2020-04-01, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
På tid att Kina inför strikta hygienregler och förbjuder djurplågeri samt ätande av vilda djur. Straffet bör vara dödsstraff för djurplågeri och fängelse i upp till 20 år för försäljning, köp, eller ätande av vilda djur som fladdermus mm.

Källa?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Idag tror jag vi får hårdare åtgärder eftersom:

1. P1 går ut med vikten av att inte ha en brant kurva för då går vi mot massdöd

https://sverigesradio.se/artikel/7442863

2. FHM varnar nu att vi går mot en brant kurva. Vilket inte är konstigt eftersom vi håller allt öppet. Vi borde infört hårdare åtgärder och förbjud tidigare.

Det kommer annars bli för hård politiskt press från folket då man ser det ökande dödsfallen osv.

Vi ser ut att ha fyra dagars fördubblingstid på antal döda. Är inte det som förväntat? Vilken dubbleringstid var i så fall förväntad?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Rätt coolt. Hoppas det funkar. Jag tror varken Sveriges eller nåt annat lands experiment funkar.

Mm smittan kan nog på sin höjd bromsas.
Citera
2020-04-01, 12:26
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Hittade du överhuvudtaget några PP2 eller PP3? Dom enklaste vet jag finns.

I det här fallet så är det bättre med vad som helst än ingenting alls. Ffp3 är det bästa.
Välj rätt tillverkare. UVEX. Tillverkat i Tyskland.
Citera
2020-04-01, 12:27
Medlem
ettanollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
2014 var du igång och skrev i nån tråd att alla barn skulle bli smittad av ebola. Herre gud, lugna ner dig.

Nu har du missuppfattat saken. Menade att alla barn har fingrarna i munnen rätt ofta för att förklara för en annan person och att de isåfall skulle dö pga detta.
Citera
2020-04-01, 12:27
Medlem
derAltmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Klockan 13.00 håller socialminister Lena Hallengren och Johan Carlson, generaldirektör på Folkhälsomyndigheten, en pressträff.

Klockan 14 hålls sedan den dagliga pressträffen
Men Lena har ju redan haft en pressträff idag. Vad kan det nu vara?
Citera
2020-04-01, 12:28
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Tillhör du någon riskgrupp?

Ja, det gör jag. Annars hade jag nog inte vidtagit sådana åtgärder.
Citera
2020-04-01, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Sverige ser helt annorlunda ut. Vi är ett folk som naturligt håller avstånd till andra, ensamhushåll, åker bil, relativt hygieniska, glesbefolkat. Det är närmast en prestation att vi ligger i topp 15 av 200 länder avseende smittspridning och dödlighet. Men det betyder inte att det finns någon stor risk att vi ska råka lika illa ut som Italien och Spanien, just för att vi har ett naturligt motstånd mot epidemier.
FHM har ju medvetet försökt hålla smittspridningen (lagom) hög, inget dom berättar i raka ordalag men svårt att tolka deras samlade råd och rekommendationer på något annat sätt. Jag tror faktiskt inte deras agerande är inkompetens, utan mestadels strategi. Var FHM fått sina direktiv ifrån att rädda jämlikheten och ekonomin är oklart men det förvånar mig inte. Eftersom myndigheterna ska agera självständigt i Sverige får de så trång uppdragskostym att de knappt har någon rörelsefrihet.

Jag svarade nyss en annan att FHM s strategi är troligen som du beskriver men då måste man förklara och utföra mycket noggrannt organiserat skydd av 65+ befolkningen men så är ju inte fallet. Eftersom detta inte organiserats och heller inte mycket starkt förklarats så kan inte taktiken förklaras på annat sätt än att politikerna ser höga födstal bland äldre som accepterat.
När man dessutom inte testar äldre trots att de har symptom och att de inte kommer få vård om det är brist på vårdplatserutan de kommer dö "hemma" och då hsr regler utfärdats att dessa ska inte klassas som C19-fall eftersom det inte är testat. Däremot ska liksäck användas och märkas "Smitta" !!! (Enl. Mats Ericsson, docent snestesi och intensivvård på twitter)
Detta kan sluta riktigt otäckt fast inte enligt FHM s officiella statistik.
Citera
2020-04-01, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Källa?

Jag hoppas att Kina inför regler. Det är på tid.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
En tanke slog mig idag angående den 26-åriga avlidna kvinnan. Hon var i riskgrupp men hade inga underliggande sjukdomar. Kan det vara så att hon hade down syndrom? Det skulle dom nog inte våga kalla för sjukdom publikt men det är ändå en riskgrupp?
Ja down syndrom tillhör riskgruppen. Många med down syndrom lider av hjärtfel. Har sämre immunförsvar mm. Särskilda omsorgen tillhör alltså riskgruppen precis som äldrevården tex..
Citera
Medlem
itsurewasntmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Kurvan stiger ganska brant enligt Lisa Brouwers FHM.

Men Folkhälsomyndighetens analyschef Lisa Brouwers säger nu till P1 Morgon att ”kurvan har ökat” den här veckan.

– Ökningstakten har stigit. I delar av Sverige har den ökat ganska mycket. Stockholm är ett sådant område. I stora delar av Sverige är det fortfarande väldigt lugnt, väldigt flackt och bra. Men i andra delar växer det ganska snabbt nu, säger hon i radioprogrammet.

Hon tillägger att det handlar om en ”ganska brant ökning”, men säger att det är svårt att dra säkra slutsatser om den framtida smittospridningen baserat på analysen.

https://www.svd.se/folkhalsomyndigheten-ganska-brant-okning

Hoppas verkligen att de har "koll" på det här?
Lisa har ett tufft analysjobb. Måste öka siffrorna i divisionen minst dagligen. Som tur är ändras nämnaren knappt. Undrar om hon förser Steffe med ett stapeldiagram eller en piechart, och om leveransen är utskriven eller i daaaaatan. Kanske mobilen!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derAltmeister
Men Lena har ju redan haft en pressträff idag. Vad kan det nu vara?

Ska påminna oss om att vi kan ta ut bara 3 mån läkemedel?
Påminna om social distansiering?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in