2020-06-08, 11:51
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Ett växande antal människor har mycket underliga beteenden. Jag har för mig att 10-15% av den svenska befolkningen nu går på antidepressiva. Det finns en enorm verklighetsflykt i inte bara Sverige men i hela västvärlden. De här unga kvinnorna är typiska - de får nu en chans att synas och höras och vara med i gemenskap som strävar mot något. Samhället kan mobilisera för någonting gott och någonting ont. I Kina mobiliserar staten (med hjälp av medier och andra institutioner) samhället mot produktivitet och någon form av gemenskap. I Japan och Sydkorea mobiliseras samhället enbart mot produktion och i många fall tystnad. Japan är på många sätt en fallande stjärna och Sydkorea är på väg åt samma håll - trots en relativt god ekonomi och framåtanda. Sverige och västvärlden konstruerar rent destruktiva gemenskaper och mot mål som inte gynnar någon. Notera idealismen hos de där två unga kvinnorna. Tänk om vi kunde kanalisera deras strävanden mot något högre och bättre än att slåss mot en "rasistisk fiende" som inte finns.

Något jag har noterat är de så kallade högerliberalernas kapitulation. De har förbrukat större delen av sina idéer - de har implementerats och misslyckats. Så här skriver Karin Pihl om skolan i GP idag;

Karin Pihl är liberal och vill inte riktigt skriva allt men enskilda meningar pekar på att hon har förstått men ingen explicit lösning presenteras. Västvärlden har något som inom pedagogisk historia kallas för "massutbildning". Under den progressiva eran i USA (1885-1916) så noterade intellektuella att om du gav människor en utbildning fick de jobb. För att utjämna ekonomiska skillnaderna ökade USA statens utbildningssatsningarna markant. Grundskoleutbildningarna blev längre, fler skulle gå i realskolan (högstadiet), gymnasiet och universitetet. Detta progressiva synsätt exporterades också till Sverige som efter USA var det land som hade en bäst utbildad befolkning.

En utbildad befolkning spelar dock mindre roll om inga jobb finns att tillgå. Sverige förlorade drygt 1,5 miljoner människor till USA och Kanada trots världens näst bäst utbildade befolkning. Längden på utbildningarna har sedan ökat markant i hela världen utöver det mål att 50% skall gå på högskolan. Sverige är såklart den värsta syndaren. Möjligheten att få jobb spelar mindre roll. Nu sitter vi på ett värdelöst skolsystem. Kidsen går nio år i grundskolan och lär sig ingenting. Sedan gymnasiet och chanserna är små att få jobb. Sedan skall det läsas på högskolan där de flesta utbildningarna inte leder till ett arbete. Karin Pihl vet detta och hennes lösning är typ att "ge alla utbildningar högskolebehörighet som för tio år sedan". Det är samma uppfattning som Socialdemokraterna hade när Björlund tog bort högskolebehörighet från praktiska utbildningar.

En icke-liberal lösning är något helt annat. Sverige bör införa ett schweiziskt skolsystem. Detta innebär att alla går sex år i grundskolan. Högstadiet återgår till att bli realskola. Här sorteras barnen efter kapacitet genom tester. Den högteoretiska 1/3 går på en högteoretisk utbildning och 2/3 går på en semi-teoretisk eller praktisk utbildning varav den sistnämnda leder till till ett arbete eller studier vid ett kort praktiskt gymnasiet. De flesta universitet och högskolor läggs ned och högskoleutbildningar återgår till gymnasiet igen. Många IT-utbildningar som idag är högskoleklassade kan läsas vid gymnasiet. I Sverige har de flesta banktjänstemän högskoleutbildning. Så ser det inte ut i Schweiz och en lång rad rikare länder. Skälet är tämligen simpelt. Det behövs inte. Människor lär sig bäst på jobbet och inte i någon skola eller meningslös praktikplats.

Detta är något som liberaler som Karin Pihl inte vågar eller kan säga eftersom det strider mot den liberala berättelsen om den "rationella individen" som gör goda val. Uppenbarligen gör inte barn och ungdomar rationella val och därför måste de styras rätt. Valfrihet är meningslöst om du inte vet något. De flesta svenska föräldrar, barn och ungdomar är aningslösa och behöver ledas rätt.

