Citat:
Ursprungligen postat av
rammakaren
Det är intressant att de som är helt säkra på att varenda bokstav i Bibelns böcker som skrevs ganska många år efter Jesu död är helt korrekt, avfärdar alla andra skrifter med uppgifter om den tidiga kyrkan helt och hållet med argumentet att de skrevs för många år efteråt.
Jag är inte säker på att det som står i Bibeln är 100% säkert. Det är andra gången du påstår det, men det är helt fel. Jag refererar till det som står i Bibeln. Sen anser jag inte att man kan gå på vatten, återuppväcka döda eller att Gud kan straffa människor eller annat trams.
Jag tror att vissa delar är tillagda också. Som dina nycklar till Petrus, eftersom det skulle rättfärdiga påvemakten. Inte heller när man refererar till korset, före Jesus blivit korsfäst. Däremot anser jag att det finns delar som är mer troliga än andra. Sen drar jag egna slutsatser utifrån vad som står där. Jag tror inte Jesus dog på korset, för det finns saker som indikerar att han inte gjorde det. Att han dog så fort, att man lindade hans kropp, att han inte fanns i graven. Så jag tror att han var skendöd och vaknade igen sen.
Det man kan säga skiljer evangelierna mot andra texter, är att det är fyra, fem om man räknar med Thomas och de delar som finns där, som stämmer överens är nog ganska troliga faktiskt. Men inget går att veta säkert.