2020-03-31, 22:27
Medlem
FejkEmrans avatar
Nu en 13-åring. Innan en 12-åring.

Jag har sagt det hela tiden. Håll era barn ifrån viruset tills vi vet mer om vad det är. Hoppas verkligen att det här är undantagen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-03-31, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
då ett liknande virus aldrig setts förut.
i.

Det tillhör SARS och coronafamilj. Det är inget nytt virus. Det är en ny överföring som skett
Citera
2020-03-31, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nu är det allvar på riktigt. Våra värsta beräkningar besannas, enligt nya interndokument som Region Stockholm tagit fram. Sjukvården i Stockholm kollapsar om en vecka.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRK34E/sa-ska-stockholm-hantera-overfulla-sjukhus--om-en-vecka

Det hela stämmer exakt med min beräkning att sjukhusen i Stockholm kollapsar om ca 1 vecka. Då krävs ca 400 intensivvårdsplatser i Stockholm, vilket är mer än de 300 man som maximalt kan skaka fram. Förra veckan stod Anders Tegnell i TV och mer eller mindre lovade att det maximala antalet intensivvårdspatient i Stockholm vid ett och samma tillfälle skulle bli 250.

Analys:
- Kan det vara detta som gjort att Folkhälsomyndigheter idag tillsätter en Rådgivande referensgrupp?
- Kan det vara detta som gjort att vi idag inte sett röken av Anders Tegnell?
- Kan det vara detta som gör att regeringen nu ger FHM i uppgift att öka testningen extremt mycket?

Lite highlights ur artikeln ovan:
- Om en vecka väntas platserna på Stockholms sjukhus vara fullbelagda.
- Vårdcentralerna förbereds på att börja ta över ansvaret för regionens coronapatienter.
- Läkare från primärvården snabbutbildas för att vårda döende patienter i deras egna hem.
- Enligt prognosen som omskrivs i handlingarna tar platserna slut den 7 april.
- Maxantalet sjukvårdsbehövande, den så kallade peaken, väntas infalla den 29 april.

Mina damer och herrar, vi går mot en samhällskollaps. Tiden mellan 7 april och 29 april är 22 dagar. Och sen ska vi ner på andra sidan också.

Fast en del patienter lär kunna föras över till andra sjukhus i landet?

Tänker mig att det kanske kan dröja ytterligare en vecka innan platserna är slut på riktigt. Sedan blir det nog mörkt...
Citera
2020-03-31, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HrP
Det är klart att det alltid är en samverkan när man har två sjukdomar i kroppen, men att räkna de fall som har konstaterats smittade tycker jag är rimlig för hade de inte fått Covid-19 så hade de levt idag. Kanske bara några veckor, kanske 20 år till.(exempelvis diabetes).

Om du har dåliga däck på bilen och kör av vägen i 180 när du tappar fästet i en kurva berodde det på den höga farten eller på dåliga däck? Om du kört långsammare hade du nog klarat kurvan, men till slut går däcken sönder. Har du bättre däck så här du större chans att klara svängen i 180.

Den höga farten bidrar till olyckan, men var det den som orsaka olyckan?

Med kontaminerade menar jag sådana dör det inte går o fastställa. Logger man redan för döden, får covid19 , så är det ju fortfarande inte viruset som dödat än. I italien idag rapportersr de alla döda som covid19 döda, eftersom de varit infekterade.

Barnet som föddes med tarmarna utanför kroppen, blev smittad av sin mamma. Hon är hur frisk som helst, barnet dött. Dog det av voruset?

Fast hör är det ju tvärtom. Covid är däcken, det är dåligt och farligt, men för de allra flesta, en extremt stor majoritet, händer ingenting mer eller mindre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Prototyp verkar det som, men det är fan inte deras jobb att klippa och klistra skyddsmaterial.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/sodersjukhuset-tar-fram-skyddsforkladen-med-langa-armar-efter-kritik
FHM ska nu satsa på en ny info-kampanj hur man kan göra sin egen skyddsutrustning, bilder från kampanjen har läckt
http://4.bp.blogspot.com/_GU_btweTpe8/TVBKQn_Om_I/AAAAAAAAAaI/Va24tCBfD8U/s1600/fh.jpg
Tror Tegnell själv kommer att framträda med det.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är inget systemfel i världens ekonomi så när detta är över kommer börsen att gå som en raket och företag att frodas. En del drabbas just nu om dom inte har likviditet men så blir det om man inte har hälsosamma företag. Vissa permiteras nu eller varslas men återkommer senare snabbt i arbete. Pappa staten har även gett företag en snabel ner till skattkistan så några fler kan räddas. En förlorad livsdröm som företagare kan ju vara jobbigt men är man en riktigt entreprenör så kommer man tillbaka snabbt annars finns det lyckopiller. Det kan man ju inte riktigt säga om dom som nu dör i onödan.

Mindre skattepengar behöver inte betyda mindre sjukvård utan då handlar det om prioriteringar i samhället. Vi har en hel del dyrt trams vi kan kapa i vårt land och ge resurser till sjukvård. Har man privatiserat sjukvården mycket så kommer dessa länder att lida mer då dessa vårdbolag har vinstkrav, då gäller ditt resonemang.

