Citat:
Ursprungligen postat av axelvante
Min fråga är följande:
Då jag har fått 3 månadslöner i avgångsvederlag, hur kan jag få a-kassa snabbast.
Gå till arbetsförmedlingen och vara ärlig och säga att 1 september är min första arbetslösa dag och ev. få vänta i 3 månader på a-kassa pga avgångsvederlaget?
Gå till arbetsförmedlingen och säga att 1 juli var min första arbetslösa dag och påstå att jag trodde jag skulle vänta i 3 månader med att komma till arbetsförmedligen pga av mitt avgångsvederlag (samt dölja att jag har fått föräldrapenning juli & augusti)?
Eller vet ni eminenta flashbackar något bättre alternativ?
Tusen tack på förhand,
Axelvante
Hur mycket du än bönar och ber så är det den dag du anmäler dig hos arbetsförmedlingen som räknas som din första dag i arbetslöshet. Eftersom du blivit uppsagd av din arbetsgivare så borde det bara vara 5 dagars karens på A-kassan. Och då du fått ut tre månadslöner lär du överleva 5 dagar utan ersättning...
Citat:
Man hoppas ju att det är så. Någon påstod att man inte behövde arbeta. Bara att stämpla in och hämta pengar.
Visst kan man stämpla utan att ha jobbat. Men då får man bara minimiersättningen och den räcker inte alls långt