2020-04-01, 09:31
Medlem
severustheemperors avatar
Rekommendationerna som FHM givit, och vårdcentralerna ger, enligt sköterska.

1. Inga riskgrupper om ens medicinska tillstånd är behandlat.
2. Underliggande sjukdom utgör endast risk vid respiratorbehandling.
3. Smitta är helt droppbaserad och kan ej leva i luft.
4. Man kan leva och jobba som normalt trots riskgrupp om man bara håller 1.5m avstånd.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskyldigsomenbrud
Jag har skrivit tidigare i tråden jag bytte bransch och hoppade in i vården igen efter fem år. Har jobbat med försäkringar sedan dess och har fortfarande kvar det jobbet.... Gå till ska till efter det här. När alla idioter som du överbelastat vården.

Du dricker heller inte alkohol, kaffe, cigg, socker?

Nej, du jobbar inte inom vården.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Men lagom är ju bara möjligt om man reagerat tidigt. Vet inte om det är något land som lyckats med det än.. England körde ju exakt som sverige och de var tillslut tvungen att bromsa tvärt. Vad är ens en lagom distansering? Att ex stänga alla restauranger men låta tunnelbanan och bussar gå är det en lagom distansering eller är det att folk jobbar skift så att det inte är för många på arbetsplatsen samtidigt eller vad menar de. Du måste utgå ifrån att det är en rapport som visar vad som är bäst vid en smitta och inte hur länder har agerat. De där förutsätter ju att alla företag och länder kanske ska ha en plan för framtiden och jag tror också att lagom är bäst men sen är frågan hur man löser det helt praktiskt.

Tja det behöver nedstängning som innebär att 40 % minskade kontakter i 4-5 månader. Vad summan blir av de åtgärder blir har jag ingen aning om, men det är i alla fall ingen total nedstängning. Problemet är att folk tröttnar rätt fort. Att fortsätta som nu i 4-5 månader är ingen lätt uppgift. Att länder som stängt ner hårt som säger att de ska börja öppna upp inom 2-3 veckor - de kommer snart att få ny spridning.
Citera
Medlem
Govas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitkuligen
Bäst vi går med i en sekt då.
Asch, det var ju inte så smart. Prövades i Sydkorea med utebliven framgång, har jag hört.
Nej, men du kan fortsätta hoarda
Citera
2020-04-01, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Va? Klart att en kurva går upp, men inte så här brant och fort!!! Det här visste jag hela tiden... I andra länder sitter befolkningen inlåst i månader, och här tror vår expertmyndighet att man får samma effekt om nästan alla lever precis som vanligt...

Wow, du visste hela tiden att sverige skulle få samma problem som alla andra länder. Snyggt!

Vilka har suttit inlåsta i månader? Kina?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
1-4% verkar dom flesta experter överens om. Michael Österholm som var gäst hos Joe Rogan och jagat virus som ebola hela sitt liv och lusläst siffrorna från Wuhan gissade på knappt 2%.
Nu slänger sig folk med siffror hit och dit. Jag lämnar i alla fall källa som jag tycker är trovärdig.

Men det är rimligt att anta att siffran är något högre i Italen pga äldre befolkning. SIffrorna kan bli annorlunda i USA om fetma ökar risken tex.
I ett inslag i Aktuellt för någon vecka sedan sa en italiensk läkare att alla patienter på hans IVA-avdelning var överviktiga. Italienska tanter och farbröder blir ju med tiden rätt runda av all pasta... Många av de sjukdomar som påstås öka risken för svår Corona sjukdom - diabetes, högt blodtryck - är associerade med övervikt. Jag tror det kommer påverka åldersfördelningen på avlidna i USA, som har så många yngre med fetma.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Tror ni det kommer några åtgärder idag?
Färre än 50 pers för möten?
Skolor?

Ja nu MÅSTE dom ju ta i med storsläggan! Och även om dom skulle göra det idag, så kommer kurvan att stiga eftersom det är dom som smittades för två veckor sedan som läggs in på sjukhus nu, och dom som smittades för tre veckor sedan som dör nu. Så det blir ÄNDÅ en ökning i två veckor till, även om vi stänger ner allting idag.
Senast redigerad av Merwinna 2020-04-01 kl. 10:27.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Nej, du jobbar inte inom vården.
Okej hor Ulla
Citera
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Sverige hade en exponentiell ökning inledningsvis, men den bröts för ca. en vecka sedan och ligger nu mkt långt under en sådan.

Det vet vi inte eftersom vi inte testar annat än svårt sjuka som kommer in för vård och vårdpersonal med osäker smittstatus.
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskyldigsomenbrud
Jag har skrivit tidigare i tråden jag bytte bransch och hoppade in i vården igen efter fem år. Har jobbat med försäkringar sedan dess och har fortfarande kvar det jobbet.... Gå till ska till efter det här. När alla idioter som du överbelastat vården.

Du dricker heller inte alkohol, kaffe, cigg, socker?

Folk förstår inte att de allra flesta som missbrukar har ett jobb och ett liv också.
Citera
2020-04-01, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Fetat, jo det blir det för nu skall det ned i Afrika och Sydamerika och sen upp i europa igen (jag killgissar ju såklart som alla andra här...)

du har rätt i att få panik och totalstänga landet inte var smart och där har hus-gurun Anders Tegnell helt rätt.

Du har fel i att man bör ta det snabbt och smidigt för smidigt kommer falla bort. Vill man ta det snabbt måste man ha extremt välutbyggd akutsjukvård och Sverige har minst antal ivo bädda i Europa.

Det hus-gurun skulle gjort var att sätta in åtgärderna nedan och sen låta det sprida sig i den friska befolkningen,
-stoppa flyg från riskområden
-ta över ett flygplatshotell och sätt ankommande i karantän (från riskområden)
-testa testa och smittspåra (WHO guidelines)
-låt riskgrupper stanna hemma med full lön, idag går dom till jobbet ändå rädda över att bli uppsagda i kommande varselvåg.
-be de som kan att jobba hemifrån - tror jag sker frivilligt i stor utsträckning.
-låt de som vill hålla sina barn hemma, typ föräldrar i riskgrupp.
-sätt +65 i full karantän organiserat av staten, "ren" personal som levererar mat och som håller koll.
-ansiktsmasker

Det som sannolikt kommer hända nu är att det blir ett mycket kraftigt utbrott och att iallafall Stockholm stängs ned i panik.

för att nå "flockimmunitet" och med detta virus parametrar så behöver man tydligen 100 000 döda..

Jag tror inte att Sveriges policy är skydda och rädda gamla och sjuka första hand. Det är ekonomin. Sverige liknar en girig miljarder som spekulerar sina pengar på börsen i dödsbädden. De länder som har lock down policy vill fördröja utvecklingen och rädda så mycket människoliv det går.
Citera
2020-04-01, 09:33
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
OK tack.
Man kan inte ha en generell siffra över antalet döda pga av olika faktorer i olika länder?
Det betyder att försöka räkna ut detta är slöseri med tid?
Antagligen. det ligger i ett spann vars exakta siffor vi inte får förrän efteråt. Och jag kan inte se att beslut skall påverkas om det är 1 eller 4%. Om det vore 50% - ja!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in