2020-02-24, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det ena behöver ju inte utesluta det andra, tänker jag. Att judarna själva har en fixering vid nazism och vit ondska har vi förstått. Inte så märkligt med tanke på historiska omständigheter från medeltiden och framåt. Det jag tror att man bör försöka gräva i är varför svenska media, alltså svenska, är så till den milda grad betuttade i det judiska att det väcker antipati hos den som inte förstår att det skulle kunna finnas en baktanke. Jag vet inte själv varför det är som det är i Sverige, och jag kan apropå USA hålla med om att USA:s makt är i mycket ekonomisk. Jag tror dock att amerikansk kulturimperialism tjänar amerikanska syften, och här ingår judarna, Israel och andra världskriget som viktiga delar. Delar av myten om en högtstående amerikansk moral. Det är ju känsligt att utmana den bilden. I Sverige gör vi det sannerligen inte sedan Palmes tid, och även för Palme var det ju en övergående fas.

Som sagt: det är ju orimligt att judarna i sig skulle ha sådan makt och betydelse att man skulle göra allt för att vara dem till lags. Jag tror snarare att de är brickor i ett spel.

Det går illa för den som är rik i Florens

Den förste store kapitalisten i släkten di Medici lär ska ha sagt att "det går illa för den som är rik i Florens, utan att ha den politiska makten."

Om det nu stämmer som den judiska ekonomiska tidskriften som jag tidigare citerat är korrekt, dvs. att ca 20 procent av världens mest rika är judar. Ja då har jag inga illusioner om det inflytande som folkgruppen har. Kolla sedan på vilka som är de överlägset största donatorerna är till både Demokrater och Republikaner. Lägg så till den massiva dominansen i media och i kulturproduktionen. Den är liksom inte heller något som kan ifrågasättas.

Här i tråden brukar vi ju normalt böja oss för forskning och då bör man komma ihåg den Israeliska Lobbyn i USA och det avgörande inflytande som den har på USAs politik i Mellanöstern. Naturligtvis finns det andra maktgrupperingar i USA och även andra organiserade etniska intressen. Men att gruppen judar har ett avsevärt större inflytande än sina 2-3 procent av befolkningen är ju helt uppenbart.
Senast redigerad av Ottokar 2020-02-24 kl. 13:07.
Citera
2020-02-24, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Västvärlden leds av kriminella eliter. Och även kriminella behöver bankirer.

Lomfors sitter stadigt kvar som bas för skattefinansierade propagandainstitutet.
Har en neutral släkting arbetande i judinnans miljö som intygar hennes skräckvälde över personal och hennes stenhårda agendasättande ämnesval i Forum för levande historia.

Det faktum att Sverige har ganska många muséer över landet och mest i Stockholm är det talande att dessa alla och tunga muséum i svensk historia på alla plan kommer så förbannat i skymundan för detta lilla muséum i Gamla stan i den offentliga debatten.

Det jävliga är att svenska skattebetalare betalar judinnans propaganda och inte judiska bankirer i flera led bakåt över gränser.

Men media har sin del i oproportionaliteten genom Bonniers stora återkommande uppslag på sina plattformar och även neutrala och sakliga public service men vilsnast av alla går de folkvalda i riksdagen som tycks föga intresserade av Sveriges historia och Löfven utmärker sig mest i vikten att värna andra minnen än svenska.

Det är ett hån mot svenska folket som intresserar sig för svensk historia eller för att citera Herman Lindqvists ord på försättsidan i serien Historien om Sverige: "Till dig som bor i Sverige".

Längre kunde Herman inte gå då med tanke på förlagen men nu har han börjat prata om svensken som ett "fredsskadat folk"...
Senast redigerad av Lantarbetaren 2020-02-24 kl. 13:34.
Citera
2020-02-24, 13:27
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Det går illa för den som är rik i Florens

Den förste store kapitalisten i släkten di Medici lär ska ha sagt att "det går illa för den som är rik i Florens, utan att ha den politiska makten."

