2019-12-22, 03:12
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Nej, skrev jag det? Jag skrev att reformationen kom att påbörja liberaliseringen.
Knappast. Det var inte förrän på 1700-talet, som det fanns någon liberalism.

Citat:
Ja givetvis. Kyrkan ska bygga på skriften och inte egna traditioner ( om de inte har stöd i skriften).
Enligt vem?
Citera
2019-12-22, 03:14
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Katolikerna förföljde judar, protestanter och muslimer rätt duktigt med. Svårt o se någon skillnad på inkvisitionen och dagens isis egentligen. Ni katoliker har mycket blod på era händer, framförallt i Afrika och Sydamerika.
Jo... Men nu svarade jag på någon, som verkar se reformationen som enbart positiv för alla.

Jag är dessutom inte katolik. Jag vill bara vara rättvis mot alla.
Senast redigerad av Furienna 2019-12-22 kl. 03:17.
Citera
2019-12-22, 05:23
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Knappast. Det var inte förrän på 1700-talet, som det fanns någon liberalism.

Enligt vem?

Jodå, det fanns inte en "renlärig" liberalism men den påbörjades med reformationen, ¨åtminstone vad äller kyrkans lära, annars hade vi varit kvar på medeltiden.

Ska människan rätta guds verk? Jag förlitar mig på Jesu ord som är min frälsare framför mänskliga påfund. Annars kan vi ta vad som helst och behöver inte ens argumentera för det.
Citera
2019-12-22, 13:09
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Jodå, det fanns inte en "renlärig" liberalism men den påbörjades med reformationen, ¨åtminstone vad äller kyrkans lära, annars hade vi varit kvar på medeltiden.
Fast nu förstår jag inte vad du menar. Det var inte frågan om att folk själva fick välja sin religion. Fursten eller kungen/drottningen bestämde för alla inom sitt område för generationer fram över. Det var till och med svårt för vissa regenter att få följa sin egen religion på 1600-talet, som vi ser med Sigismund och Kristina här i Sverige och med Jakob II i England.

Citat:
Ska människan rätta guds verk? Jag förlitar mig på Jesu ord som är min frälsare framför mänskliga påfund. Annars kan vi ta vad som helst och behöver inte ens argumentera för det.
Det finns väl ingen katolik, som menar att deras kyrka inte följer Jesu ord eller att Jesus inte är deras frälsare.
Senast redigerad av Furienna 2019-12-22 kl. 13:12.
Citera
2019-12-22, 13:52
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Fast nu förstår jag inte vad du menar. Det var inte frågan om att folk själva fick välja sin religion. Fursten eller kungen/drottningen bestämde för alla inom sitt område för generationer fram över. Det var till och med svårt för vissa regenter att få följa sin egen religion på 1600-talet, som vi ser med Sigismund och Kristina här i Sverige och med Jakob II i England.

Det finns väl ingen katolik, som menar att deras kyrka inte följer Jesu ord eller att Jesus inte är deras frälsare.

Ja det blir tydligt. Protestantismen började ifrågasätta att kyrkan hade sina avlatsbrev och annat utan att kunna argumentera för det. Luther var med och bidrog till att folk kunde ifrågasätta auktoriteter. Dina mördarvänner inom katolska kyrkan gör det fortfarande inte.

och?
Citera
2019-12-22, 13:56
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Jo... Men nu svarade jag på någon, som verkar se reformationen som enbart positiv för alla.

Jag är dessutom inte katolik. Jag vill bara vara rättvis mot alla.

