2020-03-24, 15:57
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Thomas muller är nog den mest underskattade. En tysk Messi i huvudet.
Citera
2020-03-25, 08:34
Medlem
sebastian_s avatar
Jag tycker mer och mer att milan 2003-2007 har flera spelare som inte far den uppskattning de fortjanar. Dida var latt en av varldens basta malvakter under den perioden. Kaka och shevchenko ar tva spelare som faller mellan stolarna verkar det som. De verkar inte vara kultspelare som inzaghi eller joga bonito konstnarer som ronaldinho. Jag skulle nastan vaga saga att ronaldinho ar overskattad sett till eftermalet. Var han verkligen sa otroligt mycket battre an spelare som sheva, henry och kaka mellan 2000 till 2007? Graden av uppmarksamhet han far i jamforelse med de andra ar ju tiofaldig. Hur ofta hur man om det har malet i jamforelse med ronaldinhos javla applader pa bernabeu? https://m.youtube.com/watch?v=Ld8WEiEgvuE
Citera
2020-03-25, 11:28
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Jag tycker mer och mer att milan 2003-2007 har flera spelare som inte far den uppskattning de fortjanar. Dida var latt en av varldens basta malvakter under den perioden. Kaka och shevchenko ar tva spelare som faller mellan stolarna verkar det som. De verkar inte vara kultspelare som inzaghi eller joga bonito konstnarer som ronaldinho. Jag skulle nastan vaga saga att ronaldinho ar overskattad sett till eftermalet. Var han verkligen sa otroligt mycket battre an spelare som sheva, henry och kaka mellan 2000 till 2007? Graden av uppmarksamhet han far i jamforelse med de andra ar ju tiofaldig. Hur ofta hur man om det har malet i jamforelse med ronaldinhos javla applader pa bernabeu? https://m.youtube.com/watch?v=Ld8WEiEgvuE

Jag visste redan innan jag klickade på länken vilket målet skulle vara (hade det gällt Ronaldinho hade det kunnat vara åtminstone 20 mål). Jag tycker man ofta hör om det målet, det tas alltid som exempel. Det var mycket p.g.a det målet han vann guldbollen, och det är mycket p.g.a att han vann guldbollen som han fortfarande koms ihåg. Han hade en bra säsong i övrigt och en bra karriär i övrigt, men skulle ändå kalla honom överskattad snarare än underskattad.

Dida sågs väl ofta som den svaga länken i Milan. Laget som helhet var så klart fantastiskt bra, fullt av stjärnor, men de tog trots allt bara en ligatitel under perioden... Tycker att de stora namnen från den periodens Milan är högt skattade, kanske för högt, blir lätt så eftersom de var i tre CL-finaler. Kanske är såna som Ambrosini och Kaladze underskattade däremot?
Citera
2020-03-25, 11:52
Medlem
Smerchs avatar
Hamnade på wikipedia för att kolla trupper, och några spelare som kanske varken är under- eller överskattade men bortglömda hittade jag i Juventus; Emerson och Thuram.
Båda var ju absolut topp på sina positioner under hela sina karriärer egentligen. Emerson kanske man kan ha sina åsikter om iofs, men Thuram går ju inte att argumentera emot. Minns honom som helt dominant redan i Parma, hans VM 98, Juventus, sen gjorde han också ett par underskattade säsonger i Barcelona det sista.
Pessotto var det längesen jag hörde något om också, och Blasi, Camoranesi, Iuliano osv.
Citera
2020-03-25, 20:29
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Jag visste redan innan jag klickade på länken vilket målet skulle vara (hade det gällt Ronaldinho hade det kunnat vara åtminstone 20 mål). Jag tycker man ofta hör om det målet, det tas alltid som exempel. Det var mycket p.g.a det målet han vann guldbollen, och det är mycket p.g.a att han vann guldbollen som han fortfarande koms ihåg. Han hade en bra säsong i övrigt och en bra karriär i övrigt, men skulle ändå kalla honom överskattad snarare än underskattad.

Dida sågs väl ofta som den svaga länken i Milan. Laget som helhet var så klart fantastiskt bra, fullt av stjärnor, men de tog trots allt bara en ligatitel under perioden... Tycker att de stora namnen från den periodens Milan är högt skattade, kanske för högt, blir lätt så eftersom de var i tre CL-finaler. Kanske är såna som Ambrosini och Kaladze underskattade däremot?

