2020-03-30, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Tänkte skapa en enskild tråd om just detta då beslutet är fattat till följd av en pågående pandemi och frågorna lär bli många.

Artikel

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-krispaket-lattare-att-fa-a-kassa

Regeringen har alltså beslutat att höja den maximala dagsersättningen från 910 kr till 1200 kr dvs. en skillnad på 290 kr per dag för de första 100 dagarna i kombination med att kraven för att få full ersättning samtidigt sänks.

samt

samt

Så då till diskussionsämnet.

Hur kommer detta att genomföras rent praktiskt?

Olika scenarion
  1. Kommer personer som tidigare haft A-kassa och som nu är arbetslösa utan A-kassa att få mellanskillnaden retroaktivt?
  2. Kommer personer som redan under en tid tillbaka går på A-kassa och som redan har förbrukat hela eller delar av sina 100 första dagar få mellanskillnaden retroaktivt utbetald?
  3. Kommer personer som i vissa fall får två ersättningsperioder kunna åtnjuta 100 + 100 dagars mellanskillnad?

Diskutera vad ni tror eller länka gärna om ni hittar svar på ovanstående frågor.

Intressant frågeställning som jag själv funderade över tidigare idag, men förslaget är väl inte fastställt ännu.

Kommer det att finnas olika A, B och C-lag?
Några som faller under den gamla a-kassan, några slinker in under den nya och åter några igen har ingen a-kassa men kommer att snabbkvalificera sig?

Och de som inte ens är i närheten kommer att få en höjd grundförsäkring som nästan närmar sig aktivitetsstödet för den som är utförsäkrad från a-kassan?

Eller ska det ske någon form av "utjämningsprocess" så att det blir mer "rättvist"?
Kanske t o m ett retroaktivt regelverk?

Hur det hela ska gå till rent praktiskt är jag glad att jag slipper lösa.
Det måste bli ett administrativt helvete.
Senast redigerad av nantes 2020-03-30 kl. 21:52. Anledning: tillägg
Citera
2020-03-30, 21:49
Medlem
Jag kan känna medlidande men jag anser det fel. det där är pengar många av oss har fått svettas och slita över och nu ska vi dela med oss till dom som lagt sina pengar på annat. går detta igenom så drar jag mig ur när den här skiten är över. inte att man har dåligt med pengar utan det handlar mer om principen...
Citera
2020-03-30, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Convoy
Har aldrig varit med varken fack eller a-kassa med ca 9 år på arbetsmarknaden.
Hade det varit 1920 så hade jag nog varit med facket, nu vet jag inte vad man ska ha det till. A-kassa kan jag förstå beroende på vilken tjänst och position man befinner sig i men det kräver väl oftast fackligt medlemskap?

Oavsett så förväntar jag mig ingen gräddfil och om jag mot förmodan skulle bli av med jobbet så räknar jag inte med att någon hjälper mig.Som man bäddar får man ligga. det borde alla få smaka på någon gång i livet.
Men i detta landet gillar man att hjälpa personer som inte gör rätt för sig... precis av denna anledning har jag inte varit med från första början."buhu, hjälp mig (brushan)"

A-kassan är sedan länge separerad från fackligt medlemskap.
Dessutom finns alfa-kassan som är helt fristående från olika fackförbund.
Märkligt att unga människor idag inte känner till det.
150 kr i månaden är inte mycket när du väl står där.
Citera
2020-03-30, 22:33
Medlem
Rodjas avatar
Jag undrar ju varför den ska höjas bara för att fler blir arbetslösa just nu?

Vi andra har klarat oss på det vi har....eller får klara oss rättare sagt.
Får vi också en höjning nu, vi som redan är inne i systemet?

Sen tror jag inte att det är bra att höja temporärt, för att sedan då
återgå till den nivå det är nu. Folk vänjer sig vid den a-kassenivån som
höjs och så ska man gå tillbaka till nuvarande nivå igen?

När tänker de att den temporära tiden är över, var går gränsen där
nu arbetslösa får tillbaka sina arbeten, innan man sänker tillbaka nivån
på a-kassan?
Tror inte att de har tänkt färdigt.....

