2020-03-06, 13:48
Medlem
Sephir0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thedondonthedon
Hur är området runt östra sjukhuset? Kollat på några lägenheter i Hagforsgatan men undrar om det är ett bra område att uppfostra sina barn. Läste någonstans att fler och fler invandrare flyttar dit och att någon blivit rånad någon gång vid området. Finns det saker jag har missat?

Jag bor ovanför Östra Sjukhuset. Jag trivs jättebra. Lugnt och fint område. Nära naturen och vatten.

Ganska vitt område. Lite primater, de som finns är hyfsat civiliserade och rånbögmördar icke.

Bra kommunikationer till city. 15 min med expressbuss till Nordstan.
Citera
2020-04-08, 17:22
Medlem
Tja, släkting som skall på visning för lgh runt Stabbetorget, Björkekärr. Familj, två barn. Hur skulle ni säga att området där är idag, är det lugnt? Pros and cons? Närheten till Härlanda är det som lockar oerhört. Tack
Citera
2020-04-08, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ermal123
Tja, släkting som skall på visning för lgh runt Stabbetorget, Björkekärr. Familj, två barn. Hur skulle ni säga att området där är idag, är det lugnt? Pros and cons? Närheten till Härlanda är det som lockar oerhört. Tack

Först så är Björkekärr en del av Härlanda sen långt tillbaka kyrkligt, dock så för några år sen, delades församlingen upp två delar Härlanda och Björkekärr. Sen är ju Björkekärr kommunalt administrativt än så länge en del av Stadsdelsförvaltningen Örgryte-Härlanda.
Men att säga att Härlanda lockar är helt fel.
Menar du kanske att naturområdet Delsjöområdet och Skatås lockar?

Nackdelar Björkekärr.
Hyggligt bra cykelmöjlighet men uppförsbacken hem suger.
Ledbussarna går ofta och från Stabbetorget får du sittplats på väg in mot stan, men vägen slingrig och bussen kränger en del om du sitter bakom dragspelet.
Björkekärr är glest befolkat med trevåningshus lite utslängda i naturen, så det finns inte mycket underlag för service vid några av de små öde torgen som Stabbetorget och Spåntorget.
Björkekärr är fortfarande dominerat av äldre som har bott där sen deras hus byggdes, men dödligheten är rätt hög, så inflyttningen är rätt stor. Bostadsrätterna är dyra så det ökar ju gentrifieringen.
Hyresrätter finns det en del också, där är det ju inte längre så svenskdominerat.
Många ganska ödsliga gångvägar skär igenom området, passar kanske bra för joggare och hundägare.
En ny skola byggs nu vid Smörslottsgatan så lite händer det i alla fall , men Björkekärr är sömnigt och lite åldrat. Jag kanske ska skoja till det och säga att det är stabbigt.
Vill du ha nöjesliv så får du åka in till stan.
Men nära till Akuten, barnkliniken och Psykakuten på Östra Sjukhuset är det. Men bryter du dig får ambulansen köra dig till Mölndal, där ortopedakuten finns.
Citera
2020-04-09, 09:23
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:

Lugnt är det sannerligen, dock känns det rätt tråkigt. Men det kan ju vara en fördel iofs om det är lugnet man är ute efter.
Bussen går som redan skrivits väldigt ofta men på väg hem från stan, främst under rusningstid, är det rejält knökat. Det är det ju iofs på varenda linje så det säger i sig inte så mycket.

Det finns ju torg med det man affär, apotek och pizzeria så du klarar dig utan problem i vardagen. Har du bil så är det ju dock värt att köra till stora ICA Munkebäck ibland för ett betydligt större utbud.
Närheten till Härlanda? Vad lockar där? Härlanda är ju liksom mest ett gammal fängelse som idag är kontor, små flummiga verksamheter och en liten konsertlokal. Samt en del fotbollsplaner.

Problemet är det som redan skrivits, det är många äldre och i takt med att dessa dör ut så kommer ju det in många från länder som man inte direkt ser i toppen av skidtävlingar vilket i längden alltid förstör ett område.

