Citat:
Ursprungligen postat av
franticiality
Men kravet är fortf minst 3 mån medlemskap, så dom som inte har akassa just nu är ändå körda? Nästan 40k har fått kicken, och inom 1-2mån kan det blir mkt mer, så denna kravminskning är bara till fördel för existerande medlemmar eller?
Citat:
Ursprungligen postat av
nantes
Jag är inte säker, men brukar inte den kalendermånad man ansluter sig räknas?
Ansluter du dig i dag så räknas det som att du är medlem fr o m mars?
Hela månaden räknas alltså som medlemskap fastän du endast har varit med två dagar.
Rätta mig gärna om jag har fel, det var längesen jag läste reglerna.
Undrar om A-kassorna har anstormning av ansökningar just nu.
Jo du verkar ha rätt. Dessutom verkar man kunna ansluta sig om man redan blivit arbetslös.
Den som är i den situationen ska skynda sig och ansluta sig under morgondagen.
I inslaget i länken nedan intervjuades en tjej som jobbat inom restaurang hela livet och nu blivit arbetslös och hon fick rådet att skynda sig att gå med så kommer pengarna om tre månader om jag förstod det hela rätt.
Det var lite roligt när hon fick frågan om hur hon ser på att hon nu får fördelar som andra betalt för under längre tid och hur hon tror
dom reagerar och att hon även då bara pratade
om sig själv.
https://sverigesradio.se/artikel/7441265
Citat:
Ursprungligen postat av
Bichers
Du svarar inte heller, säger mycket om dig conny!
Ursäkta sent svar men jag vet inte mer än vad som framgick av posterna precis just innan din fråga eller vad som framgår av inslaget i länken ovan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skunken666
Men lilla sosse-conny då!
Vart tog din solidariska sida vägen?
Känns det tungt nu när du och din a-kassa drabbas av snyltare?
Välkommen i klubben!
Hellre att några snyltare tar sig in i kristider (som vi inte upplevt sedan 1918) och får dela lite på er sosse-kassa, än att ditt sosseparti använder mina skattepengar år ut och år in, till att importera och avlöna sin valboskap!
Din och övriga sossars dubbelmoral är häpnadsväckande!
Vart tog din solidaritet vägen?
Jävla hycklare!
Ps. Mig behöver du inte oroa dig för i alla fall, har aldrig, kommer aldrig, att vara med i vare sig fack eller a-kassa! Ds.
Du måste lära dig skillnaden på en fråga (?) och ett påstående (!)
Min ts innehöll inget eget ställningstagande det var ett diskussionsunderlag enbart med frågor.
Högern har i alla tider velat försvaga fack och a-kassa. När alliansen tillträde fördyrade man kostnaderna och bortåt en halv miljon människor avslutade sina medlemskap.
Sedan dess har man ständigt föreslagit sänkningar och förvsvagningar av regler och ersättningsnivåer.
Sossarna gick ganska omgående efter valsegern in och stärkte upp a-kassan.
Min inställning är att man i detta läge kan vara generös mot unga och nya på arbetsmarknaden.
Men att dom som i många år åtnjutit alliansens skattesänkningar och kört deras linje och aktivt tackat nej till fack och a-kassa nu kan hänvisas till socialkontoret.
På vilket vis är jag, av vad som framgår av tråden, en hycklare menar du?
Min inställning till solidaritet är att man bidrar efter förmåga och stöttas ut i från behov.
För mig är det inte solidaritet att få något gratis som man aktivt tackat nej att själv bidra till.
Hyckleriet ligger snarare hos den stora del högermänniskor som röstat för en försvagad a-akassa, inte bidragit till den själva, ideologiskt pissat på och visat sitt förakt för den. Kallat andra som får ersättning från den för parasiter men nu glider in när det passar och själva börjar lyfta bidrag.
Hyckleriet där är lika monumentalt som hos gapiga företagare som under många år skattesmitit och hatat på Sverige och det dom ansett vara daltande med folk som inte kan försörja sig själva, förordat vatten och bröd till alla bidragsparasiter etc men nu lipar som små barnungar över att inte pappa staten går in och håller deras företag vid liv.
Vad hände med idén om att ha en buffert, var och ens ansvar att se till att msn klarar en kris, inte lever över sina tillgångar, bita i hop och rätta mun efter matsäcken etc?
Varsågod, dom norrländska skogarna ligger öppna för er också, bärsäsongen drar snart i gång, mycket behöver plockas speciellt nu när vi inte kommer kunna flyga in så mycket bärplockare från andra länder.
Kan man arbeta och det finns jobb ska man ta dom och inte leva på bidrag tycker jag mig ha hört ett antal gånger från högern..