2020-04-01, 12:18
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Du skall nog skilja på temporär motståndskraft pga av tillfälliga antikroppar
och äkta immunitet.

Och nej. Finns varken belägg för immunitet el. gruppimmunitet.
Lycka till att hitta någon forskningsrapport som säger det. Många i tråden som letar/letat,
under längre tid efter det.

Bolaget Trump ville "köpa" i Tyskland. Curevac, försöker ej ta fram ett konventionellt vaccin utan mRNA "medicin". Det kanske inte ens går att göra ett konventionellt vaccin.
Jodå

Vi som studerat på Harvard hittar det lätt
Citat:
Harvard Prof

On whether the coronavirus that causes COVID-19 is susceptible to herd immunity

Absolutely. That's one of the great things about herd immunity, is that as long as people can individually become immune to the virus, then herd immunity is possible. And for this particular virus, it's about 65% of the population that might need to be immune before we actually can really inhibit further spread of the virus

https://www.wbur.org/commonhealth/2020/03/25/coronavirus-vaccine-social-distancing-michael-mina
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-skalman
Kollar man runt på internet ser man att det knappt finns masker att köpa och då pratar vi både FFP3 , ffp2 och vanliga kirurgmasker. Antingen finns det väll någon eller några som köpt upp dessa men ingen verkar dock våga använda dem haha. Eller så har vården köpt upp dessa för att man själv inte har på lager.
//Skalman

Hittade du överhuvudtaget några PP2 eller PP3? Dom enklaste vet jag finns.
Citera
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Har Fonus målade bilar?
Nej, de har väl inte målade bilar direkt, men man känner genast igen en likbil, de har ju speciellt utformade bilar, för sin verksamhet.
Fonus har väl närmast monopol inom sin bransch...
En sak är väl säkert att begravningsbranschen aldrig upplever någon dödsäsong, särskilt inte i dessa coronatider.
De kommer väl att få införa tvåskift för sina chaufförer snart...
Senast redigerad av Rimbert 2020-04-01 kl. 12:34.
Citera
2020-04-01, 12:19
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Norrbotten är ganska frispråkiga:

Nu sa de att de har byggt upp en ny stor avdelning där man ska försöka hålla patienter så länge som möjligt "för att de inte ska behöva intensivvård". "Det är ju så här att när intensivvården blir mycket belastad så kommer man behöva hushålla med intensivvården och se över vilka som ska ha den".

I klartext: Den kommer inte att räcka, och det kommer att finnas "dödsavdelningar" med folk som behöver intensivvård men inte får det. Hoppas morfinet räcker.
Citera
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vi har haft bostadsbrist länge, och så sent som 2018 flyttade svenskar hemifrån vid brutalt låga 18.5 års ålder, så jag tror inte bostadsmarknaden biter på det. Det är djupt rotat att vilja lämna boet tidigt i Sverige. Alla köper ju inte, utan flyttar till studentboenden, eller flackar runt i andrahandskontrakt.

I övrigt håller jag med.

Hur många procent av vuxna mellan 18-22 år flyttar hemifrån? Jag har inte sett statistisk om det.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Hur förklarar du New York, där ungefär varje tredje medborgare bor ensam ?

Här har du ett skäl!

New Yorkers need to stop hugging each other all the time
https://www.timeout.com/newyork/blog/new-yorkers-need-to-stop-hugging-each-other-all-the-time-011117
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanollan
Ser samma sak de skyller på pollen, bara en vanlig förkylning, kliade i näsan - därför nös jag! En del företag går ut med information till sina anställda att man inte ska titta snett på varandra om någon hostar/nyser det är förmodligen bara en vanlig förkylning! NÄR SKA SVERIGE FATTA????

2014 var du igång och skrev i nån tråd att alla barn skulle bli smittad av ebola. Herre gud, lugna ner dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Kollar på Norrbottens presskonferens just nu.

De har en ganska frispråkig smittskyddsläkare som just nu säger att målet för Sverige är att "uppnå flockimmunitet i en långsam och bra takt".

Så sa han rakt ut. Har inte hört någon säga detta så tydligt tidigare.

Detta måste väl rimligtvis innebära:
- Ett kalkulerad dödstal i Sverige som räknas i tiotusentals
- Om inte sjukvården ska bli överbelastad så måste det innebär att denna "långsamma och bra takt" kommer att göra att åtgärderna dras ut i ett halvår eller mer

Japp vi spelar ett högt spel med våra öppna kort. Måtte vi gjort rätt bedömning.
Sverige är ett glesbefolkat land, jag tycker man ska utnyttja det i medta möjliga mån.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Missat det som många skriver?
De flesta masker skyddar inte dig själv. De skyddar dig från att smitta, till delar.
T o m i US anser experter att det inte är en bra idé. Bl a leder det till falsk säkerhet.

Spela inte dum nu.
Tycker du att det går bra för USA?
Det handlar om kulturella skillnader.
Titta på siffrorna och erfarenheter. Jämför Asien med alla andra kontinenter.
Om jag har på mig mask (har FFP3) när vi sitter och pratar i ett isolerat utrymme, så kan jag inte smitta dig. Redan där. Vad är det som inte går in?
Citera
2020-04-01, 12:20
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
CNN reportage om Sveriges unika bemötande av COVID-19.

https://www.youtube.com/watch?v=pwB_wfqQlcM

Snacka om att Sverige sticker ut när i princip hela världen är i karantän.
Många som i kommentarerna skriver att de följer Sveriges utveckling som ett experiment.

Min fråga:

Hur känns det att delta i ett experiment?

Så länge det går hyfsat bra känns det helt ok för mig.

På vilket sätt menar du att andra länder INTE testar sig fram i mörkret just nu? Ingen har ett perfekt recept på vad som ska göras.

Om några månader har vi svar på om Sveriges taktik varit bra eller dålig. Återkom gärna då.
Citera
2020-04-01, 12:20
Medlem
Mextremes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Min satsuppbyggnad var lite missvisande där, jag menade att jag slänger latexhandskarna, inte FFP3-masken. Jag har bara 3 av dem. Och ja, ögonen är ett problem, mina vanliga glasögon ger inte fullgott skydd.

Tillhör du någon riskgrupp?
Citera
2020-04-01, 12:21
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Jasså. Och du grundar din uppfattning på vadå?
"Professorn" har attityder inte åsikter. Blir dom fel så är det Google translate som är orsaken.
Bara en del av de här som vill frammana bilden att allt går åt pipan.

Börjar komma fram info om forskningen runt viruset. Man vet inte så mycket, men tillräckligt för att veta att man inte just inte vet så mycket.
https://www.svd.se/virusets-ovanliga-egenskap-gor-det-extra-framgangsrikt

Bakom betalvägg antagligen.
– Vi förstår inte varför sars och sars-cov-2 är så farliga, medan oc43 bara gör en snorig, säger Matthew Frieman.

Under en cytokinstorm löper immunsystemet inte bara amok, utan attackerar ofta även allt i sin väg utan att träffa rätt mål. När det inträffar blir vi mer mottagliga för bakterieinfektioner. Cytokinstormen kan dessutom påverka andra organ än lungorna, särskilt om man redan har någon underliggande sjukdom. Detta kan förklara varför vissa covid-19-patienter får komplikationer som hjärtproblem och sekundära infektioner.

Generellt är det ett mysterium varför vissa personer bara får en mild sjukdom, även inom samma åldersgrupp, säger Akiko Iwasaki.

– Jag har inga stora förhoppningar om att vädret kommer att ha den effekt som folk hoppas på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in