2020-03-22, 07:47
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorSkog
Jag hörde för några år sedan att C-vitamin inte var bra som kosttillskott eller hade liten verkan. Men jag finner det svårt att tro. Vad är sanningen? Någon kunnig?
Så länge det inte råder någon brist på t.ex vitaminer och mineraler så är kosttillskott inte nödvändigt, nej. Man kan inte säga att det är "dåligt" dock, eftersom det beror på omständigheterna. Just C-vitamin är ytterst ovanligt att vi i Sverige har brist på.
Citera
2020-03-23, 11:09
Medlem
Alsenos avatar
Hej,
Är det någon som har någon erfarenhet av Self Proti-Snack Proteinbar https://www.proteinbolaget.se/self-proti-snack-proteinbar-45g?channable=e51321.UEItMjczNy0z&dv_adwords_campa ign=1025126803&dv_adwords_network=g&dv_adwords_tar get=pla-397190331720&gclid=CjwKCAjwvOHzBRBoEiwA48i6AkCzDuk ALc3yxZ4BzVrdhC-gFRpgUdGmAjuUmf7QgIrO2qy7sDofoRoCXWgQAvD_BwE efter träning? Den verkar vara glutenfri, vilket är ett plus, men är just sockerhalten någonting man ska lägga alltför stor vikt. Speciellt om man kör uthållighetsträning så kanske det kan vara bra?
Citera
2020-03-23, 11:13
Medlem
Jagozars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Hej,
Är det någon som har någon erfarenhet av Self Proti-Snack Proteinbar https://www.proteinbolaget.se/self-proti-snack-proteinbar-45g?channable=e51321.UEItMjczNy0z&dv_adwords_campa ign=1025126803&dv_adwords_network=g&dv_adwords_tar get=pla-397190331720&gclid=CjwKCAjwvOHzBRBoEiwA48i6AkCzDuk ALc3yxZ4BzVrdhC-gFRpgUdGmAjuUmf7QgIrO2qy7sDofoRoCXWgQAvD_BwE efter träning? Den verkar vara glutenfri, vilket är ett plus, men är just sockerhalten någonting man ska lägga alltför stor vikt. Speciellt om man kör uthållighetsträning så kanske det kan vara bra?

Är glutenfri ett plus för att du lider av celiaki eller för att du gått på myten om att gluten är ohälsosamt i sig?
Citera
2020-03-23, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Hej,

De bygger galet med massa sådana där bars och de är dessutom perfekta för återhämtningen. Betydligt bättre än riktig mat!!!
Bars är fullproppade med näring, höga på kvalitets protein. Hög dos med kvalitets fett som är viktigt för kroppen under perioderna av träning. Helst ska man köra två eller varför inte tre bara för att det är så gott!
Citera
2020-03-28, 01:05
Medlem
Urkunds avatar
Drygt tio år senare:

Så länge du äter en hyfsat sammansatt kost med grönsaker och frukt behöver du inga kost- eller proteintillskott. Undantag är om du bär burka, då får du inte solljus och behöver peta i dig vitamin D. Eller om du är vegan, då kan du behöva proteintillskott och vissa vitaminer. Men, annars, slappna av och spar pengar.

Trådens introduktion verkar skriven med de bästa avsikter, men lutar lite åt att vara en partsinlaga. Kanske hade han en hälsokostaffär? Att påstå att vi skulle behöva "aspirin" är ju rena tokeriet. Aspirin är ett receptfritt läkemedel mot smärta och bakfylla baserat på acetylsalicylsyra som också ingår i Bamyl (och dåvarande Magnecyl).

Gör en sökning på nätet i ämnet och lita i det här fallet på skolmedicinen.

Ett exempel:
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/kosttillskott/vem-behover-extra-vitaminer?AspxAutoDetectCookieSupport=1
Citera
2020-03-28, 07:55
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urkund
Drygt tio år senare:

Så länge du äter en hyfsat sammansatt kost med grönsaker och frukt behöver du inga kost- eller proteintillskott. Undantag är om du bär burka, då får du inte solljus och behöver peta i dig vitamin D. Eller om du är vegan, då kan du behöva proteintillskott och vissa vitaminer. Men, annars, slappna av och spar pengar.

Trådens introduktion verkar skriven med de bästa avsikter, men lutar lite åt att vara en partsinlaga. Kanske hade han en hälsokostaffär? Att påstå att vi skulle behöva "aspirin" är ju rena tokeriet. Aspirin är ett receptfritt läkemedel mot smärta och bakfylla baserat på acetylsalicylsyra som också ingår i Bamyl (och dåvarande Magnecyl).

Gör en sökning på nätet i ämnet och lita i det här fallet på skolmedicinen.

