2020-04-16, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Visserligen tror jag att du har fel med avseende på "residential". Men i det stora hela så är detta vad jag också läser ut av jämförelserna på https://www.google.com/covid19/mobility/

Min tolkning av "residential" är att tyskar håller sig hemma i något större utsträckning än svenskar, vilket inte är särskilt förvånande.
Eftersom de mäter ”mobility” så tolkar jag residential som att de rör sig till andras hem, typ hemmamiddagar. Vilket är logiskt, men inte ett dugg bättre för smittspridningen än att sitta på en restaurang med samma sällskap.
Citera
Medlem
jollos avatar
Statistik för överdödlighet vecka 14 på https://www.euromomo.eu/ säger att Belgien hade lägre överdödlighet än tex Nederländerna och Frankrike den veckan. Belgiens statistik över döda i Covid-19 är nog helt enkelt mer rättvisande än många andra länder som underrapporterar.
Det ska bli väldigt intressant att se när statistiken för överdödlighet vecka 15 kommer och hur Sverige ligger till då.
Citera
Medlem
ettanollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
1.5-2 meter ur ett samhälleligt perspektiv, dvs det är så den mesta smittspridningen sker och från myndigheternas sida är man mer intresserade av att sakta ner spridningen, inte stoppa den.

Upp till 4-5 meter ur ett individuellt perspektiv. Undvik också trånga miljöer med stillastående luft. Använd gärna ett FFP3/P3-andningsskydd. Överlåt det åt fåren att skapa flockimmunitet.

Men hur funkar det utomhus? Ex om jag och en annan person sitter 4 meter ifrån varandra och jag nyser och vinden blåser åt hens håll.
Kan inte det smitta då?
Citera
2020-04-16, 12:30
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Ok, om du nu tycker så så får du gärna försöka skicka in en motion. Du kommer inte få speciellt många på din sida.
Precis!!!!! Och på samma sätt finns anledning att motsatta sig extrem nedstängning a la Nuclear Naucler och du själv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jollo
Det verkar vara samma tendens i Sverige. Det blir mer och mer uppenbart vilken belastning mångkulturen och immigrationen är för de europeiska länderna ifråga om Covid-19.

Inte den rika medelklassen som åkte skidor i Italien och Österrike trots att dom visste om utbrotten? Som kom hem, åkte taxi och smittade taxichauffören från Rinkeby, gick och handlade och smittade kassörskan från Farsta, hälsade på sina föräldrar på äldreboendet som smittade hela avdelningen inkl undersköterskorna från Alby...
Misstänker själv att jag blev smittad av en skidåkande kollega som var i Österrike på sportlovet.
Vad fan vi har Åre och Sälen, varenda Svensson som tror att han är nåt ska leka Carl-Philip...
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
PK region Skåne nu 12.30

Svt.se
Citera
2020-04-16, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Precis!!!!! Och på samma sätt finns anledning att motsatta sig extrem nedstängning a la Nuclear Naucler och du själv.

Inte en total lockdown, det har jag inte sagt. Men vill se betydligt hårdare restriktioner än vad vi har nu.
Citera
2020-04-16, 12:32
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Här kan du läsa om en med erfarenhet av corona och respirator:
https://www.expressen.se/gt/lars-38-sa-var-det-att-ligga-i-respirator/
I och för sig intressant att läsa om, skulle vilja läsa om flera personers erfarenhet av uppkoppling till respirator, men...just den här personen, som det har hänvisas till flera gånger i tråden redan, fick visserligen en svår sjukdom och lunginflammatiom men det var 2015 och det var inte Covid-19.

Det exemplifierar bra hur svårt det kan vara att behöva få hjälp av respirator.
Citera
Medlem
ettanollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
så man är fullt medveten även om
man är nedsövd??
jag blev opererad en gång och var
definitivt inte vid medvetande när
jag var nedsövd men det kanske
inte är narkos de använder på IVA?

Ber om ursäkt, tror jag hörde fel där! Var nog så att han inbillade sig att de hörde vad de sa.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Kom igen nu kompis, tänk till lite.

Belgiens yta = 30 689 km²

Sveriges yta = 450 295 km²

Att vi är spridda över stora ytor kommer bli våran räddning.
Och ligger avsides.

Vill nog också lägga till att andra länder med sina åtgärder gör jobbet åt oss - hade inte de stängt ner hade vi haft folk som hade kunnat bete sig som alpturisterna samt de som gjort ”nödvändiga” resor.
Vi hade garanterat också tagit emot annat folk som velat komma hit.
Citera
2020-04-16, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Men hur funkar det utomhus? Ex om jag och en annan person sitter 4 meter ifrån varandra och jag nyser och vinden blåser åt hens håll.
Kan inte det smitta då?

Teoretiskt sätt jo, det skulle det kunna. Å andra sidan blir koncentrationen virus inte så intensiv när du är ute i friska luften på lite avstånd. Men visst, blåser någons nysning rakt i ditt fejs på relativt nära avstånd så är det ju inte helt riskfritt.
Citera
2020-04-16, 12:33
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Vad är det som säger att det du hjärntvättats med inte är Fake News? 🤦🏼‍♀️

för jag inte följer några nyhetssidor som sprider falska nyheter? :S
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto