2025-01-31, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag har läst det men står kvar vid min åsikt. När lämnade Petrus över till Linus och vilka belägg finns det för det? Samma för alla som följde.

Paulus nämner Linus och han valdes av prästerskapet i Rom efter att Petrus och Paulus lidit martyrdöden där, troligen år 68.
Citera
2025-01-31, 19:42
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Paulus nämner Linus och han valdes av prästerskapet i Rom efter att Petrus och Paulus lidit martyrdöden där, troligen år 68.
Nämner en Linus, men är det samma som blev vald till överhuvud, om han ens blev det. Källan till det är 100 år äldre.
Citera
2025-01-31, 20:16
Bannlyst
Citat:
Nämner en Linus, men är det samma som blev vald till överhuvud, om han ens blev det. Källan till det är 100 år äldre.

Det är intressant att de som är helt säkra på att varenda bokstav i Bibelns böcker som skrevs ganska många år efter Jesu död är helt korrekt, avfärdar alla andra skrifter med uppgifter om den tidiga kyrkan helt och hållet med argumentet att de skrevs för många år efteråt.
Citera
2025-01-31, 20:40
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det är intressant att de som är helt säkra på att varenda bokstav i Bibelns böcker som skrevs ganska många år efter Jesu död är helt korrekt, avfärdar alla andra skrifter med uppgifter om den tidiga kyrkan helt och hållet med argumentet att de skrevs för många år efteråt.
Jag är inte säker på att det som står i Bibeln är 100% säkert. Det är andra gången du påstår det, men det är helt fel. Jag refererar till det som står i Bibeln. Sen anser jag inte att man kan gå på vatten, återuppväcka döda eller att Gud kan straffa människor eller annat trams.

Jag tror att vissa delar är tillagda också. Som dina nycklar till Petrus, eftersom det skulle rättfärdiga påvemakten. Inte heller när man refererar till korset, före Jesus blivit korsfäst. Däremot anser jag att det finns delar som är mer troliga än andra. Sen drar jag egna slutsatser utifrån vad som står där. Jag tror inte Jesus dog på korset, för det finns saker som indikerar att han inte gjorde det. Att han dog så fort, att man lindade hans kropp, att han inte fanns i graven. Så jag tror att han var skendöd och vaknade igen sen.

Det man kan säga skiljer evangelierna mot andra texter, är att det är fyra, fem om man räknar med Thomas och de delar som finns där, som stämmer överens är nog ganska troliga faktiskt. Men inget går att veta säkert.
Citera
2025-01-31, 21:17
Bannlyst
Citat:
Jag är inte säker på att det som står i Bibeln är 100% säkert. Det är andra gången du påstår det, men det är helt fel. Jag refererar till det som står i Bibeln. Sen anser jag inte att man kan gå på vatten, återuppväcka döda eller att Gud kan straffa människor eller annat trams.

Jag tror att vissa delar är tillagda också. Som dina nycklar till Petrus, eftersom det skulle rättfärdiga påvemakten. Inte heller när man refererar till korset, före Jesus blivit korsfäst. Däremot anser jag att det finns delar som är mer troliga än andra. Sen drar jag egna slutsatser utifrån vad som står där. Jag tror inte Jesus dog på korset, för det finns saker som indikerar att han inte gjorde det. Att han dog så fort, att man lindade hans kropp, att han inte fanns i graven. Så jag tror att han var skendöd och vaknade igen sen.

Det man kan säga skiljer evangelierna mot andra texter, är att det är fyra, fem om man räknar med Thomas och de delar som finns där, som stämmer överens är nog ganska troliga faktiskt. Men inget går att veta säkert.

Det där är bara dina personliga åsikter och konspirationsteorier. De har inte grund i något annat än dina egna fantasier.
Citera
2025-01-31, 21:26
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det där är bara dina personliga åsikter och konspirationsteorier. De har inte grund i något annat än dina egna fantasier.
Konspirationsteorier knappast, men definitivt spekulationer. Det har sin grund i Bibelns texter och vad jag anser är mest troligt. Så är det. Om det stämmer eller inte, går inte att veta säkert, liksom det som står i Bibeln.
Senast redigerad av EnCarte 2025-01-31 kl. 21:29.
Citera
2025-02-07, 13:00
Medlem
Citat:
Det är uppenbart att du inte vet vad avlat och avlatsbrev är för något. Avlat finns det stöd för på många ställen i Bibeln. Avlatsbrev var bara ett bevis på genomförd botgöring. Handeln med breven var ett missbruk som uppstod i vissa länder och servar fel, men det har inget med principen om avlat att göra och som alltså har sin grund i Bibeln.

Bra sagt. Man blid ledsen att höra nu 500 efter Luther att dessa missuppfaningar och, ja varför inte kalla saker för vad de är, lögner om avlaten sprids fortfarande.

Det finns för övrigt en tråd om detta.
Citera
2026-08-13, 09:31
Medlem
Luther ansåg sig vara utvald av Gud. Helt enkelt en självutnämnd, falsk profet. Mycket tyder på sinnessjukdom. Vad jag förstår tvingades han gå i kloster som ung, det kan nog förklara en del.
Citera
2026-08-14, 23:39
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertVogler
Luther ansåg sig vara utvald av Gud. Helt enkelt en självutnämnd, falsk profet. Mycket tyder på sinnessjukdom. Vad jag förstår tvingades han gå i kloster som ung, det kan nog förklara en del.

Luther menade att alla kristna är utvalda av Gud. Luther var teolog, inte profet. Luther var principfast och följde sin övertygelse. Det hårda liv han levde kostade på och hans hälsa var dålig, vilket påverkade hans sista år i livet.
Den som tvingade honom var han själv. Hans familj försökte hindra honom. En dag som mycket ung överraskades han av ett åskväder. Han var rädd för åskan och i sin bön till Gud lovade han att bli munk om Gud bara ville låta åskan sluta. Åskan slutade, och han såg sig tvingad att uppfylla sitt löfte till Gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in