2020-03-31, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gultkort
Omöjligt att förvänta sig Italiens kurva i Sverige.

Italien befolkningstäthet: 201 invånare per km^2
Sverige befolkningstäthet: 23 invånare per km^2

Nu ser det inte lika bra ut va?

Nu ser det inte ut så i praktiken eftersom exempelvis Stockholm har drabbats först och mest. Går inte alltid att jämföra äpplen med päron, men möjligen då att jämföra liknande tätbefolkade städer med varandra.
Citera
2020-03-31, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
”Statistiskt”?!?
De såg nog inte själva som nåt ”statistikt”, och det gjorde nog inte deras föräldrar heller.
Märker du inte vilken sjuk syn du har på andra människor!

Säger din ”statistik” dig något om fler unga kommer att dö?
Eller säger din ”statistik” att inga fler unga kommet att dö?
Eller bryr du dig inte? De är ju ändå bara ”statistik” för dig.

Det är såklart jättetrött att de dött, men, vi talar om covid19, inte personliga tragedier.

De här barnen kan ske hade oupptäckta sjukdomar som ändå tagit dem av daga allt för tidigt. Detta är det mest troliga, eftersom de inte ens utgör en nanaopromille av alla smittade/döda, så är de inte relevanta för hur farligt det här kan vars för barn.
Citera
2020-03-31, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Nej jag menar det. Men om det inte finns nåt skydd menade jag?

Det finns.
Men inte mycket. Leveranser sker dagligen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
Lite mystiskt kan man ju tänka, men jag tolkar det som att FHM inte litar på sina egna experter längre.

Eller vad tror du?

Vet inte riktigt hur detta ska tolkas, en expertmyndighet skapar en extern expertgrupp för att bistå myndigheten?

Hmmm...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Nu är det allvar på riktigt. Våra värsta beräkningar besannas, enligt nya interndokument som Region Stockholm tagit fram. Sjukvården i Stockholm kollapsar om en vecka.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRK34E/sa-ska-stockholm-hantera-overfulla-sjukhus--om-en-vecka

Det hela stämmer exakt med min beräkning att sjukhusen i Stockholm kollapsar om ca 1 vecka. Då krävs ca 400 intensivvårdsplatser i Stockholm, vilket är mer än de 300 man som maximalt kan skaka fram. Förra veckan stod Anders Tegnell i TV och mer eller mindre lovade att det maximala antalet intensivvårdspatient i Stockholm vid ett och samma tillfälle skulle bli 250.

Analys:
- Kan det vara detta som gjort att Folkhälsomyndigheter idag tillsätter en Rådgivande referensgrupp?
- Kan det vara detta som gjort att vi idag inte sett röken av Anders Tegnell?
- Kan det vara detta som gör att regeringen nu ger FHM i uppgift att öka testningen extremt mycket?

Lite highlights ur artikeln ovan:
- Om en vecka väntas platserna på Stockholms sjukhus vara fullbelagda.
- Vårdcentralerna förbereds på att börja ta över ansvaret för regionens coronapatienter.
- Läkare från primärvården snabbutbildas för att vårda döende patienter i deras egna hem.
- Enligt prognosen som omskrivs i handlingarna tar platserna slut den 7 april.
- Maxantalet sjukvårdsbehövande, den så kallade peaken, väntas infalla den 29 april.

Mina damer och herrar, vi går mot en samhällskollaps. Tiden mellan 7 april och 29 april är 22 dagar. Och sen ska vi ner på andra sidan också.

Ja fast kan du beskylla dem? Tror du budskapet "det är kört" hade gått bra hem i stugorna?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Jag är ledsen men jag är desperat för ett tillfredsställande svar på den här frågan så jag ställer den igen:

Sveriges taktik är alltså att uppnå flockimmunitet?
För det krävs att 60-80% av befolkningen smittas.
Detta skall alltså ske i en takt så att sjukvården hinner med- det låter ju fint på pappret men i praktiken då?
Vi måste ju hålla på och smitta varandra i flera år med den taktiken?
Känns det hållbart? Känns dagens ekonomiska situation hållbar i ytterligare åratal?

