Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-03-09, 17:22
Medlem
Corrigans avatar
Åter till Brottsplatsen, jag roade mig i höstas med att provgå sträckan från Grand till mordplatsen och provspringa från mordplatsen till David Bagares gata. Här är några av de tider jag fick (obs ej vinterväglag):

Promenad från Skandiaentrén till mordplatsen (SE): 40 s

mordplatsen -> korsningen Tunnelgatan/Luntmakargatan (där LJ någonstans uppehöll sig bakom barackerna): 20 s

korsningen Tunnelgatan/Luntmakargatan -> trappkrönet (där LJ möter YN några steg från toppen): 35 s

korsningen Tunnelgatan/Luntmakargatan -> 50 m in på David Bagares Gata (där GM(?) möter YN): 60 s

YN från mötet på DBG till trappkrönet och mötet med LJ: 50 s

YN från trappkrönet till foten av trappan där PP3320 möter upp: 60 s

Här finns naturligtvis möjligheter till kraftigt avvikande tider pga omständigheter som vi inte känner till. Men i de förhör och intervjuer som jag har läst så finns det inga uppgifter om att t.ex YN med sällskap skulle ha stannat eller gått extremt långsamt. Den enda tveksamheten är hur snabbt LJ tog upp jakten. Med ledning av ovanstående tider så bör LJ ha mött YN i trappkrönet cirka 130 s efter skotten dvs 23:23:40 dvs samma tidpunkt som Maxestrella resonerat sig fram till.

Det skulle då indikera att LJ tog upp jakten cirka 23:23:00 dvs 90 s efter skotten och 70 s efter att GM(?) springer förbi LJ. Om LJ avvaktade tills GM(?) var uppe på krönet bör LJ ha väntat ytterligare 30-40 s innan han tog upp jakten.

Hur långt hinner man springa på David Bagares Gata på 50-60 s som bör vara den tidsrymd som den förmodade GM fick på sig innan LJ kom in på David Bagares Gata och fick fritt synfält?
Citera
2011-03-09, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Finns det någon FBare som vet fakta kring det s.k Sucksdorffsvapnet?
Jag har letat google,men bara funnit att just denna 357 Magnum snoddes från Arne Sucksdorff 1977 och att den därefter vandrade runt i Stockholms undre värld,och då också i kretsar runt Sigge Cedergren.Detta är väl att betrakta som fakta?
Sucksdorffsrevolvern är den överlägset mest intressanta enskilda puffran i samband med Palmemordet när Mockfjärdsvapnet visade sig vara icke mordvapen.
Hur långt har man kunnat spåra Sucksdorffsvapnets irrgångar?

Är det så att Sucksdorffvapnet är identiskt med den puffra som Sigge Cedergren påstod sig ha lånat ut till Christer Pettersson?
Försvinner därefter vapnet..för att aldrig ha hittats igen?

Är det en REN tillfällighet att just Sucksdorffsvapnet är den enda stulna 357 Magnum som aldrig återfunnits?

Eller..är det inte alls någon tillfällighet,utan snarare helt logiskt att just detta vapen av alla vapen aldrig återfunnits?
Jag har bestämt för mig att jag läst att en kille som påstås vara "virkeshandlare" (låter som en riktig skojare om du frågor mig) har vapnet i sin ägo men kräver 500 000 SEK för att överlämna det till Farbror Blå. Vet dock ej om "virkeshandlaren" kunnat bevisat att det är just denna pickadoll han har.

Har för mig att vapnet importerades olagligt från Brasilien på 50-talet av regissören Arne Sucksdorff som ju gjorde ett par filmer om indianer i Amazonas. I så fall lär det väl inte finnas något serienummer att gå på, men det måste ju ha funnits en del andra vapnen förutom detta som inte polisen känt till eftersom de var illegala och som skulle kunnat använts av gm.

I vilket fall så var nog en 357a jävligt ovanlig bland kriminella som Sigge, CP och Miekalinna på den tiden, såvitt jag minns så var det vapnen stulna från mobförråd, hemvärnsmän och jägare som användes vid bankrån och liknande.

Jag undrar egentligen vad polisen har för bevis för att Sucksdorffsrevolvern har funnits i Sigges och CPs kretsar förutom hörsägen? Om det bara är baserat på kriminella pundares uppgifter så bör man ta det men ett par nypor salt. De kan ha fått vittring på belöningen eller försökt ställa sig in hos Farbror Blå. Att Sigge gjorde allt för att ställa sig in framgår med all önskvärd tydlighet med tanke på hur många gånger han ändrade sin historia.
Citera
2011-03-09, 18:00
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif D
För att få jobbet gjort. Det duger inte att nästan mörda någon.

