Citat:
Ursprungligen postat av
Som-nam-na
Lite som att hedga? Nej du har gått kort, satsat pengar på att nåt ska falla, eller hur? Oklart vad då du mest verkar svamla.
Att hedga betyder att minska risk genom att ta motsatta positioner. Ordet används oftast inom finans, men kan även användas i andra sammanhang. Det stämmer att jag har en kort position ekonomiskt, men på ett mänskligt plan tycker jag att det är bra om färre insjuknar och dör, vilket kan liknas vid en lång position, det vill säga att man önskar en positiv utveckling. Jag vet inte hur jag ska kunna framföra det tydligare än vad jag redan har gjort.
Exempel:
https://www.reddit.com/r/warriors/comments/4ohvy5/anyone_ever_tried_emotional_hedge_betting/
Vad gäller svammel så förstår jag vad du menar men skulle snarare kalla det raljerande. Med någon enstaka felaktig mening i inlägget där jag missat ett ord och följaktligen säger emot mig själv. Jag tänker på den första meningen i andra stycket av det citerade inlägget, och borde läst igenom innan jag publicerade.
Citat:
Ursprungligen postat av
sinewave
Problemet är att "alla" håller med dig om det varpå man också köpt och sålt med det i åtanke.
(...)
Den allmänna synen, av vad jag ser, är därför snarare att visst -- det blir sämre, men det kommer också att bli bättre och det tar inte flera månader innan så är fallet.
(...)
På samma vis är det ingen nyhet att det blir sämre innan det blir bättre. Det har vi sett i ett antal länder nu. Vi har också börjat se att det blir bättre efter ca X tid.
(...)
I slutet av februari teoriserades det om maj månad, något som står sig ganska bra även idag. Dvs att det blir bättre än sämre i maj månad (Sverige), inte att det är 100% bra. Liknande saker är också vad forskarna (inte Aftonbladet och andra tabloider) säger. April månad kommer att vara något plågsam, men detta vet "alla" redan. Det finns en anledning att företag kan ansöka om lättnader av olika slag som kommer att gälla för april. Det finns folk som tänker på saker trots allt (även om man kan tro annat).
Oljekrisen ovanpå allt detta (du är en av få som nämner det) är dock något av en 'X-faktor'.
Där är det dock svårt att veta särskilt mycket, men vet man ingenting om någonting är det bästa att helt enkelt se vad datan säger. Finner man det plågsamt kan man åtminstone se vad de glidande medelvärdena på 1 dag säger och ta beslut efter det. Inte bäst, men långt från sämst.
Tack för ett tänkvärt svar. Jag har några invändningar och vidare frågor.
1. Har folk, och i förlängningen ekonomer, verkligen tagit till sig prognoserna från forskarna? Jag bor i Stockholm och har märkt en betydande minskning av folk på restauranger, men sett till hur många som exempelvis är ute och promenerar så är det ingen som helst minskning - folk verkar ta till sig vissa delar av informationen som finns ute men inte alla relevanta delar.
2. Var har vi sett att det verkar bli bättre, vad menar man med bättre och är det bra nog? I Italien så verkar antalet nya fall inte längre växa exponentiellt utan tycks ha stabiliserat kring 5000 nya bekräftade fall per dag. I Sydkorea har man tillämpat betydligt striktare smittbekämpningspolitik och har väsentligen stävjat smittan, men till vilket pris?
3. Gällande lättnaderna som företagen erbjuds så är det i mångt och mycket lån. Hur länge tror du att lån som hindrar verksamheter från att gå i konkurs de närmaste 3 månaderna kommer att påverka företagen framöver?
4. Du skrev ett bra svar, men när du skriver att man borde "helt enkelt se vad datan säger" så blev jag faktiskt lite arg. Att tolka data är ofattbart svårt, vilket är varför väsentligen alla moderna yrken fortfarande kan existera. Hade det varit enkelt att kolla på data och sedan göra vad datan säger så hade världen sett väldigt annorlunda ut. Frågan blir då: Vilken data ska man kolla på och vad säger den datan? Teknisk analys godkänns inte.