i utredningen där man nu kan ha fått fram en dna-profil, säger Marie Allen, professor i rättsgenetik vid Uppsala universitet.
Enligt Expressen så har KP sagt.
Palmeåklagaren Krister Petersson har i tidigare intervjuer utlovat någon form av lösning på Palme-mordet under det första halvåret i år.

– Jag är positiv till att kunna presentera vad som hänt kring mordet och vem som är ansvarig för det, sade han till SVT i februari.
"Kring mordet" blir medgärningsmän, tillhandahålla vapen, flyktbilsförare etc etc. Intressant

Enligt Expressens artikel i dag har Rättsmedicinalverket inte gjort någon DNA-analys. PU begärde en sådan i mars men den gjordes aldrig. Av okänt skäl. Kunde SE uteslutas utan analys?
Citera
2020-04-28, 18:07
Citat:

Träff utan analys? Kan man göra så? Är inte så haj på det där med DNA.

Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Jag tror inte det handlar om SE som gärningsman eller inblandning.
Jag tror att man har jobbat på 2-3 spår och ett av spåren var ev SE men nu kan man då avfärda SE. Det riktiga spåret är som 2 i ett.
Svenska och även utländskt inblandning.

Jag tror också det är både svenskar och utlänningar inblandade. Men jag är vid det här laget mer eller mindre övertygad om att det var en inhemsk aktör som höll i mordvapnet och inhemska aktörer som rörde sig kring brotssplatsen på mordnatten. Jag tror också mordet har starkast kopplingar till saker som Iran-Irak, Bofors och Iran-Contra. Sydafrika är givetvis en bubblare dock.
Senast redigerad av torstenferdinand 2020-04-28 kl. 18:14.
Citera
2020-04-28, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Enligt Expressens artikel i dag har Rättsmedicinalverket inte gjort någon DNA-analys. PU begärde en sådan i mars men den gjordes aldrig. Av okänt skäl. Kunde SE uteslutas utan analys?

Om NFC redan gjort en DNA analys så fyller den de krav som juridiken ställer. Då behöver inte Rättsmedicinalverket göra om det.

Nu kan släktingar sökas i dna-registren
Nu går det att göra familjesökningar av dna-profiler i utredningar av grova brott. Det innebär att spår kan sökas mot dna-registret för att leta efter nära släktingar.
Källa: https://nfc.polisen.se/om-nfc/nyhetsarkiv/2019/maj/nu-kan-slaktningar-sokas-i-dna-registren/

Edit: Det handlar väl mera om vem som dagligdags gör olika moment och därmed har "bäst" kompetens. Jag för min del tippar på DNA från Skelleftehamnsbrevet, inte som skribent utan den som lade det på postlådan.
Senast redigerad av Utredaren 2020-04-28 kl. 18:23.
Citera
2020-04-28, 18:20
Medlem
Många här inne tycks redan har bestämt att SE absolut inte är GM.

Även om SE ”känns fel som GM” så måste Ni se hur fler och fler uppgifter pekar på att SE är GM. Jag skulle bli otroligt förvånad om KP inte har SE som huvudspår.
Citera
2020-04-28, 18:24
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Om NFC redan gjort en DNA analys så fyller den de krav som juridiken ställer. Då behöver inte Rättsmedicinalverket göra om det.

Nu kan släktingar sökas i dna-registren
Nu går det att göra familjesökningar av dna-profiler i utredningar av grova brott. Det innebär att spår kan sökas mot dna-registret för att leta efter nära släktingar.
Källa: https://nfc.polisen.se/om-nfc/nyhetsarkiv/2019/maj/nu-kan-slaktningar-sokas-i-dna-registren/

Okej, så kan det alltså vara. Men då ser jag inte logiken i att be Rättsmedicinalverket göra en analys? Om polisen redan hade DNA på ett mordvapen (via NFC:s analys) som de kunde knyta till SE menar jag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in