Eller är det något jag gravt missförstår??
60% till flockimuniutet. De äldre skall skyddas. Det kan komma vaccin inom ett år samt bättre mediciner.
De flesta tror att denna spridning och speciella ansträngning på vården bara tar några månader. Smittan kommer även spridas långsammare efter ett tag då folk börjar bli immuna. Experter menar att det lugnar ned sig i sommar (ej endast p g a vädret) och att det kommer en andra våg på hösten.
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Jag är ledsen men jag är desperat för ett tillfredsställande svar på den här frågan så jag ställer den igen:

Sveriges taktik är alltså att uppnå flockimmunitet?
För det krävs att 60-80% av befolkningen smittas.
Detta skall alltså ske i en takt så att sjukvården hinner med- det låter ju fint på pappret men i praktiken då?
Vi måste ju hålla på och smitta varandra i flera år med den taktiken?
Känns det hållbart? Känns dagens ekonomiska situation hållbar i ytterligare åratal?

Eller är det något jag gravt missförstår??

Nej du missförstår inget.
Ekonomin har faktiskt gått först här, då man har valt att låta ett helt lands befolkning bli smittade av ett farligt virus, istället för att låta ekonomin lida av en lockdown.
Det finns inga som helst belägg för en immunitet här, då ett liknande virus aldrig setts förut.
Ingen har fått immunitet i hela världen. Så vad man grundar denna flockimmunitet på är obegripligt. En teori från epedemiologskolan kanske. Men det är allt vad det är. En teori.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capanga
Talade med min bror idag, hans jobb håller på och ställer om till att börja tillverka 1miljon operationsrockar i veckan till vården.

Tror dom skulle testa kvalité såsom hållbarhet imorgon.

Låter jätte bra att företag anpassar sig till situationen och anpassar produktionen till landets behov.

Antar att om man ska tillverka andningsskydd sitter man i en process med CE märkning kvalitetskontroll och inspektion. Så vida man inte kan köpa in rätten att licenstillverka då blir det något mindre byråkrati.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Varför säger man att dödssiffran i Sverige är 180 när det enligt statistiken är 199 (c19.se)?
De låter alltid bättre med en lägre siffra när det handlar om dödsfall
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Måste skriva igen! Länkade tidigare!

FHM startar en expertgrupp, inom hör och häpna...

"Gruppen ska beså av experter inom smittskydd, epidemiologi, virologi och klinisk infektionsmedicin. Gruppens uppgift blir att stödja myndigheten i det fortsatta arbetet med pandemin."

Är inte FHM redan experter inom dessa områden? Seriöst hur kan detta bara glida förbi, det är fullständig katastrof att starta en expertgrupp i denna fasen.

Jad exploderar av frustration!!!!!

KÄLLA:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/mars/folkhalsomyndigheten-inrattar-radgivande-referensgrupp/

Citat;

"Det är av största vikt att vi som expertmyndighet har snabb tillgång till råd från personer som är väl förankrade i det kliniska och vetenskapliga fältet och som tillsammans med våra egna experter kan diskutera läget och insatserna framåt. Därför har jag fattat beslut om att inrätta denna rådgivande referensgrupp", säger Johan Carlson, Folkhälsomyndighetens generaldirektör, i ett pressmeddelande.

Gruppen blir endast rådgivande och de personer som ska ingå kommer att presenteras inom kort.

Varför explodera av något så osensationellt?

Kan vara en konsekvens av att bland annat Rocklöv och Olsen känner sig utanför, likasinnade kan få chansen att lägga fram sina tankar och idéer under ordnade former och också motivera, Folkhälsomyndigheten får ett bredare beslutsunderlag, en kvalitetsförbättring.
Citera
2020-03-31, 22:27
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franco
Pengar, pengar och ännu mera pengar. Varför inte göra billiga lågpriskistor? Munskydd till vilka, personalen eller kunderna? Det här visar på att det finns stora aktörer med tillverkning i Kina som inte tar det här seriöst!

Du kan aldrig lita på Kina rakt av, En polare arbetar med en fabrik i Kina, han säger att vi har ett problem så hur löser vi det med sina egna killar eller med kineserna. Jo de kommer med en lösning men icke så funktionell i det långa loppet om man ska leverera kvalitet.
Citera
2020-03-31, 22:27
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Capanga
Talade med min bror idag, hans jobb håller på och ställer om till att börja tillverka 1miljon operationsrockar i veckan till vården.

Tror dom skulle testa kvalité såsom hållbarhet imorgon.

Skönt,
Vi behöver denna typ av konkreta lösningar, och inte minst information kring vad som saknas. På så sätt kanske fler initiativ kan tas.

Sen, återigen måste ALLA ta sitt ansvar och avlasta vården = träffa inte folk! Med risk för att bli sjuk eller smitta andra. Oavsett din egna förmåga att hantera influensor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in