Bra säsong?. Han vann skytteligan på 10 mål i champions league. 4 mål fler än 2an. Som en naturlig nummer 10.

3 mål i dubbelmötet i semfinalen mot man utd som vann Champions league året efter. Förutom målen så dominerade han fullständigt.

https://youtu.be/qc3CRrdaNLk?t=164 första målet i dubbelmötet. Det var bara Kaka som kunde dra ifrån motståndarna på det sättet. Han förflyttade sig i en hastighet de inte kunde läsa.

https://youtu.be/YNjqh6iPxko?t=63 1-0 målet i returmötet. Grymt avslut med fel fot.

https://www.youtube.com/watch?v=JqnzH9SBTvs i åttondelen mot Celtic. Det avgörande 1-0 målet i 93e minuten av returmötet. Visar gång på gång att det inte är försvararna som är långsamma utan Kaka som flyger fram som ingen annan.

Jag skulle säga att Kakas champions league 2007 var motsvarande vad Maradona gjorde för argentina i vm 86. Han bar ett Milan utan Shevchenko på sina axlar, där han dominerade match efter match och kryddade det med ett par riktiga drömmål.

Han var fantastiskt bra från första stund i Milan. Det var inte meningen att han skulle vara ordinarie när han kom, tvärtom. Milan hade Rui costa på nummer 10 positionen som de hade investerat stora pengar i. Efter ett par matcher stod det dock klart att Kaka inte bara var bättre än Rui costa utan ligans bästa nummer 10. Det fortsatte han att vara med råge fram till 2007 enligt min åsikt. Därefter gick det utför. Den Kaka som kom till Madrid var bara ett skal av Kaka i sin prime.

https://youtu.be/08CtIHWLICU?t=450 ett annat av mina favoritmål av Kaka. Ingen annan gjorde så på den tiden.

Han hade fyra helt fantastiska år. Det kan tyckas kort, men Ronaldinho hade inte mer. Ronaldinho var bättre och tog framförallt tillbaka Joga bonito till fotbollen som förändrade världens synsätt på fotboll. Vilket vi ser på dagens generation. Jag hävdar dock att han inte var mycket bättre. Kaka flög förbi sina motståndare i 4 år. Ronaldinho dansade förbi dem i 4år. Kaka vann 1 ligatitel, 1 champions league och gick till en final till. Ronaldinho vann 2 ligatitlar och 1 champions league. Att kalla Kaka för överskattad tycker jag är galet när han får 1/10 av Ronaldinhos uppmärksamhet.

Dida såg som den svaga länken runt 2001. Han gjorde en tabbe på en frispark mot leeds om jag minns rätt och efter det fick stämpeln som en ojämn brasiliansk målvakt. Den stämpeln satt kvar länge (kanske fortfarande) trots att han var fantastisk åren efter, och fantastiskt stabil.

Både Ambrosini och Kaladze var nog för bra för att vara avbytare egentligen. Samtidigt var de viktiga för ett lag som spelar på alla fronter. Ambrosini var underskattad av den stora massan. Jag gillade Serginho mer än Kaladze.

Att Milan bara vann en ligatitel var för att Juventus fuskade. Minst 1 titel till skulle det ha varit, kanske 2.
Senast redigerad av sebastian_ 2020-03-25 kl. 20:43.
Citera
2020-03-25, 23:29
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Bra säsong?. Han vann skytteligan på 10 mål i champions league. 4 mål fler än 2an. Som en naturlig nummer 10.

Får tacka för länkningarna, kul att se igen.
Tycker ändå inte det är så speciella klipp, när du nu jämför med Ronaldinho. Ja, i de lägena där han fick komma rättvänd i fart var han svårstoppbar, och han gjorde många och avgörande mål i CL, och också en del mål i ligan.
Han tog sitt ansvar att göra mål när Shevchenko var skadad, men det var ju också vad som krävdes av honom, en ensam Inzaghi kunde ju inte stå för alla mål, och det var Kaká som låg näst längst fram, en roll som passade perfekt för honom, med en backlinje och ett mittfält bakom som talar för sig självt.

