2020-04-16, 10:49
Avslutad
Jag jämförde lite siffror mellan Stockholm och Västra Götaland nu. Det verkar som att Västra Götaland ligger ganska precis 3 veckor efter Stockholm.

Den 27 mars hade Stockholm 60 avlidna på 1311 bekräftade fall

Igår 15 april hade Västra Götaland 60 avlidna på 1171 bekräftade fall.

Nu har ju visserligen region Stockholm 600 000 invånare fler än region Västra Götaland så andel smittade av befolkningen bör ju kanske ändå vara större i Västra Götaland än i Stockholm för 3 veckor sedan. Men risken finns ju att kurvan blir snarlik men med en lägre topp i totalt antal dödsfall.
Senast redigerad av trazke 2020-04-16 kl. 10:53.
Citera
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Vad är det för avstånd som gäller mellan människor i Sverige? Hör allt från en halvmeter till 3 meter!

1.5-2 meter ur ett samhälleligt perspektiv, dvs det är så den mesta smittspridningen sker och från myndigheternas sida är man mer intresserade av att sakta ner spridningen, inte stoppa den.

Upp till 4-5 meter ur ett individuellt perspektiv. Undvik också trånga miljöer med stillastående luft. Använd gärna ett FFP3/P3-andningsskydd. Överlåt det åt fåren att skapa flockimmunitet.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsen
I EU delar de nu ut bonusar till all vårdpersonal, 1500 euro utan skatt, även till personlig assister. Vad gör den sovande Löfven?? Hur ska regimtrollen förklara detta?
Intressant, vilket land gör detta?
Citera
2020-04-16, 10:50
Medlem
minskar man tester i åldersspannet 70-107, så kommer kurvan plana ut rejält - "Strategin fungerar".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
IHME har en prognos på 18000 döda till den 4 augusti, så det är väl inget konstigt om FB:are har 20000, FB:are skall ju alltid vara värst!

https://covid19.healthdata.org/sweden
Hopplöst dålig prognos. De utgår ifrån att Sverige bara har 79 IVA-platser i hela landet, och ingen social distansering alls.
Citera
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrjobi
Du vet om hur det klipps? Fake news är otroligt bra på detta, du får nog byta nyhetssidor snart

Jag såg presskonferensen i sin helhet på CBS (tittar inte på CNN). Mike Pence, som enligt min mening hade varit en bättre president i ett sådant här läge, fick gå ut och rädda honom efteråt.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Knepigt att du inte kan utläsa att derivatan typ är 0 de senaste 3 veckornas, typ. Ser inte ut som vi är i början av något som är exponentiellt (antar att det du menar och inte toppen på av en parabel kurva?). Jag brukar vara väldigt pessimistisk, men detta ser väldigt konstant ut, därmed bör dödstalen framöver ligga konstant. Sedan finns stor risk att människor börjar släppa på restriktiva beteenden, tycker redan jag sett tecken på d, då kommer förändringshastigheten såklart börja öka. Samtidigt kan vi hoppas att vi till slut lyckas skydda äldreboenden mot coronan, då kan vi räkna med sjunkande dödstal (vilket med tur kan väga upp effekterna av människor ändrade beteende). Till sist, jag tror inte de människor på ålderdomshem hade fått intensivvård innan corona vid sjukdom med liknande utsikter att bli hjälpt av intensivvård. Dessutom vill många äldre (på ålderdomshem) inte hållas vid liv om dem blir väldigt sjuka (vilket de flesta blir av corona).

Länka gärna till dina beräkningar och bifoga data och grafer på det så tittar jag på det.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSomebody
Otroligt, hur dum kan man bli??
Så du menar att dödstalen inte skenar för att det minsann var 7dgr mellan förra dubbleringen?

Så om vi om 9dgr har ca 2500 döda och 10dgr från det har 5000döda, å 12dgr från det har 10 000 döda, 14dgr från det 20 000döda osv...så då är det lugnt, ingen fara kurvan pekar neråt...
Du överdriver i ditt exempel. De siffror som citerats i tråden otaliga gånger visar på en betydligt kraftigare avmattning än så. Du förstår väl att man förväntar sig en s-kurva, och att avmattningen tyder på att man närmar sig vändpunkten? Kallar du det skenande så verkar du inte förstå särskilt mycket.

