2025-12-19, 15:48
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Har fått tag på en hyrestrea i Brunnsbo.

Hur är det området generellt? Är typ 50 meter eller så från torget.

Vid första anblick så verkar det relativt bra, bra kommunikationer, snabbt ta sig in till centrala stan, bra förskolor. Skolan ligger alldeles runt hörnet från lgh byggnaden också. Tågstation ska byggas som ska länkas samman med västlänken vad jag förstår det som också.

Nackdelen är väl att det gränsar till Backa? Men verkar ändå relativt lugnt och säkert.

Blev det Brunnsbo?

Jag hade inte flyttat dit. Deppigt område med sunkiga miljonprogramshus. Men bara över gatan så är det ju villor trots allt.
Citera
2026-01-07, 00:34
Medlem
Kroulls avatar
För inte så länge sedan, var Öfvre Johanneberg Göteborgs bästa och tryggaste flerbostadshusområde. Största problemen var blottare vid studenthemmen och studenter som cyklade mot röd gubbe. Men så hände något...

https://www.gp.se/krim/19-aring-aktiverade-bomb-hos-gangledares-anhoriga-.40482414-c23e-48dd-913b-fafc747957ca
19-åring aktiverade bomb hos gängledares anhöriga
Förövaren hade hämtat komponenterna till en IED (Improvised Explosive Device) i ett buskage på Stuartsgatan i Johanneberg.
Under tiden i häkte delgavs han också misstanke om, och dömdes för, medhjälp till uppmärksammat människorov.
Straffet för den sammanlagda brottsligheten – utifrån asperationsprincipen asperationsprincipen och den åldersrabatt en tonåring får – stannar vid sju år och sex månaders fängelse.
Vågar vi gissa på en indisk Foodora-kurir boendes i ett logement på Rotary...
19-åringen utvisas dessutom på livstid från Sverige.
Möjligen ett litet steg mot ett säkrare Öfvre Johanneberg...
Citera
2026-01-18, 18:50
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Hur är det att bo norr om Göta älv vs. Söder om Göta älv? Tänker mest på tillgänglighet om man bor ex. På Lindholmen som ju ligger väldigt nära centrum, men som jag förstår det måste man ta vägen via Hisingsbron? Är det att föredra att bo på södra sidan?
Citera
2026-01-24, 17:01
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Hur är det att bo norr om Göta älv vs. Söder om Göta älv? Tänker mest på tillgänglighet om man bor ex. På Lindholmen som ju ligger väldigt nära centrum, men som jag förstår det måste man ta vägen via Hisingsbron? Är det att föredra att bo på södra sidan?
Sydsidan är ju mer centrum så att säga. Min uppfattning är att det inte är dåligt att bo på Eriksberg eller på Lindholmen. Förbindelserna med stan är rätt okej i form av diverse buss och spårvagnslinjer. Men visst måste man i princip åka runt, antingen Hisingsbron eller Älvsborgsbron och det tar ju lite tid.

Så visst är det mer praktiskt att bo på sydsidan om älven. Sen finns det ju givetvis både bra och dåliga adresser.
Citera
2026-01-28, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point

Som ovan skriver är Eriksberg + Lindholmen nära centrum, med bussar, spårvagn och båtar. Ganska tråkiga döda områden. Södra sidan av älven är centrum. Skulle bara rekommendera Hisingen om du jobbar där.
Senast redigerad av Norskaluring 2026-01-28 kl. 12:13.
Citera
2026-02-03, 17:01
Medlem
Jag kan tänka mig att man blir lite mer kreativ ifall man bor i en liten stad där det inte finns så mycket att roa sig med. Det får en kanske att starta ett band. Som killarna från Borlänge och Fagersta.
Citera
2026-02-18, 20:38
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Är marknaden lika tuff som alltid i Göteborg?
Citera
2026-02-19, 14:51
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Är marknaden lika tuff som alltid i Göteborg?
Vad menar du? Vill du köpa eller hyra? Men Ska du hyra i ett bra område så får du ju räkna med en kötid på i alla fall en sju åtta år men man kan givetvis ha tur ibland.
Citera
2026-02-20, 20:33
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Hur är torslanda idag?
Citera
2026-02-20, 20:47
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Vad menar du? Vill du köpa eller hyra? Men Ska du hyra i ett bra område så får du ju räkna med en kötid på i alla fall en sju åtta år men man kan givetvis ha tur ibland.

Tänkte lite allmänt bara. Min ekonomi är väl mer på hyr-nivå än något annat. Vart är det sannolikt att jag som svensk kommer hamna i en första fas om jag skulle migrera till Göteborg?
Citera
2026-02-20, 20:56
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Hur är torslanda idag?
Torslanda får väl anses vara en av de bättre platserna man kan bo på. Jag är där ute ibland och jag skulle nog kunna tänka mig att bo där. Sen är ju Torslanda rätt vidsträckt och omfattar rent ytmässigt mest villor, men HR finns i Amhult och runt Torslanda Torg. Men givetvis ska man kolla namnen i uppgångarna.

Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Tänkte lite allmänt bara. Min ekonomi är väl mer på hyr-nivå än något annat. Vart är det sannolikt att jag som svensk kommer hamna i en första fas om jag skulle migrera till Göteborg?
Har du inga köpoäng så är väl Angered och Bergsjön snabba områden att få lägenhet i. Men kan du få fatt på en vettig privatvärd så är det knappast omöjligt att få något i ett vettigt område, men det kan givetvis kosta lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in