2019-01-15, 20:10
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blask.micke
Jag har gått arbetslös en tid och är SÅÅ trött på att bara gå hemma. Jag behöver komma upp på dagarna, göra nått produktivt och träffa människor (typ jobba i 2nd hand-butik). Min tanke är att jag ska volontär-arbeta samtidigt som jag söker jobb, men problemet är att om jag gör enligt a-kassans regler så måste jag tidrapportera den tiden till a-kassan och då drar de av min ersättning (har kollat detta med min a-kassa). Har även kollat möjlighet till arbetspraktik hos arbetsförmedlingen men det gick endast om man var utförsäkrad från a-kassan, sa de.

Går det att volontär-arbeta "vitt" utan att a-kassan får reda på det sen? Eller är det så att en organisation dokumenterar min tid till myndighet som sedan a-kassan kollar med?

Bra initiativ från din sida tycker jag. Lite fånigt att a-kassan ska bry sig om det där. Hade förstått om du stod där fem gånger per vecka men ibland så borde det ju vara ok. Det finns ju många olika typer av volontärsarbete, du kan ju jobba på något soppkök också, så svårt att se hur a-kassan skulle få reda på det. Borde ju kunna vara en liten merit på CV med.

Fast vet inte om jag velat riskera min a-kassa om jag var i din situation. Du kanske kan engagera dig i något annat istället på din "fritid", t ex arbeta politiskt, blir att gå på möte någon gång ibland, dela ut flygblad och liknande. Då träffar du andra och har ett "mål". Eventuellt joinar du kampen mot kapitalismen och dess herrar

Annars kan du ju engagera dig i någon kyrka eller annat.

Så får du något att göra utan att riskera din a-kassa menar jag.
Citera
2019-01-15, 20:27
Medlem
Så ingen risk att volontär-arbetet rapporteras till Skattemyndigheten?
Citera
2019-01-15, 20:29
Medlem
bombaccis avatar
Varför skulle volontärarbete rapporteras till skatteverket? Du får inte betalt för att du volontär arbetar (kanske en smörgås eller nåt sånt) och de betalar ingen arbetsgivaravgift.
Citera
2019-01-15, 21:52
Medlem
Juristchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blask.micke
Jag har gått arbetslös en tid och är SÅÅ trött på att bara gå hemma. Jag behöver komma upp på dagarna, göra nått produktivt och träffa människor (typ jobba i 2nd hand-butik). Min tanke är att jag ska volontär-arbeta samtidigt som jag söker jobb, men problemet är att om jag gör enligt a-kassans regler så måste jag tidrapportera den tiden till a-kassan och då drar de av min ersättning (har kollat detta med min a-kassa). Har även kollat möjlighet till arbetspraktik hos arbetsförmedlingen men det gick endast om man var utförsäkrad från a-kassan, sa de.

Går det att volontär-arbeta "vitt" utan att a-kassan får reda på det sen? Eller är det så att en organisation dokumenterar min tid till myndighet som sedan a-kassan kollar med?
Är det inte bättre att du går runt bland arbetsgivare på din ort och närliggande diton, visar lite geist, bjössar påre själv och delar ut ditt cv?
Du hittar ett jobb på Direkten, promise!
Citera
2019-01-15, 23:21
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Bra initiativ från din sida tycker jag. Lite fånigt att a-kassan ska bry sig om det där. Hade förstått om du stod där fem gånger per vecka men ibland så borde det ju vara ok. Det finns ju många olika typer av volontärsarbete, du kan ju jobba på något soppkök också, så svårt att se hur a-kassan skulle få reda på det. Borde ju kunna vara en liten merit på CV med.

Fast vet inte om jag velat riskera min a-kassa om jag var i din situation. Du kanske kan engagera dig i något annat istället på din "fritid", t ex arbeta politiskt, blir att gå på möte någon gång ibland, dela ut flygblad och liknande. Då träffar du andra och har ett "mål". Eventuellt joinar du kampen mot kapitalismen och dess herrar

Annars kan du ju engagera dig i någon kyrka eller annat.

Så får du något att göra utan att riskera din a-kassa menar jag.
Varför är det fånigt att TS måste vara oförhindrad att ta arbete de dagar hen söker ersättning för? Det är enligt min uppfattning lika fånigt som att man måste infinna sig på jobbet för att få lön, väljer man att vara upptagen med annat, så får man ingen lön.
Citera
2019-01-15, 23:38
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Varför är det fånigt att TS måste vara oförhindrad att ta arbete de dagar hen söker ersättning för? Det är enligt min uppfattning lika fånigt som att man måste infinna sig på jobbet för att få lön, väljer man att vara upptagen med annat, så får man ingen lön.

Absolut. Däremot borde hen kunna få använda en del av sin dag till välgörenhet. Det kan ju vara bra på CV:et. Menar inte att hen ska köra det kl 08-17 varje dag men i någon mindre utsträckning borde det vara ok i mina ögon.
Citera
2019-01-16, 03:07
Medlem
Hur beräknas akassa?

Har de senaste 12 månader en bruttoinkomst på ca 350-400 000kr och borde därmed ha den högsta ersättningen per dag(910kr) då de genomsnittliga jag tjänat på 12 månader överstiger 25 025kr som krävs.

Dock har jag tagit de senaste 12 månader en månad obetalt ledigt.
Har även en månad på ca 15 000 brutto och några månader har jag haft strax under 25 000.

Att jag har så så hög(relativt) bruttoinkomst över 12 månader är att jag har några månader jobbat och tjänat ca 60 000 kr brutto.

Jag har haft väldigt bra timlön och ob tillägg att jag inte behövt jobba 40timmar i veckan för att komma på 25 000brutto. ca 100-110timmar per månad så är jag uppe på 25 000 brutto Vissa månader har jag jobbat 230timmar.

