Citat:
Ursprungligen postat av
lingonfett
Vi tiden för protestantiska deformationen var det nog katolikerna som förlorade mest på att det saknades religionsfrihet, miljoner troende tvingades in i lutherkyrkor för att deras överhöghet blev heretiker. Dackefejden var bara toppen på isberget här i Sverige.
Jag tycker ju att det är lika viktigt att minnas att judar och protestanter förföljdes i katolska länder. Vi har ju Ferdinand och Isabella, som fördrev alla judar ur Spanien, och Katarina av Medici, som lät en massaker på hugenotter ske i Frankrike.
Citat:
Samtidigt tycker jag att det var tråkigt att så många kättare dog i Frankrike. Sank Johannes Paulus II har några ord om det.
Vem har gett dig rätten att kalla hugenotterna för "kättare"?
Citat:
Intressant diskussion, men meriten av en religion avgörs inte genom dess inflytande på utbildning.
Jo då, för i medeltidens Sverige fanns ingen utbildning utanför kyrkans och klostrens organisation. Något som snabbt slogs sönder av Gustav Vasa, som inte var så intresserad av billig bildning.
Citat:
Det var ju snällt av Sveriges lutherska härskare.
Johan III blev nästan katolik, och Sigismund
var katolik. Så det är inte konstigt att de stöttade det, som då fanns kvar av vårt medeltida klosterväsen. Karl IX var däremot lutheran och gjorde så helt slut på det gamla.
Citat:
Den stora forloraren i deformation var ju kristendomen som helhet. Hat, våld, oenighet.
Man behöver ju inte vara hatisk och våldsam bara för att man är oeniga. Det bör finnas plats för olika kyrkor.
Citat:
Ibland undrar jag om avsaknaden av vördnanden av Sankta Maria i svensk lutherdom har bidragit till a moderskapet inte uppskattas längre särkilt mycket. Mödrarskap har förlorat egenvärde och blivit mer en del av "karriären".
Maria möter ju lite vördnad inom lutherdomen också, särskilt idag när SvK är lite mer öppen för att närma sig helgonen igen.