2020-04-16, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag håller med dig om att det är helt onödigt att jämföra med andra länder. Det är situationen såsom den är som gäller och ska hanteras. Å andra sidan finns det ju många i tråden som piggt vill påpeka hur dåligt Sverige ligger till per capita jämfört med andra länder. De tar då inte i beaktande att det i de flesta länder handlar om utbrott över mindre ytor och att ställa hela länders yta mot varandra blir missvisande.

Ja, du har helt rätt tycker jag.

Och visst även jag har "syndat" tidigare, nästan på gränsen att själv skrika "Undergång" men har lyckats landa i en mer sansad position i det hela.

Samtidigt så blir det en väldigt märklig situation när man via telefon talar med vänner och familj i andra Europeiska länder där man faktiskt stängt ned och man bara får gå ut med korrekt papper och under vissa timmar.

Jag hör hur allvarligt man tar situationen, barn som vuxna. Sedan tittar jag ut från mitt fönster här i Sverige och ser barn och ungdomar gå till skolan, leka och ha kul. Vuxna som tar en AW pilsner och äldre som är och handlar.

Vad jag vill säga? Att känslan jag upplever är att vi, medborgarna i Sverige, lever i en väldigt skyddad verkstad.
Citera
2020-04-16, 12:22
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Befriande med ett nyanserat inlägg!

Lägg därtill befolkningstätheten, Belgien rankas runt 21-22 i världen sett till befolkningstäthet.
Belgien är 6:a i Europa, 5:a är Nederländerna. De fyra första platserna innehas av typ ”lilleputtstater”.
Sverige ligger på plats 41. Detta av 44 stater.

https://www.indexmundi.com/map/?v=21000&r=eu&l=sv
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag är säker på att du trodde det var många gånger fler. Var du fick att det inte var något att bry sig om från vet jag inte, men det är inte motiverat att förbjuda bilar för att 250 personer omkommer varje år.

Jag är ingen som förordar nedstängda städer för covid-19 heller.

Jag gav dig denna information som en ren upplysning utan andra aspekter. Du får göra med den vad du vill.
Så man får jämföra med något mindre men inte med nåt större? Så fort någon påpekar hur relativt få det är som dör i covid-19 jämfört med andra dödsorsaken så blir det en tsunami av kritik. Det uppfattar jag som ytterst oärlig argumentation.
Citera
Medlem
NietzschesHorses avatar
"Närmare 700 sjömän insjuknade på fartyg

Knappt två dussin franska sjömän vårdas på sjukhus efter att ett stort virusutbrott inträffat på hangarfartyget Charles de Gaulle.

Mer än 1 700 sjömän har evakuerats från fartyget och åtminstonne 668 har testat positivt för coronavriuset.

"Omkring 20 personer vårdas på sjukhus. Av de 20 befinner sig en på intensivvårdsavdelning i stabilt läge", säger talespersonen Eric Lavault."
- SVT.

Det är svårt för oss lekmän att veta hur farligt viruset är för olika grupper och hur det slår även mot unga och friska. Men om den siffran håller i sig är det positiva nyheter. 1 på IVA av 700 smittade män blir 0,0014% risk och dessutom i stabilt läge för närvarande. Sjömän är en speciell grupp med tanke på de fysiska krav som ställs, samtidigt ett fartyg är ju en verklig smitthärd då man i praktiken stängs in bland smittade.
Citera
2020-04-16, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Du är så jävla korkad att det enda du förtjänar är att smittas och ligga i respiratorn.

Men herregud varför är du så aggressiv? Jag tycker det är tur och bra att killen lever och förhoppningsvis fortsätter bli friskare. Om du tycker det är korkat får du väl tycka det. Men tagga ner lite. Om det är något jag påstått som du inte håller med om är det fritt fram att ifrågasätta. Jag kanske kommer hålla med dig. Men aggressiva och otrevliga utspel tänker jag inte fortsätta engagera.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, du. Exempelvis har Stockholm -27% för workplace, Tyskland har -29%. Det är ett resultat motsvarande 93% av åtgärderna i Tyskland, på helt frivillig basis.

Stockholm har -42% för kollektivtrafik. Tyskland har -48%. Det är ett resultat motsvarande 88% av åtgärderna i Tyskland.

Stockholm har +7% för residential, mot +10% i Tyskland. Vår sociala distansiering i hemmet är alltså avsevärt bättre än Tysklands.