Har du angett någon källa till att miljoner extra människor dog i vanliga sjukdomar pga finanskrisen 2008 (jag kanske har missat då tråden far iväg snabbt)? Inte helt omöjligt att en del tog livet av sig, åt sig feta som tröst eller söp ihjäl sig men ökade övriga sjukdomar?

Stänger ner gör man ju i några veckor för att brosmsa smittspridningen så att inte vården kollapsar och då leder till att människor med andra sjukdommar dör. Lite kontroll på utvecklingen leder också till ett bättre utgångsläge för ekonomin. Det verkar som om du missuppfattat det hela men vi har väl alla här våra orubbliga ståndpunkter i olika frågor. Oavsett vad vi gör kommer det att bli dyrbart för ekonomin men ett val räddar fler liv.

The Lancet.

Mindre pengar i börsen, mindre pengar i samhället, mindre skattepengar = tömd skattkista, sämre sjukvård, mindre sjukvård, mindre medicin= mängder av fler dödsfall i vanliga sjukdomar. Åratal av höjda dödstal.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Jag är ledsen men jag är desperat för ett tillfredsställande svar på den här frågan så jag ställer den igen:

Sveriges taktik är alltså att uppnå flockimmunitet?
För det krävs att 60-80% av befolkningen smittas.
Detta skall alltså ske i en takt så att sjukvården hinner med- det låter ju fint på pappret men i praktiken då?
Vi måste ju hålla på och smitta varandra i flera år med den taktiken?
Känns det hållbart? Känns dagens ekonomiska situation hållbar i ytterligare åratal?

Eller är det något jag gravt missförstår??

Ja, flockimmunitet stämmer ju, men det är ju lite svårt att säga hur lång tid det tar då det inte finns siffror på antalet smittade, och därmed ökningstakt.

Praktik och teori går ju inte alltid hand i hand, men alla förstår inte detta, tyvärr.

Blir ju en massa gissande, och gissar nog på att detta blir ett lättare kaos ekonomiskt, utöver kanske en hel del döda pga försumlighet
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Här redovisas friskskrivna
Det var en fin karta, Nord- och Sydpolen verkar det vara rätt lugnt på ännu.

Det jag menar är att mörkertalet rimligen vara enormt.
Citera
2020-03-31, 22:30
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Jag är ledsen men jag är desperat för ett tillfredsställande svar på den här frågan så jag ställer den igen:

Sveriges taktik är alltså att uppnå flockimmunitet?
För det krävs att 60-80% av befolkningen smittas.
Detta skall alltså ske i en takt så att sjukvården hinner med- det låter ju fint på pappret men i praktiken då?
Vi måste ju hålla på och smitta varandra i flera år med den taktiken?
Känns det hållbart? Känns dagens ekonomiska situation hållbar i ytterligare åratal?

Eller är det något jag gravt missförstår??

Man vill hålla stången så gott det går tills ett vaccin är framme. Det kan ske tidigt nästa år i bästa fall av det jag har läst. Så flera år behöver man inte hålla ut.
Men frågan är hur man ska klara ett år utan att överbelasta vården och samtidigt få igång ekonomin igen. Låter som en omöjlig(?) ekvation.
Citera
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
För en 10 dagar sedan trodde jag att Sveriges epidemi-politik skulle bli slutet för SAP. Jag hade helt fel, svenskarna vill faktiskt ha exakt det som levereras. Prioritera; jobben, marknaden och skit i hur många döda det blir.

Lite tidigt och slå fast vad svenskarna vill ha. Vänta på snyftreportage om arbetslösa eller småföretagare som inte har råd att låna av regerings hjälppaket eller hemtjänstpersonal som blir smittade eller läkare som dör i corona.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av User30
Åratal? Kika på USA's graf. De har uppnått 181 tusen smittade på två veckor. Och det är förmodligen bara en droppe av verkliga antalet.

Amerikanska politiker räknade på saken. Och det skulle ta tio år om de skulle försöka platta ut sin kurva..
Citera
2020-03-31, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Citat;

"Det är av största vikt att vi som expertmyndighet har snabb tillgång till råd från personer som är väl förankrade i det kliniska och vetenskapliga fältet och som tillsammans med våra egna experter kan diskutera läget och insatserna framåt. Därför har jag fattat beslut om att inrätta denna rådgivande referensgrupp", säger Johan Carlson, Folkhälsomyndighetens generaldirektör, i ett pressmeddelande.

Gruppen blir endast rådgivande och de personer som ska ingå kommer att presenteras inom kort.

Varför explodera av något så osensationellt?

Kan vara en konsekvens av att bland annat Rocklöv och Olsen känner sig utanför, likasinnade kan få chansen att lägga fram sina tankar och idéer under ordnade former och också motivera, Folkhälsomyndigheten får ett bredare beslutsunderlag, en kvalitetsförbättring.

Såg du polismyndigheten skapa en extern grupp med experter när de skulle ta itu med gängskjutningarna?

En myndighet Bör ha den kompetens som krävs för att hantera en kris. Och OM dom ska skapa en expertgrupp, bör väl detta skapas i inledningsskedet. Vi är flera veckor in, och en taktik valdes tidigt.

Alltid lätt och vars efterklok, men jag begriper inte dom som är FHM som självaste skaparen gud. Tillika deras egna syn på sig själva som experterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in