Liberalernas verktygslåda börjar få slut på lösningar. De återanvänder samma skräp. Jan Björklund flyttade lärarhögskolorna till universiteten. Utbildningen var fortfarande skräp eftersom det var samma lärare som undervisade samma skräppedagogik och på samma förödande sätt. Långa meningslösa dagar med seminarier, kuddkrig och progressiv fingerfärg-pedagogik. Sedan förslog Björklund att lärarhögskolorna skulle återkomma som självständiga institutioner med samma lärare och samma utbildningsinnehåll. En evig rundgång i den liberala och oftast djupt inkompetenta hagen.

Utbildningspolitiken är lika helig som massinvandringen trots att man utbildningspolitiken är rent destruktiv och antagligen undergräver liberalernas egna syften. Men å andra sidan kanske jag är för korkad som inte förstår den här senmoderna liberalismen som vi lever under. Jag undrar om inte någon av de där "waspig" moderna socialliberalerna som typ John Rawls (A Theory of Justice) eller Robert A. Dahl (Democracy and it's Critics) vänder sig i graven - givet hur galen liberalismen är idag.

Just det fetade är en grej jag personligen hängde upp mig på.
När detta hände var jag själv på en Högskola.

Utbildningarna skulle förnyas och förbättras.
Jag fick se det från insidan.

Jag fattade inte då och inte nu hur exakt de skulle förbättras då exakt samma lärare var kvar och gjorde exakt samma grejer.

Var fanns förbättringen?

Något jag dock kunde se var att bra lektioner med bra lärare motarbetades och flumlektionerna man enkelt kunde ha i grupp utan några klara mål "premierades."

Man skar ned i antalet timmar.

Just grejen med att ha tydliga mål verkar vara en svordom på vissa lärosäten.
Björklblund och "ordning och reda" sågs inte med blida ögon.

Men i verkligheten fortsatte ju det mesta som vanligt, inte på papper självklart.
Men i praktiken.

Ingen skola inom det fältet jag studerade blev av med sina examensrättigheter.
Alla fick ansöka på nytt, men alla återfick rättigheterna.

*
Har sett tänket med att det är fult att kunna något riktigt bra på flera ställen.
Då är man ju inte inkluderande, man ska tydligen hela tiden satsa allt krut på undantagen.
Inte på den stora klicken som både kan och vill, den större massan skall dock alltid få lida för att undantagen tar all uppmärksamhet.

Sticker du ut och dessutom är bättre än den stora majoriteten då är det här snacket om "Individen" helt plötsligt luft då ska man hålla käft och rätta in sig i ledet och vara medioker.

Men är du ett jävla skåp och sticker ut på det sättet då finns det ingen hejd på uppmärksamheten det får ta från alla andra.

Paradoxerna.
Senast redigerad av Sinnersten 2020-06-08 kl. 12:00.
Citera
2020-06-08, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nergus
Många svenskar är helt hjärntvättade av svenskförakt, i stort sett alla som röstar på partier som V, MP, C och liknande dryper av hat mot svenskar, som de skyller alla samhällets problem på svenskar.

Att svenskar själva öppet berättar att de skiter helt i att svenskar dör, medan de bryr sig mycket om en kriminell afro-amerikans död säger rätt mycket om många svenskars enorma självhat.
.
Det är en hjärntvätt som pågår se bara idag där media visar att Socialdemokraterna ökat med +8% samtidigt som media inte tar upp att GBG förstördes av massa mörkhyade igår!
Sverige är förlorat, mörkhyade gäng kan förstöra hela GBG city och sen avsluta med att tända på 30 bilar och svensken kommer fortfarande rösta på Socialdemokraterna.
Citera
2020-06-08, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SBengtsson
Det är en hjärntvätt som pågår se bara idag där media visar att Socialdemokraterna ökat med +8% samtidigt som media inte tar upp att GBG förstördes av massa mörkhyade igår!
Sverige är förlorat, mörkhyade gäng kan förstöra hela GBG city och sen avsluta med att tända på 30 bilar och svensken kommer fortfarande rösta på Socialdemokraterna.
Men vi har fått en mörkhyad hjälte: Mannen i den vita tröjan är identifierad!