Nöjesliv etc är ju inget som är prioriterat för er som familj förstår jag så att det inte finns "runt knuten" är ofta bara en fördel, och vill ni ha det tar bussen typ en kvart...
Citera
2020-04-09, 18:54
Medlem
Adelaides avatar
Citat:

Björkekärr är ett av Göteborgs sömnigare områden, så något gäng som bjuder på oprovocerat stryk lär du inte stöta på där.
Bra avstånd in till centrum, en kvart med buss ungefär.
Finns promenadvänliga grönområden i området, vilket är ett stort plus.
Jag skulle inte ha nåt emot att bosätta mig där om jag haft barn.
Citera
2020-04-10, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Lugnt är det sannerligen, dock känns det rätt tråkigt. Men det kan ju vara en fördel iofs om det är lugnet man är ute efter.
Bussen går som redan skrivits väldigt ofta men på väg hem från stan, främst under rusningstid, är det rejält knökat. Det är det ju iofs på varenda linje så det säger i sig inte så mycket.

Det finns ju torg med det man affär, apotek och pizzeria så du klarar dig utan problem i vardagen. Har du bil så är det ju dock värt att köra till stora ICA Munkebäck ibland för ett betydligt större utbud.
Närheten till Härlanda? Vad lockar där? Härlanda är ju liksom mest ett gammal fängelse som idag är kontor, små flummiga verksamheter och en liten konsertlokal. Samt en del fotbollsplaner.

Problemet är det som redan skrivits, det är många äldre och i takt med att dessa dör ut så kommer ju det in många från länder som man inte direkt ser i toppen av skidtävlingar vilket i längden alltid förstör ett område.

Nöjesliv etc är ju inget som är prioriterat för er som familj förstår jag så att det inte finns "runt knuten" är ofta bara en fördel, och vill ni ha det tar bussen typ en kvart...

Hade ni flyttat från ex. Kärralund området där en liten två ungefär hamnar på ungefär samma som en liten trea i Björketjärr. Tror ni man ångrar bytet?
Citera
2020-04-13, 09:00
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armend123
Hade ni flyttat från ex. Kärralund området där en liten två ungefär hamnar på ungefär samma som en liten trea i Björketjärr. Tror ni man ångrar bytet?

Det beror ju helt på varför ni vill ha en trea istället för en tvåa. Det extra rummet till eventuellt barn?
Vill ni ha ett extra rum för ett barn som är i en ålder då det behövs är det givetvis en bra idé att flytta. Att bo trångt är aldrig att föredra när det är en familj vi talar om.

Är ni "bara" ett par så¨hade jag valt att bo kvar och hellre sparat mer pengar för att senare kunna köpa hus nån annanstans eller lägenhet när det ev kommer barn.
Restid och sådär är marginellt längre från Björkekärr så det spelar mindre roll.
Citera
2020-04-13, 21:45
Medlem
Hej alla!

Tänkte att jag skriver här istället för att starta en ny tråd.

Ja har en familj med två barn och fru där vi nu försöker hitta ett lämpligt hus. Själv är ja uppvuxen i askim och bor nu i en lägenhet i kallebäck.

Är invandrad från balkan men har anpassat mig själv väl i sverige och letar ställen där ja undviker allt möjligt babbegäng etc. Självklart hade jag velat bo i askim där det är lugnt och stilla men priserna är tyvärr för höga för att kunna köpa hus där inom rimlig tid.

Bor i kallebäck nu och det är rätt lugnt där, mest pensionärer och barnfamiljer, inte så värst mycket som händer där.

Mina alternativ har blivit typ Mölnlycke, Landvetter etc, men min fru hitta ett hus i Furulund i Partille som vi tänkte gå på visning, och ja vet att Partille ändå är rätt safe, men finns det områden som man verkligen bör undvika och är det någon som vet nått om furulund, bor det massa MENA människor där eller civiliserat folk?
Citera
2020-04-14, 07:40
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drafToC
Hej alla!

Ja har en familj med två barn och fru där vi nu försöker hitta ett lämpligt hus. Själv är ja uppvuxen i askim och bor nu i en lägenhet i kallebäck.

Är invandrad från balkan men har anpassat mig själv väl i sverige och letar ställen där ja undviker allt möjligt babbegäng etc. Självklart hade jag velat bo i askim där det är lugnt och stilla men priserna är tyvärr för höga för att kunna köpa hus där inom rimlig tid.