Om Ronaldinho brukar man säga att han hade en hög, men kort storhetstid. Ronnie var ju ändå en nyckelspelare för Brasilien 2002, när Kaká var en av de sista i truppen, och man kan argumentera för att han sammanlagt höll en högre nivå än Kaká efter deras prime också, och hade en längre karriär... Kaká var så klart drabbad av en del skador, och jag tyckte att han förtjänade större förtroende i Real.

Men missförstå mig inte; Kaká skulle vara en av de första även jag skulle räkna upp om jag bads räkna upp de bästa offensiva mittfältarna efter millennieskiftet. Så är han rankad av de flesta och det är nog rätt, att jämföra med Ronaldinho blir däremot bara fel.
Citera
2020-03-26, 04:18
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Får tacka för länkningarna, kul att se igen.
Tycker ändå inte det är så speciella klipp, när du nu jämför med Ronaldinho. Ja, i de lägena där han fick komma rättvänd i fart var han svårstoppbar, och han gjorde många och avgörande mål i CL, och också en del mål i ligan.
Han tog sitt ansvar att göra mål när Shevchenko var skadad, men det var ju också vad som krävdes av honom, en ensam Inzaghi kunde ju inte stå för alla mål, och det var Kaká som låg näst längst fram, en roll som passade perfekt för honom, med en backlinje och ett mittfält bakom som talar för sig självt.

Om Ronaldinho brukar man säga att han hade en hög, men kort storhetstid. Ronnie var ju ändå en nyckelspelare för Brasilien 2002, när Kaká var en av de sista i truppen, och man kan argumentera för att han sammanlagt höll en högre nivå än Kaká efter deras prime också, och hade en längre karriär... Kaká var så klart drabbad av en del skador, och jag tyckte att han förtjänade större förtroende i Real.

Men missförstå mig inte; Kaká skulle vara en av de första även jag skulle räkna upp om jag bads räkna upp de bästa offensiva mittfältarna efter millennieskiftet. Så är han rankad av de flesta och det är nog rätt, att jämföra med Ronaldinho blir däremot bara fel.
Jag håller med om att Ronaldinhos vm 2002 är en stor faktor. Det gjorde att han täckte alla kategorier. Landslag, ligan och champions league. Det är få spelare som har gjort det faktiskt.

Shevchenko var såld till Chelsea säsongen 06/07. Milan hade då en 34 årig Inzaghi, en Gilardino som aldrig riktigt fick till det/räckte till och det märkliga floppköpet Oliveira från Betis.

Jag förstår inte hur klippen inte kan vara speciella. Det fanns ingen som flög fram så. Ronaldinho gjorde mycket men han gjorde inte 3 mål i ett dubbelmöte i en champions league semifinal eller en assist som den här i en final.

https://youtu.be/oWdPDofBxl0?t=216 hade Zidane vänt bort Gerrard och slagit den passningen så hade det fortfarande varit i champions league introt.

https://youtu.be/HB3JnHb_IG4?t=28 assist till 2-1 målet i finalen 2007. Ingen rabona men likväl perfekt och helt avgörande.

Ronaldinhos sammanlagda facit i semifinaler och finaler i champions league är 1 assist i en semifinal.

https://youtu.be/Xt7HfRHyFaI?t=158 Ännu en helt avgörande assist. En läcker tvåfotare och inlägg till det avgörande scudettomålet 2004.

Några andra godbitar från samma video (lika bra att se hela egentligen)

https://youtu.be/u522IclzHvM?t=94 hur han bara flyter igenom försvaret om de tar ett feltsteg.

https://youtu.be/u522IclzHvM?t=105 mot Argentina där det ser ut som att Kaka joggar in bollen i mål när Messis små ben går som trumvirvlar.

https://youtu.be/u522IclzHvM?t=135 Långskott från hösten första säsongen där man förstod att han kunde mer än flyga fram över gräset. Han hade ett riktigt bra och effektivt skott.

https://youtu.be/u522IclzHvM?t=372 den genombrottskraften var unik.

Min poäng är väl just det. Barcelona tog sig till en final efter millennieskiftet innan Messi och Ronaldo-eran började. Då måste det ha funnits fler offensiva spelare som var stora . Man måste kunna jämföra och berömma flera spelare än bara Ronaldinho. Så stratosfäriskt överlägset bäst var varken Ronaldinho eller Barcelona.
Senast redigerad av sebastian_ 2020-03-26 kl. 04:37.
Citera
2020-04-10, 16:35
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Robben är ganska unik på det sättet att han egentligen var fruktansvärt förutsägbar som spelare, men motståndarna fick ändå inte tag i honom under hans peak. På slutet blev han för seg och då hängde motståndarna med honom på ett annat sätt. Då hade han inte mycket annat att komma med. Finns inte många spelare som kan bygga en hel karriär på bara nån enstaka move.