Om det nu stämmer som den judiska ekonomiska tidskriften som jag tidigare citerat är korrekt, dvs. att ca 20 procent av världens mest rika är judar. Ja då har jag inga illusioner om det inflytande som folkgruppen har. Kolla sedan på vilka som är de överlägset största donatorerna är till både Demokrater och Republikaner. Lägg så till den massiva dominansen i media och i kulturproduktionen. Den är liksom inte heller något som kan ifrågasättas.

Här i tråden brukar vi ju normalt böja oss för forskning och då bör man komma ihåg den Israeliska Lobbyn i USA och det avgörande inflytande som den har på USAs politik i Mellanöstern. Naturligtvis finns det andra maktgrupperingar i USA och även andra organiserade etniska intressen. Men att gruppen judar har ett avsevärt större inflytande än sina 2-3 procent av befolkningen är ju helt uppenbart.
Absolut. Det finns en judisk elit som tycks ha ett finger med i spelet där man minst (?) anar det. Visst är det så. Det jag syftade på var dock det judiska folket. Det främsta syftet med "judarna", när de figurerar i media, är att kunna framställa dem som lidande och utsatta. Att det inte är så på riktigt är ganska självklart. Ändå ska man ge utrymme för detta perspektiv, vilket många representanter för det judiska folket så klart tycker är alldeles utmärkt. Den judiska eliten klarar sig dock ändå, liksom den militära stormakten Israel. Det är två sidor av det hela. Judar lider, men vissa av dem sitter samtidigt på en hög med guldtackor eller stridsspetsar.
Citera
2020-02-24, 14:10
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantarbetaren
Lomfors sitter stadigt kvar som bas för skattefinansierade propagandainstitutet.
Har en neutral släkting arbetande i judinnans miljö som intygar hennes skräckvälde över personal och hennes stenhårda agendasättande ämnesval i Forum för levande historia.

Det faktum att Sverige har ganska många muséer över landet och mest i Stockholm är det talande att dessa alla och tunga muséum i svensk historia på alla plan kommer så förbannat i skymundan för detta lilla muséum i Gamla stan i den offentliga debatten.

Det jävliga är att svenska skattebetalare betalar judinnans propaganda och inte judiska bankirer i flera led bakåt över gränser.

Men media har sin del i oproportionaliteten genom Bonniers stora återkommande uppslag på sina plattformar och även neutrala och sakliga public service men vilsnast av alla går de folkvalda i riksdagen som tycks föga intresserade av Sveriges historia och Löfven utmärker sig mest i vikten att värna andra minnen än svenska.

Frustrationen ligger väl i att det finns så mycket samlat material om dagens antisemitism på internet att sådana här uttalanden vore omöjligt. Men det är detta som Lomfors bortser ifrån eftersom hon saknar kunskap om internets betydelse. Hon och likasinnade kan inget om den digitala världen. Hennes existensberättigande är att fortsätta upprätthålla myten om nazismen i Sverige. Utan den är hon ingenting, vilket hon har ett helt nätverk bakom sig som är lika beroende av detta.

Ingen bryr sig om vad ett mongo från ett museum säger. Det är på internet folk får kunskap idag. Ingen lyssnar längre på något utan att ha först googlat om saken. På nätet måste du konkurrera med andra på lika villkor och vara relevant på ett sätt så att folk tror dig. Ingrid kan få en artikel i mainstreammedia som läses av ett par tusen, medan miljontals tar del av vad som folk twittrar om, ser på youtube, läser på alternativ media, vad som sägs på diskussionsforum med mera.

Pratar vi om folk under 30 är det ingen som överhuvud taget vet vem hon är och vad detta museum är för något.
Citera
2020-02-24, 15:06
Medlem
longbow4ys avatar
Ett tydligt exempel på symbolpolitik:
Sveriges statsminister har bjudit in Donald Trump och Vladimir Putin till Malmö. Under två dagar i oktober kan världsledarna komma att delta i den stora Förintelsekonferensen.
...
– Det viktiga för oss är att Malmöforumet leder till att länderna åtar sig konkreta åtaganden mot antisemitism. Naturligtvis hjälper det om de högsta ledarna kommer. Det är därför vi har bjudit dem, säger Karin Wallensteen, statssekreterare hos Löfven, till Sydsvenskan.

Inbjudningarna som Löfven skickat riktar sig till stats- och regeringschefer från 49 olika länder.

Den stora Förintelsekonferensen äger rum mellan 26 och 27 oktober i år och förutom regeringschefer kommer även flera internationella organisationer att delta.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...mer-till-malmo

Men vem är den verkliga målgruppen?
Ja inte är det svenskar i alla fall.
Men varför är detta så viktigt för socialdemokraterna?
Citera
2020-02-24, 15:37
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Sveriges statsminister har bjudit in Donald Trump och Vladimir Putin till Malmö. Under två dagar i oktober kan världsledarna komma att delta i den stora Förintelsekonferensen.
...
– Det viktiga för oss är att Malmöforumet leder till att länderna åtar sig konkreta åtaganden mot antisemitism. Naturligtvis hjälper det om de högsta ledarna kommer. Det är därför vi har bjudit dem, säger Karin Wallensteen, statssekreterare hos Löfven, till Sydsvenskan.

Inbjudningarna som Löfven skickat riktar sig till stats- och regeringschefer från 49 olika länder.

Den stora Förintelsekonferensen äger rum mellan 26 och 27 oktober i år och förutom regeringschefer kommer även flera internationella organisationer att delta.

Viktig symbol att välja Malmö som plats. Europas välkända huvudstad för antisemitism driven av mena-invandring. Kan inte vara en slump. Det är tydligt för alla som kan tänka att Löfven vill provocera en babbattack inför världens kameror. Målet är sannolikt en slutgiltig lösning av babbefrågan.
Citera
2020-02-24, 15:53
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:

Myndigheten Forum för levande historia skapades under Göran Perssons tid som statsminister. Troligtvis som ett resultat att dom som ville se en sån myndighet har hållhakar på S; Sverige hade någon Holocaust Remembrance Conference där det skrevs ett fint avtalspapper om Förintelsen<tm> som ett för all framtid oöverträffbart universiellt unikum av ondska. Allt för att blidka judarna.

Den judiska offerkoftan SKA vara störst. För alltid. Punkt.

Samtidigt som Broderskapsrörelsen med Anna Ardin och Ulf Bjereld kohandlade med Muslimska brödraskapet om att muslimer i Sverige skulle ges parlamentarisk representation genom att sättas upp på valbara platser på socialdemokraternas val-listor.

Samtidigt som svenskarna tittar på.

Det blir bra det här, för Socialdemokraterna.

Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Det är tydligt för alla som kan tänka att Löfven vill provocera en babbattack inför världens kameror. Målet är sannolikt en slutgiltig lösning av babbefrågan.

Som sagt, det blir bra det här, för Socialdemokraterna.
Senast redigerad av Nostradumbass 2020-02-24 kl. 15:56.
Citera
2020-02-24, 15:57
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
...

Nej, målgruppen är med stor säkerhet inte svenskar, lika litet som vid alla andra internationella konferenser där man ser till att nogsamt hålla pöbeln utanför. Att "länderna åtar sig konkreta åtaganden mot antisemitism" låter oroande när man inte alls vet vad det betyder, men det har säkert något med yttrandefriheten att göra, på bl.a. nätet. Någon av deltagarna kräver säkert även att Sverige omgående förbjuder NMR. Typ så.

Den här konferensen och dess diffusa syften tangerar till sist det några av oss diskuterat i tråden tidigare i dag. Handlar det här verkligen om förintelsen, och om judarna, eller kan inte judarna snarast uppfattas som en totempåle i the free world?

Varför sossarna drar i trådarna här är inte alldeles uppenbart, men som tidigare noterats vill partiet försöka reparera sina relationer till Israel efter Margot Wallström, etc. Min magkänsla säger mig att det kan ha något med SD och Israel att göra, eller helt enkelt dessa tjuvnyp av typen "sossar är antisemiter" som kommer av och till.

Framför allt tror jag dock att orsakerna kan sökas utanför Sverige. Ska ledare som Trump och Putin verkligen sitta där i två dagar och bara prata om förintelsen? Har svårt att tro det.
Citera
2020-02-24, 16:22
Medlem
longbow4ys avatar
Mina två cent.
Det handlar om pengar.

Göran Person:
Jag vill inte att den finansminister som kommer efter mig – hon eller han – skall behöva åka till New York, Washington och London och inför flinande 25-åriga börsmäklare behöva förklara hur det svenska välfärdssystemet är uppbyggt.
tal som nyvald partiledare, 1996

Göran Persson skrev en bok om bland annat detta 1997 med titeln "Den som är satt i skuld är inte fri"
Forum för levande historia är ett nationellt forum för att främja demokrati, tolerans och mänskliga rättigheter, med utgångspunkt i Förintelsen. Myndigheten ska sträva efter att stärka människors vilja att aktivt verka för alla människors lika värde. Den tar fram utredningar och faktamaterial, visar utställningar för skolelever och allmänhet och bedriver informationsverksamhet i övrigt.

Myndigheten bildades 2003. Ursprunget till myndigheten var den av Göran Persson i juni 1997 initierade informationsinsatsen Levande historia
https://sv.wikipedia.org/wiki/Forum_...vande_historia

Jag tror att finansmarknaderna i de städer Göran Persson listade alla ställde som krav att Sverige skulle vara en mångkulturell nation med särskilda krav på att kämpa mot antisemitism.

Inte för att det då var ett problem i Sverige utan för att det behövdes lyftas upp problem med den svenska modellen. Den fick inte lyckas för det skulle hota den nya liberala globala världsordningen.

GP levererar med informationsinsatsen "Levande Historia" som sedan får eget liv.

Hur skulle det se ut om Sverige utan mångkultur skull lyckas bättre än centralmaktens mall för framgång?
Att Sverige stod utanför andra världskriget stör också samma maktcenter. Makten om pengarna.

Och för att förekomma problemet med vår svenska finanskris:
Det var ingenting mot den finanskris som Nixon löste med att lämna guldmyntsfoten 1971.
Det som hände då var att finansmarknaderna tog makten över dollarn och därmed makten över världshandeln. Den reella makten över fiatvalutan Dollar landade i finansvärlden.
Det var en revolution som gick ganska obemärkt förbi.

Sverige klarade/vågade/ inte av att göra samma sak via svenska banker utan fick ta hjälp av de internationella bankerna i vår kris.
Samma banker som förespråkar global mångkultur och bekämpar antisemitism.

De sätter agendan. Och de är kanske inte som alla andra.
Citera
2020-02-24, 16:48
Medlem
Citat:
Visst har ekonomin och militär styrka också betydelse. Men USA är i många stycken ett land på svårartad dekis. USAs ekonomi är påväg neråt, och Kinas kommer att gå om USA i storlek om det inte redan hänt. Vi har sett att BRICS-länderna pratat om att konstruera en egen "världsbank" så att man slipper sätta på sig den nuvarande världsbankens skuldbojor som är designade så att ingen någonsin ska ta sig ur dem, samtidigt som länder dräneras.

Att USA blir svagare för varje år som går förtar inte det faktum att de fortfarande är världens ohotade supermakt. Även i om Kina fortsätter rusta i nuvarande takt kommer det dröja till 2050 innan de uppnår paritet med USA i fråga om krigsfartyg.

Citat:
Libyens Kadaffi togs bort för att utmanade petro-dollarn, för att han vågade andas om en guldbackad valuta som man skulle kunna köpa olja för. Syriens Assad togs bort för att han motsatte sig att Qatar byggde en pipeline genom Syrien som skulle till Turkiet. Åhhh! Assad gasar sin egen befolkning hette det då.

Petrodollarn är mer eller mindre irrelevant idag. Mängden kapital som spenderas på råmaterial är försummbar på global nivå jämfört med den mängd som omsätts inom finansbranschen.

Citat:
Och som en händelse skadesköt Iran en svenskägd båt. Krigshökarna skulle kriga mot Iran. Nu avstyrde Trump den planerade attacken mot Iran. Netanyahu var väl den som jublade och hejade på mest när USA skulle starta krig mot Iran. Men nu blev det inget, den här gången.

Boeings intressen väger nog tyngre i detta fall. Givet katastrofen som har drabbat deras civila filial i och med 737 MAX behöver de kompensera genom att vinna militära upphandlingar.

