Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Kollar på Norrbottens presskonferens just nu.
De har en ganska frispråkig smittskyddsläkare som just nu säger att målet för Sverige är att "uppnå flockimmunitet i en långsam och bra takt".
Så sa han rakt ut. Har inte hört någon säga detta så tydligt tidigare.
Detta måste väl rimligtvis innebära:
- Ett kalkulerad dödstal i Sverige som räknas i tiotusentals
- Om inte sjukvården ska bli överbelastad så måste det innebär att denna "långsamma och bra takt" kommer att göra att åtgärderna dras ut i ett halvår eller mer
Jag vet att trycket är stenhårt härinne att få det till just det "långsam och bra takt".
Hur uppnår man det undrar jag?
Som någon påpekat så är inte smittkedjan bruten mellan hem-skola-jobb så länge dom små virulenta liven springer runt helt obehindrat.
Just nu är det inga åtgärder alls för att stoppa spridningen.
I andra skålen ligger bedömingen att en promille av befolkningen kommer dö för att uppnå flockimmunitet och i Sveriges fall är det 100 000 personer.
Sen har ni min fru med osviklig radar som säger att "bara så du vet så får man inte immunitet mot detta".
Och till sist så vet vi att kapacitetstaket i intensivvården är vadå, 5-6 dagar bort?
Det är nästan läskigt att se detta utspela sig i realtid.
Man kan ju gissa att alla de som är för gällande strategi sen när det är över kommer säga "ja 100 000 döda var det värt för nu har vi flockimmunitet".
Detta är extremt cyniskt.