Blir det ett A- och ett B-lag av arbetslösa eller är det jämnt skägg?
Citera
2020-03-30, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av franticiality
Men kravet är fortf minst 3 mån medlemskap, så dom som inte har akassa just nu är ändå körda? Nästan 40k har fått kicken, och inom 1-2mån kan det blir mkt mer, så denna kravminskning är bara till fördel för existerande medlemmar eller?
3 mån är vad de flesta yngre har som uppsägningstid. Alltså perfekt sänkt för att passa om de går med nu eller när de blir varslade. Därtill noll karensdagar och även höjd ersättning de första 100 dagar (ca 5 månader) med 32 %. Kan man bli mer curlade än så när man medvetet valt att stå utanför?!

Citat:
Ursprungligen postat av Hensson
Varje medlemsmånad i en arbetslöshetskassa ska under en tidsperiod (mars-december) räknas som fyra månader. Detta innebär att medlemsvillkoret kan uppnås inom tre månader. Den förkortade kvalifikationstiden föreslås gälla även för personer som redan har blivit medlemmar i en a-kassa innan utbrottet av det nya coronaviruset, och som beviljas en ersättningsperiod efter ikraftträdandet.

Förslaget innebär att man behöver ha arbetat 60 timmar i månaden under sex månader, eller 420 timmar under sex sammanhängande månader och då minst 40 timmar under var och en av dessa månader. Ändringen gör det möjligt för fler personer som varit timanställda eller arbetat deltid att få ersättning.

För att stärka den ekonomiska tryggheten för Sveriges löntagare och företagare vid en ökande arbetslöshet och för de som redan är arbetslösa avser regeringen att tillfälligt höja det högsta beloppet i grundförsäkringen från 365 till 510 kronor per dag. Det innebär en höjning till motsvarande 11 220 kronor per månad mot dagens 8 030 kronor.

För att stärka den ekonomiska tryggheten för Sveriges löntagare och företagare vid en ökande arbetslöshet och för de som redan är arbetslösa avser regeringen att tillfälligt höja takbeloppet för de första 100 dagarna i arbetslöshetsförsäkringen från 910 till 1 200 kronor per dag.

Här är några av förändringarna.
Höjningen ifrån 365 kr till 510 kr/dag är inte den högste utan den lägsta möjliga ersättningen. Den högsta ersättningen efter de första 100 dagarna är fortfarande 760 kr/dag. Alltså de nu redan arbetslösa som dessutom fått det ännu svårare att få nytt jobb får ingen höjd ersättning.

Då ska vi inte ens tänka på de långtidsarbetslösa vars ersättning bara urholkats då deras pengar blir allt mindre värda med både fallande krona och inflation.

Regeringen med stödpartier inriktar sig enbart till de som ännu har jobb eller precis blivit varslade, speciellt de utan a-kassa. De redan sedan tidigare arbetslösa som nu kommit ännu längre ifrån arbetsmarknaden får inte en krona i utökat stöd. Det var flera år sedan man senast höjde a-kassan!
Senast redigerad av KamratBlue 2020-03-30 kl. 22:42.
Citera
2020-03-30, 22:46
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
3 mån är vad de flesta yngre har som uppsägningstid. Alltså perfekt sänkt för att passa om de går med nu eller när de blir varslade. Därtill noll karensdagar och även höjd ersättning de första 100 dagar (ca 5 månader) med 32 %. Kan man bli mer curlade än så när man medvetet valt att stå utanför?!

Höjningen ifrån 365 kr till 510 kr/dag är inte den högste utan den lägsta möjliga ersättningen. Den högsta ersättningen efter de första 100 dagarna är fortfarande 760 kr/dag. Alltså de nu redan arbetslösa som dessutom fått det ännu svårare att få nytt jobb får ingen höjd ersättning.

Då ska vi inte ens tänka på de långtidsarbetslösa vars ersättning bara urholkats då deras pengar blir allt mindre värda med både fallande krona och inflation.

