2020-04-01, 01:20
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det var precis hit Tegnell ville komma. Nu kan man lugnt avliva alla corona-patienter utan några större kostnader. Då sparar man dessutom in en del på pensionerna.

Känns det okey att folk inte skall få ut något för all skatt de har betalt in till staten.
Citera
2020-04-01, 01:21
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag tycker att alla över 50 skulle göra ett skatteuppror. Som någon sade - Vad fan får vi för det vi betalar för.

Med tanke på hur mycket Karolinska kostade så borde vi ha en fantastisk mängd sjukvårdsplatser... eller hur var det nu...???
Citera
2020-04-01, 01:22
Medlem
Naranbaatarkhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det var precis hit Tegnell ville komma. Nu kan man lugnt avliva alla corona-patienter utan några större kostnader. Då sparar man dessutom in en del på pensionerna.

Tror inte man vill att folk ska dö, men om folk ändå ska dö vill man att det sköts så diskret det bara går, så diskret att det inte ens tas med i statistiken. Med detta vårdsätt hoppas man uppnå målet att undvika dålig stämning samt gör det nästan omöjligt att på ett meningsfullt sätt i framtiden utvärdera den svenska corona-modellen.

I övrigt är skälen till besöksförbud på äldreboenden nog mest ett sätt förhindra insyn, och därmed förhindra dålig stämning, nu när massdöden där kommer att kicka in.

De åtgärder, och anledningen/effekterna av dessa, som nu i raskt takt kommer att vidtas av svenska staten har kunnat avläsas hos både kungen och statsministern. De och andra har vetat från början hur det kommer att skötas i Sverige. Landets ledning hoppas på detta sätt undvika dålig stämning i landet, men det återstår att se om alla sjuka och deras anhöriga kommer att dö och lida snällt och lugnt. Den som lever får se, om ett dåligt skämt tillåts.

Allt gott!
Citera
2020-04-01, 01:22
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
På tillräckligt stor population så kommer du att hitta dödsfall även inom till synes harmlösa sjukdomar. Att leva är förenat med risk.

This. Samma typ av bakterier som ger dig halsfluss kan ge dig nekrotiserande fasciit. Googla, det är inte så trevligt
Citera
2020-04-01, 01:23
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av User30
De förvägrade mig möjligheten till telefonträff och menar att det är helt omöjligt att jag får något preparat utskrivet utan en utredning. Trots Coronasituationen.

Känns taskigt. I värsta fall gör preparaten inte ett skit, i bästa fall kanske de räddar mig.
Håller med om att det var kallt av dem. Har du identifierat vad som utlöser anfallen så att du kan undvika det? Det finns alltid något man kan göra själv för att åtminstone ta ett steg i rätt riktning. Kanske föra dagbok över när du har attacker. Fast helst borde du få prata med någon som kan det här, och som bryr sig.
Citera
2020-04-01, 01:24
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Avgör

Ganska säker på att du får vård som 60+ om: 60+, frisk, inga eller banala underliggande sjukdomar, rökfri, yrkesverksam, normalviktig el överviktig

Ej vård: 60+ en eller flera underliggande sjukdomar, måttligt till kraftigt överviktig, rökare

Livsstilar baserat serru

denna typ av hälsosortering har aldrig skett för. Om man har 60+ en eller flera underliggande sjukdomar, måttligt till kraftigt överviktig, rökare men är invandrare från Syrien. Tror du man nekas vård då?
Eller gäller det bara blekfeta vitingar?
Citera
2020-04-01, 01:25
Medlem
Haloumis avatar
USAs riktlinjer är är alla som jobbar med covid19 fall ska ha andningsskydd. Tvärt emot Sveriges nya fräscha riktlinjer om t-shirt och inget andningsskydd.
Citera
2020-04-01, 01:25
Bannlyst
Finns det någon garanti att. Corona kommer försvinna? Tycker det är konstigt att experter säger i maj i Juni? Hur fan vet dom?

Tänk om det inte försvinner? Tänk om nästa våg är 5 gånger dödligare
Citera
2020-04-01, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Det är iofs helt sant!

Men det är hur svenskar hanterar viruset. Folk som vistas isolerat/inomhus, t.ex butiker kommer bli smittade.

På tal om att sjukhuspersonal måste tillverka egna skyddsmasker, det är helt stört.
Jo, men som sagt så är inga i butiker nu. Därav krissituation för alla butiker förutom matbutiker. Och även där håller folk distans.
Läget i Sverige är ändå relativt gott. Sverige höll ju på att bryta ner vården likt vårat försvar...och fick panikåterkalla alla nyligen uppsagd vårdpersonal.
Jag personligen tror på ”herd immunity”, och tror att Sverige enkelt kan uppnå det i en lagom takt. Vi är relativt få på en relativt stor yta. Får merparten Corona i de större städerna så är vi nästan där, tack vara vår karantänliknande livsstil över vintermånaderna.
Citera
2020-04-01, 01:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Trump uppmanar nu folk att användas sina halsdukar som munskydd. Dom funkar jättebra säger han.

Var tvungen att feta detta. Förbluffande.

Halsdukar stoppar ca 50 % av viruspartiklarna.

Till skillnad från inget skydd alls som stoppar 0 % av viruspartiklarna. Det alternativ som Folkhälsomyndigheten förespråkar.
Citera
2020-04-01, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Skulle man rent av kunna använda maskerna från försvaret? Dessa 750 000 som nu gått OK av Arbetsmiljöverket.

Jag har aldrig sett eller testat försvarets masker, men förstår att det är gasmasker. 3M-masken jag länkade till är främst en gasmask, men det finns partikelfilter som man kan lägga utanpå gaspatronen.
Citera
2020-04-01, 01:28
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Jo, men som sagt så är inga i butiker nu. Därav krissituation för alla butiker förutom matbutiker. Och även där håller folk distans.
Läget i Sverige är ändå relativt gott. Sverige höll ju på att bryta ner vården likt vårat försvar...och fick panikåterkalla alla nyligen uppsagd vårdpersonal.
Jag personligen tror på ”herd immunity”, och tror att Sverige enkelt kan uppnå det i en lagom takt. Vi är relativt få på en relativt stor yta. Får merparten Corona i de större städerna så är vi nästan där, tack vara vår karantänliknande livsstil över vintermånaderna.

Återigen min vän. Det löser inte problemet. Ingen på hela planeten blir immun. Du som smittad kan bli sjuk igen samma vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in