2020-03-31, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Datum för första döda har ingen betydelse. Ingenting har betydelse så tidigt i statistiken. Det är först när ruljansen av nya sjuka, iva-fall samt döda kommit igång, som man kan börja räkna från.

Allt dessförinnan är sporadiska fall och kan bero på vad som helst. Ren otur för den första döda svensken exempelvis, eller vad det nu kan handla om.

Danmark ligger rätt likt oss i tid faktiskt. Men de har börjat få en annorlunda kurva för de hanterar krisen på ett annat sätt.
Klart det kan ha en stor betydelse. Det beror ju helt på situationen.
Citera
2020-03-31, 22:22
Medlem
Jag är ledsen men jag är desperat för ett tillfredsställande svar på den här frågan så jag ställer den igen:

Sveriges taktik är alltså att uppnå flockimmunitet?
För det krävs att 60-80% av befolkningen smittas.
Detta skall alltså ske i en takt så att sjukvården hinner med- det låter ju fint på pappret men i praktiken då?
Vi måste ju hålla på och smitta varandra i flera år med den taktiken?
Känns det hållbart? Känns dagens ekonomiska situation hållbar i ytterligare åratal?

Eller är det något jag gravt missförstår??
Citera
Medlem
https://www.svd.se/svenska-forskare-jobbar-med-snabbtest-av-corona fotat av Tomas Oneborg bara några dagar innan han dog. Samtidigt som det uppges att han insjuknat i början av mars - lockade scoopet så mycket att han jobbade fast han var sjuk?
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jag känner inte till nån Frank 3 år som dog av leukemi. Är det någon i din omgivning så beklagar jag givetvis din sorg.

Det är såklart ingen idé att diskutera med dem.

De försvarar sig hela tiden.

"Barn smittar inte"
"Barn kan inte bli sjuka av Corona"
"Barn dör inte av Corona".

Detta har vi hört Tegnell säga hela tiden. Hans anhängare hittar på så många ursäkter för denna felbedömning, så det börjar bli pinsamt.
Jag vet inte vad de har för agenda. Men det är ingen idé att försöka få dem på bättre tankar. Vi såg ju detta hända i Kina redan i början på februari. Kanske har de bara dåligt samvete att de aldrig lyssnade på någon annan än Tegnell, och nu är oroliga för sina barn.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ok. Och det faktum att krascher på börsen leder till att folk dör i allt större grad i cancer, diabetes, hjärt/kärl, influensa och andra vanliga sjukdomar? Miljoner extra människor dog i vanliga sjuldomar pga finanskrisen 2008.

Du får gärna tro att pengar på börsen bara är sparpengar och miljardärers förmögenheter. Men det är faktiskt från börsföretag stora delar av våra skattepengar kommer. Mindre skattepengar betyder mindre sjukvård vilket betyder fler döda i vanliga sjukdomar.

Om man stänger ner för att rädda svenskar från corona men gör så ännu fler svenskar dör av andra sjukdomar, så är man cynisk.
Man måste ju ha en balans.
Det är inget systemfel i världens ekonomi så när detta är över kommer börsen att gå som en raket och företag att frodas. En del drabbas just nu om dom inte har likviditet men så blir det om man inte har hälsosamma företag. Vissa permiteras nu eller varslas men återkommer senare snabbt i arbete. Pappa staten har även gett företag en snabel ner till skattkistan så några fler kan räddas. En förlorad livsdröm som företagare kan ju vara jobbigt men är man en riktigt entreprenör så kommer man tillbaka snabbt annars finns det lyckopiller. Det kan man ju inte riktigt säga om dom som nu dör i onödan.

Mindre skattepengar behöver inte betyda mindre sjukvård utan då handlar det om prioriteringar i samhället. Vi har en hel del dyrt trams vi kan kapa i vårt land och ge resurser till sjukvård. Har man privatiserat sjukvården mycket så kommer dessa länder att lida mer då dessa vårdbolag har vinstkrav, då gäller ditt resonemang.

Har du angett någon källa till att miljoner extra människor dog i vanliga sjukdomar pga finanskrisen 2008 (jag kanske har missat då tråden far iväg snabbt)? Inte helt omöjligt att en del tog livet av sig, åt sig feta som tröst eller söp ihjäl sig men ökade övriga sjukdomar?

