2020-03-31, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Här har vi en pseudo-intellektuell.

Någonting du verkar ha missat är att Sydkorea och Singapore ligger alldeles lysande till med föga 27% i skattetryck. Våra 44% verkar inte ens räcka till att testa sjukvården. Det kanske är för att vi slösar skattepengarna på lyxmigranter, menskonst och kamelfarmar för att nämna några.

Regeringen satte idag av 500 miljoner till ”kulturen”, vet du har många respiratorer det motsvarar..?

Sveriges prioriteringar är helt enkelt feministdravel istället för liv. Tegnell visste inte vad han skulle göra om det inte blev en jämställd smittspridning snarare än en låg sådan.

Jag tycker det är intressant hur du anser det är medborgarnas uppgift att producera fram handsprit och skyddsutrustning, det vore väl vara löst med tanke på att det som tydligen var avgörande var skattetrycket där vi ligger top 5 i världen.

Vår sjukvård må vara avancerad men kapaciteten är på u-landsnivå med svensk problemlösning.

Exempel på det är ”helt OMÖJLIGT att stänga Stockholm” - Damberg. Trots att både London och Paris är stängt.

Att vi inte kan testa mer har man skyllt på allt ifrån topsar, reagensvätska, personal och till lab. Personal enkelt via röda korset. Lab som Uppsala Uni och SVA har frågat om de får sätta igång med stöd från Wallenbergarna. Då skyllde man på reagensvätska men väljer att inte köpa in andra testkit från tex Sydkorea eller Roches NYA tester.

Hela detta landet osar komplicerad byråkrati och inkompetens ut i fingerspetsarna. Styrande personer verkar helst inte vilja ta i något för då riskerar man kritik eller sin POLITIKERKARRIÄR efteråt.

Samtidigt sitter personer som du och hyllar deras förlamade tillstånd. Det är svårt att veta om du är oinformerad eller bara dum.

Se där, mycket du fick intryckt i min text jag själv ej yttrat.

-Har icke hävdat nåt om skattetryck kontra andra länder. Ej heller anser jag att det är gemene mans ansvar tillverka handsprit och skyddsutrustning.

Slår dock fast att det mest troligt är bra mycket mer produktivt än att kverulera på internet mot utbildade personer som mest troligt besitter bra mycket bättre utbildning och information än gemene man i denna grupp.

Det förvånar mig dessutom föga att du ej kan avgöra mitt intellektuella kapital då du så tydligt lyfter in dina egna frågor i min text och genom det skapar ”egna” stolpar jag aldrig lyft.

Så roligt när man läst igenom dina stycken och inser att möjligen ett halvt behandlar något som JAG skrev förvisso lättare att diskutera framgångsrikt om man får diktera vad den andra parten skall ha sagt antar ja.... Å ja btw är jag tillräckligt självsäker för att bry mig föga om vad du skulle ha för åsikt gällande min intellektuella förmåga.
Citera
2020-03-31, 17:49
Medlem
Presidenter, statsministrar och premiärministrar sätter städer, regioner och länder i karantän. Löfvén förbjuder påskkärringar. Sverige är fantastiskt.
Citera
2020-03-31, 17:50
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Alltså vi är i Sverige, folk har röstat för att få hit dessa människor samt coronasmittade. Det ska va öppna gränser, alla är välkomna osv.

Betänk hur många illegala araber, niggers och annat diverse avskum som springer omkring och smittar folk som flugor - tyvärr, måste även dessa tas om hand utav sjukvården som då belastas än mer - även polisväsende och häkten, lider av dessa amöbor...
Citera
Medlem
Pantheraduss avatar
-Och så finns det ungdomar som medvetet, hostar, nyser och spottar vid/ mot äldre människor......
I ordalag har man lust att strypa sådana typer, som gör detta mot riskgrupper.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vb814l/varnar-for-ungdomar-som-hostar-vid-aldre

Finns fler som beskriv sådana saker, så kanske det borde startas en tråd om det? Typ "-Medvetna hostattacker (mot äldre) under pandemi "?
Ungdomarna drabbas ju inte så hårt av detta virus, rent generellt. Det är stor skillnad på döda gällande åldersgrupper.

Jag tycker det är sååå lågt....
Det är dom äldre som ordnat att vi har den välfärd vi har.
Respekten mot de äldre har sjunkit lågt i Sverige. Vad beror det på?

Nåväl, kan inte politikerna göra medvetna hostattacker straffbart!! (Speciellt om de riktas mot riskgrupper) Finns nog ingen journalist som vågar ställa den frågan..!?
Eller vad skall man göra...?
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Enl brittiska beräkningar har åtgärderna med karantän i Italien sparat 38.000 liv. Dvs 38.000 färre har dött tack vare Italiens åtgärder.
Man nämnde det på RAI för en stund sen.

Misstänker att många av trådens låt-gåare kommer att gå bananas över det och hitta alla möjliga och omöjliga fel på de siffrorna ...

Har du nånn trevlig länk?
Citera
Medlem
DaddyD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsgjutaren
Detta är ett virus. Det kan stoppas på två sätt. Antingen i sin vagga. Alltså om man helt lyckas spåra och isolera första lokala utbrottet. Men har man allmän spridning så är bara sätt numer två aktuellt, immunitet. Det står redan klart att ALLA kommer bli smittade(60-80% för flockimmunitet och virusets självdöd). Så jag förstår inte vad du gormar om. Det viktigaste är att i största mån skydda riskgrupper. Hosta inte på farmor. Be farmor snällt men bestämt sitta hemma i månader om så behövs. Unga, friska kommer bli, och ska bli sjuka för att nå immunitet. Så varför inte gå till gymmet?

