2020-04-05, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Regeringen presenterade nyss betydande lättnader för att fler ska kunna anmäla sig och lättare kunna dra nytta av a-kassan.

Tycker ni det är rätt?

Vad säger ni som solidariskt i många år betalt till fack och a-kassa om att folk som själva inte bidragit och i många fall tom hånat er, som sosse-losers som varit med, nu glider in på pannkakan?

Vad tänker ni som haft ståndpunkten att facket och a-kassan är till för förlorare, som ni inte tjänar på att bidra till, om att ni nu välkomnas med öppna armar och själva får en ekonomisk hjälp som ni tidigare varit mot?

Borde folk som inte sett om sitt hus och eller tycker att Sverige har för mycket bidragsparasiter nu själva också få stå sitt kast?

Allt som är relaterat till ämnet är fritt för min del att diskutera men huvudfrågan är den moraliska aspekten enligt ovan.

Hoppas ni fått en fin start på veckan och ha en riktigt trevlig kväll!
Hörrö Conny! Vad tänker alla de som pissat på fack/a-kassa under hela sina liv och som fortfarande har ett jobb att gå till?
Citera
2020-04-06, 12:08
Medlem
anre24s avatar
Alla a-kassor verkar ha inloggningsproblem nu. Lite trist då man behöver rapportera idag för att få pengarna på torsdag.
Citera
2020-04-06, 12:31
Medlem
Raktinyllets avatar
Någon som vet om dom nya förslagen gick igenom?
Citera
2020-04-06, 14:50
Medlem
H.G.s avatar
Var i kontakt med Regeringskansliet och de förklarade att den nya lagen som är tänkt att röstas igenom nu på onsdag rörande de temporära reglerna för A-kassan kommer att börja gälla f.om. 13 April och reglerna kommer ej gälla retroaktivt utan enbart under nämnda datum så alla som har A-kassa nu borde sluta rapportera in för sina veckor tills det att de nya reglerna ev. vinner laga kraft för att i sin tur få något högre ersättning.

Om man är drabbad så bör man omgående kontakta ansvariga ledamöter på Finansutskottet och försöka tala dessa till rätta så att de kan vara med och påverka beslutet om det nu öht. röstas igenom..
Citera
2020-04-06, 15:04
Medlem
H.G.s avatar
Var i kontakt med Regeringskansliet och de förklarade att den nya lagen som är tänkt att röstas igenom nu på onsdag rörande de temporära reglerna för A-kassan kommer att börja gälla f.om. 13 April och reglerna kommer ej gälla retroaktivt utan enbart under nämnda datum så alla som har A-kassa nu borde sluta rapportera in för sina veckor tills det att de nya reglerna ev. vinner laga kraft för att i sin tur få något högre ersättning.

Om man är drabbad så bör man omgående kontakta ansvariga ledamöter på Finansutskottet och försöka tala dessa till rätta så att de kan vara med och påverka beslutet om det nu öht. röstas igenom..
Senast redigerad av H.G. 2020-04-06 kl. 15:10.
Citera
2020-04-06, 17:54
Medlem
Nord88s avatar
Om förslagen går igenom och man har några dagar kvar av de första 100 ersättningsdagarna så bör man vänta med att rapportera tid så att taket hinner höjas innan ersättningen går ut?
Citera
2020-04-06, 21:45
Medlem
DjPuttes avatar
Stora problemet är att höjningen sker inte jämlikt tyvärr om man höjer 1:a 100dagarna så borde göra sak samma med dem dagarna efter också, Det är inte bara dem som går in nu i A kassa som ska gynnas det måste finnas en för dem som är bakom dessa 100 dagar som har lika många räkningar och annat att betala...
Citera
2020-04-07, 18:46
Medlem
miss.mopss avatar
Jag var arbetslös förut med a-kassa, fick jobb, har nu jobbat kortare tid än ett år och riskerar att bli arbetslös igen. Jag har några få dagar kvar från förra perioden. Läser följande hos min a-kassa:

"Har man ett avbrott i sin arbetslöshet som är kortare än tolv månader fortsätter man på samma ersättningsperiod som man tidigare påbörjat."

Efter dessa gamla dagar tagit slut, borde jag väl få en ny period på 300 dagar då jag jobbat heltid under många månader? Är det vad som menas med att uppfylla ett "nytt" arbetsvillkor?
Citera
2020-04-07, 20:01
Medlem
0xmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Min-Mamma
Använder Unionen ett system från 70-talet?

För jag fyller i online och klickar på skicka. Behöver inte ha någon kontakt med någon.

jaja, fyller i online på mina sidor, är inte de samma sak som mail? kanske är jag lite gammal av mig
Citera
2020-04-07, 20:12
Medlem
Min-Mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0xman
jaja, fyller i online på mina sidor, är inte de samma sak som mail? kanske är jag lite gammal av mig

Ja men då har du nog samma system som jag.

Nä, det där ska inte ta längre tid. Fyller i kortet på måndag så typ torsdag veckan efter får jag akassa.
Citera
2020-04-07, 20:14
Medlem
Min-Mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miss.mops
Jag var arbetslös förut med a-kassa, fick jobb, har nu jobbat kortare tid än ett år och riskerar att bli arbetslös igen. Jag har några få dagar kvar från förra perioden. Läser följande hos min a-kassa:

"Har man ett avbrott i sin arbetslöshet som är kortare än tolv månader fortsätter man på samma ersättningsperiod som man tidigare påbörjat."

Efter dessa gamla dagar tagit slut, borde jag väl få en ny period på 300 dagar då jag jobbat heltid under många månader? Är det vad som menas med att uppfylla ett "nytt" arbetsvillkor?

Svar ja. kort och gott.

Kolla några poster upp så ser du kraven där.

(FB) Samlingstråd - A-kassan
Citera
2020-04-08, 00:09
Medlem
anre24s avatar
Är det verkligen så här slappt att gå på A-kassa?

Varit inskriven nu i 5 månader. Bara ett inskrivningsmöte på arbetsförmedlingen sedan skickat in rapporter varje månad.

Man kan ju åka och resa i ett år med a-kassa. Ingenting verkar kollas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in