2020-03-30, 17:49
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
BREAKING

Danmark följer Anders

Öppnar upp efter påsk!

Nej, dom följer inte Anders. Det är en sak att först bromsa kurvan och sen släppa på i kontrollerade former (Läs "Hammaren och dansen"). Det är precis tvärtemot vad vi och Anders gör.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Han har inte heller gjort anspråk på att vara den som vet hur det kommer att utveckla sig, ingen "expert" i hela världen kan veta och garantera.

Alla kan gissa fel, dock är det slutresultatet som räknas.

Att hänga upp sig på detaljer och inte se den stora bilden är riktigt amatöraktigt.

Om 200 personer gissar så kommer någon mest troligt ha rätt, det är ett rimligt antagande, det gäller även dig, så att hänga här och vara mallig över att ha gissat rätt är inte mer värt än att ha gissat rätt lottorad.

Vänta med kritiken tills vi har facit, det vore skickligt av dig.

Precis. Han och FHM hade inte mer information än andra i början. Kineserna bedrev fake news, och västerländska myndigheter agerade på den informationen.

Pöbeln kräver 100 procent sanna siffror i ett läge där sådana siffror inte finns.

Tur som nog läser varken experter eller gemene man i Sverige vad hårdare tag-demagogerna på FB gafflar om i denna tråd.
Citera
Medlem
New York bygger coronasjukhus.

https://twitter.com/ianbremmer/status/1244650938650034180
Citera
2020-03-30, 17:50
Medlem
Sanningen gällande Kina börjar komma långsamt fram. Troligtvis kommer det fram att karantän har inte hjälpt något. Flera hundra tusen har dött och flockimmunitet har uppnåtts och viruset försvann.
Citera
Medlem
StJeromes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Den siffran lär aldrig stämma. Inte en chans. Det är bara att räkna baklänges.
Gör det då så får vi se
Citera
Medlem
Muadarams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
BREAKING

Danmark följer Anders

Öppnar upp efter påsk!
Vad är det "Anders" skall öppna efter påsk?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Nu är det ju inte bara skribenter här på fb som Tegnell och FHM har emot sig.
Det är ju massor med experter i Sverige, WHO och hela den övriga världen.
Inte lite.

Tegnell är ganska ensam i världen om sin strategi. Sedan spelar det ingen roll att han har gått en kurs i epidemiologi. Han är med stor sannolikhet politiskt tillsatt inte i första hand för sina meriter.

Här är till exempel en artikel i läkartidningen, där flera framstående epidemiologer kritiserar Sverige s linje.

Citat:
Joacim Rocklöv, fil dr, professor, institutionen för folkhälsovetenskap och klinisk medicin, Umeå universitet
Bo Lundbäck, med dr, senior professor, institutionen för medicin/Krefting Research Centre, Göteborgs universitet
Elin Larsson, med dr, docent i global hälsa, institutionen för kvinnors och barns hälsa, Uppsala universitet och Karolinska institutet
Fredrik Elgh, med dr, professor, överläkare, institutionen för klinisk mikrobiologi, Umeå universitet
Henrik Sjödin, fil dr, forskare, institutionen för folkhälsovetenskap och klinisk medicin, Umeå universitet
Björn Olsen, med dr, professor, överläkare, institutionen för medicinska vetenskaper, Uppsala universitet
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/03/sverige-bor-byta-strategi-for-att-bromsa-spridning-av-coronaviruset/
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av IQ-145
Jag håller fullständigt med. Han är numera en "legend" som sagt.

Jag satte ihop följande citat från "legenden" som jag postade tidigare i tråden, och som har florerat här senare av andra användare. Det tål att postas igen så att ingen glömmer vad "legenden" egentligen har sagt.

Episka citat från kultfiguren Anders Tegnell:

20 januari
- ”Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.” – Intervju i Aftonbladet

20 januari
-”Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.” – Intervju i Aftonbladet

24 januari
- ”Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både SARS och MERS.” - 25 Intervju i SVT

25 januari
- ”Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder.” - Intervju i TT

29  januari
- ”I Kina, och i många andra länder, ses människor bära munskydd. Fast det hjälper inte ett dugg.” - Intervju i Aftonbladet

29  januari:
- ”Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.” - Intervju i Aftonbladet

31  januari
- ”Coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet.” – Intervju i Aftonbladet

2 februari
- ”Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen.” [Folk som kommit från Wuhan] – Intervju i Aftonbladet