Stockholm har -17% för grocery och pharmacies. Tyskland +0%. Vi har alltså avsevärt bättre social distansering där också.

Till och med i retail & recreation så uppnår vi 72% av den sociala distansering som Tyskland uppnår, fast deras butiker och restauranger är ”stängda” och våra är ”öppna”.

Vafalls? Komma här och jämföra Sverige med länder som gör "rätt"!
Har du inte förstått att vi i Sverige är sämst vad gäller hanteringen av corona?!

Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Min poäng var, om du nu kan sluta vara hysterisk och tänka rationellt en stund, att valet inte är svart-vitt och står inte mellan att "köra bil eller förbjuda bilkörande", utan nyanseras av en mängd åtgärder i ett spektra av säkerhetstänkande mellan total ansvarslöshet och totalt förbud.
Precis som Sveriges gyllene medelväg av halv-nedstängning. Fattar inte att ingen fattar analogin. Det är du som saknar rationalitet.
Citera
2020-04-16, 12:24
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Belgien är 6:a i Europa, 5:a är Nederländerna. De fyra första platserna innehas av typ ”lilleputtstater”.
Sverige ligger på plats 41. Detta av 44 stater.

https://www.indexmundi.com/map/?v=21000&r=eu&l=sv

Belgien har en av europas största muslimska, utanförskaps-, populationer.
Där har de stora utbrotten varit.
Ingen kontakt med det belgiska samhället och okänd sjukdomshistoria är naturligtvis faktorer som spelat in. TBC är latent och kan även orsaka lungskador tidigt i livet.
Citera
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så 250 pers är inget att bry sig om?

Jag tycker riksdagen ska besluta om en lag som gör det förbjudet att dö.

Folk dör. Utbryter en pandemi av ett nytt virus kommer människor att dö oavsett vilka åtgärder som görs. Det finns en risk för död att köra bil, risken har minskats genom flera åtgärder (körkort, säkra vägar och bilar etc) men risken kan aldrig elimineras utan att helt ta bort bilen. Det finner samhället är en åtgärd som kostar mer än nyttan.

Trots sjukvård dör människor. Redan innan denna pandemi gjordes val och prioriteringar inom sjukvården med den krassa innebörden att "ditt liv är inte värt vad det skulle kosta att ge den behandling du behöver"

Varje människa är värd att bry sig om, men trots det kan man inte rädda varje människa från döden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Sverige redovisar fall och dödsfall på äldreboenden om de testats. I stockholm t.ex. är 25% av alla bekräftade fall personer på äldreboende.

Belgien å andra sidan inkluderar misstänkt covid-19 i sina dödstal. Det är en avgörande skillnad mot Sverige och troligen många andra länder som enbart redovisar dödsfall med bekräftad covid-19.

Det finns ingen internationell standard för att redovisa smitta och dödsfall i covid-19. Lägg till att länder befinner sig i olika faser så är det ytterst vanskligt att jämföra länder alltför mycket.

Tack för ditt svar!

Väldigt intressant så klart, att det inte ens finns en standard för det här. Jag menar, vad har vi på jorden gjort sedan 1918?

Sedan de (lyckligtvis) mindre utbrotten på 2000-talet?

WHO har pumpats med pengar årligen. Kanske har det gjort att vi inte fått en enorm spridning av annat - absolut.

Men nu är det skarpt läge och vi står här handfallna. Är det inte elever som bygger skyddsvisir så är det brist på tester.

Är det inte brist på tester, så är det brist på hur man ska testa... Ja, det är sannerligen ett "cluster-fuck" av problem som min yngre hade uttryckt det.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Ja, om intensivvårdsplatserna går åt till folk utan goda chanser att ha nytta av intensivvården så är det just det som kommer att ske. Yngre människor, som med få undantag har utmärkta möjligheter att överleva om de bara får vård, kommer att dö i onödan.
Har man som Sverige underlåtit sig att vidta erforderliga åtgärder så måste väl ändå också de andra dödsfallen även av en sån som du ses som ”onödiga”?
Citera
2020-04-16, 12:25
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Du vet om hur det klipps? Fake news är otroligt bra på detta, du får nog byta nyhetssidor snart
Vad är det som säger att det du hjärntvättats med inte är Fake News? 🤦🏼‍♀️
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in