2020-03-26, 21:08
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Botten är nådd, Dow Jones nådde sitt lägsta för tre dagar sedan. Det stimulanspaketet visste var det tog. Signalerna är tydliga, köp innan det är för sent. Det kommer vika tillbaka, men botten är satt.

För S&P500 har man ingen tydlig botten däremot finns en sådan för stockholmsbörsen. Oavsett skulle inte jag ropa hej förrän ... Du bör förbereda dig på fler scenarion än att det går upp. Se sedan var det barkar och agera därefter.
Citera
2020-03-26, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeiska-Lejonet
Det kallas Sucker's Rally av en anledning och det är just att det inte är något bra läge att gå in på börsen.
Min poäng är att det visst är ett bra läge att gå in nu om man är långsiktig.

Det mest troliga är att vi kommer se ännu bättre lägen framöver, men det är absolut inte säkert.

Om 10 år kommer de som gick in idag ha gjort en väldigt bra affär. Betydligt bättre än de som gick in i januari.
Citera
2020-03-26, 21:23
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Absolut,

Problemet är att "alla" håller med dig om det varpå man också köpt och sålt med det i åtanke.
Personligen gör jag också skillnad på vad jag tror och vad som utspelar sig i datan.

Det ena är bara en tes kring ett händelseflöde, det andra rör verifiering av något sådant.
Vanligt är att man har flera olika scenarion och sedan söker verifikation.

Notera även att man bl a i New York startade kliniska tester för läkemedel mot Covid-19 i tisdags. Inte ett botemedel men läkemedel för att lindra symptom. Dvs sådant som gör att det kan gå från ett "folk kan inte åka till jobbet" till "det är lite rörigt, men folk kan åka till jobbet".

Den allmänna synen, av vad jag ser, är därför snarare att visst -- det blir sämre, men det kommer också att bli bättre och det tar inte flera månader innan så är fallet.

Samma sak med de amerikanska jobbsiffrorna (jobless claims, folk som påstår sig vara arbetslösa) som kom nu. Man behöver inte vara en raketforskare för att förstå att antalet arbetslösa går upp när verksamheter stänger ned. Dvs de flesta var helt på det klara med ett sådant utfall och siffror på det är inte direkt någon överraskning för någon.

På samma vis är det ingen nyhet att det blir sämre innan det blir bättre. Det har vi sett i ett antal länder nu. Vi har också börjat se att det blir bättre efter ca X tid. Det går rentav att sätta ett datum för när det böjar bli bättre än sämre om man extrapolerar all data vi har nu (att sätta definitiva datum är dock ... festligt).

I slutet av februari teoriserades det om maj månad, något som står sig ganska bra även idag. Dvs att det blir bättre än sämre i maj månad (Sverige), inte att det är 100% bra. Liknande saker är också vad forskarna (inte Aftonbladet och andra tabloider) säger. April månad kommer att vara något plågsam, men detta vet "alla" redan. Det finns en anledning att företag kan ansöka om lättnader av olika slag som kommer att gälla för april. Det finns folk som tänker på saker trots allt (även om man kan tro annat).

Oljekrisen ovanpå allt detta (du är en av få som nämner det) är dock något av en 'X-faktor'.
Där är det dock svårt att veta särskilt mycket, men vet man ingenting om någonting är det bästa att helt enkelt se vad datan säger. Finner man det plågsamt kan man åtminstone se vad de glidande medelvärdena på 1 dag säger och ta beslut efter det. Inte bäst, men långt från sämst.

Italien har ju fyra dagar av REJÄLT minskat antal smittade. Att det går åt rakt motsatt håll i andra delar av världen vet vi också.. Det de flesta inser är att Covid 19 har sin gång.. Det tilltar och kulminerar för att sedan avta på ett sätt som går att beräkna med viss tillförlitlighet.
Citera
2020-03-26, 21:25
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Man kan missa århundradets köpläge om man inte köper just nu. Jag skojar inte ens. Den enda risken som finns just nu är en total ekonomisk kollaps. Och det kan man se indikationer på om det skulle börja tippa över. Coronaproblemet är överstökat redan - börsen blickar framåt.

