2011-07-06, 14:50
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Consolamentum
Visst, men man får inte starta eget företag medan man går på a-kassa.

Då kanske han borde söka jobb istället för att spela musik till att börja med.
Citera
2011-07-06, 15:04
Medlem
Consolamentums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Då kanske han borde söka jobb istället för att spela musik till att börja med.

Det är precis vad personen ifråga gör men det är inte så lätt. Konkurrensen är som bekant stenhård i dessa tider, i synnerhet om man är 40+. Borde väl inte vara omöjligt att försöka driva en musikverksamhet samtidigt som man är arbetssökande, utan att hämmas av byråkrati och utan att bli hänvisad till svartjobb.

Konstruktiva svar önskas, företrädesvis av personer som själva är yrkesmusiker eller arbetar inom Arbetsförmedlingen.
Senast redigerad av Consolamentum 2011-07-06 kl. 15:12.
Citera
2011-07-06, 16:23
Medlem
Citat:
Visst, men man får inte starta eget företag medan man går på a-kassa.

Behöver han starta eget?

Bara att skaffa F-skattsedel.
Citera
2011-07-06, 16:59
Medlem
Consolamentums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Behöver han starta eget?

Bara att skaffa F-skattsedel.

Samma förhinder där enligt rådande regler, skulle jag tro. Men jag ska föreslå det.
Citera
2011-07-06, 18:18
Medlem
Sopgubbes avatar
Hej.

Blivit beviljad ersättning från alfakassan nyligen.

Har tackat nej till medlemskap innan men såg nu att jag betalar en avgift på 24 kr per ersättningsdag för att jag inte är medlem. Vilket innebär att det blir typ 300 kr dyrare i månaden att inte vara medlem.

Har rätt till en del bidrag retroaktivt men har inte skickat in kassakort eller fått några pengar än. Om jag blir medlem nu, slipper jag då avgiften på 24 kr även för det jag ska få retroaktivt?

Glao sommar.
Citera
2011-07-06, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sopgubbe
Hej.

Blivit beviljad ersättning från alfakassan nyligen.

Har tackat nej till medlemskap innan men såg nu att jag betalar en avgift på 24 kr per ersättningsdag för att jag inte är medlem. Vilket innebär att det blir typ 300 kr dyrare i månaden att inte vara medlem.

Har rätt till en del bidrag retroaktivt men har inte skickat in kassakort eller fått några pengar än. Om jag blir medlem nu, slipper jag då avgiften på 24 kr även för det jag ska få retroaktivt?

Glao sommar.

Nej tyvärr. Går du med nu så får du inträde från 1 juli och du slipper bara undan den administrativa avgiften för de dagar i juli som du får utbetalt, inte de kassakort som gäller dagar i juni.
Citera
2011-07-07, 00:05
Medlem
Consolamentums avatar
Fler seriösa förslag välkomnas!
Citera
2011-07-08, 23:07
Medlem
leprasjuklings avatar
Kan man byta a-kassa medan man är arbetslös?
Citera
2011-07-08, 23:21
Medlem
Citat:
Fler seriösa förslag välkomnas!

Man kan inte ha ett företag aktivt och få ersättning samtidigt. Skaffar han f-skatt är det kört.

Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Kan man byta a-kassa medan man är arbetslös?

Det går fint. Så länge du uppfyller inträdesvillkoren i nya kassan är det inga problem. Du tar med dig din ersättningsperiod till den nya kassan.
Citera
2011-07-12, 03:02
Medlem
sweden-1977s avatar
vilken a kassa, man får inga pengar,
Citera
2011-07-12, 03:03
Medlem
sweden-1977s avatar
fuk them
Citera
2011-07-13, 20:45
Medlem
En sak jag alltid undrat är att man brukar ju efter att ha jobbat tolv månader vara berättigad a-kassa och på mitt jobb fick jag ett sex månaders kontrakt, följt av ytterligare ett likadant men jag anslöt mig inte till a-kassan förrän min andra månad. Alltså om kontraktet inte blir förlängt igen, kommer jag bara att ha elva månader "sparade".

Kan man då om man får ett nytt jobb, fortsätta på "de månaderna", alltså jobba en månad och sen vara berättigad a-kassa? Även om det skulle vara ett glapp pga att man man måste ju hitta nytt jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in