Citat:
– Jag bara tog hans arm och frågade vad han höll på med, säger Murphy Alex.

Den unga mannen svarade något på svenska och sprang från platsen. Eftersom Murphy Alex är uppvuxen i London förstod han inte riktigt vad killen sa. Men det är inte första gången han ingriper vid våldsamheter.

– Jag har gjort så här flera gånger i London, jag är van från min uppväxt. Nu jobbar jag som personlig tränare så mitt jobb är att motivera folk, säger han.
[...]
Ett annat videoklipp som sprids från helgen visar Murphy Alex när han ingriper mot en ung person som kastar sten mot några polisbilar. Totalt har de båda videoklippen setts och delats av tusentals personer. I kommentarsfälten hyllas han som en hjälte. Vissa kräver att han ska få medalj eller utses till "årets göteborgare". Kommunstyrelsens ordförande Axel Josefson (M) skriver att Murphy Alex är "en stark kandidat”.

Den före detta vice generalsekreteraren för FN, Jan Eliasson, har kommenterat på Twitter:

”Mannen i vitt är beundransvärd. Sorgligt att han är ensam. Ändå gör han mer än alla de andra tillsammans för kampen mot rasism.”

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...jan-1.28981598
Citera
2020-06-08, 12:33
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Men vi har fått en mörkhyad hjälte: Mannen i den vita tröjan är identifierad!

https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...jan-1.28981598

Här fick der ewige borgare sin väg ut, nu ska det hyllas svarteman till historiens slut.
Citera
2020-06-08, 12:44
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Malcom K brukar ju som standardsvar ange förklaringen att det handlar om någon typ av existentiell ångest för en klass som (undermedvetet) förstår att dess förmåga att reproducera sig själv är i fara. I det är fallet är det fråga om att transferiatklassen inser att den kommer att gå under. Vi får se vad han säger när nästa avsnitt av podden dyker upp.

Det låter som en intressant förklaring. Materiella förklaringar och klassmedvetandeperspektivet, alltså förhållandet till produktionsmedlen, inte detta transferiatflummiga "utfall", är faktiskt en stark sida hos marxismen.

Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Det är väl Coronavirusets fel det med.
De som egenmedicinerar med olagliga substanser har fått allt svårare med leveranserna i takt med att gränser och resande hindrats.

Till slut tar ångesten över.

En intressant förklaring till BLM faktiskt. Det är alltså en avtändningens katharsis vi ser, en tillfällig försämring för en långsiktig förbättring. Man har ju till exempel förklarat en del övergrepp utförda av Wehrmachtsoldater som följder av en påtvingad avtändning från pervitinet. Son My/My Lai hade också en cold turkey-connection.

Floyd däremot hade fått sitt och behövde aldrig tända av.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2020-06-08 kl. 13:04.
Citera
2020-06-08, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
Här fick der ewige borgare sin väg ut, nu ska det hyllas svarteman till historiens slut.
Så är det. Vitingarna kan genom knäböjande blidka somligt av det falska ressentimentet, men det är den gode svartemannen/-kvinnan som så att säga löser, och kan förlösa situationen. Tills nästa gång vitingarna ska be om nåd.
Citera
2020-06-08, 13:05
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Det är ett sätt att bevisa trohet till "Deep state" i USA. Det ingår i vår säkerhetspolitik att bejaka den atlantiska länken och vid uppmaning visa vördnad och trohet till "Deep state" over there. Då blir signalpolitiken att hålla tal på engelska på vår nationaldag.

Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Jag vet inte vad som orsakar häxbränningar och andra massgalenskaper. Nu har man ju släppt spärrarna och tillåter massmöten just kring blacklivesmatter# så det är ju på ett sätt naturligt att folk vill samlas kring något - oavsett vad.