Stänger ner gör man ju i några veckor för att brosmsa smittspridningen så att inte vården kollapsar och då leder till att människor med andra sjukdommar dör. Lite kontroll på utvecklingen leder också till ett bättre utgångsläge för ekonomin. Det verkar som om du missuppfattat det hela men vi har väl alla här våra orubbliga ståndpunkter i olika frågor. Oavsett vad vi gör kommer det att bli dyrbart för ekonomin men ett val räddar fler liv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Björn Olsen har ett alldeles för hetsigt temperament.

Typiskt konflikträdda svennar- ni blir vår död
Citera
2020-03-31, 22:23
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Finns inga friskskrivna.
Det enda vi vet just nu är antalet IVA och döda.
Vi har en siffra på antalet som testat positivt men det säger inte särskilt mycket.

Snart kommer tester som kan påvisa förekomsten av antikroppar, då kan vi få reda på det du undrar. Får hoppas dessa kan distribueras storskaligt, men det är nog för mycket att hoppas på.

https://gisanddata.maps.arcgis.com/apps/opsdashboard/index.html#/bda7594740fd40299423467b48e9ecf6

Här redovisas friskskrivna
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luddewolsson
Hade FHM agerat adekvat och adekvat tidigt så hade inte ekonomin drabbats så här hårt. Eller Regeringen egentligen.

Det är många fel begångna som lett till den ekonomiska kraschen.

Jag kan förstå att man blir förbannad om en canceroperation ställts in pga Covid.

Har inte sjukvården nedmonterats kopiöst? Förut hade vi nog både respiratorer och sängar till dubbla antalet patienter jmf med idag. Hade nu varit då, hade operationer skett parallellt, dock kvarstår förhöjda smittrisken/operationsrisk pga Corona.

Dom lett till den ekonomiska kraschen? Den har vi inte sett än. Det blir värre.

Och det kommer leda till dödsfall i vanliga sjukdomar.

Hade man stängt ner stenhårt så hade krisen redan varit värre
Citera
Medlem
Det här gällande immunitet.. Är Mers en outlier eller varför gällde den immuniteten inte särskilt länge?

De flesta verkar anta att immunitet mot COVID-19 skulle gälla upp emot en livsstid.
Citera
2020-03-31, 22:24
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Nu är det allvar på riktigt. Våra värsta beräkningar besannas, enligt nya interndokument som Region Stockholm tagit fram. Sjukvården i Stockholm kollapsar om en vecka.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BRK34E/sa-ska-stockholm-hantera-overfulla-sjukhus--om-en-vecka

Det hela stämmer exakt med min beräkning att sjukhusen i Stockholm kollapsar om ca 1 vecka. Då krävs ca 400 intensivvårdsplatser i Stockholm, vilket är mer än de 300 man som maximalt kan skaka fram. Förra veckan stod Anders Tegnell i TV och mer eller mindre lovade att det maximala antalet intensivvårdspatient i Stockholm vid ett och samma tillfälle skulle bli 250.

Analys:
- Kan det vara detta som gjort att Folkhälsomyndigheter idag tillsätter en Rådgivande referensgrupp?
- Kan det vara detta som gjort att vi idag inte sett röken av Anders Tegnell?
- Kan det vara detta som gör att regeringen nu ger FHM i uppgift att öka testningen extremt mycket?

Lite highlights ur artikeln ovan:
- Om en vecka väntas platserna på Stockholms sjukhus vara fullbelagda.
- Vårdcentralerna förbereds på att börja ta över ansvaret för regionens coronapatienter.
- Läkare från primärvården snabbutbildas för att vårda döende patienter i deras egna hem.
- Enligt prognosen som omskrivs i handlingarna tar platserna slut den 7 april.
- Maxantalet sjukvårdsbehövande, den så kallade peaken, väntas infalla den 29 april.

Mina damer och herrar, vi går mot en samhällskollaps. Tiden mellan 7 april och 29 april är 22 dagar. Och sen ska vi ner på andra sidan också.
Citera
2020-03-31, 22:24
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Jag är ledsen men jag är desperat för ett tillfredsställande svar på den här frågan så jag ställer den igen:

Detta skall alltså ske i en takt så att sjukvården hinner med- det låter ju fint på pappret men i praktiken då?
Känns det hållbart? Känns dagens ekonomiska situation hållbar i ytterligare åratal?

Jo du missar att vaccin förhoppningsvis kommer snabbare än om flera år. Man får lunka på tills dess. Och förhoppningsvis kommer studier på läkemedel som stoppar spridningen samtidigt som sjukvården hinner utöka kapaciteten...
Citera
2020-03-31, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto

Åratal? Kika på USA's graf. De har uppnått 181 tusen smittade på två veckor. Och det är förmodligen bara en droppe av verkliga antalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in