2020-04-16, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
It's not a very good analogy you brought up because the virus has no intent.

Neither did the guns, you missed my point entirely. It was a good metaphor, I’m sad you didn’t get it.

And why don't they ban guns? Sweden produce and export weapons despite weapons capacity to kill.

Because Sweden’s financial interests aren’t always built on moral grounds, like your mass export of steel to Nazi Germany – prolonging the Second World War. Guns for any use outside of hunting are banned in Sweden, and hunting licenses must be obtained for possession of a rifle and many laws exist regarding this possession.

There are so many areas of society where we don't go to the extreme to prevent deaths.

Name a couple.

But with covid-19 alarmist are happy with measures that kill central human values like freedom just because it gives a sense of "doing something" even though it's like a Titanic going full speed into an iceberg.

You literally said if 90,000 more people die in Sweden than in any of our neighboring countries, we should just accept it blindly. How you can deem your freedom of movement over two months to be more worthy than the 100,000 dead commented upon is beyond me. It’s psychopathic.

“Many that live deserve death. And some that die deserve life. Can you give it to them? Then do not be too eager to deal out death in judgement.”
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Belgien har 5000 döda och har stängt skolor m.m. hårdare restriktioner än Sverige. Befolkning liknande Sverige.

Vad säger alarmisterna om detta?

- Dom ligger långt före oss så klart..

Kom igen nu kompis, tänk till lite.

Belgiens yta = 30 689 km²

Sveriges yta = 450 295 km²

Att vi är spridda över stora ytor kommer bli våran räddning.
Citera
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oljeflacken
Vi har många skribenter här inne som påpekar hur domedagsprofeterna har fel och beter sig som barn. Fine enough, det kommer inte dö 1 miljon svenskar jag har svårt att tro det också.

Men sen har vi samma typ av skribenter som ska envisas med att förminska situationen, bara för att ett, ETT annat land har en annan situation än oss.

Det är lika pinsamt och korkat att skriva som att påpeka att vi alla nu ska dö.

Om något så är Belgien ett klockrent exempel på hur illa det faktiskt kan bli. Redovisar Sverige döda från äldreboenden och i hemmen? Om svaret är Nej på den frågan, då blir ditt inlägg än mer dumt.

Belgien har en av europas största muslimska, utanförskaps, populationer.
De är trångbodda, lever utan kontakt med det belgiska samhället och har okänd sjukdomshistoria med TBC etc. De stora utbrotten i Belgien rör dessa områden.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Vi tvingar ju folk att bära bilbälten och följa hastighetsbegränsningar. Vi tvingar biltillverkare att följa vissa säkerhetsstandarder. Och nej, det är inte extremt. Det är bara sunt förnuft.
För att det funnits tid att förbereda sådana lagar. Tid som inte finns under en pandemi. I ett rättssäkert demokratiskt samhälle finns processer för att i stifta nya lagar. Man måste nämligen tänka igenom konsekvenserna noggrant, inte som Nuclear Nauclér rasa iväg och kräva avgång av hela FHM för att hon själv ska kunna få igenom sina illa underbyggda idéer. Hon är som en tickande bomb den hysteriska proffesorn!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8bitme
Ja ligga på intensivvård och inte kunda andas själv samtidigt som man kan utveckla långsiktiga och kroniska lugn skador låter ju som rena drömmen. Knappast något man behöver oroa sig över.

Orolig kan man ju vara, sure, men förstår liksom inte att folk är överraskade? Glada nyheter att unga människor som drabbas i enormt stor utsträckning får fortsätta leva.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Jag hörde en läkare sa att man är FULLT medveten och hör vad människor säger m.m.!
+ inga anhöriga får vara på plats.
Jag tror INTE att det är någon HIT

så man är fullt medveten även om
man är nedsövd??
jag blev opererad en gång och var
definitivt inte vid medvetande när
jag var nedsövd men det kanske
inte är narkos de använder på IVA?
Citera
2020-04-16, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimma7
Om man lyssnar på hans berättelse så svävade han ju mellan liv och död. Är väl inte en så jäkla mysig upplevelse kan jag tänka mig. Ingenting jag vill vara med om själv och ligga där med dödsångest.

Nä men det är väl ingen som VILL vara med om en pandemi eller tror det är något trevligt?
Citera
2020-04-16, 12:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oljeflacken
Vi har många skribenter här inne som påpekar hur domedagsprofeterna har fel och beter sig som barn. Fine enough, det kommer inte dö 1 miljon svenskar jag har svårt att tro det också.

Men sen har vi samma typ av skribenter som ska envisas med att förminska situationen, bara för att ett, ETT annat land har en annan situation än oss.

Det är lika pinsamt och korkat att skriva som att påpeka att vi alla nu ska dö.

Om något så är Belgien ett klockrent exempel på hur illa det faktiskt kan bli. Redovisar Sverige döda från äldreboenden och i hemmen? Om svaret är Nej på den frågan, då blir ditt inlägg än mer dumt.

Jag håller med dig om att det är helt onödigt att jämföra med andra länder. Det är situationen såsom den är som gäller och ska hanteras. Å andra sidan finns det ju många i tråden som piggt vill påpeka hur dåligt Sverige ligger till per capita jämfört med andra länder. De tar då inte i beaktande att det i de flesta länder handlar om utbrott över mindre ytor och att ställa hela länders yta mot varandra blir missvisande.
Citera
2020-04-16, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Mycket tyder väl på att vi nått peaken nu och kanske t o m är förbi den?

Möjligen är vi nära peak i Stockholm, det ser ut att mattas av, men man får nog vänta någon vecka till innan det går att lita på trenden.

Övriga regioner ligger ju efter, flera veckor. Så det lär ju öka.
Citera
2020-04-16, 12:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Fast va? Han är ju vid liv? Kommer troligen återhämta sig?

Vilket jävla dumt påstående. "Troligen". "Han är ju vid liv". Vafan spelar det för roll. En atlet som var mellan liv och död.
Ni förrädare borde hamna i fängelse.
Citera
2020-04-16, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Fast va? Han är ju vid liv? Kommer troligen återhämta sig?

Han är vid liv efter intensivvård men hade troligen dött hemma utan intensivvård. Verkar ju som om intensivvårdsplatserna tar slut så kommer nästan vem som helst kunna dö av detta virus.
Citera
2020-04-16, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Du får gärna visa var jag kan finna minskningen på 90% som du påstod, vill helst inte behöva gå igenom alla de dokumenten.
Ja, du. Exempelvis har Stockholm -27% för workplace, Tyskland har -29%. Det är ett resultat motsvarande 93% av åtgärderna i Tyskland, på helt frivillig basis.

Stockholm har -42% för kollektivtrafik. Tyskland har -48%. Det är ett resultat motsvarande 88% av åtgärderna i Tyskland.

Stockholm har +7% för residential, mot +10% i Tyskland. Vår sociala distansiering i hemmet är alltså avsevärt bättre än Tysklands.

Stockholm har -17% för grocery och pharmacies. Tyskland +0%. Vi har alltså avsevärt bättre social distansering där också.

Till och med i retail & recreation så uppnår vi 72% av den sociala distansering som Tyskland uppnår, fast deras butiker och restauranger är ”stängda” och våra är ”öppna”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in