8 februari
- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.” - Intervju i TT

26 februari
- ”Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt, om det överhuvudtaget händer.” - Intervju i SVT

27 februari
- ”Det är ungefär samma smittsamhetsgrad som vanlig influensa” - Intervju i Expressen

5 mars
- ”Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.” [137 bekräftade smittade] – Intervju i Dagens Nyheter

5 mars
- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.” – Intervju i Dagens Nyheter

8 mars
- ”Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.” - Intervju i Svenska Dagbladet

8 mars
- ”Jag var lite för optimistisk…man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.” [203 bekräftade smittade] – Intervju i Aftonbladet

8 mars
-”Vår grundläggande bedömning är att man ska fortsätta leva som vanligt fram till att man har fått symptom.” - Intervju i TT

8/9 mars
- Knappt 72 timmar innan WHO deklarerar att vi har och göra med en Pandemi, checkar Tegnell in på ett femstjärnigt hotell i Somalia

11 mars
-”Än så länge har vi väldigt liten, om någon alls spridning i samhället.” [Sverige har över 500 smittade och Stockholm beslutar att upphöra med tester] - Presskonferens

11 mars
- ”Det finns ju en aspekt i det här som liksom handlar om jämlikhet.” - Intervju i Expressen

18 mars
- ”Vi gjorde ett jättejobb i Sverige när det gäller alla personer som kom hem ifrån Italien. Vi minskade smittspridningen från dem radikalt och det gör att vi nu har ett bättre läge och kan vara bättre förberedda än andra länder.” - Intervju i Svenska Dagbladet

23 mars
- ”Jag tror de flesta tycker att det ser mer positivt ut nu än för några veckor sedan .” - Intervju i TT

26 mars
- ”Personal som verkligen jobbar i luftvägarna på sådana [Covid-19] patienter behöver fullt skydd, men övriga på en avdelning med smittade patienter kan ha en väldigt mycket lägre nivå.” - Intervju i SVT

Oavsett kontext, så har många av Tegnells uttalanden varit direkt felaktiga.

Vår egen lilla "Bagdad=Bob"
Lite värdelöst vetande mitt i allt:

1985 - Anders Tegnell blir läkare samtidigt som den riktige Bagdad-Bob är Iraks ambassadör i Sverige.

2003 - Anders Tegnell avlade sin filosofie doktor-examen vid Linköpings universitet samtidigt som den riktige Bagdad-Bob stod inför världspressen och sa att allt var under kontroll samtidigt som USA bombade skiten ur området han befanns sig på.
… [ Visa mindre ]

Den stora frågan man kommer fråga sig i efterhand,

varför satsade man inte på att stoppa viruset,

som WHO rekommenderade.

Varför har Tegnell hela tiden motarbetat/förminskat och förringat allt som har med viruset att göra?
Citera
2020-03-30, 17:51
Medlem
kato85s avatar
Man säger att COVID-19 har en R0 (r-nought/transmission) av mellan 2.2 och 2.5

Är inte det lite lite med tanke på hur detta sprider sig, trots karantänsåtgärder?

Känns mer som det är snack om 3-4 R0.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Ord och inga visor

https://m.facebook.com/photo.php?fbid=10158690349784880&set=a.35584677987 9&type=3&theater

Bra skrivet. Läs gärna det gott folk.
Citera
Medlem
När jag läser ett inlägg med orden "i vanlig influensa" eller "bara 80+ åringar" blir jag instinktivt irriterad och skrollar vidare snabbt som fan. Trodde inte att jag brydde mig men tydligen inser jag undermedvetet allvaret i det här.

Eller bara stör jag mig i allmänhet på att folk kommer med samma argument och inte fattar att det sagts flera tusen gånger tidigare.
Citera
2020-03-30, 17:52
Medlem
DinKamrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DogDog
Till er som undrar varför FHMs siffror är så konstiga. Det är pga att vissa regioner bara rapporterar 2ggr per vecka till FHM men släpper rapporter varje dag. Vi har därför minst 122 döda. FHM kommer ha en rejäl ökning imorgon då alla regioner rapporterar. Det jag inte fattar är att Tengil vet detta men använder ändå dessa siffror som bevis på en minskning. Nu kommer han se ut som en ännu större idiot imorgon.

Gemene man känner så mycket förtroende för Tegnell att han skulle kunna säga att månen är gjord av ost utan att de reagerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in