2020-04-01, 12:30
Avstängd
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tegnellen
Bättre än det känns att vara Italienare. Utegångsförbud i 5 veckor och alla dör som flugor ändå.
Svälter gör dom också.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Kollar på Norrbottens presskonferens just nu.

De har en ganska frispråkig smittskyddsläkare som just nu säger att målet för Sverige är att "uppnå flockimmunitet i en långsam och bra takt".

Så sa han rakt ut. Har inte hört någon säga detta så tydligt tidigare.

Detta måste väl rimligtvis innebära:
- Ett kalkulerad dödstal i Sverige som räknas i tiotusentals
- Om inte sjukvården ska bli överbelastad så måste det innebär att denna "långsamma och bra takt" kommer att göra att åtgärderna dras ut i ett halvår eller mer

Jag vet att trycket är stenhårt härinne att få det till just det "långsam och bra takt".

Hur uppnår man det undrar jag?

Som någon påpekat så är inte smittkedjan bruten mellan hem-skola-jobb så länge dom små virulenta liven springer runt helt obehindrat.

Just nu är det inga åtgärder alls för att stoppa spridningen.

I andra skålen ligger bedömingen att en promille av befolkningen kommer dö för att uppnå flockimmunitet och i Sveriges fall är det 100 000 personer.

Sen har ni min fru med osviklig radar som säger att "bara så du vet så får man inte immunitet mot detta".

Och till sist så vet vi att kapacitetstaket i intensivvården är vadå, 5-6 dagar bort?

Det är nästan läskigt att se detta utspela sig i realtid.

Man kan ju gissa att alla de som är för gällande strategi sen när det är över kommer säga "ja 100 000 döda var det värt för nu har vi flockimmunitet".

Detta är extremt cyniskt.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Intressant att precis nu när det börjar hetta till på riktigt så lägger man om de dagliga presskonferenserna. Idag är det istället klockan 13, med Hallengren och Carlson (FHM).

Man försöker verkligen blanda bort korten nu. Tegnell lär vi nog inte se mer av.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
I det här fallet så är det bättre med vad som helst än ingenting alls. Ffp3 är det bästa.
Välj rätt tillverkare. UVEX. Tillverkat i Tyskland.

Tack, jag hade av en händelse några PP2 hemma om jag skulle behöva gå ut så för mig är det lugnt än, blev mest förvånad om PP2 och PP3 fanns att köpa online nu.
Citera
2020-04-01, 12:31
Medlem
Disse munnbindene som er usolgt, er Trelagsmunnbind i polypropylenmateriale. https://www.vitusapotek.no/selvtester-og-medisinsk-forbruksmateriell/munnbind-og--maske/3m-munnbind-kirurgisk-med-orestrikk%2c-50-stk/p/903253

https://no.wikipedia.org/wiki/Polypropen skriver: "Polypropen (Polypropylen, PP) er en polymer og termoplast, som brukes til alt fra små plastartikler og innpakking av sjokolade til superundertøy og avansert laboratorieutsyr. Polypropen kan formes som fibre som er velegnet til sportsundertøy, da fiberen ikke opptar fukt, men transporterer svetten vekk fra kroppen og ut i neste lag tekstiler. Overskytende fukt avgis dermed til den omgivende luft. Polypropen er et syntetisk fiber: Sett i mikroskop er fibrene glatte og nesten sirkelrunde i tverrsnitt. Fibrene har lavest tetthet blant kommersielle fibre og flyter på vann."

Kan man da sy munnbind av tre lag med superundertøy-stoff? Vil et slikt munnbind beskytte bra nok mot virus?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Ja. Det var ett bra svar men på något helt annat än frågan.

Ok, tack för engagemanget och hoppas du har rätt att smittspridningen inte blir värre. (än i sydeuropa)
Citera
Medlem
JeffreyEpsteins avatar
USA:s riktlinjer för social distansering gäller till den 30 april.

Doktor Deborah Birx berättar på Vita husets presskonferens om hur många människor som kan komma att dö i coronautbrottet i USA.

Den prognos som tagits fram visar att utan restriktioner skulle mellan 1,5 och 2,2 miljoner människor dö.

Med restriktioner handlar det om mellan 100 000 och 240 000 döda.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hosnianna
Eländet vi har sett i Europa är bara en västanfläkt jämfört med den storm som väntar i USA. Frånvaron av en generellt fungerande sjukvård kommer att besegla nationens öde. Då hjälper inga gigantiska stödpaket. Harmagedon.
I natt meddelade en tagen Trump att det kan handla om miljontals dödsfall fram till sommaren. De lägre siffrorna som presenterades får nog ses som önsketänkande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Är det nån fler än jag som stött på folk med förkylningssymptom som säger "det är lugnt, det är inte Corona, det är en vanlig förkylning"?

japp! Flera, bl. a. fick en bekant till mig nyligen ont i halsen och huvudet om jag ska tro på honom, och han frågar skämtsamt (per telefon) om det är corona. Han har eget företag och det är business as usual.
Citera
2020-04-01, 12:32
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Ni som går till mataffären, hur känner ni inför det?
Hade ni använt mask om ni hade det?

Får ångest av att gå dit om jag ska va ärlig.

Japp ångest, känner obehag. Går på udda tider, använder mask + handsprit. Tvättar händerna direkt vid hemkomst, lägger varorna i karantän, duschar, rena kläder.
Citera
Medlem
Frågan är om i framtiden kommer jämföra socialdemokraterna och miljöpartiet med nazisterna när de experimenterar smittskyddsteori på en hel befolkning precis som nazisterna experimenterade och tog fram riktlinjer för läkarvården på judarna.
Citera
Medlem
derAltmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Ska påminna oss om att vi kan ta ut bara 3 mån läkemedel?
Påminna om social distansiering?
Det var väl det hon gjorde i morse?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in