Katolikerna har mycket blod på sina händer. De bidrog till att utnyttja Afrika och döda oliktänkande. De har medverkat till att aids och hiv spridits i Afrika genom att vara emot preventivmedel. Så innan du försvarar dina vänner inom mördarregimen så borde du studera deras brott mot Afrika och andra kontinenter. Men du kanske bara värnar lite gamla tanter o vita gubbar?
Citera
2019-12-22, 14:13
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Katolikerna har mycket blod på sina händer. De bidrog till att utnyttja Afrika och döda oliktänkande. De har medverkat till att aids och hiv spridits i Afrika genom att vara emot preventivmedel. Så innan du försvarar dina vänner inom mördarregimen så borde du studera deras brott mot Afrika och andra kontinenter. Men du kanske bara värnar lite gamla tanter o vita gubbar?
Menar du verkligen att protestantiska länder i Europa inte deltog i kolonialismen i Afrika? Bullshit!
Och att du anklagar KK för att AIDS har spridits i Afrika är bara bisarrt.
Citera
2019-12-24, 12:42
Medlem
Citat:
Menar du verkligen att protestantiska länder i Europa inte deltog i kolonialismen i Afrika? Bullshit!
Och att du anklagar KK för att AIDS har spridits i Afrika är bara bisarrt.
Jag säger inte att de protestantiska länderna är något mycket bättre men katolikerna har varit minst lika hemska, de var även de som började med hela denna kolonialismgrejen i Europa (Spanien och Portugal). Katolskt motstånd mot preventivmedel gjorde mycket till att etablera tabut samt generell kolonialistisk negligering av utbildning i Afrika.
Citera
2019-12-27, 12:38
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorRudolf123
Jag säger inte att de protestantiska länderna är något mycket bättre men katolikerna har varit minst lika hemska, de var även de som började med hela denna kolonialismgrejen i Europa (Spanien och Portugal). Katolskt motstånd mot preventivmedel gjorde mycket till att etablera tabut samt generell kolonialistisk negligering av utbildning i Afrika.
Men det är väl upp till afrikanerna själva om de vill använda kondom eller riskera att smittas av HIV. Tanken är knappast heller att en god katolik ska ha något sex utanför äktenskapet överhuvudtaget, så då behöver en god katolik inte heller kondom.
Senast redigerad av Furienna 2019-12-27 kl. 12:41.
Citera
2020-01-04, 01:24
Medlem
Citat:
Men är det inte fördomsfullt att döma ut en hel gren av kristendomen med hundratals miljoner medlemmar så där?
Ja det är det. Protestanter gör det dygnet runt när de går till angrepp mot helgon och andra av kyrkans traditioner.

Citat:
Men hur vet du att just den katolska kyrkan är den rätta för alla? När har Jesus sagt det? Det står ju inte heller i Bibeln att påvarna är Petrus efterföljare, utan det är snarare frågan om senare traditioner från medeltiden. Och det är väl helt okej, men då bör det också vara helt okej att inte vara katolik.
Jesus grundade en kyrka. En ecclesia, och den skiner, alltså är den inte osynlig. Vilken kyrka är det?

Vilken kyrka är det som har närmast koppling till -och är grundad av- St Peter?

Citat:
Du är nog medveten om att även om det är fel att kalla det för en tradition, för det är inget som kyrkan officiellt stödjer, så är det nu tydligt att många katolska präster förgripit sig på pojkar, och efter vad jag har förstått ibland även på kvinnor och flickor.
Jag beklagar djup de fall där detta faktist har hänt.

Citat:
Jag håller dock med dig om att Svenska Kyrkan har tappat sin väg genom att vara så politiskt korrekt. På grund av det är jag inte heller medlem längre sedan flera år tillbaka. Fast det är ju sant att den svenska lutherska kyrkan alltid har varit ett redskap för makten. På 1500-talet och 1600-talet var det olika kungar, som var dess överhuvuden och använde präster för att få sin vilja fram. Nu är det i stället den moderna vänster-liberala tidsandan, som styr och ställer. Så vi kan säga att även den lutherska kyrkan har en märklig tradition: att man alltid ska stödja den regim och elit, som råkar ha makten just nu...
Frågan är om det inte är bäst att upplösa den organisationen då den uppenbarligen inte längre fyller den syfte den grundades av prostestantiska statsmakten till.

Det är en skam att deras galna teologier får utrymme i Medeltida kyrkor bygda av folket för att kunna be Gud genom sin katolska tro.
Citera
2020-01-04, 07:13
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Ja det är det. Protestanter gör det dygnet runt när de går till angrepp mot helgon och andra av kyrkans traditioner.
Nå ja, nog är det överdrift att säga att de gör det dygnet runt? Dessutom är det nog få protestanter, som passar in i den bilden överhuvudtaget.

Citat:
Jesus grundade en kyrka. En ecclesia, och den skiner, alltså är den inte osynlig. Vilken kyrka är det?
Alla kyrkor, tillsammans?

