2020-03-30, 20:00
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Danmark är typ 6 ggr mer tättbefolkat än Sverige, allt tyder ju på att tät befolkning, betydligt mer smittade, då också betydligt mer svårt sjuka. Holland Belgien, och tätbefolkade regioner i Italien Frankrike Spanien osv, också hårt drabbade.
Det tråkiga med ditt resonemang är att befolkningstätheten inte är jämt fördelat över ytan i något utav länderna, särskilt inte i Sverige.
Citera
2020-03-30, 20:01
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Ja det fattar jag men respirator är ju en sista åtgärd. Ungefär som att hålla liv i en hjärndöd.
Nope.
Ingen bra jämförelse alls!
Man hjälper svårt sjuka med syrgas för att de ska få en chans att överleva.
Och nästa steg är att man hjälper med respirator, på samma sätt för att de ska få en chans att överleva, om inte syrgas räcker.
Senast redigerad av defenseur 2020-03-30 kl. 20:03.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Finland stänger gränsen även för arbetare som pendlar över gränsen.

Väldigt många inom sjukvården i norra Sverige kommer från Finland, och pendlar över. Är detta en av orsakerna till att man stänger den trafiken? För att få hem all sjukvårdpersonal.
Senast redigerad av Haloumi 2020-03-30 kl. 20:32.
Citera
Medlem
Från halland, en insjuknad läkare i Halmstad.

"- – Risken att smittas är en del av mitt jobb, men så här sjuk har jag nog aldrig varit, säger läkaren till HP."

https://www.hn.se/nyheter/halland/l%C3%A4kare-coronasmittad-s%C3%A5-h%C3%A4r-sjuk-har-jag-nog-aldrig-varit-1.26159974
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
De är att betrakta som unga i detta sammanhang, de är fortfarande i en ålder där dödligheten för detta är mycket låg.

Synd
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Samma skräp i annan förpackning.
Men skriv då det istället för att sätta vilseledande etiketter på förpackningen!
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
CNN rapporterade just om vikten om att införa riktigt kraftfulla åtgärder. Man sa att i de delstater och områden i USA där tuffa regler har satts upp, så börjar man se resultat.

Istället för att fallen dubblas på 3 dagar (som i Sverige) så går fördubblingstiden upp till 6 dagar. Detta är en oerhörd skillnad. Visar återigen på att Sveriges mjuka linje inte funkar, och att tuffa åtgärder är det enda som kan rädda liv.
Citera
2020-03-30, 20:02
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Nope.
Ingen bra jämförelse alls!
Man hjälper svårt sjuka med syrgas för att de ska få en chans att överleva.
Och nästa steg är att man hjälper med respirator, också för att de ska få en chans att överleva, om inte syrgas räcker.

Är inte lungorna rätt körda då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Det farliga i den allmänna synen på dessa vårdpersonals lägre status, är att vårdpersonal själva förlorar sin yrkesstolthet. Man orkar eller tänker inte på att man faktiskt har rättigheter - man orkar inte längre klaga på dåliga löner, fruktansvärda schemaläggningar och liknande. Och så nu detta, nej det är hemskt. Jag hoppas att många av vårdpersonalen som upplever otrygghet på sin arbetsplats orkar säga ifrån.

Ja, allmänheten och politikerna har pissat på vården så länge att personalen börjar förakta sig själv.

Man mals sönder av usla löner, usla scheman, nedläggningar och brist på respekt...

Det som händer nu är bara vård 2.0.

Samma skit i större skala.

Jag jobbade i psykiatrin i tjugo år, och hörde så gott som aldrig nåt positivt om det jag gjorde.

Att rädda liv smäller inte högt i sällskapslivet...

Ska bli intressant att se vad som sker när massiv exponering tar livet av personalen.

Kommer nån jävel att bry sig?

Att jobba skyddslös i coronagröten, vad gör det med en själv? Vad händer med personal som marineras i virus?

Det är vidrigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Alla med BMI +30 lider av fetma och fetma räknas som en underliggande sjukdom i det här fallet. Spelar ingen roll om man är gammal eller ung, fetma är en klar riskfaktor även för icke-dödliga luftvägsinfektioner. Den här infektionen bör få alla feta att antingen låsa in sig eller börja träna för livet.

Hur är det med lipödem då ?
Citera
Medlem
Jeff.Becks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Det är somalier som kör din taxi, om du kom som coronasmittad från Alperna. Det är somalier som vårdar din förälder. Det var de välbeställda som plockade hem viruset.

Smittan började i de övre samhällsklasserna och sprids nu i underklassen.
Det är väl betydligt sannolikare att smittan i Järva kommer från resenärer från Iran eller liknande.
Citera
Medlem
Redas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Ja det fattar jag men respirator är ju en sista åtgärd. Ungefär som att hålla liv i en hjärndöd.
Nej så är det inte. Varför skulle världen då ropa efter ventilatorer? De räddar många liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in