EDIT: Just det faktum att den sittande regimen tillåter massmöten (genom att se mellan fingrarna) just för möten som följer den goda agendan är ju problematiskt i sig. Det leder ju onekligen tankarna till de möten för hat som tilläts i Oceanien i romanen 1984 eller för all del Vietnamrörelsen i Sverige.

Jag tror att det vi ser är att vi kan extrapolera Sjöstedts "beställarorganisationsattack" på Sabuni från partiledardebatten igår på det globala politiska systemet. "Deep State" är inte ett fenomen som är isolerat till USA.

Sjöstedt sa att Sabuni hade reducerats till en leveransorganisation för önskemål från lobbyister. Detta är indikativt för politiken i hela västvärlden. Den reella makten ligger inte hos politikerna längre, utan hos nätverk i näringslivet både i Sverige och internationellt som påverkar politiken i eget vinstmaximerings- och kontrollsyfte.

Det håller på hända i USA är att Trump påstås sätta åt "Deep State" med förhör och brottsutredningar, mediakriget bedrivs i många kanaler, media, sociala media, internetforum osv. Det är tydligt överallt att det ska "debunkas", inte sällan av betalda aktörer.

Deep State har ett "skyddsnät" av sponsrade aktivister. Så den synkroniserade kampanjen vi nu ser med Black lives matter är beställd av den djupa staten för att avleda uppmärksamheten från dess svårigheter i USA. Rök och dimridåer. Eftersom djupa staten består av ett internationellt nätverk av olika aktörer blir det ett "globalt narrativ" när det ska kaozas. Nu kaozar man i Sverige om Black lives matter, med svensk rasism och svensk negerskuld. Det blir på ett nationellt plan helt obegripligt vad dessa djupa statens nyttiga idioter antirasisterna kaozar om.

Man tog chansen och kaoza om den svarta killen som dog. Hade det inte hänt hade man kaozat om något annat. Dock hade narrativet varit internationellt eftersom beställaren av kaozandet är internationell.

Att det nu används BLM tyder i mina ögon på att djupa statens manövreringsutrymme har minskat pga. det som håller på att hända i USA och Trumps grejer där. Det kommer fortsätta minska om Trump får fyra år till i Vita huset.

Förr om åren har den djupa staten haft mer inflytande och kunnat hetsa fram krig, som den där gången när Trump skulle luras in i en Syrienoffensiv pga. en uppenbart fejkad gas-attack. Eller när det skulle krigas mot Iran och Iran skjöt på en Stena-Line båt. Man kan ju fråga sig varför det var just en Stena-Line-ägd båt?

Nu har man inte det handligsutrymmet längre - utan nu återstår gatuaktivisterna att kaoza med.

Det demokratiska partiet i USA är en leveransorganisation för djupa statens intressen, Trump är det inte. Svenska regeringen är en leveransorganisation för djupa statens intressen den med. Frågan är hur vi tar tillbaka makten och får folkrepresentation istället för "Deep-State"-representation i Rosenbad och Riksdagshuset.

För så länge Sverige är en central del i Deep State med våra "strategiska företag" som ägs av samma investorer så får vi alltid en leveransorganisation för djupa staten, helt oberoende av att vi lägger en lapp i lådan vart fjärde år.

Politikerna står på läktaren och tittar på. Och i Agenda pratar varmluft. Det är vad deras jobb reducerats till. Ingenting annat. Eller jo, möjligen låna pengar, och skuldsätta oss. Det ingår också i deras arbetsuppgifter.
Senast redigerad av Nostradumbass 2020-06-08 kl. 13:16.
Citera
2020-06-08, 14:19
Medlem
Tjyvass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Kant förklarade att sånt här med att när regler och idéer tillämpas utanför sitt område hamnar de i en nihilism som i sin tur leder till destruktiv syn på verkligheten. Om satt i praktiken betyder det är när Anifa strider mot en påhittad fascism leder det till att antifascismen själv blir fascistisk. Det är detta som ligger bakom uttalandet (vem det nu var) att Dagens antifascister är morgondagens fascister.
Nej.