Citat:
Vilken kyrka är det som har närmast koppling till -och är grundad av- St Peter?
Fast det är som sagt en katolsk tradition, som inte har något som helst stöd i Bibeln.
Så då behöver inte andra kristna tro att katolicismen har någon särställning.

Citat:
Jag beklagar djup de fall där detta faktist har hänt.
Det har nu gått så långt att många tror att alla katolska präster är pedofiler och/eller våldtäktsmän.

Citat:
Frågan är om det inte är bäst att upplösa den organisationen då den uppenbarligen inte längre fyller den syfte den grundades av prostestantiska statsmakten till.
Det tycker jag inte, för det är tydligt att SvK fortfarande fyller en funktion för många.

Citat:
Det är en skam att deras galna teologier får utrymme i Medeltida kyrkor bygda av folket för att kunna be Gud genom sin katolska tro.
Nu tycker jag att det är fel att tala om "galna teologier".

Sedan är det som så att antalet medeltida kyrkor i Sverige inte är så stort längre, då man rev ner många gamla kyrkor och byggde nya på 1700-talet och 1800-talet.
Senast redigerad av Furienna 2020-01-04 kl. 07:17.
Citera
2020-01-18, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Jesus levde för 2000 år sedan. Vare sig du eller jag vet vad Jesus egentligen sa, utöver det som står i Bibeln. Har du lekt "viskleken" någon gång?
Med den argumentet kan man skrota större delen av Gamla Testamentet. Gör protestanter det? Nej, och ännu mindre galnare inriktningar som Calvinism.

Citat:
Sten Sture d y. Drog in en förläning åt Uppsalabiskopen Gustaf Trolle. När han vägrade flytta revs hans borg och Trolle fördrevs.

Påven svarade med att sätta hela Sverige under interdikt. Vid denna tid var en del av stiften gränsöverskridande. Exempelvis låg delar av Danmark under Linköpings stift, så inte heller dessa skulle få åtnjuta nådemedlen.

De svenska biskoparna struntade i interdiktet utan uppmanade prästerna i de respektive stiften att fortsätta att hålla mässor och dela ut sakramenten.

Påven tvingade då Kristian II att agera. Han hade förhandlat fram en fredlig lösning på unionskrisen, men pressades av påven att döma de svenska biskoparna liksom resten av den svenska makteliten till döden, vilket också skedde. (Stockholms blodbad)
Försöker du beskylla Katolska Kyrkan för Stockholm's blodbad? Detta är något nytt för mig, men det skulle inte förvåna mig om protestantiska propagandan retroaktivt beskylt KK för detta.

Citat:
Detta ledde till att inbördeskriget blossade upp på nytt. Kristian II tvingades fly såväl Sverige som Danmark. Gustav Vasa blev kung. katolska kyrkan tappade prestige, betraktades som ond, kom att förföljas och Norden anammade Luthers lära.
Japp, jag är medveten om att Vasamyten är intimt förknipad med antikatolicism.

Citat:
Angående sodomi som katolsk tradition, kan jag rekommendera boken "In the closet of the vatican" av Frédéric Martel?
Sakerna som beskrivs där är hemska. Jesu kyrka är hotad, vi folktet, kyrkans kropp måste agera. Men låt oss inte tro att rötan i kyrkan rättfärdigar protestanternas kätteri.

Citat:
Enligt honom själv var det för att han var extremt åskrädd.
Han drevs till kyrkan äv en nästintill animalisk fobi... om vi får frihet att tolka hans ord. Kan detta kopplas till hans senare agerande i stakt egensinnig anda och tyckeri?

Citat:
Abbotten beordrade då Luther att sluta med sin överdrivna självspäkelse och istället ägna sig åt akademiska studier.
I efterhand var detta en av historiens största misstag.

Citat:
Av medlidande
Att man lider med syndare behöver inte förvandlas till ett rättfärdigande av syndiga handlingar.

Okay, jag kan erkänna att jag var en smula ironisk, men det ligger ett korn av sanning i det.

Citat:
3. Av medlidande och ansvarskänsla gentemot Katharina som inte hade någonstans att ta vägen sedan hon rymt från Klostret sedan hon blivit Lutheran.
Svårt att tro. Det är mer troligt att han ville tillfredställa sina begär och sin far ville se honom gift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in