Regeringen med stödpartier inriktar sig enbart till de som ännu har jobb eller precis blivit varslade, speciellt de utan a-kassa. De redan sedan tidigare arbetslösa som nu kommit ännu längre ifrån arbetsmarknaden får inte en krona i utökat stöd. Det var flera år sedan man senast höjde a-kassan!

Om regeringen enbart ger gräddfil till de som inte nu är inne i A-kassesystemet och försöker blåsa de som kanske sedan länge gått på A-kassa utan att ge dessa mellanskillnad retroaktivt för deras första 100 dagar så lär det ta ännu mer hus i helvete då regeringen omöjligt bör kunna diskriminera folk öppet på det viset...
Citera
2020-03-30, 22:53
Medlem
Citat:
Kan man bli mer curlade än så när man medvetet valt att stå utanför?!
Helt sjukt om det kan bli så, hoppas förslaget går inte genom.. Vilket sosseri..
Senast redigerad av franticiality 2020-03-30 kl. 22:59.
Citera
2020-03-30, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Om regeringen enbart ger gräddfil till de som inte nu är inne i A-kassesystemet och försöker blåsa de som kanske sedan länge gått på A-kassa utan att ge dessa mellanskillnad retroaktivt för deras första 100 dagar så lär det ta ännu mer hus i helvete då regeringen omöjligt bör kunna diskriminera folk öppet på det viset...
Det de gör nu är säkert godkänt av både LO och andra organisationer. Vad jag vet är det inga som har protesterat efter dagen utspel av regeringen plus stödpartier. Facken jobbar ju för de som arbetar, dvs ej för de arbetslösa. När du väl blir arbetslös så struntar ditt fack i dig. Då gör de inget för dig även om du fortfarande är medlem.
Citera
2020-03-30, 23:04
Medlem
Christopher.s avatar
Många är idioter i denna tråd som tror att deras avgift på dryga hundralappen finansierar a-kassan. Oavsett om du är med i facket, a-kassan eller runkar kuk hela dagarna så är det skattesystemet som finansierar a-kassan, alla som har inkomster bidrar till a-kassan. Avgiften är till för att täcka administrationen för a-kassan.
Citera
2020-03-30, 23:26
Medlem
dobbelinas avatar
Citat:
Glöm inte att många blir permitterade också, då hinner man jobba dom 3 månader som behövs
för att kvalificera sig efter ett varsel.
Vad gäller arbetstidskravet tittar a-kassan inte på hur mycket du jobbar under permitteringstiden,
utan det är tiden innan som räknas.

Går man med senast 31 Mars så tillgodogör man sig hela den månaden och kan få ersättning
redan från 1 Juni.

Är man sedan en riktigt ful fisk så går man ur a-kassan lagom tills det
har stabiliserat sig igen.
Billig räkmacka!!
Senast redigerad av dobbelina 2020-03-30 kl. 23:34.
Citera
2020-03-30, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dobbelina
Glöm inte att många blir permitterade också, då hinner man jobba dom 3 månader som behövs
för att kvalificera sig efter ett varsel.
Vad gäller arbetstidskravet tittar a-kassan inte på hur mycket du jobbar under permitteringstiden,
utan det är tiden innan som räknas.

Går man med senast 31 Mars så tillgodogör man sig hela den månaden och kan få ersättning
redan från 1 Juni.

Är man sedan en riktigt ful fisk så går man ur a-kassan lagom tills det
har stabiliserat sig igen, räkmacka!!
Ja, detta har ju visat att det är bortkastade pengar att vara med. Det är som att det vore okej att teckna brandförsäkring när väl huset brinner!
Citera
2020-03-30, 23:53
Medlem
frank_pes avatar
Detta känns inte som ett genomtänkt räddningspaket där man som vanligt slösar med skatten.
Socialbidrag finns och är till för de som inte har rätt till a-kassan under förutsättningen att man inte har levt över existensminimum på sin lön de senaste 3 månaderna.
Kan detta vara fjäsk inför nästa val tro?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in