Googlat men hittar inte det just det jag undrar. Någon expert som skulle kunna förklara?
Senast redigerad av Flashigqwe 2019-01-16 kl. 03:12.
Citera
2019-01-16, 03:12
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashigqwe
Hur beräknas akassa?

Har de senaste 12 månader en bruttoinkomst på ca 350-400 000kr och borde därmed ha den högsta ersättningen per dag(910kr) då de genomsnittliga jag tjänat på 12 månader överstiger 25 025kr som krävs.

Dock har jag tagit de senaste 12 månader en månad obetalt ledigt.
Har även en månad på ca 15 000 brutto och några månader har jag haft strax under 25 000.

Att jag har så så hög(relativt) bruttoinkomst över 12 månader är att jag har några månader jobbat och tjänat ca 60 000 kr brutto.

Jag har haft väldigt bra timlön och ob tillägg att jag inte behövt jobba 40timmar i veckan för att komma på 25 000brutto. ca 100-110timmar per månad så är jag uppe på 25 000 brutto.

Googlat men hittar inte det just det jag undrar. Någon expert som skulle kunna förklara?
Läs på valfri a-kassas hemsida, exempelvis nedanstående.
https://www.aea.se/ersattning/om-ersattningen/sa-raknar-vi
Citera
2019-01-16, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Läs på valfri a-kassas hemsida, exempelvis nedanstående.
https://www.aea.se/ersattning/om-ersattningen/sa-raknar-vi

Först och främst tackar jag för att du svarade så snabbt och såhär sent på natten.

Läste det du länkade innan, men sen läste jag t.ex denna också, och då blir man lite förvirrad.
För enligt länken du skickade har jag rätt till den högsta ersättningen. OM ja nu inte missuppfattade länken?

https://www.kommunalsakassa.se/rakna-ut-din-ersattning

Där står det inte riktigt samma sak.

Detta kan påverka din ersättning:

Så här har vi räknat
Vi utgår ifrån att du varit medlem i a-kassan och arbetat heltid under minst ett år innan du blev arbetslös.

Vi utgår också ifrån att du heller inte under det senaste året haft någon frånvaro till exempel sjukskriven, föräldraledig eller varit ledig utan lön.

Som ja skrev, har jag varit obetalt ledig i en hel månad. Tilläger även att jag inte alltid jobbat heltid då jag med mindre antal timmar kunde komma upp till bra lön
Senast redigerad av Flashigqwe 2019-01-16 kl. 03:31.
Citera
2019-01-16, 06:13
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashigqwe
Först och främst tackar jag för att du svarade så snabbt och såhär sent på natten.

Läste det du länkade innan, men sen läste jag t.ex denna också, och då blir man lite förvirrad.
För enligt länken du skickade har jag rätt till den högsta ersättningen. OM ja nu inte missuppfattade länken?

https://www.kommunalsakassa.se/rakna-ut-din-ersattning

Där står det inte riktigt samma sak.

Detta kan påverka din ersättning:

Så här har vi räknat
Vi utgår ifrån att du varit medlem i a-kassan och arbetat heltid under minst ett år innan du blev arbetslös.

Vi utgår också ifrån att du heller inte under det senaste året haft någon frånvaro till exempel sjukskriven, föräldraledig eller varit ledig utan lön.

Som ja skrev, har jag varit obetalt ledig i en hel månad. Tilläger även att jag inte alltid jobbat heltid då jag med mindre antal timmar kunde komma upp till bra lön
A-kassorna räknar på vad du i genomsnitt haft som inkomst under de 12 månaderna, och månader som enligt regelverket är överhoppningsbara, hoppas över.

Jag jobbar för övrigt inte på någon a-kassa, så har inte alla fakta "färska i minnet", och inte tid att läsa in mig, så det finns mycket mer detaljer att beakta utöver de få jag nämner här. Mitt tips är att du går till ursprungskällan, alltså lagen om arbetslöshetsförsäkring, och läser där. Läs även på om överhoppningsbar tid, vad som händer om du av olika skäl inte jobbat heltid m.m. på någon eller några a-kassors hemsidor (regelverket är detsamma men hemsidorna är olika bra på att beskriva olika saker.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1997238-om-arbetsloshetsforsakring_sfs-1997-238

Sveriges a-kassor har också en rätt bra broschyr.
https://www.sverigesakassor.se/wp-content/uploads/2018/12/Sa_fungerar_arbetsloshetsforsakringen_januari2019_ webb.pdf

Länkar till samtliga a-kassor.
https://www.sverigesakassor.se/for-arbetssokande/hitta-din-akassa/
Citera
2019-01-26, 00:44
Medlem
alfakassan verkar ju urusel i avseendet väntetid:

"I december var genomströmningstiden för ansökningar om grundersättning 14 veckor och för ansökningar om inkomstbaserad ersättning 12 veckor." + "Vi handlägger alla ansökningar i tur och ordning från det datum vi får in dem. Just nu handlägger vi ansökningar som kom in under oktober."

finns det något alternativ om man byter bransch ofta och inte kan binda upp sig till branschspecifika a-kassor och saknar tillräckligt med HP för akademikernas a-kassa? eller är man fast med alfakassan?
Citera
2019-01-26, 21:17
Medlem
Låt oss säga att du deltidsstämplar. Kan a-kassan bli misstänksam och göra stickprov om du ständigt år in och år ut är arbetslös några specifika dagar, t.ex. måndag och tisdag under jämna veckor. Eller alltid långhelg varannan vecka med arbete må, tis och onsdag jämna veckor följt av arbetslöshet resten av veckan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in