Kom på en sak till med Robben. Man pratar ofta om att han bara hade ett drag, dvs rycka ifrån motståndaren inåt i banan. Det man dock glömmer eller inte tänker på så ofta var att han var jävligt bra på att hitta både bortre och närmaste hörnet i avsluten. Så därmed blev han ju faktiskt väldigt svårläst även för målvakterna.
Citera
2020-04-10, 17:18
Medlem
simonvps avatar
I övrigt, när vi snackar om att leverera på alla plan: jävlar vad man kan claima att Zidane är topp 5 genom tiderna. Blir ännu mer tydligt när man plöjer gamla mästerskapskrönikor.

Semi i EM 96. Två mål i finalen 98. Avgör kvart och semi 00 (och är dessutom helt överlägsen i semin). Bäst på plan i kvart, avgör semi och målskytt i ytterligare en final 06.

Och ja, han avgjorde ju en viss CL-final på ett spektakulärt sätt också...

Vet inte vad jag ska placera detta i topic egentligen, annat än att Zidane förtjänar ännu mer hyllningar? Eller är det överdrivet av mig?
Citera
2020-04-10, 18:41
Medlem
Smerchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
I övrigt, när vi snackar om att leverera på alla plan: jävlar vad man kan claima att Zidane är topp 5 genom tiderna. Blir ännu mer tydligt när man plöjer gamla mästerskapskrönikor.

Semi i EM 96. Två mål i finalen 98. Avgör kvart och semi 00 (och är dessutom helt överlägsen i semin). Bäst på plan i kvart, avgör semi och målskytt i ytterligare en final 06.

Och ja, han avgjorde ju en viss CL-final på ett spektakulärt sätt också...

Vet inte vad jag ska placera detta i topic egentligen, annat än att Zidane förtjänar ännu mer hyllningar? Eller är det överdrivet av mig?

Zidane vann tre ligatitlar i sin karriär, och var ofta kritiserad av sina egna fans...

Robben är ett bra exempel på en spelare jag skulle kalla underskattad. Satte han bara friläget i VM-finalen hade han varit rankad mycket högre av de flesta. Såna där enstaka grejer får stora konsekvenser för spelares rykte, men de var ju lika bra oavsett. Zidane var ofta bäst när det gällde, och även om det ska räknas in som en positiv egenskap, så drar han i efterhand stor nytta av att han gjorde de två målen i finalen -98, målet i CL-finalen som ledde till hans enda CL-titel, och att han dominerade i matchen mot Brasilien -06. Det var enstaka matcher som i sig gjorde att han nu skattas enormt mycket högre än han annars gjort, och de matcherna känner alla till, däremot minns man mindre av hur bra han var i vanliga matcher, gick hans volley i ribban istället och ifall Ronaldo lett Brasilien till vinst 1998 hade man skattat Zidane helt annorlunda.

Men Zidane var precis som Kaká en stor spelare och för mig ännu mer en personlig favorit p.g.a. hans elegans och lugn, men jag skulle alltså snarare kalla honom enormt överskattad. Efter att han lade av började vissa direkt ranka honom på samma nivå som Maradona och Pelé...
Citera
2020-04-11, 08:12
Medlem
En jag tycker var alldeles för överskattad.
Andrea Pirlo.
Citera
2020-04-17, 13:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av desperatodeluxe
En jag tycker var alldeles för överskattad.
Andrea Pirlo.

Pirlo var gudomlig i min bok. Han ägde matcher på ett sätt som få defensiva ankare och spelfördelare har gjort. Han var egentligen nyckeln i Milan, Juve och landslaget. Jag brukade kolla på Äckel-Milans matcher bara för att se honom. Studera honom. Man förstod inte hur han lyckades när han såg ut som om han mest lufsade omkring på planen.

Ingen spelare som spelar i ett stort lag är egentligen underskattad, men av de två orden var Pirlo snarare underskattad än överskattad.

Grande Pirlo. Min favorit efter Del Piero och Grosso.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in