Bor i kallebäck nu och det är rätt lugnt där, mest pensionärer och barnfamiljer, inte så värst mycket som händer där.

Mina alternativ har blivit typ Mölnlycke, Landvetter etc, men min fru hitta ett hus i Furulund i Partille som vi tänkte gå på visning, och ja vet att Partille ändå är rätt safe, men finns det områden som man verkligen bör undvika och är det någon som vet nått om furulund, bor det massa MENA människor där eller civiliserat folk?

Furulund ska vara rätt safe ja.
Inte så att det hänger massa kulturberikare där utan dom flesta som isf är icke-svenskar är väl som du beskriver dig själv isf.
Det finns ju knappt en lägenhet där så det gör också att det blir bättre beträffande civiliserat folk.

Du nämner förövrigt Askim som nåt du strävar efter, det finns mycket skit där med och det blir inte direkt bättre. Givetvis inte något värstingområde på något sätt men inte med en bra trend direkt.
Citera
2020-04-14, 07:49
Medlem
kycklingsvetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drafToC
Hej alla!

Du kan ju alltid kolla Google street view alt. åka dit själv och kolla ifall det är lägenheter i närområdet. Hyreskomplex brukar ju ofta ha hyresvärdens sigill på fasaderna.

Jag vet ju inte något om er budget eller hur viktigt kollektivtrafik är, men jag har fått intrycket av att Lerum är väldigt pittoreskt. Något dyrare än andra samhällen med samma avstånd från Göteborg, men till Lerum finns ju faktiskt pendeltåg! Det är ju lite av en "garanti" att kommunikationerna är bra. Detsamma gäller ju områden som betjänas av expressbusslinjerna.

Lycka till!
Senast redigerad av kycklingsvett 2020-04-14 kl. 07:53.
Citera
2020-04-14, 11:40
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Inte så att det hänger massa kulturberikare där utan dom flesta som isf är icke-svenskar är väl som du beskriver dig själv isf.
Det finns ju knappt en lägenhet där så det gör också att det blir bättre beträffande civiliserat folk.

Du nämner förövrigt Askim som nåt du strävar efter, det finns mycket skit där med och det blir inte direkt bättre. Givetvis inte något värstingområde på något sätt men inte med en bra trend direkt.

Furulund har både lägenhetsområden (t.ex. övre björndammen), radhusområden och villaområden i en salu blandning. Det mesta är relativt nya områden från slutet av 70-talet och senare dvs efter miljonprogrammet. Det är lugnare i furulund än i askim (som t.ex. har pilegården). .
Citera
2020-04-14, 14:45
Medlem
Citat:

Ja såg att ja kollade fel, det var Furuskog min fru hittade hus på. Det såg inte så värst fint, massa hyreslägenheter som ett miljonprogram och det var en väldans set uppförsbacke från Allum.

Citat:
Ursprungligen postat av kycklingsvett
Du kan ju alltid kolla Google street view alt. åka dit själv och kolla ifall det är lägenheter i närområdet. Hyreskomplex brukar ju ofta ha hyresvärdens sigill på fasaderna.

Jag vet ju inte något om er budget eller hur viktigt kollektivtrafik är, men jag har fått intrycket av att Lerum är väldigt pittoreskt. Något dyrare än andra samhällen med samma avstånd från Göteborg, men till Lerum finns ju faktiskt pendeltåg! Det är ju lite av en "garanti" att kommunikationerna är bra. Detsamma gäller ju områden som betjänas av expressbusslinjerna.

Lycka till!

Budgeten ligger runt 5-6 mille för ett hus.
Va där och tittade runt, gillade inte furuskog s mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Furulund har både lägenhetsområden (t.ex. övre björndammen), radhusområden och villaområden i en salu blandning. Det mesta är relativt nya områden från slutet av 70-talet och senare dvs efter miljonprogrammet. Det är lugnare i furulund än i askim (som t.ex. har pilegården). .

Tack. Nä hoppar nog Askim, priserna är lite väl Overkill och så jävla bra är det inte där. Siktar på Mölnlycke, Landvetter eller öjersjö i nuläget..

Tack alla för snabba svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in