Finns tilltron till det ekonomiska systemet då kommer vi se en sinnessjuk v-kurva på börsen och allt kommer ske under detta år.

När jag pratar om detta så pratar jag främst om USA börsen. Sverige kommer inte se samma typ av återhämtning med tanke på hur illa styrt landet är.

Härligt med vinst man gör.. Och många % kvar upp har vi
Citera
2020-03-26, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Botten är nådd, Dow Jones nådde sitt lägsta för tre dagar sedan. Det stimulanspaketet visste var det tog. Signalerna är tydliga, köp innan det är för sent. Det kommer vika tillbaka, men botten är satt.

USA har satt fart uppåt, verkar som att någon stor aktör går in och stötvis suger upp hela jävla marknaden. Strax innan stängning var det sjuka köp.
Citera
2020-03-26, 21:36
Medlem
Tacofiestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Lite som att hedga? Nej du har gått kort, satsat pengar på att nåt ska falla, eller hur? Oklart vad då du mest verkar svamla.

Att hedga betyder att minska risk genom att ta motsatta positioner. Ordet används oftast inom finans, men kan även användas i andra sammanhang. Det stämmer att jag har en kort position ekonomiskt, men på ett mänskligt plan tycker jag att det är bra om färre insjuknar och dör, vilket kan liknas vid en lång position, det vill säga att man önskar en positiv utveckling. Jag vet inte hur jag ska kunna framföra det tydligare än vad jag redan har gjort.
Exempel: https://www.reddit.com/r/warriors/comments/4ohvy5/anyone_ever_tried_emotional_hedge_betting/

Vad gäller svammel så förstår jag vad du menar men skulle snarare kalla det raljerande. Med någon enstaka felaktig mening i inlägget där jag missat ett ord och följaktligen säger emot mig själv. Jag tänker på den första meningen i andra stycket av det citerade inlägget, och borde läst igenom innan jag publicerade.

Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Problemet är att "alla" håller med dig om det varpå man också köpt och sålt med det i åtanke.
(...)
Den allmänna synen, av vad jag ser, är därför snarare att visst -- det blir sämre, men det kommer också att bli bättre och det tar inte flera månader innan så är fallet.
(...)
På samma vis är det ingen nyhet att det blir sämre innan det blir bättre. Det har vi sett i ett antal länder nu. Vi har också börjat se att det blir bättre efter ca X tid.
(...)
I slutet av februari teoriserades det om maj månad, något som står sig ganska bra även idag. Dvs att det blir bättre än sämre i maj månad (Sverige), inte att det är 100% bra. Liknande saker är också vad forskarna (inte Aftonbladet och andra tabloider) säger. April månad kommer att vara något plågsam, men detta vet "alla" redan. Det finns en anledning att företag kan ansöka om lättnader av olika slag som kommer att gälla för april. Det finns folk som tänker på saker trots allt (även om man kan tro annat).

Oljekrisen ovanpå allt detta (du är en av få som nämner det) är dock något av en 'X-faktor'.
Där är det dock svårt att veta särskilt mycket, men vet man ingenting om någonting är det bästa att helt enkelt se vad datan säger. Finner man det plågsamt kan man åtminstone se vad de glidande medelvärdena på 1 dag säger och ta beslut efter det. Inte bäst, men långt från sämst.