De ackumulerade antalet döda kan naturligtvis inte peka nedåt. Då har du totalt lämnat vetenskapen och börjat yra om ateruppståndelser. Vill du att kurvan ska peka nedåt får du vänta, vänta, vänta på Godot för det kommer aldrig att hända, inte ens med de mest sviniga restriktioner, inte ens om du arkebuserar varenda virusbärare i din fanatiska iver att utrota ett virus som gör de allra flesta inte utgör ett problem.

Här är siffrorna som varit uppe i tråden. En knapp fördubbling de senaste 8 dagarna, jämfört med en dryg fördubbling de föregående 5. Efter en knapp fördubbling de föregående 3, efter en dryg fördubbling de föregående 4.

Det är de växande tidsintervallen som är det viktiga här.

Apr 15 antal döda: 1220
Apr 07 antal döda: 618
Apr 02 antal döda: 307
Mar 30 antal döda: 167
Mar 26 antal döda: 78
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Pratade men en väninna igår. Hennes man har legat nedsövd i 3,5 veckor. De har nu börjat väcka honom. Tuben har han kvar men de försöker få honom att börja andas av sig själv. Kroppen är helt förtvinad han orkar inte ens röra händerna. Trots allt verkar det gå vägen om han bara kommer igång och spontanandas igen sedan väntar lång tid med rehabilitering. Han är 53 och vad vi känner till inga andra sjukdomar eller överviktig.

Så tråkigt. Hoppas det går bra.

Alla dessa män som drabbas. Har förstått att det finns flera teorier varför män drabbas hårdare än kvinnor, men ingenting som är klargjort?
Citera
2020-04-16, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Bra sammanfatting.

Det är en mardröm.

Jag vet att man inte ska lita på kvällsblaskor, men Aftonblaskan rapporterar iaf om en gravid överviktig kvinna som hade feber och hosta som la sig, och hon avråddes från att besöka Mälarsjukhuset i Eskilstuna. Hon avled nyligen.

"Överviktig gravid kvinna" betyder iofs ganska lite. Gravida kvinnor kan gå upp groteskt mycket, så även om kvinnan var överviktig betyder inte det att hon var onormal.

Jag har smala väninnor som varit jättefeta under graviditeterna.

Läs:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9v4QL5/gravid-kvinna-dod-i-corona

Det är detta som jag fruktat hela tiden, att vården ska bli så fullpackad att man lämnar människor åt sitt öde, oavsett om de är unga eller gamla...

Är artikeln korrekt så är vi ju moraliskt och taktiskt bankrutt.

Sörmland är dessutom hårt drabbat av corona, så att plocka in gravid kvinna ASAP bör vara självklart.

Ja man kan få mycket vätska i kroppen under en graviditet och det är helt normalt och betyder inte att man är överviktig p g a det!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
0,1% changes? Nej du. Om dom har en R0=1 så måste det till en ändring på 10% för att komma till R0=1,1.

Why are you arguing? The video goes into differences in R0 increments of 0,1% above 1, and I know very well that 0,1 signifies a ten percent increase or decrease from the base number of 1. She even explains it in the video.
Citera
Medlem
Mrjobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Ja vissa påstår att det är en bluff genom att filma utanför sjukhus samtidigt som de låter hysteriska. Om det vore sant skulle det finnas visselblåsare överallt. Tror inte att alla som arbetar med vård går med på att sätta skräck i människor och krascha ekonomier.

Som sagt, jag har aldrig förnekat att viruset finns. Jag förnekar att dödligheten är så pass hög som den sägs. Har sett flertal forskningar att den påstådda bedömningen var felaktig.

Jag har ju själv sett och hört hur WHO ljög. Därför Trump nu slutat att skicka skattepengar dit.
Även Storbritannien kommer att följa deras väg kanske. Det finns flertal läkare som jag följer i mina grupper på facebook (läkare från hela världen) Tror du att det finns visselblåsare med den överbevakning vi har i Sverige just nu? När allt som inte passar inom en viss ram blir nedmonterat ? Hur kan man inte se logiken. Vet också att 80% av testerna visat fel och varit svåra att se smittan med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in