Citat:
Ursprungligen postat av gustaf.frigolit
”Jag är här” rörelsen är ett klockrent exempel på antifascism som i slutändan visar sig vara just fascism. Du måste ha ”rätt” åsikter, annars hängs du ut till pöbeln, varav du måste ha ett sjujävla fuck off-kapital om du ska gå emot etablissemanget.

Mats Skogkär har fått känna av drevet efter ett tweet som inte passade msm och deras åsiktskorridor. Bonnier påstår sig stå för yttrandefrihet.... ”Host” vilket Jävla bullshit. Sverige är riktigt illa ute vad gäller yttrandefriheten. Samtalet inom msm är enkelriktat, den som går emot straffas hårt.
Nej.

Fascism har inte med saken att göra. Det här är ju bara patetiskt det ni håller på med. Ni sitter och mäter era små förhudslösa russinkukar och är oförmögna att lämna det liberala mentala fängelse ni har uppfostrats i.

Fascism är en ideologi och inte ett löst begrepp ni kan slänga er med hur som helst.

BLM, MeToo, ANTIFA och alla andra syntetiska materialistiska gräsrotsrörelser är i grunden uppfunna av judar för att uppvigla negrer, kvinnor, minoriteter med flera.

Fascismen å andra sidan:

Citat:
Sålunda kan fascismen i många av sinö prak-
tiska yttringar, såsom partiorganisation, uppfo-
stringssystem, disciplin o.s.v., ej rätt förstås, om
man ej ser dessa yttringar i ljuset av fascismens
allmänna uppfattning av livet, vilken uppfattning
är andlig (3). Världen är för fascismen icke den
materiella världen, sådan den ter sig för oss, med
männskan såsom en från alla andra skild och för
sig existerande individ, som av en naturens lag
instinktivt drives att leva ett egoistiskt och mo-
mentant njutningsliv. Fascismens människa är en
person, som uppgår i sitt folk och sitt fosterland
och som däri känner en morallag, vilken samlar
både individer och släkten i ett liv för gemensam-
ma traditioner och uppgifter, en person, som där-
för undertrycker driften till ett liv, inneslutet i
njutningens trånga cirkel, för att i stället genom
pliktkänslan söka frammana ett högre liv, som
icke är begränsat till tid och rum.
http://runeberg.org/fascism/0013.html

https://twitter.com/Lord_Molyneaux2/...30577029574656

Så kom inte med ert sinnesslöa jävla joller om att "Dagens antifascister är morgondagens fascister".

Varför protesterna möts av så ljummet, ibland till och med undergivet, bemötande av stats- och polismakt är för att demonstranterna demonstrerar för mer av den antivita politik som den nuvarande neoliberala kapitalistiska ordningen redan driver.
Citera
2020-06-08, 15:09
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Jag vill också se en sammanställning av imamer och kriminalitet. Hur många imamer finns det i Sverige? Kanske 50-100 stycken. Hur många katolska präster finns det i Sverige. Jag betvivlar faktiskt att imamer, präster och rabbiner är överrepresenterade i brottsligheten - men som sagt. Utan data går det inte att ha en uppfattning. Det kanske finns någon studie. Under sexskandalen i katolska kyrkan utredde de 3000 präster av 415,000 präster. Det är 0.72% av alla präster i katolska kyrkan. Det finns säkert studier på kopplingen mellan präster, imamer och rabbiner och brottslighet någonstans. Du kan väl dra fram några genom Google.
Ja du, en sammanställning av imamer och brottslighet vore förstås välkommen, det betyder att en sådan aldrig skulle släppas, det skulle klassas som hatfakta, tills vidare får vi nöja oss med anekdotiska exempel från diverse artiklar i alternativa medier.
Jag har sedan länge lagt märke till hur påfallande ofta grova brottslingar antingen är imamer eller ännu vanligare är söner till sådana. Nog har jag också någon gång läst om präster som har begått brott men dessa brukar bli avkragade vilket aldrig tycks hända imamer. Inte heller verkar det vara vanligt att brottslingar uppfostras i prästen.

Vad gäller antalet, 50 till 100 st?? Du bor inte i Sverige förstår jag...tusentals eller tiotusentals imamer skulle jag snarare gissa på.

