2020-02-04, 00:24
Medlem
Myschs avatar
Hur är Karneolgatan? Ska på lägenhetsvisning där i veckan

Säkert område att bo på mest för sambons skull när hon ska hem om kvällarna (då hon brukar jobba sent)
Citera
2020-02-04, 06:45
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysch
Hur är Karneolgatan? Ska på lägenhetsvisning där i veckan

Säkert område att bo på mest för sambons skull när hon ska hem om kvällarna (då hon brukar jobba sent)

Det är ju inte det bästa direkt, iom att du redan skrivit i en annan tråd att ni bor i Askim lär ni bli otroligt nedgraderade bostadsmässigt. Visst att storlek på lägenheter etc spelar roll men jag hade inte bosatt mig där ändå, speciellt inte när man ska hem på kvällar och helger.

Det kommer alltid finnas folk som inte tycker något område i staden är så uselt som vi realister säger men området man bor i ska inte bara vara "ok" det ska vara riktigt bra, man tillbringar så mycket tid i sitt område att det är värt att lägga mer pengar på det och ha det riktigt bra än att bara "ta något".
Citera
2020-02-04, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Balder påbörjade nyligen byggandet av 20 nya radhus ungefär i höjd med Bergsjön i Bergjön. Flertalet är sålda på ritning. Det tycker jag faktiskt är anmärkningsvärt. Det finns alltså folk som betalar flera miljoner för möjligheten att bo i Bergsjön. Ibland när man läser denna tråd kan man få intrycket att vissa stadsdelar är ungefär som riktiga ghetton i Brasilien, men det är en gravt förenklad och överdriven bild.

Personligen hade jag aldrig köpt ett radhus där. Jag skulle antagligen vara den enda vita personen där. Pizzabagare och bilförsäljare som tjänar bra har nog råd att köpa radhus där. Och jag har sett annonserna, det ser väldigt fint ut. Men det är personerna som kommer bo där som är problemet. Jag vill inte att mitt barn ska leka med bruna människor, lära sig deras slang etc.
Citera
2020-02-05, 13:49
Medlem
Håll dig borta från biskopsgården, gårdsten, Angered mm.
Citera
2020-02-06, 09:12
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leira
Personligen hade jag aldrig köpt ett radhus där. Jag skulle antagligen vara den enda vita personen där. Pizzabagare och bilförsäljare som tjänar bra har nog råd att köpa radhus där. Och jag har sett annonserna, det ser väldigt fint ut. Men det är personerna som kommer bo där som är problemet. Jag vill inte att mitt barn ska leka med bruna människor, lära sig deras slang etc.

Det är just sådant här som även jag trycker på när folk frågar om områden.
Bara för att det är nytt/uppfräschat/ser fint ut betyder inte det att det är bra. Det blir helt enkelt en sminkad gris.
Det kan vara lätt att "bländas" av nya, fräscha ställen när det sker visningar innan allt är klart och ingen bor där men ligger det på fel ställe spelar det sedan ingen roll, det kommer inte vara lika fint länge och det blir sämre och sämre.
Citera
2020-02-09, 14:30
Medlem
Hur är kaverös? bättre eller sämre än kviberg? Barytongatan har några lägenheter ute jag kan få.
Citera
2020-02-09, 20:28
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petetter
Hur är kaverös? bättre eller sämre än kviberg? Barytongatan har några lägenheter ute jag kan få.
Inget drömområde, men MYCKET bättre än Kviberg.
Alla dagar i veckan.
Citera
2020-02-10, 15:39
Medlem
Adelaides avatar
Citat:

Säger också hellre Kaverös än Kviberg. Visserligen har Kviberg många studentlägenheter, men närheten till Kortedala och Bergsjön är inte lockande direkt.
Citera
2020-02-11, 14:29
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:

Kan bara hålla med tidigare svar, Kaverös före Kviberg varenda dag i veckan. Kviberg är inget roligt, dels har du närheten till diverse skitområden för att inte tala om när varenda individ från icke-skidåkande nation skall till Kvibergs Hälerimarknad vareviga lör-sön...
Citera
2020-02-29, 16:15
Medlem
Hur är området runt östra sjukhuset? Kollat på några lägenheter i Hagforsgatan men undrar om det är ett bra område att uppfostra sina barn. Läste någonstans att fler och fler invandrare flyttar dit och att någon blivit rånad någon gång vid området. Finns det saker jag har missat?
Citera
2020-03-02, 00:11
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thedondonthedon
Hur är området runt östra sjukhuset? Kollat på några lägenheter i Hagforsgatan men undrar om det är ett bra område att uppfostra sina barn. Läste någonstans att fler och fler invandrare flyttar dit och att någon blivit rånad någon gång vid området. Finns det saker jag har missat?

Nja, det är väl snarare medelklassområden där borta? Något ghetto är det ju inte på långa vägar. Finns villor, radhus och bostadsrätter i området. Jag skulle inte ha något emot att bosätta mig där.
Citera
2020-03-02, 11:40
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thedondonthedon

Det har väl flyttat in mer invandrare längre ner längs spårvagnslinjen dock men så högt upp mot Östra är det fortfarande helt okej, sedan lär det vara fler invandrare där än innan men så är det ju tyvärr precis överallt. Helt okej område och från Östra finns ju goda kommunikationer med.
Skolor etc för ungarna är en sak men det går ju faktiskt även för kids att åka till bättra skolor än precis intill hemmet om det är så.

Ett vanligt tips är att kolla namn etc i trappuppgångar, åka till området olika tider etc. Så skaffar man en hyfsad uppfattning om området och hur man kommer trivas iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in