2020-03-30, 20:30
Medlem
Diskuterarns avatar
Den gamle Carl Bildt skrev rätt bra om det som sker:

"Ja, men vi får ju lätt lugnande besked av FHM så gott som dagligen. Allt är illa i omvärlden, men hyggligt under kontroll i Sverige. Det är budskapet som förmedlas. En gammal svensk tradition. Hoppas att viruset är informerat."
Citera
Medlem
IQ-145s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 167-steg-kvar
Det är ej heller din sammanställning, du försöker endast kapitalisera på någons annans arbete, som den parasiterande snåljude du är.

Helt rätt, det är nämligen min sammanställning, ursprungligen postad 2020-03-26, 19:49 #156999
Jag gick igenom varje citat för att verifiera dessa, därför skrev jag även var de hade dykt upp för första gången.
Folk hade nämligen redan postat en massa citat, vissa var felaktiga, och ingen hade källor för citaten, så jag gjorde det mest för att bringa ordning på torpet.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buish
Det är egentligen inte Italien som är hårt drabbat. Det är Lombardiet.
Nja ...de fåniga lombarderna (eller milanoborna) försökte ju fly söderut, och drog med sig smittan - precis som de fåniga stockholmarna som åkte till Åre för att festa.
Citera
2020-03-30, 20:31
Medlem
IAmAMisanthropics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Tja.

Det kan ju vara så att behandlingen fungerar trots dessa sensationsrubriker och överdrifter. Det är ju samma mediciner som nämns. Det är väl därför det ska testas?

Njaä. Alltså, malariamedicinerna ska testas, det gör de redan på många håll, t o m här tror jag. Garanterat redan testat i Italien också. Hans kombo med zink och antibiotika ska såvitt jag vet inte testas.
Citera
Medlem
Diskuterarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Då blir ju påståendet "det är inte konstigt att dom har 60% döda eftersom det är 10% av befolkningen" ganska urvattnat?

Slumpen, blandat med de faktorer jag nämnt. Rimligt och enkelt att förstå
Citera
Medlem
Folkhälsomyndigheten sa på PK i fredags att man skulle kunna ladda ner datan på deras dashboard i Excelformat med start i denna veckan. Någon som vet om det funkar ännu och i så fall vart? Jag hittar inget.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, jag har försökt förklara det för virusförnekarna, men det biter inte. En svensk stad är lika tätbefolkad som en dansk stad. Och det räcker med att en person smittar mellan städerna för att det ska vara igång.

Finns massor av material på nätet för den som vill fördjupa sig i hur en pandemi sprids. Också intressant att Norrlands inland var det område i Sverige som drabbades hårdast av Spanska sjukan.
1918 levde ju folk som djur, ihopträngda 10 st på en pytteyta. Kallt och jävligt, ingen dusch, inget rinnande vatten, ohyra, boskap inomhus, rökskadade lungor, jobbade 6 dagar i veckan tunga långa dagar, dålig kost osv.. jag kan tänka mig att norrlands inland var bland de mest efterblivna områdena, lägg därtill inavel och spanska sjukan ovanpå det.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GRG-M86
Precis.. De som smittad på äldreboenden nekas reda idag IVA, och det lär väl krypa neråt i åldrarna.
Nästa steg blir 70+,sen 60+, sen 50+, slutligen dras gränsen vid 40+..
Jag har tyvärr officiella dokument o stödja mitt resonemang på.

Lägre än 60 ska vi nog inte, där är de i Italien.
Citera
2020-03-30, 20:32
Medlem
Finlands President slog ner näven i bordet efter allt velande,då vart det lite fart på regeringen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Nu finns det ju olika sajter, och de kanske har aningen olika siffror.
Men ungefär hos 4000, i Sverige, ska det vara där man har testat och funnit virus i svalget.
Hur många som testats totalt har jag faktiskt ingen aning om.
Takk for svar! Det samme som du skriver om de ca 4000 i Sverige (testet og funnet virus) gjelder de 4452 registrert smittede i Norge her https://www.vg.no/spesial/2020/corona/?utm_source=coronav
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GRG-M86
Precis.. De som smittad på äldreboenden nekas reda idag IVA, och det lär väl krypa neråt i åldrarna.
Nästa steg blir 70+,sen 60+, sen 50+, slutligen dras gränsen vid 40+..
Jag har tyvärr officiella dokument o stödja mitt resonemang på.
Har svårt att man i något läge ger en människa som är inskriven på ett äldreboende intensivvård. Det kan låte grymt men ma är faktiskt där för att dö.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
När jag handlade käk härom dagen höll jag två meters avstånd till en svensk, tjock gubbe för att han hostade. Han fällde flera spydiga kommentarer och tyckte jag var en tönt.

Vilken idiot. Bra gjort att du backade.

Jag undviker köer, väntar in tills en kassa är ledig. Funkar på större matafförer (Coop Forum).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in