Jag tror inte muslimer vill "erövra" Sverige. Det samma kan sägas om andra invandrargrupper. De är här för ett bättre liv än de kan få i hemlandet. Sedan kommer de till Sverige och hamnar i invandrarghetton. De är överskottsarbetskraft. Däremot vill ett rätt stort antal kritvita politiker ändra demografin i det här landet. Eftersom invandrargrupperna är så pass stora i Sverige är en naturlig assimilering omöjlig och segregationen är här för att stanna. Från Expressen;

Det var nog det mest verklighetsfrämmande jag har läst i den här tråden, bor du i en grotta eller har du någon agenda med sådana konstigheter?
Vi får helt enkelt leva med att muslimer, assyrier och andra invandrargrupper odlar sin särart. .
Visst, men det får de göra i sina länder.

Du verkar både intelligent, bildad och trevlig, men samtidigt verkar du förläst och verklighetsfrånvänd, dina 1800 tals filosofer kan inte hjälpa oss nu, de kunde aldrig föreställa sig vår sjuka situation, ingen kunde detta.
Det är nog extremt få västerlänningar som vill återgå till något slags bronsålderssamhälle, vi vill inte kasta ut barnet med badvattnet, vi vill bara återgå till det normala, ett liv utan hucklen och minareter, inga åldringsrån och knarkgäng.

Det är realistiska mål, för detta finns en folklig majoritet, paleokonservatism är en omogen pojkdröm.

Edit det blev fel på mitt inlägg, början av mitt svar ligger under spoiler.
Senast redigerad av orrtupp 2020-06-08 kl. 15:12.
Citera
2020-06-08, 16:00
Medlem
Evangeliska kristna

Vi kan väl alla förundra oss i tråden över olika folkgruppers makt över det offentliga livet och svensk massmedia. Men jag tycker att det ändå kan var på sin plats att påminna om en mycket viktig religiös grupp som tillhör de abrahamistiska som spelat en stor roll för dagens mångkulturella kaos i Sverige.

Vill därför påminna om denna genomgång som gjordes 2016 av Chris Forsne på sajten Ledarsidorna angående texten Gå ut och gör alla folk till lärjungar. Ingressen nedan:

Citat:
Sverige är idag det land som tar emot flest asylsökande per capita av samtliga europeiska länder. Vi ger också ojämförligen de högsta bidragen. Vi förfasar oss över de återkommande åtstramningarna inom dansk flyktingpolitik. Varför sticker vi ut som så extrema? Kan det bero på att vi alltjämt lever i missionens tid och därför också ständigt använder uttrycket att det är ”vårt ansvar” att ta hand om alla som söker sig till oss? Kan det faktum att kristna folkhögskolor utbildar stora grupper journalister ytterligare späda på en i grunden religiös syn på vad som är svenska samhällets ansvar?

https://ledarsidorna.se/2016/08/ga-u...ill-larjungar/

Blev de evangeliskt kristna helt enkelt så fega och lata att de glömde ledet "gå ut" att de omtolkade uppmaningen till "bjud in" alla folk till Sverige?

En fråga att begrunda kan man tycka.
Citera
2020-06-08, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Nej.

Nej.

Fascism har inte med saken att göra. Det här är ju bara patetiskt det ni håller på med. Ni sitter och mäter era små förhudslösa russinkukar och är oförmögna att lämna det liberala mentala fängelse ni har uppfostrats i. Fascism är en ideologi och inte ett löst begrepp ni kan slänga er med hur som helst.
BLM, MeToo, ANTIFA och alla andra syntetiska materialistiska gräsrotsrörelser är i grunden uppfunna av judar för att uppvigla negrer, kvinnor, minoriteter med flera. Fascismen å andra sidan:

