Citat:
Ursprungligen postat av
lingonfett
Ja det är det. Protestanter gör det dygnet runt när de går till angrepp mot helgon och andra av kyrkans traditioner.
Nå ja, nog är det överdrift att säga att de gör det dygnet runt? Dessutom är det nog få protestanter, som passar in i den bilden överhuvudtaget.
Citat:
Jesus grundade en kyrka. En ecclesia, och den skiner, alltså är den inte osynlig. Vilken kyrka är det?
Alla kyrkor, tillsammans?
Citat:
Vilken kyrka är det som har närmast koppling till -och är grundad av- St Peter?
Fast det är som sagt en katolsk tradition, som inte har något som helst stöd i Bibeln.
Så då behöver inte andra kristna tro att katolicismen har någon särställning.
Citat:
Jag beklagar djup de fall där detta faktist har hänt.
Det har nu gått så långt att många tror att alla katolska präster är pedofiler och/eller våldtäktsmän.
Citat:
Frågan är om det inte är bäst att upplösa den organisationen då den uppenbarligen inte längre fyller den syfte den grundades av prostestantiska statsmakten till.
Det tycker jag inte, för det är tydligt att SvK fortfarande fyller en funktion för många.
Citat:
Det är en skam att deras galna teologier får utrymme i Medeltida kyrkor bygda av folket för att kunna be Gud genom sin katolska tro.
Nu tycker jag att det är fel att tala om "galna teologier".
Sedan är det som så att antalet medeltida kyrkor i Sverige inte är så stort längre, då man rev ner många gamla kyrkor och byggde nya på 1700-talet och 1800-talet.