Citat:
Ursprungligen postat av
sebastian_
Lite underskattad i Milan, lite överskattad i Juventus skulle jag säga.
Kanske, fast skulle nog hellre säga tvärtom. Pirlo var väl i stort sett samma spelare sen han fick flytta ner i banan, levde aldrig på fysiken. I Milan hyllades han och i Juventus togs han rätt mycket för givet men räknades väl inte riktigt som den yppersta världsklasspelaren han var, utan mer som lite gammal och på väg ner i karriären?
För mig är tendensen att tycka att de flesta större namnen är lite överskattade, vore de underskattade skulle man inte prata om dem...
Såg att jag inte svarade på ditt tidigare inlägg om Kaká. Jag tycker ändå att han är en klar bit under Ronnie, och vet inte om jag tycker att han bör hållas på en nivå högre än Robben, Giggs, Figo, Beckham, Riquelme, Totti eller vilka andra stora namn man kan lista runt den tidsperioden. Svårt att jämföra olika spelare och spelstilar, men att plocka fram titlar eller highlightsvideos 15 år senare blir lätt skevt, hur man än gör, eftersom det man minns mest blir spelarens bästa stunder. Beckham, som säkert skär i vissa ögon att lista som jag gjorde, var en spelare som alltid gjorde ett gediget jobb, och dessutom hade en fot som avgjorde många matcher...
Men de underskattade är de man inte skulle komma ihåg att lista... Damien Duff? Joe Cole? Valeron? Aimar? Deco? Nej inte de heller, utan de vars namn man inte ens kommer ihåg... De som fallit i glömska, och kanske var lite sämre än de vi tar upp, men knappast så mycket sämre. Och de som blev felanvända av tränare, eller gjorde fel klubbval. Anders Svensson dominerade lite i tysthet i Allsvenskan, hade han gått till en annan klubb eller land när han gick utomlands skulle han ha kunnat vara internationellt rankad som en stor mittfältare, men inte många italienare vet idag vem han var. Det finns sådana i andra länder också.
Att Ronaldinho lyfts över många andra beror på den totala förändringen han gjorde i en klubb som var i superkris. Många spelare kan glänsa i ett lag som funkar, men Ronaldinho var på en nivå över det under en period, det var så uppenbart när man såg matcherna på den tiden att det inte fanns något som kunde mäta sig.
Ronaldo skulle jag vilja kalla lite underskattad i efterhand, han var på en nivå som bara Ronaldinho (kanske) och Messi varit nära sen dess, samtidigt har han väl totalt gjort färre CL-mål än hans namne kan göra på en säsong...
Det går alltid att hitta något att anmärka på, finns ju t.o.m de som hittar saker som fattas hos Messi. Det går att argumentera i evighet och i slutändan handlar det mycket om smak. Att ha tycke för Kaká tycker jag är ett tecken för god smak, trots allt