Jo i Sverige räcker det att få in offret i ambulans till akuten. Under vägen eller på plats finns alltid lojala biträden som i obevakat ögonblick sätter heder i att få avsluta jobbet. Lindh dog i eftervården och fick aldrig vakna upp t.ex. / Ove M
Citera
2011-03-09, 18:16
Medlem
"I december 1989 inkom ett tips från en anställd vid en vapenfirma
angående en revolver Smith & Wesson .357. Vapnet skulle vid tiden
för mordet ha ägts av polisman A, som sedan sålt det till en Ove M."

SOU 1999:88, kap. 4, s.55

Citera
2011-03-09, 18:21
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
..de fakta som finns tolkar jag som att mordet på Palme inte alls är noga kartlagt långt i förväg...

Märkligt är ändå vilka fakta som förnekas och vilka samband som ännu märkligare bortförklaras. Kulhålet i blodpölen som markerades med ett plaströr får ingen tala om exv. och de hundratalet oavslutade frågor som heheho sammanställde från just detta forum bemöttes igen med trams eller generande tystnad. Vilka vinner på detta? / Ove M
Citera
2011-03-09, 18:44
Medlem
hehehos avatar
snabbkurs palmemordet, nu med referenser, bakgrundsinfo och klipp

http://www.scribd.com/doc/50376852/Palmemordet-snabbkurs-allt-som-ar-mystiskt

Citera
2011-03-09, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho

Att Stig E lämnade Stockholm en vecka var ju ej så konstigt, sa ju i förhören att han och familjen skulle ta semester när han "jobbat" färdigt... Även om Stigs klädsel liknar mördarens den här kvällen är det väl knappast Stig, var ju över 50 år vid tidpunkten och var lite kort och småfet efter vad jag läst(glömt källa)...

Men kan hålla med om att ingen verkar sett honom på mordplatsen ter sig högst märkligt....
Citera
2011-03-09, 19:06
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shabrak
Att Stig E lämnade Stockholm en vecka var ju ej så konstigt, sa ju i förhören att han och familjen skulle ta semester när han "jobbat" färdigt... Även om Stigs klädsel liknar mördarens den här kvällen är det väl knappast Stig, var ju över 50 år vid tidpunkten och var lite kort och småfet efter vad jag läst(glömt källa)...

Men kan hålla med om att ingen verkar sett honom på mordplatsen ter sig högst märkligt....

det kan hända men
att checka ut från jobbet som en framstående palmehatare bokstavligt talat några meter bakom paret palme och sedan röra till allt på mordscenen (säga att polisen har fått fel signalement, springa mördaren väg sekunderna efteråt.) det känns lite för bra för att vara sant. Att hans chef slutar och börjar på VIP-security är i sig konstigt, med palmes största nemisis som chef, samt att den sista stif ser på vägen ut är Holmérs älskarinna.
Sen har han ju sköna formuleringar om sin lilla väska osv...
Citera
2011-03-09, 19:24
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Schewitzertyska

Ett vittne har ju hört en man på Olofsgatan (parallell med Sveavägen och på en plats strax norr om Tunnelgatan) tala i Walkie Talkie omedelbart efter mordet.

Det beskrevs som schweitzertyska eller holländska. Här finns ett prov på det förstnämnda.
http://www.eldrid.ch/images/Ebae.wav

Jag tycker att det mycket kan vara så som finska låter om man talar så att ingen närstående eventuellt skall förstå.
Citera
2011-03-09, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Schewitzertyska

Ett vittne har ju hört en man på Olofsgatan (parallell med Sveavägen och på en plats strax norr om Tunnelgatan) tala i Walkie Talkie omedelbart efter mordet.

Det beskrevs som schweitzertyska eller holländska. Här finns ett prov på det förstnämnda.
http://www.eldrid.ch/images/Ebae.wav

Jag tycker att det mycket kan vara så som finska låter om man talar så att ingen närstående eventuellt skall förstå.

Tycker det låter som Holländska.....
Citera
2011-03-09, 19:35
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ove Mollvik
En annan fråga jag skulle vilja ställa till en erfaren jägare är om det är rimligt att en kula kan ändra riktning så kraftigt som man utått från i denna fantiserade bild:
http://www.itdemokrati.nu/page36.html
Denna bild vill jag kalla förvirrad men möjligen seriös. / Ove M

Ja, en kula kan gå lite som den vill om den träffar något.

Tveksam dock till deformationen på kulorna. Med den mycket hårda mantlingen och magnumladdningen bör kulan ha gått till den tog i något riktigt hårt och sen blivit helt platt eller söndertrasad...
Citera
2011-03-09, 19:36
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho

Lägg det i länkar då....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera