2020-04-09, 10:25
Medlem
area50s avatar
Snabb fråga: Nu i corona tider; gäller det 80% akassa även fast man bara varit medlem i tex unionen & seko i 1 månads tid? Behöver man inte lämna in aktivitetsrapport heller just nu?
Citera
2020-04-09, 13:15
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Jag hänger inte riktigt med i svängarna.
Kan någon förklara?

Jag har varit medlem i 4 månader, jag har arbetat över 80tim / månad i 4 månader, innan dess "ledig" och ett år.

Är jag berättigad enligt dom nya reglerna?
Citera
2020-04-09, 15:40
Medlem
maxatdunders avatar
5 veckor på handlingstiden och telefonköer... Och så har man ett ärende som måste ändras inom 2 veckor. Jag gillar verkligen inte den tekniska delen hur sidan är skapad med bl.a begränsningar och oförmåga att rätta vissa fel. Fick slänga in ett gammalt intyg bara för att ta mig vidare i processen bara för att man klickat fel.
Citera
2020-04-09, 18:10
Medlem
Regeringen fattade i dag beslut om höjd grundersättning och höjt takbelopp i arbetslöshetsförsäkringen (a-kassan).
Dessutom införs en höjd lägstanivå.

Detta innebär höjningarna:

Citat:
Grundbeloppet i arbetslöshetsförsäkringen höjs från 365 till 510 kronor per dag, för den som blivit arbetslös efter att ha arbetat heltid.

För den som blivit arbetslös efter att ha arbetat deltid minskas beloppet proportionerligt.

Takbeloppet i arbetslöshetsförsäkringen höjs från 910 till 1 200 kronor per dag under de hundra första ersättningsdagarna.
https://www.expressen.se/dinapengar/just-nu-har-ar-de-nya-nivaerna-inom-a-kassan/
Citera
2020-04-09, 19:24
Medlem
anre24s avatar
Verkar som den skamligt låga grundersättningen på ynka 365 kr höjs till 510 kr om det nu stämmer..
Citera
2020-04-09, 21:12
Medlem
diar84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Svaret på min fråga finns naturligtvis i tråden men jag orkar inte läsa 500 sidor.

Jag är nyfiken på en sak. Jag är medlem i Unionens A-kassa. Betalar typ 50 kronor i månaden för det bara (eller vad det nu är, billigt som fan i alla fall).

Säg nu att 10% utav Svenskarna blir arbetslösa. Låt säga att 1% av dessa är med i Unionens A-kassa. Give or take. Där omkring.

Hur i helvete kan dom betala 20.000 kronor X 100.000 medlemmar 200.000.000 - i månaden (!!!) på den låga avgiften dom tar in? Det är ju för fan flera miljarder på något år? Visst vissa kommer ju snart i arbete och vissa fortsätter betala in men det är ju helt sinnessjuka summor pengar. Kan någon förklara det för mig?

Kan pengarna i A-kassorna "ta slut" ?

A-kassornas verksamhet finansieras via medlemsavgifter, arbetsgivaravgifter och av statsbidrag, så det är både du som privatperson men också arbetsgivarna och staten som betalar för att systemet ska finnas.
Citera
2020-04-09, 21:16
Medlem
Hegamons avatar
Jag har inte betalat in pengar till någon specifik a-kassa men:

Betalat in avgiften till facket Unionen i över ett års tid.
uppfyller kraven på akademikernas a-kassa
har ett ärende på gång i Alfakassan.
kan få aktivitetsstöd från försäkringskassan

Vad gör jag för fel? Skulle jag betalat in pengar till en specifik a-kassa?
Jag har aldrig betalat in pengar till någon a-kass, men jag har alltid fått från alfakassan när jag behövt.
Citera
2020-04-09, 21:24
Medlem
diar84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon

Jag har aldrig betalat in pengar till någon a-kass, men jag har alltid fått från alfakassan när jag behövt.

Facket är nåt helt annat. Har inget med a-kassan att göra.

Ja du ska ha betalt medlemskap till en a-kassa i 12 mån innan du kan få inkomstbaserad dagpenning.

Inte betalt a-kassa i 12 mån men går med i alfakassan (men uppfyllt arbetsvillkoret med minst 80h i 6 mån) så får du det minimum.
Citera
2020-04-10, 00:38
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon

Varför inte skita i det där facket och lägga dom pengarna på a-kassan i stället?

Jag har gått ur facket men är fortfarande med i a-kassan. Facket har aldrig gjort något för mig och kassa har jag aldrig behövt gå på, men ser det som en trygghet. Jag kan våga leva utan att ha 100000 på ett konto utfall att jag skulle få sparken.
Citera
2020-04-12, 11:31
Medlem
Hej

Jag är i en konstig situation just nu där jag varit medlem i A-kassan sen 1 mars. Men blev uppsagd från jobbet nyligen och min sista arbetsdag är 23april . Då blir jag fundersam till vilken form av ersättning jag har rätt till eftersom jag inte hinner uppfylla 3 månaders medlemskap villkoret.

Misstänker då att jag har rätt till grundersättningen till en början men vad händer sen när det har gått 3 månader? Kickar då den högre ersättningen in?

Finns ingen tydlig information om detta så tänkte testa här om någon vet eller stött på liknande problem. Tack!
Citera
2020-04-12, 13:14
Medlem
anre24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Var i kontakt med Regeringskansliet och de förklarade att den nya lagen som är tänkt att röstas igenom nu på onsdag rörande de temporära reglerna för A-kassan kommer att börja gälla f.om. 13 April och reglerna kommer ej gälla retroaktivt utan enbart under nämnda datum så alla som har A-kassa nu borde sluta rapportera in för sina veckor tills det att de nya reglerna ev. vinner laga kraft för att i sin tur få något högre ersättning.

Om man är drabbad så bör man omgående kontakta ansvariga ledamöter på Finansutskottet och försöka tala dessa till rätta så att de kan vara med och påverka beslutet om det nu öht. röstas igenom..

Undrar om grundersättning 365 kr till 510 kr gäller alla? Om man började få a-kassa förra året?
Citera
2020-04-13, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Varför inte skita i det där facket och lägga dom pengarna på a-kassan i stället?

Jag har gått ur facket men är fortfarande med i a-kassan. Facket har aldrig gjort något för mig och kassa har jag aldrig behövt gå på, men ser det som en trygghet. Jag kan våga leva utan att ha 100000 på ett konto utfall att jag skulle få sparken.

Facket är din jurist.

A-kassan är din försäkring.

Så ser jag det, facket är extremt bra du vet inte när i livet en AG vill jävlas, ändra på arbetsvillkoren eller kanske tom sparka dig. Du kan tro att du har världens bästa jobb och är älskad av alla när allt på en dag ändras, din chef slutar, det kommer en ny som ska "effektivisera".
AG försöker alltid testa sina gränser med facket sätter du de på plats, får arbetsro och kan alltid ringa för få rådgivning om små eller stora saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in