Ett exempel:
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/kosttillskott/vem-behover-extra-vitaminer?AspxAutoDetectCookieSupport=1
Klart det inte "behövs" tillskott, syftet är att det ska komplettera en redan bra sammansatt kost. Proteinpulver tar jag t.ex för jag tycker det är gott och smidigt, ca 60% av mitt dagliga intag av protein kommer därför från detta, resterande får jag från kyckling, kött, ägg, kvarg t.ex. Periodvis tar jag D-vitamin, mellan oktober-mars. Koffein ser jag heller ingen mening med att ifrågasätta, alla gillar inte kaffe eller t.ex energidryck och då är koffein i tablettform ett utmärkt alternativ. Välstuderat och med studier på sin sida vad gäller bland annat prestationsförmågan. Även kreatin är prisvärt och har bra med studier bakom sig.

Vad gäller övriga vitaminer och mineraler så är det ytterst ovanligt i Sverige med vitaminbrist och det ser jag ingen mening att ta så länge kosten är bra sammansatt.

Jag hävdar inte att det är ett måste med tillskott överhuvudtaget, vill någon hålla sig till enbart mat så har jag inga invändningar mot detta. Det måste sättas i kontext och sammanhang dock, man får vara tydlig med vad man diskuterar och i vilket syfte.
Citera
2020-03-28, 15:57
Medlem
Urkunds avatar
Hum, när kosten är väl sammansatt behöver den ju inte kompletteras. I varje fall om vi följer normal logik. Väljer man ändå att komplettera med dyrt inköpta mineraler och vitaminer kommer kroppen bara att pinka ut "komplementet". Om någon föredrar att i viss mån ersätta proteinrik kost med proteinpulver är det väl inget konstigt.
Citera
2020-03-28, 18:19
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urkund
Hum, när kosten är väl sammansatt behöver den ju inte kompletteras. I varje fall om vi följer normal logik. Väljer man ändå att komplettera med dyrt inköpta mineraler och vitaminer kommer kroppen bara att pinka ut "komplementet". Om någon föredrar att i viss mån ersätta proteinrik kost med proteinpulver är det väl inget konstigt.
Menade mer att tillskott kan ha sin plats även om man äter bra i övrigt. Komplettera var i sammanhanget slarvigt uttryckt från min sida så ber om ursäkt för det.
Citera
2020-03-29, 12:11
Medlem
https://www.dementiacafe.co.uk/turmeric-improves-memory/
Citat:
Another very healthy spice for people with Dementia is Paprika. This colourful little powder is made from peppers and used mainly in Hungarian & Eastern European cuisine. Paprika is rich with vitamin C vitamin E and Carotenoids.

Paprika has many other benefits, it helps with hair loss because it’s rich with vitamin B6 & it’s good for the skin, paprika can also improve your eye sight according to the Institute of Medicine. “It’s Zeaxanthin and Lutein content helps your eyesight
by preventing harmful light rays from damaging your eye
tissues”.
Samtidigt som dom visar en bild på raw-pulver?
vad tror ni skiljer raw-paprika pulver från att köpa paprika-pulver i kryddhyllan?

Rätta mig och jag har fel, man kan väl inte få i sig tillräckliga mängder
"Zeaxanthin and Lutein" och vitamin E i kryddform? genom att köpa med paprika-pulver
från Santa Maria? för att agera som kostillskott.

Är det inte ganska omöjligt att dosera korrekt så att man får i sig tillräcklig mängd per dag?
Och inte heller räcker det med att skära bitar paprika & äta som grönsaker
Senast redigerad av Jonas Hallberg 2020-03-29 kl. 12:16.
Citera
2020-04-05, 05:19
Medlem
Maravillas avatar
Hej!

Jag har läst att man behöver komplettera d3-vitamin med K-vitamin. Gäller detta även lägre doser? Tar för nuvarande 40 ug d-3 om dagen och har inga planer på att öka intaget.
Samt, är det ok att blanda med en multivitamin?

Mvh en brutalt grön idiot i ämnet
Citera
2020-04-16, 15:26
Medlem
https://www.rawfoodshop.se/paprikapulver-sott-eko-50g.html
Det var inga problem smakmässigt att bara blanda i vatten, frågan är hur mycket som
är att beteckna som mycket eller lite att äta rakt av? alltså inte använda som krydda!!

Ett kryddmått? är det mycket?
Citera
2020-04-16, 18:51
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas Hallberg
https://www.rawfoodshop.se/paprikapulver-sott-eko-50g.html
Det var inga problem smakmässigt att bara blanda i vatten, frågan är hur mycket som
är att beteckna som mycket eller lite att äta rakt av? alltså inte använda som krydda!!

Ett kryddmått? är det mycket?
Mycket för vad? Att blanda i vatten och dricka som det är? Det är väl upp till dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in