2011-08-28, 19:51
Medlem
papperskulas avatar
Jag tänkte byta jobb, från ett heltidsjobb till ett som är på 50%, kommer endast gå ner någon tusenlapp i lön så det känns värt... men har lite funderingar kring A-kassan, grundar sig A-kassan enbart på hur mycket man tjänar eller räknar dom in hur mycket man har jobbat också?

Finns det möjlighet att stämpla upp till heltid även om man frivilligt byter från 100% till 50%?
Om jag enbart får jobba säg 3 månader och sen blir arbetslös, hur lång karens blir det då iom att jag sa upp mig från en fast heltid till en osäker deltid?
Citera
2011-08-28, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperskula
Jag tänkte byta jobb, från ett heltidsjobb till ett som är på 50%, kommer endast gå ner någon tusenlapp i lön så det känns värt... men har lite funderingar kring A-kassan, grundar sig A-kassan enbart på hur mycket man tjänar eller räknar dom in hur mycket man har jobbat också?

Finns det möjlighet att stämpla upp till heltid även om man frivilligt byter från 100% till 50%?
Om jag enbart får jobba säg 3 månader och sen blir arbetslös, hur lång karens blir det då iom att jag sa upp mig från en fast heltid till en osäker deltid?

A-kassan beräknas på ett genomsnitt av hur mycket du fått i lön de senaste 12 månaderna.

Det finns möjlighet att stämpla upp när man jobbar deltid men enbart i 75 dagar.

I och med att du säger upp dig så får du 45 dagars karens från det att du avslutade den anställningen innan du får någon ersättning.
Citera
2011-08-28, 21:32
Medlem
papperskulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirandir
A-kassan beräknas på ett genomsnitt av hur mycket du fått i lön de senaste 12 månaderna.

Det finns möjlighet att stämpla upp när man jobbar deltid men enbart i 75 dagar.

I och med att du säger upp dig så får du 45 dagars karens från det att du avslutade den anställningen innan du får någon ersättning.

Tack för snabbt svar! Så om jag jobbar 45 dagar på nya jobbet behöver jag inte oroa mig över karensdagar efter det? Lite trög såhär på söndagskvällen .
Citera
2011-08-29, 18:12
Medlem
knors avatar
Får en utländsk tjej som blir sambo med en svensk kille pengar från A-kassan? När? Från och med samma dag hon får uppehållstillstånd? Hur mycket?
Citera
2011-08-29, 18:17
Medlem
ensockerbagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knor
Får en utländsk tjej som blir sambo med en svensk kille pengar från A-kassan? När? Från och med samma dag hon får uppehållstillstånd? Hur mycket?

Thaihoran måste ju uppfylla ett arbetsvillkor först.
Citera
2011-08-29, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knor

Ingen får ersättning från a-kassan utan att uppfylla kraven dom har om att ha arbetat en viss tid och varit medlem i en viss tid. Sen vad som gäller när man inte är svensk medborgare vet jag inte
Citera
2011-08-30, 09:13
Medlem
Hejsan,

Detta är mitt första ämnesinlägg så ni får ha överseende med ev. felaktigheter.

Min situation är följande:

Jag har varit föräldraledig 2011-01-01 t.o.m 2011-08-31
Jag blev uppsagd 2011-06-30
I mitt arbetsgivarintyg står det att jag har varit tjänstledig(föräldraledig) t.o.m 2011-06-30
Jag fick 3 månadslöner 2011-06-30 i "avgångsvederlag".

Jag har ännu inte anmält mig som arbetslös till arbetsförmedlingen då jag har/hade för avsikt att vänta till 1 september som är min första dag som arbetslös då min föräldraledighet går ut.

Min fråga är följande:
Då jag har fått 3 månadslöner i avgångsvederlag, hur kan jag få a-kassa snabbast.

Gå till arbetsförmedlingen och vara ärlig och säga att 1 september är min första arbetslösa dag och ev. få vänta i 3 månader på a-kassa pga avgångsvederlaget?

Gå till arbetsförmedlingen och säga att 1 juli var min första arbetslösa dag och påstå att jag trodde jag skulle vänta i 3 månader med att komma till arbetsförmedligen pga av mitt avgångsvederlag (samt dölja att jag har fått föräldrapenning juli & augusti)?

Eller vet ni eminenta flashbackar något bättre alternativ?

Tusen tack på förhand,
Axelvante
Citera
2011-08-30, 09:59
Medlem
knors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nehe
Ingen får ersättning från a-kassan utan att uppfylla kraven dom har om att ha arbetat en viss tid och varit medlem i en viss tid. Sen vad som gäller när man inte är svensk medborgare vet jag inte
Man hoppas ju att det är så. Någon påstod att man inte behövde arbeta. Bara att stämpla in och hämta pengar.
Citera
2011-08-30, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axelvante
Min fråga är följande:
Då jag har fått 3 månadslöner i avgångsvederlag, hur kan jag få a-kassa snabbast.

Gå till arbetsförmedlingen och vara ärlig och säga att 1 september är min första arbetslösa dag och ev. få vänta i 3 månader på a-kassa pga avgångsvederlaget?

Gå till arbetsförmedlingen och säga att 1 juli var min första arbetslösa dag och påstå att jag trodde jag skulle vänta i 3 månader med att komma till arbetsförmedligen pga av mitt avgångsvederlag (samt dölja att jag har fått föräldrapenning juli & augusti)?

Eller vet ni eminenta flashbackar något bättre alternativ?

Tusen tack på förhand,
Axelvante

Hur mycket du än bönar och ber så är det den dag du anmäler dig hos arbetsförmedlingen som räknas som din första dag i arbetslöshet. Eftersom du blivit uppsagd av din arbetsgivare så borde det bara vara 5 dagars karens på A-kassan. Och då du fått ut tre månadslöner lär du överleva 5 dagar utan ersättning...

Citat:
Man hoppas ju att det är så. Någon påstod att man inte behövde arbeta. Bara att stämpla in och hämta pengar.

Visst kan man stämpla utan att ha jobbat. Men då får man bara minimiersättningen och den räcker inte alls långt
Citera
2011-08-30, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mirandir
Hur mycket du än bönar och ber så är det den dag du anmäler dig hos arbetsförmedlingen som räknas som din första dag i arbetslöshet. Eftersom du blivit uppsagd av din arbetsgivare så borde det bara vara 5 dagars karens på A-kassan. Och då du fått ut tre månadslöner lär du överleva 5 dagar utan ersättning...

Visst kan man stämpla utan att ha jobbat. Men då får man bara minimiersättningen och den räcker inte alls långt

Tack för snabbt svar.

Problemet är att de tre månadslönerna jag har fått räknas av mot min A-kassa om jag har förstått det rätt. Det innebär att jag behöver vänta i 3 månader innan min A-kassa börjar betalas ut och det är det jag vill undvika.
Citera
2011-09-02, 17:49
Medlem
Kom på en fråga till. Du skriver att dom inte bryr sig om min inkomst förens jag söker akassa, kommer ju som sagt att behöva göra det inom någon månad, och mest troligt även hinna gå upp i lön. Går dom efter senaste lönen då eller räknar dom ut årsinkomst?
Citera
2011-09-02, 23:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ahees
Tejna, är arbetslös och är med i byggnads a kassa och har varit det ca 8 månader nu. Hur blir det om jag får jobb på bemmaningsförtag nu. Hur länge måste jag jobba innan jag kan få ut 80% av a kassan?

Finns en stor akassetråd, använd den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in