2020-04-01, 12:05
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robocop999
Var är Agnes Wurst nu?
Hon som den 9 mars skrev att det är "Kört för Italien att få stopp på smittan"?
Vad gör hon nu? Säger hon nånting?
Vad pratat hon om? Om hur illa det går för Spanien?
Om hur illa det går för USA?
Vet den där jävla kossan att Sverige har exakt samma situation som Italien hade när hon uttalade de orden? Säger hon nånting om det? Eller hon kanske också säger att hon är stolt att vara svensk?

Vi har väl tack och lov aldrig varit i Italiens situation.
Då hade vi inte suttit och ondgjort oss över en 4 500 officiellt smittade och 180 döda.
Kanske vi hade haft de siffrorna x5, x10, x20?
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Visst, men även med bostadsbrist flyttar vi hemifrån nästan tio år tidigare än i Italien.

Nästan alla 70+ i Sverige har ett eget hushåll. Det gäller givetvis inte alla, men det finns bättre åtgärder för dessa än att stänga ner hela samhället. Exempelvis genom att erbjuda resten av hushållet tillfälligt boende på hotell.

Jag håller med att vi flyttar ut tidigare än italienarna. Jag tror dock att vi flyttar ut generellt senare än efter vi har fyllt 21 år.

Jag är inte för karantän. Jag tycker att ekonomin måste gå runt och symptomfria människor ska arbeta och betala skatt. Idag är det ännu viktigare än tidigare att sjukvården har resurser att behandla patienterna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
så du svarade inte på frågan och diskuterade inte munskydden.

Sverige ville som enda land satsa på snabb flockimmunitet och har inte tagit till "mitigerande" åtgärder för att snabbt kunna uppnå flockimmunitet.
-ovan påstående är sant.

allt annat du skriver bidrar ju tyvärr till att dölja ovan extrema misstag av FHM, och deras posterboy Anders Tegnell.
Jag har ingen koll på frågan om munskydd.

Jag har tolkat det som att problemet i huvudsak är brist på dessa, inte vad Anders Tegnell har sagt. Läkare och sjuksköterskor kan tänka själva, och avgöra när man behöver skyddsutrustning. Då är det viktigt att materialet finns, vilket jag är jag säker på att FHM håller med om.

Går man in och läser nu så säger FHM att situationen i sig avgör vilken skyddsutrustning som ska användas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Förstår inte problemet, alla kommer ändå få smittan och vad är skillnaden att de får den på en båt eller inte?

De flesta borde ändå vara i rätt bra form.
Precis...både båtkocken och kåtbocken blir drabbad!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Ni som går till mataffären, hur känner ni inför det?
Hade ni använt mask om ni hade det?

Får ångest av att gå dit om jag ska va ärlig.

Tycker det är sjukt att folk går och handlar i dessa tider. Jag bunkrade mat för ett halvår i Februari så kommer inte gå till någon affär förrän tidigast i Juli. Att folk inte preppade i tid fattar inte .
Citera
2020-04-01, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Du menar att personalen likväl kan smitta dom boende?

Ja jag ser det som extremt mer sannolikt än smittning via anhörigbesök, men jag vet inte hur andra gör när de besöker sina anhöriga men folk som oundvikligen har närkontakt med de äldre när de hjälper till med vardagsrutiner låter i alla fall för mig mer troligt än en anhörig som dricker kaffe och äter en bulle på behörigt avstånd.

Att inte gå till sina äldre anhöriga när man är sjuk är något som jag trodde var folkvett sedan länge.
Citera
2020-04-01, 12:06
Medlem
welcometorealitys avatar
Jag undrar vilket land som vinner Coranakampen? Italien, leder över Spanien, USA är en outsider, en skrällvarning på Frankrike.
Citera
2020-04-01, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Intressant. Det kan vara så att för många krävs det en ordentlig mängd virus för att bli sjuk, vilket man inte kan få på en arbetsplats utan endast av en kontinuerlig dos av en person i en nära relation.

Det verkar så även när det kommer till sjukvårdspersonal, dom tycks äga en högre benägenhet att bli mycket illa däran, och även dö! Som om det vore själva exponeringen som är avgörande för sjukdomsförloppet, och hur allvarligt det blir. Bara en misstanke.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Har de verkligen sagt det så uttryckligt som du vill göra gällande?

Kan du plocka fram källor som har direkta citat där någon befullmäktigad representant sagt följande offentligt:

- Det är bara en förkylning

- Det finns inte en chans att det når Sverige

Jag är uppriktigt intresserad att få veta vem som sagt det, när och i vilket sammanhang. Att det pratades om att kulmen kommer att nås...det kommer jag ihåg att Tegnell sade för en månad sedan.
Nej är inte exakta citat från denna användare utan andemeningen som gick in i huvudet tidigt hos människor och som gör att det är svårt nu att ta till sig allvaret. Troligen vill du ha en källa till det med, tja, ta en titt i tråden och i en del städer. En del människor verkar tro att det fortfarande bara är en vanlig förkylning och då framför allt gamla. Och nej, det finns ingen forskning eller studier att länka till här heller utan bara en observation i nutid. Om två år kanske men ska man tänka så är allt för sent och meningslöst (FHM) då det gäller en pandemi med ett nytt virus.
Citera
Medlem
Är det nån fler än jag som stött på folk med förkylningssymptom som säger "det är lugnt, det är inte Corona, det är en vanlig förkylning"?
Citera
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Hur många av er har mask?
I världens tryggaste länder (där man vill bo nu) har man det och är en indirekt anledning till att antalet smittande är mycket lägre. Jämför Europa med t.ex Asien.

Varför har kirurger och läkare på sig det?

En teori kan vara att alla svenskar prioriterade toapapper.

Missat det som många skriver?
De flesta masker skyddar inte dig själv. De skyddar dig från att smitta, till delar.
T o m i US anser experter att det inte är en bra idé. Bl a leder det till falsk säkerhet.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curlingstaten
Det verkar som du jämför med Sverige för några dagar sedan då 500 personer godkändes.

Övriga länder har valt 2 eller annat lågt värde för folksamlingar. Ger inte det lägre smittspridning

Ska man jämföra hur spridningen/antal döda utvecklas ska man givetvis göra det mot de länder där man har stängt ner samhället så mycket det går, såsom Spanien, Frankrike etc.

Sverige har ju en helt egen strategi som FHM genom som det verkar A.T. är "pappa" till.

Du kan väl inte på allvar anse att Sveriges regler ger lägre smittspridning än sydeuropas regler !?
Sverige ser helt annorlunda ut. Vi är ett folk som naturligt håller avstånd till andra, ensamhushåll, åker bil, relativt hygieniska, glesbefolkat. Det är närmast en prestation att vi ligger i topp 15 av 200 länder avseende smittspridning och dödlighet. Men det betyder inte att det finns någon stor risk att vi ska råka lika illa ut som Italien och Spanien, just för att vi har ett naturligt motstånd mot epidemier.
FHM har ju medvetet försökt hålla smittspridningen (lagom) hög, inget dom berättar i raka ordalag men svårt att tolka deras samlade råd och rekommendationer på något annat sätt. Jag tror faktiskt inte deras agerande är inkompetens, utan mestadels strategi. Var FHM fått sina direktiv ifrån att rädda jämlikheten och ekonomin är oklart men det förvånar mig inte. Eftersom myndigheterna ska agera självständigt i Sverige får de så trång uppdragskostym att de knappt har någon rörelsefrihet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in