Citat:
Tack för ett intressant inlägg.Lite reflektioner angående en del konversationer i tråden
...
Angående avstånd, vapen, måltavla
Om vi antar att skytten håller en hand på axeln på måltavlan och har vapnet i sin andra hand får man på en medellång person ett avstånd på ca: 25-35 cm
Beroende på laddning så kommer det eventuellt finnas krutrester och brännmärken i måltavlans kläder, men avsaknaden av detta är inte konstigt om vapnet är kortare och/eller ammunitionen är svagare än normalt
Metal Piercing bullets
Fråga: Vilket av nedanstående är rätt?
Kulorna som hittats refereras ofta i tråden som att de är från samma batch, samtidigt har jag läst någonstans att det är av samma blyisotop.
Är det samma batch handlar det garanterat om max 6000 patroner sålda i Sverige under den aktuella tiden. (Tror det var 100000 totalt för den batchen om vi ska leka med att patronerna smugglats in i Sverige) men är det samma blyisotop så kommer vi i ett annat läge med en gång.
...
Angående avstånd, vapen, måltavla
Om vi antar att skytten håller en hand på axeln på måltavlan och har vapnet i sin andra hand får man på en medellång person ett avstånd på ca: 25-35 cm
Beroende på laddning så kommer det eventuellt finnas krutrester och brännmärken i måltavlans kläder, men avsaknaden av detta är inte konstigt om vapnet är kortare och/eller ammunitionen är svagare än normalt
Metal Piercing bullets
Fråga: Vilket av nedanstående är rätt?
Kulorna som hittats refereras ofta i tråden som att de är från samma batch, samtidigt har jag läst någonstans att det är av samma blyisotop.
Är det samma batch handlar det garanterat om max 6000 patroner sålda i Sverige under den aktuella tiden. (Tror det var 100000 totalt för den batchen om vi ska leka med att patronerna smugglats in i Sverige) men är det samma blyisotop så kommer vi i ett annat läge med en gång.
Jag påstår dock att du har fel gällande avståndet och handen på axeln:
om du håller handen på axeln och skall skjuta någon på 10-30cm avstånd (FUP P-IV) och skottet skall gå något nedåtgående genom bröstryggen, då får du en närmast orimlig position på din revolver (25-30 cm lång). Alla kan lätt prova själva. Vad du säger stämmer bra om man håller revolvern i midjehöjd, men det var inte fallet vid MOP. Jag hävdar att det är helt osannolikt att mördaren sköt med ena handen på OPs axel.
Vad gäller Winchester-ammunitionen så undersökta man tändsatsens kemiska sammansättning och de relativa halterna av olika bly-isotoper (Pb_xxx). De senare jämfördes med referensammunition från bl.a. Winchester. Slutsatsen var att LP- och OP-kulorna matchade blyspår i kläderna och sinsemellan. De skiljde sig också åt från referenskulorna från Winchester. Vi vet däremot inte säker om den är samma som någon av de säker 100+ andra batcherna. Det kan vara så att avvikelsen mellan olika batcher är så stor att detta är osannolikt, men det framgår inte av PU P-IV.
Från detta kan vi dra slutsatsen att kulorna ( förmodligen) kommer från samma batch på 100,000. Tänker man vidare här så inser man att detta motsvarar 100,000 x 10g = 1000 kg bly. Det är inte mer än att det kan vara en enda leverans till fabriken från ett smältverk, så isotopsammansättningen kan ha varit samma i hela batchen. Vi kan alltså knappast ringa in det mer än så.
Not.: För tändsatsen är läget kanske ännu sämre; jag kan tänka mig att man gör många miljoner med samma kemikalier.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-04-17 kl. 13:35.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-04-17 kl. 13:35.