2020-03-30, 20:26
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det tråkiga med ditt resonemang är att befolkningstätheten inte är jämt fördelat över ytan i något utav länderna, särskilt inte i Sverige.

Ja, jag har försökt förklara det för virusförnekarna, men det biter inte. En svensk stad är lika tätbefolkad som en dansk stad. Och det räcker med att en person smittar mellan städerna för att det ska vara igång.

Finns massor av material på nätet för den som vill fördjupa sig i hur en pandemi sprids. Också intressant att Norrlands inland var det område i Sverige som drabbades hårdast av Spanska sjukan.
Citera
2020-03-30, 20:26
Avslutad
Erfarenheten från dödsfallen i Italien är att det gick i genomsnitt 4 dagar från symtom tills man hamnade på sjukhus. Sedan 4 dagar på sjukhus, innan man dog. I genomsnitt alltså.
Citera
2020-03-30, 20:27
Medlem
Jofs avatar
Varför har alla HJÄLM på TV sig när dom pratar om Corona. Skyddar det mot smittan?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dexter Ward
Då ber jag om ursäkt, du har säkert bättre koll än vad jag har på ditt land. Jag använde ditt land som ett exempel men vi kanske är på samma ställe idag då och ni har lyckats bromsa det bättre än vi. Men min fråga kvarstår fortfarande? Vad är ert nästa steg i så fall?

Att gå ut igen om några veckor för att sen hoppa in i karantän igen när smittan är igång igen? Hur länge kommer ni klara av det? Inte bara ekonomiskt, utan även psykiskt?

Vill inget illa, vill inte att folk ska dö. Men jag tycker att botemedlet inte ska vara värre än sjukdomen. Jag är inte i

Neste steg er å gradvis slippe opp sanksjonene, la noen begynne på skolen igjen. Teste enda flere slik at de kan gå på jobb om de er friske (ikke slik som nå hvor folk sitter hjemme om de tror de er smittet). Hele poenget med nedstengningen har vært å hindre at kapasiteten på sykehusene sprenges slik at mange dør bare fordi vi ikke klarer å behandle de. Det samme vil strategien være når det forhåpentligvis slippes litt opp etter påsken en gang.

Jeg og flere med meg synes kanskje at tiltakene har gått litt for langt, dvs koster for mye. Det kommer nok til å bli diskutert i etterkant. Var det verdt det økonomisk? Men det vil selvsagt avhenge av antall døde. Derfor er det litt interessant at dere i Sverige kjører en helt annen strategi. Går det til helvete med dere, mens vi slipper unna med langt færre døde så vil det selvsagt være lettere for myndighetene å forsvare tiltakene i etterkant...og motsatt om dere ikke får så mange flere døde enn det vi får. Time will show.
Citera
Medlem
Bouchets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av victore
Överlevnaden är liten när någon väl har hamnat i respiratorvård ja.

Anledningen till respirator är att man måste söva patienterna för att dom tar för stora andetag, och det kan skada lungorna.
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det har blivit en kraftig ökning av antalet döda just idag. Vi har nu enligt platz.se corona 165 döda och det innebär en chockökning med 42 personer.

Varför dör det så många just nu? Kan man se när antalet smittade ökade kraftigt och att det då skulle kunna korrellera med antalet döda efter 10 dagar ungefär? Eller är det slumpartat? Det verkar ju som om vissa regioner inte rapporterar mer än två gånger i veckan.
Nu kan väl ändå inte Tegnell stå och påstå att vi har kontroll över läget? Eller kan han?
Tegnell tycker inte att vi har någon brant kurva. Kan vi bara fortsätta att följa den här kurvan så kommer det att gå bra, säger han.
Här ser vi kurvan:

https://c19.se/

Märk väl att det tar tre-fyra veckor från insjuknande till död enl. FHM.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorTengele
Tillhör du en riskgrupp om jag får fråga?

Inte vad jag vet, men det verkar man få veta först efteråt. Flera har dött och man har då fått veta att de hade allvarliga sjukdomar.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuttis
Som astmatiker handlades med helmask, kan jag bekräfta hat/snea blickar, folk som stannar upp å säger "vaff-faaan" och skakar på huvudet.

En sa till och med "jävla idiot".

Speciellt lite äldre feta tuffare gubbar.

Men även kvinnor ofta feta.

Kvinnor ger hatblickar speciellt kvinnor med barn.

Ungdomar bryr sig inte. De är framtiden i detta land.

Sverige hatet är totalt.

Alltid vetat, man ska inte sticka ut om inte alla gör det.

Hur mkt fuks? 0 fuks.

Rekommenderad masken redan i Februari av allergiläkaren.

Trodde faktist inte det skulle vara sån häxjakt på stan.

Handlar på ett annat ställe nu. Tidigt på morgonen istället för kväll.

Tar bilen dit, lite dyrare priser men mer städad klientel.

Förstår hur de i burka känner, detta är dubbelt burka.

Nationalister, ta tag i den svenska mobbingen. Annars kan vi lika gärna blanda upp med invandrare.

Inte en invandrare som tittade snett.

När jag handlade käk härom dagen höll jag två meters avstånd till en svensk, tjock gubbe för att han hostade. Han fällde flera spydiga kommentarer och tyckte jag var en tönt.
Citera
2020-03-30, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeanclaudevandamme
Hur kan Italien då ha så många döda? Borde de inte uppnått flockimmunitet för länge sen om dina siffror stämmer?

Det är egentligen inte Italien som är hårt drabbat. Det är Lombardiet.
Citera
2020-03-30, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Vi vet ju inte om man börjat sålla bort fler från intensivvård, man kanske låter fler dö helt enkelt för att de är gamla, i åldrar man tidigare tagit emot, för att skapa platser åt yngre.
Det borde gå att se i siffrorna. Blir det drop i nyintagna +80 år så vet vi att det är corona-eutanasi bakom de positiva stabila iva-talen.
Precis.. De som smittad på äldreboenden nekas reda idag IVA, och det lär väl krypa neråt i åldrarna.
Nästa steg blir 70+,sen 60+, sen 50+, slutligen dras gränsen vid 40+..
Jag har tyvärr officiella dokument o stödja mitt resonemang på.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Oavsett.... extrem ökning.

Det här kommer nog inte gå så bra framåt Valborg.
Nej, inte alls extremt.

Att siffrorna hoppar lite upp och ner är en sak, men trenden är rätt stadig.

Precis som förväntat.
Och det är långt till Valborg. Vad som händer till dess kommer att påverkas av tillfälligheter också, som t.ex. om några äldreboenden får in smitta, och testas positivt. Då lär dödssiffrorna kunna stiga rejält. Det har redan hänt både i Spanien och Bayern, och säkert på andra ställen också.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Finland stänger gränsen även för arbetare som pendlar över gränsen.

Väldigt många inom sjukvården i norra Finland kommer från Finland, och pendlar över. Är detta en av orsakerna till att man stänger den trafiken? För att få hem all sjukvårdpersonal.

Du måste ha missat att Svenskarna är på väg att bli pestbärarna,
som snart ingen kommer att släppa in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in