Tack för ett tänkvärt svar. Jag har några invändningar och vidare frågor.
1. Har folk, och i förlängningen ekonomer, verkligen tagit till sig prognoserna från forskarna? Jag bor i Stockholm och har märkt en betydande minskning av folk på restauranger, men sett till hur många som exempelvis är ute och promenerar så är det ingen som helst minskning - folk verkar ta till sig vissa delar av informationen som finns ute men inte alla relevanta delar.
2. Var har vi sett att det verkar bli bättre, vad menar man med bättre och är det bra nog? I Italien så verkar antalet nya fall inte längre växa exponentiellt utan tycks ha stabiliserat kring 5000 nya bekräftade fall per dag. I Sydkorea har man tillämpat betydligt striktare smittbekämpningspolitik och har väsentligen stävjat smittan, men till vilket pris?
3. Gällande lättnaderna som företagen erbjuds så är det i mångt och mycket lån. Hur länge tror du att lån som hindrar verksamheter från att gå i konkurs de närmaste 3 månaderna kommer att påverka företagen framöver?
4. Du skrev ett bra svar, men när du skriver att man borde "helt enkelt se vad datan säger" så blev jag faktiskt lite arg. Att tolka data är ofattbart svårt, vilket är varför väsentligen alla moderna yrken fortfarande kan existera. Hade det varit enkelt att kolla på data och sedan göra vad datan säger så hade världen sett väldigt annorlunda ut. Frågan blir då: Vilken data ska man kolla på och vad säger den datan? Teknisk analys godkänns inte.
Citera
2020-03-26, 21:36
Medlem
Kh4ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
USA har satt fart uppåt, verkar som att någon stor aktör går in och stötvis suger upp hela jävla marknaden. Strax innan stängning var det sjuka köp.

Vore intressant om man kunde se vem som köpte. Tisdagen gjorde även ett sådant jättehopp på en gång att någon/några större aktörer måste det ha varit frågan om.
Citera
2020-03-26, 21:42
Medlem
RobertoSavianos avatar
Man har ju lite smått ångest över att man gick likvid just idag. Verkar som det blir en jävla hausse nu med fomo. Sjukt isåfall egentligen, ibland är börsen bra konstig
Citera
2020-03-26, 21:45
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Man har ju lite smått ångest över att man gick likvid just idag. Verkar som det blir en jävla hausse nu med fomo. Sjukt isåfall egentligen, ibland är börsen bra konstig

Finns ju inget som säger att haussarna inte dumpar skiten rakt av och skapar panik imorgon, jag ligger inte likvid utan har 90% i aktier jag sålde inte av så hoppas du har rätt.
Citera
2020-03-26, 21:52
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genos
Ingen ide att göra det nu. Då allt pekar på att börsen kommer att falla ytterligare inom en snar framtid. Bättre att vänta.

Eller att sälja, US står inför ett stålbad som när man pratar med de som tycker att Covid19 är över efter några månader max, jag tror att US kommer inom de närmsta veckorna oberoende på vad Trump gör få så många döda att det kommer lamslå hela deras ekonomi även när FED kommer med extra stöd en tredje/fjärdre gång.

Att antalet döda som är en stor del gamla personer av naturliga skäl kommer lugna marknaden men det räcker inte när konsumtionen har avstannat, den behöver en kick-start ungefär som en gammal moped som man måste rulla igång innan den startar.

Hur? Jag vet inte.
Senast redigerad av 28dagar-senare 2020-03-26 kl. 21:59.
Citera
2020-03-26, 21:55
Medlem
Rätta mig om jag har fel men var det inte rätt höga dödssiffror idag?
Vad tror ni om morgondagen ?

Känns som börsen inte alls längre påverkas av något nu, antingen går allt upp eller allt ner, senaste dagarna upp 3 dagar i sträck.

Är dock ganska säker ( min amatör-åsikt ) att vi får en till stor dipp nån gång snart, frågan är bara när .
Citera
2020-03-26, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Vilka framgångar har vi sett?
Vilka länder menas?
Antalet friskförklarade ökar, men antalet bekräftade fall ökar lavinartat, har du missat det? Lägg därtill ett gigantiskt mörkertal, har du missat det?

Vad menar du med att riksbanken stimulerar? Vad har det med börsen att göra? - 29% i år är ett tydligt tecken på att stimulanser inte är positivt för börsen.

På vilket sätt ökar sjukvårdens resurser och hur mycket? Menar du att ansiktsskydd nu mer tillverkas av kontorsmaterial?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7435329

Sjukvårdens resurser är åt helvete. Vad är nettoeffekten av sjukvårdens resurser? Källa tack.

Varför skulle börsen gå upp 20-30% på en vecka?

Din analys saknar totalt verklighetsförankring

Jag sa i måndags att börsen kommer gå upp 20-30% på en vecka när det väl vänder. Börsen har hittils gått upp 20-30% denna vecka.

Saknade min analys verklighetsförankring?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in