Citat:
Det kan jag köpa när det gäller "vanliga" gamla svenskar, som fortfarande tror att USA är "land of the free" med stora bilar och rockmusik. Men jag köper det inte av vår journalistkår. Lapidius och Lomfors vet precis vad dom gör.

Västvärlden leds av kriminella eliter. Och även kriminella behöver bankirer. Och vill man sko sig på en lögn behöver man vara lite slapphänt med sin moraliska kompass. Det är det vi ser, eliter, bankirer och media som kastat sin moraliska kompass åt helvete för att upprätthålla lögnerna som är de enablers som gett oss resultatet att land efter land kan förstöras, vissa med vapen, och vissa utan.

Att inte omvärdera sin "världsbild" och hellre gå under köper jag inte. Det är därför jag skriver om det här - det har varit smärtsamt att omvärdera bilden. Men en sak vet jag, den bild jag har nu är mycket mer sann och riktig än den du läser om i media.

Även judar är människor, och Sions vise män och kvinnor har samma problem som Sveas vise motsvarigheter med att tänka kritiskt och långsiktigt. Den som under hela sin formativa period har fått höra att det lurar en Hitler i varje blond och blåögd svensk, den kommer att fortsätta rikta blicken mot Svenskarna samtidigt som Ali och Mustafa slipar kroksablarna. Situationen i Frankrike är måhända ett ännu bättre exempel: judarna i Frankrike trakasseras och fördrivs i rask takt utan att högt uppsatta judar ens själva förmår lyfta ett finger för att förhindra det.

Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Det ena behöver ju inte utesluta det andra, tänker jag. Att judarna själva har en fixering vid nazism och vit ondska har vi förstått. Inte så märkligt med tanke på historiska omständigheter från medeltiden och framåt. Det jag tror att man bör försöka gräva i är varför svenska media, alltså svenska, är så till den milda grad betuttade i det judiska att det väcker antipati hos den som inte förstår att det skulle kunna finnas en baktanke. Jag vet inte själv varför det är som det är i Sverige, och jag kan apropå USA hålla med om att USA:s makt är i mycket ekonomisk. Jag tror dock att amerikansk kulturimperialism tjänar amerikanska syften, och här ingår judarna, Israel och andra världskriget som viktiga delar. Delar av myten om en högtstående amerikansk moral. Det är ju känsligt att utmana den bilden. I Sverige gör vi det sannerligen inte sedan Palmes tid, och även för Palme var det ju en övergående fas.

Som sagt: det är ju orimligt att judarna i sig skulle ha sådan makt och betydelse att man skulle göra allt för att vara dem till lags. Jag tror snarare att de är brickor i ett spel.

Svenska debattörer och journalister har liksom många andra internaliserat en judaiserad världsåskådning i vilken år 1933 är år 0 och andra världskriget liberalismens skapelsemyt. Judarna blir Jesus, Auschwitz blir Golgota, Hitler djävulen, och européer ömsom Barabas, ömsom Pilatus, ömsom Sanhedrin och alla andra som Jesus syftade på när han sa "Förlåt dem, ty de vet icke vad de gör." Detta är skäl ett.

Judar är dessutom en bra bulvan för svenskar, eftersom att media inte vill erkänna fiendskap mellan svenskar och muslimer. "Muslimerna attackerar judar!" blir då ett sätt att säga "Muslimerna är våra fiender!". Ungefär som när det skrivs att muslimer hatar bögar och förtrycker kvinnor. Media går som katten kring het gröt och antyder att de är svenskarnas fiender, för att de inte vågar skriva det rakt ut. Detta är skäl två.

Det tredje skälet är att man helt enkelt vill vara inställsam mot judarna i hopp om att någon gång i framtiden belönas för sin lojalitet. Judarnas resurser är minst sagt allt annat än oansenliga.
Senast redigerad av Selmer 2020-02-24 kl. 16:53.
Citera
2020-02-24, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vågskålen
Viktig symbol att välja Malmö som plats. Europas välkända huvudstad för antisemitism driven av mena-invandring. Kan inte vara en slump. Det är tydligt för alla som kan tänka att Löfven vill provocera en babbattack inför världens kameror. Målet är sannolikt en slutgiltig lösning av babbefrågan.