Så kom inte med ert sinnesslöa jävla joller om att "Dagens antifascister är morgondagens fascister".
Varför protesterna möts av så ljummet, ibland till och med undergivet, bemötande av stats- och polismakt är för att demonstranterna demonstrerar för mer av den antivita politik som den nuvarande neoliberala kapitalistiska ordningen redan driver.
Vad jag förstår så är det den amerikaniserade serieteckningsversionen av fascism som de hänvisar till och inte den italienska fascismen som dog med Mussolini. Detta är en mycket unik politisk företeelse med sitt eget liv. Den italienska fascismen var vad jag förstår en reaktion mot den gamla aristokratiska reaktionära ordningen men också en reaktion mot kapitalismen som sådan. På många sätt var fascismen en synkretisk nationalistisk vänsterrörelse. I många avseenden stod den italienska fascismen långt från den rasinriktade tyska nationalsocialismen men också Corneliu Zelea Codreanu esoteriska, ortodox-katolska, monarkistiska och nationalistiska rörelse. Den italienska fascismen skiljer sig också från den militaristiska högern i Spanien som ledes av Franco. Wikipedia har gjort en rätt bra sammanfattning av det fascistiska manifest från 1919. Manifestet är skrivet av Alceste De Ambris och futuristiska konstnären och poeten Filippo Marinetti. De föreslår bland annat;

Citat:
Universal suffrage with a lowered voting age to 18 years, and voting and electoral office eligibility for all age 25 and up;

Voting for women (which was then opposed by most other European nations);

The abolition of the Italian Senate (at the time, the Senate, as the upper house of parliament, was by process elected by the wealthier citizens, but were in reality direct appointments by the king. It has been described as a sort of extended council of the crown);

The quick enactment of a law of the state that sanctions an eight-hour workday for all workers;

A minimum wage;

The participation of workers' representatives in the functions of industry commissions;

Reduction of the retirement age from 65 to 55.

A strong progressive tax on capital (envisaging a “partial expropriation” of concentrated wealth);

The revision of all military contracts and the seizure of 85 percent of the profits therein.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fascist_Manifesto
På den här tiden var detta enormt progressivt och fascisterna beskrevs just som progressiva på 1920-talet. Nu föll sig korten annorlunda i Italien och den version av fascismen som de ursprungliga fascisterna tänkte sig realiserades inte. Detta är inget försvar för fascismen. Den blev det dock efter 1945 djupt felaktigt beskriven och sammanblandades med tysk nationalsocialism och en lång rad ideologier. Förvisso skall det sägas att Mussolini (som styrde Italien från 1922) senare i sitt styre adopterade ett antal idéer från de tyska nationalsocialisterna på sent 1930-tal - där bland tyskarnas antisemitism och rasism. Det skall nämnas att USA och Storbritannien var fruktansvärt rasistiska på 1930-talet och är det än idag.

År 1932 hölls en utställning i Rom vid namn Mostra della Rivoluzione Fascista

https://en.wikipedia.org/wiki/Exhibi...ist_Revolution

..där konst ställdes ut som nazisterna ansåg samhällsomstörtande, vulgär och "judisk". Även om Mussolini övergav Futurismen för den mer populära klassiska konsten och arkitekturen så lever den kvar. Idag lyftes återigen Filippo Tommaso Marinetti, Mario Sironi, Enrico Prampolini, Gerardo Dottori, Umberto Boccioni, Carlo Carrà, Fortunato Depero, Gino Severini, Giacomo Balla, and Luigi Russolo på de stora konstscenerna så som MOMA, Guggenheim, Met osv.

The Economist om Futurismens återkomst på konstscenen
https://www.youtube.com/watch?v=1hRcuvFK4iQ

Guggenheim NYC, ger en mer balanserad syn på Futurism
https://www.youtube.com/watch?v=WAWjiWqPYR0

La Sapienza universitetet beskrivning av Futurism
https://www.youtube.com/watch?v=13K9BDGK324

Tyvärr kommer vi aldrig ha en seriös diskussion om perioden 1918-1945. Detta inte sagt jag sympatiserar med fascismen eller någon av de andra ideologierna på den tiden. Tvärtom, men jag sympatiserar inte heller med liberalerna på den tiden bara för att de vann kriget eller dagens liberaler som hävdar att deras post-koloniala liberala världsordning som de etablerat efter 1945 vill världen väl.

Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Visst, men det får de göra i sina länder. Jag har sedan länge lagt märke till hur påfallande ofta grova brottslingar antingen är imamer eller ännu vanligare är söner till sådana. Nog har jag också någon gång läst om präster som har begått brott men dessa brukar bli avkragade vilket aldrig tycks hända imamer. Inte heller verkar det vara vanligt att brottslingar uppfostras i prästen. Vad gäller antalet, 50 till 100 st?? Du bor inte i Sverige förstår jag...tusentals eller tiotusentals imamer skulle jag snarare gissa på.Det var nog det mest verklighetsfrämmande jag har läst i den här tråden, bor du i en grotta eller har du någon agenda med sådana konstigheter?

Du verkar både intelligent, bildad och trevlig, men samtidigt verkar du förläst och verklighetsfrånvänd, dina 1800 tals filosofer kan inte hjälpa oss nu, de kunde aldrig föreställa sig vår sjuka situation, ingen kunde detta. Det är nog extremt få västerlänningar som vill återgå till något slags bronsålderssamhälle, vi vill inte kasta ut barnet med badvattnet, vi vill bara återgå till det normala, ett liv utan hucklen och minareter, inga åldringsrån och knarkgäng. Det är realistiska mål, för detta finns en folklig majoritet, paleokonservatism är en omogen pojkdröm.

Edit det blev fel på mitt inlägg, början av mitt svar ligger under spoiler.

Jag såg att delar av ditt inlägg har handlat i citat och gjort ändringen. Nej, jag har ingen agenda och jag är inte verklighetsfrånvänd, naiv, förläst eller bor i en grotta. Inte heller har jag citerat några 1800-tals filosofer i tråden. Jag har inte heller argumenterat för att gå tillbaka till ett bronsålderssamhälle eller för den delen en aristokratiskt-monarkistiskt samhälle. Det jag har skrivit är att muslimer inte per definition är onda människor eller att Islam nödvändigtvis är en ondsint religion. Religionen Islams innehåll definieras av muslimer och tolkningarna skiljer sig åt. Tvärtom har jag en relativt positiv syn på muslimer och Islam.

Min linje är att hyperglobalisering och den senmoderna liberalismen är destruktiv - och att det är skadlig för alla etniska och religiösa grupper över världen. Jag har inte skrivit att jag är paleokonservativ. Jag är konservativ i en bredare europeisk bemärkelse - men inte sagt att jag sympatiserar med alla som har kallat sig för eller kallar sig för konservativa. Jag sympatiserar rakt inte med Sverigedemokraterna eller några av de här högerpopulistiska partierna i Europa. I synnerhet ogillar jag den amerikanska liberalkonservatismen. Du kan inte riktigt placera mig eftersom jag inte har en analog syn på politik och samhället.
Senast redigerad av Edgerton 2020-06-08 kl. 17:15.
Citera
2020-06-08, 17:23
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Nej.

Nej.

Fascism har inte med saken att göra. Det här är ju bara patetiskt det ni håller på med. Ni sitter och mäter era små förhudslösa russinkukar och är oförmögna att lämna det liberala mentala fängelse ni har uppfostrats i.

Fascism är en ideologi och inte ett löst begrepp ni kan slänga er med hur som helst.

BLM, MeToo, ANTIFA och alla andra syntetiska materialistiska gräsrotsrörelser är i grunden uppfunna av judar för att uppvigla negrer, kvinnor, minoriteter med flera.

Fascismen å andra sidan:

Du har missförstått mig om du tror att jag menar att antifascisterna blir ideologiska fascister. Så har jag inte sagt. Jag skriver utifrån en före detta socialists perspektiv. Varje ideologi har en inre destruktiv del som tar fart när ideologin inte har markkontakt. Brantning, som grundade socialdemokratiska partiet, Wigforss, Hansson, Erlander med flera har betonat detta flera gånger och varnade för det. Poängen är att man då blir en del av det man försöker bekämpa. Vi har fler. Albert Camus filosofiska livsverk handlar till stor del om detta.

Att rörelser som BLM och antifascismen är judiska projekt motsäger inte det jag påtalar. Det är väl så att judar utnyttjar det virrvarr av förvirring som redan finns för egna välkända syften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in