Ni inser väl att om vi kör total lockdown så kommer vi ut på andra sidan med en stor del av befolkningen icke immun. Och vid andra och tredje vågen, när försiktighetsåtgärderna ev minskats så kommer riskgrupper ändå smittas. Eller tänker ni er flera år i isolation?
60-80% smittade är det beräknade skräckscenariot på global nivå och är inget mål som vi eller något land sträva efter. Detta skulle innebära att 40000-50000 personer kommer att dö bara i Sverige. I jämförelse så dör omkring 200-300 personer av säsongsinfluensan varje år. Och mest troligt kommer folk att dö av andra orsaker också när sjukvården går på knän.

Detta är ett väldigt dyrt pris att betala för att uppnå flockimmunitet. Det allra bästa man kan göra är att motverka storskalig spridning i väntan på ett vaccin, och detta gör man framför allt genom att stanna hemma så gott det går, vare sig du är ung eller gammal, frisk eller sjuk.

Är du ung och frisk och får en kraftig infektion till följd av coronaviruset så kommer du ha permanenta skador för livet. Dina lungor kommer vara så jävla söndertrasade att du kommer bli andfådd för minsta lilla, och det är en andfåddhet som du aldrig kommer kunna träna bort. I värsta fall så får du leva med syrgas resten av livet. Men för all del, fortsätt leva ditt liv som vanligt du. Du exponerar bara dig själv för mer virus och ökar risken att bli allvarligt sjuk. Varför tror du så många unga och friska inom sjukvården dör? Kan det vara mängden virus som de utsätts för månntro?
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hur långt vi kommit på Tengells smittkurva?
Är det ens nån som har sett den..?
Citera
Medlem
Det bubblar här och var i Sverige. Fyra fd kollegor på Mälarsjukhuset i Eskilstuna har fn corona och kaos råder på vissa ställen. Läkare och annan personal lånas mellan avdelningar osv.

Eskilstuna sticker sällan ut i statistik (om man bortser från antalet blandmissbrukare och speedwayåkare) och är ju egentligen glesbygd, en småstad omgiven av stugor och skog.

Att corona fått fart i lilla E-tuna kan noteras. Eskilstunabor reser inte jättemycket heller, är väl ofatst jordnära och lite insnöade, på gott och ont... Även i Norrland tar det fart och förhoppningen att Sveriges glesbygd skulle skonas kan vi glömma ...
Citera
2020-03-31, 17:51
Medlem
Citat:
Realtesto,

Citat:
Ursprungligen postat av Gultkort
Sverige ligger redan väldigt illa till i jämförelse med andra länder. Och det kommer bli mycket värre.

Det absolut dummaste folket gör nu är att påstå att "lockdown" inte haft något effekt och kanske är det så att det är Sverige som gör rätt och alla andra fel. Men så är det inte.

Ett coronafall tar ungefär 3-4 veckor, alltså från inkubationstiden till friskförklaring/död. Det är många länder som stängt helt men det är däremot väldigt få som haft det längre än 3-4 veckor. Därmed är det inte jämförbart förrän dom passerat tiden för ett coronafall. Om 1-2 veckor är vi där hos dom flesta, då kommer man sakta se att länder som haft lockdown kommer plana ut sina kurvor medan Sveriges kommer fortsätta rakt upp. Och här kommer man inse att Sverige egentligen haft fel hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av SuntSense
Helt korrekt.

Rätt otroligt att folk inte ens förstår något så elementärt som detta.

Haha ja visst är det märkligt?
När man säger detta blir man bara avfärdad med- "du är inte expert".
Jaha, behövs det verkligen expertis för att fatta vissa saker?
Måste jag vara professor i matematik för att kunna säga att 1+1=2?

Det har utgått ett påbud att man skall försöka vilseleda med korrekt men missvisande statistik och sen aggressivt pusha på det.

Syftet är naturligtvis att få krishanteringen att framstå som bättre.

Att dom ens kan se sig själva i spegeln på morgongen är för mig helt oförståeligt.

Om man nu har ett genuint intresse av att det skall gå bra, varför sitta och ljuga om det istället för att gå till valfritt sjukhus och erbjuda sig att hjälpa till på pandemi eller paliati avdelningen?
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Med tanke på hur stor andel av befolkningen som hunnit smittas där så borde de ha nått peaken vid det här laget. Jag hoppas att de skyddar sina äldre så det inte blir som i San Marino.
San marino är ju bara en liten stad i Italien med 30 000 invånare. Man får inte haka upp sig på siffror som döda per miljoner i capita i Worldometers lista över länder där SM bara tvivelaktigt bör listas med egen rad.

Det måste finnas finnas många städer i Lombardiet som per capita har lika eländig andel Corona-döda jämfört med antal invånare, eller!?

Eller menar du att man just i staden SM har agerat illa mot de äldre i jämförelse med resten av Italien?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Blir lite svårt för de som ensam ser det, och gänget är på 5-7 pers, samtliga med knivar.
Dessa gäng är något grymt ohederliga. De skulle aldrig våga slåss en och en, man mot man. De till och med knullar och våldtar i grupp.

Det enda en vettig människa kan göra att se på och lära sig av idiotin. Folket har ju röstat för detta, så de får väl njuta av det också.

De svenska pensionärerna har själva valt att ge bort sitt land och sin välfärd. Gett är gett kommer aldrig igen.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Dödsfall och spridning i all ära. Men vart är MSB's broschyr? Är det någon som har fått den än? För det var väll inte tomma ord hoppas jag

/En som väntar ivrigt på att kunna tvätta händerna korrekt.

Blev ingen broschyr, de tillsatte en utredning om hur många sidor den skulle vara på och vilket typsnitt som skulle passa bäst och efter det så fanns det inga cash kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in