Korkat inlägg. Även som ironi om det nu är menat så.

Det handlar om inrikespolitik. Stora internationella evenemang som Löfven står värd för kan skymma hans obefintliga politik för Sverige.
Andra sådana här cirkuskonster under Löfvens regim har varit fredsmäklande utanför Rimbo mellan stridande parter i Jemen och ett spektakel med inbjudna FN-höjdare i Hammarskjölds skånelänga i Wallströms regi.

Sånt här är sossarna bra på för att söka upprätthålla skenet av statsbärande parti med internationell betydelse, men det går nog inte hem längre även om det i detta fall gäller de oberörbara.
Senast redigerad av Lantarbetaren 2020-02-24 kl. 17:10.
Citera
2020-02-24, 17:12
Medlem
Naturliga allierade?

Från tid till annan så innehåller ju unz.com intressanta (men kontroversiella) perspektiv på världen. Här har skribenten Tobias Langdon sammanställt en kortare lista över nyheter och tidningsartiklar som sökt beskriva en tänkt naturlig allians mellan muslimer och judar.

Citat:
In the real universe, on the other hand, Jews are highly enthusiastic supporters of Muslim immigration and passionate believers in a Judeo-Islamic alliance against White Christian hate. Here are a few examples of this Jewish enthusiasm for Muslim immigration and the anti-White alliance Jews believe it will create in the West:

British Jews and Muslims are natural allies, Dr Richard Stone, The Independent, 15th August 2001
Jews and Muslims are natural allies against religious discrimination, Daisy Khan and Rabbi Burton Visotzky, The Hill, 24th August 2017
Muslims and Jews face a common threat from white supremacists. We must fight it together, Jonathan Freedland and Mehdi Hasan, The Guardian, 3rd April 2019
Both Feeling Threatened, American Muslims and Jews Join Hands, Laurie Goodstein, The New York Times, 5th December 2015
Jewish women ‘stand shoulder to shoulder’ with Muslim women over Islamophobic abuse, The Jewish Chronicle, 19th April 2018
Jewish and Muslim women pledge to work together to combat hate, The Jewish Chronicle, 24th April 2018
Jews and Muslims should unite in fight against racism, The Jewish Chronicle, 28th March 2018
Board president Marie van der Zyl pledges to be ‘committed ally’ of Muslims at interfaith Iftar, The Jewish Chronicle, 13th July 2018
Former CST boss will help Muslim group battle Islamophobia, The Jewish Chronicle, 10th April 2014
Our Jewish community must do more to support Muslims attacked by Islamophobes, The Jewish Chronicle, 8th August 2018
Jews and Muslims ramp up alliances in wake of Trump’s election, The Jewish Standard, 15th November 2016
This young Jewish woman and a young Muslim woman teach schoolkids about racism, The Jewish Chronicle, 7th February 2019

https://www.unz.com/article/more-dec...muslims+allied

Hur det ligger till med alliansen är väl inte gott att veta. Men klart är att det finns de som anser att en fruktbar allians skulle kunna skapas mellan muslimer och judar i Västvärlden. Om inte annat så bör den aggressiva parten förr eller senare begripa att man har en allierad om man konsekvent beter sig som en sådan och samtidigt utpekar en gemensam fiende. Ni kan ju bara tyst rabbla den intersektionella alliansens mantra för er själva. Feminister, HBTQ(P)+, muslimer, rasifierade kroppar, funktionshindrade och andra förtrycka minoriteter.

Edit: Som jag har förstått det så finns det särskilt i Malmö en ansenlig mängd palestinier som är anslutna till Socialdemokraterna. För Socialdemokraterna så är det naturligt att söka behålla goda relationer med dessa nya kärnväljare. Men samtidigt så är ju palestinierna av naturliga skäl en smula uppbragda över judarna. Det blir ju liksom extra påtagligt för palestinierna varför de befinner sig i Malmö och inte vid Medelhavet plockandes söta apelsiner om man så säger.
Senast redigerad av Ottokar 2020-02-24 kl. 17:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in