2020-03-26, 18:29
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Det kan ske, men t ex OMXS30 verkar vara på väg upp och fylla den 'gap' som uppstod tidigare både på 4h och dagliga.

Annan positiv data som finns är att OMX Nordic slutar dagen på +2.91% (OMXS30 på +1.68) samt att DOW i skrivande stund ligger på +5.26%.

Om OMXS30 går upp och fyller den 'gap' som finns högre upp är det dessutom möjligt index slutar ovanför dagliga EMA21. Det krävs bara att index går runt +2% för att det ska ske. Något som vore något av ett signifikant trendbrott.

Ett typiskt björnscenario är att EMA21 istället agerar motstånd, dvs att index studsar ner från EMA21. Det är inte direkt sällan som priset inte krossar alla motstånd som existerar över en dag.

Den som lever får se.

Ja, just nu ser det ju positivt ut, vilket är lite synd eftersom jag likviderade alla mina aktier idag (plus ändå, men var sugen på ett riktigt drop imorrn)
Citera
2020-03-26, 18:43
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nederlander
Vart kan man göra det?

På Tadawul-börsen i Saudi. Handlas i riyad.
Citera
2020-03-26, 18:57
Medlem
KlingoKlang50s avatar
Likmaskarna på Wall st har gottat sig ordentligt under dom senaste dagarnas dödsryckningar. Knappast att det håller i sig speciell länge. Bara ännu mer blårök inpumpat i ett totalhavererat system , det är bara att starta sedelpressarna och trycka mer dollar så är dom snart uppe i 2 x sitt BNP i år stadsskuld . Hur länge kan dom hålla på innan skiten exploderar?

När det här dopingpaket på 20 000 miljarder är sjösatt inräknat i statsskulden motsvarar det en total stadsskuld på ca 700 000kr per amerikan, helt otroligt.
Senast redigerad av KlingoKlang50 2020-03-26 kl. 19:17.
Citera
2020-03-26, 19:18
Medlem
smoerreboms avatar
Kolla på Crude nu, ner över 7 procent igen.

Jag kommer bli mkt förvånad om det fortsätter upp imorgon inför helgen.

Då vet jag att jag iaf gör rätt som inte kortspekar
Citera
2020-03-26, 19:40
Medlem
Cincinnatis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlingoKlang50
Likmaskarna på Wall st har gottat sig ordentligt under dom senaste dagarnas dödsryckningar. Knappast att det håller i sig speciell länge. Bara ännu mer blårök inpumpat i ett totalhavererat system , det är bara att starta sedelpressarna och trycka mer dollar så är dom snart uppe i 2 x sitt BNP i år stadsskuld . Hur länge kan dom hålla på innan skiten exploderar?

När det här dopingpaket på 20 000 miljarder är sjösatt inräknat i statsskulden motsvarar det en total stadsskuld på ca 700 000kr per amerikan, helt otroligt.

Det är Trumps all in-bet. Antingen vinner han valet på det eller så förlorar han valet i vilket fall en D-president får ta över skuldberget. Det amerikanska folket får nåt hårt och stort uppkört i röven oavsett vilket.
Citera
2020-03-26, 19:40
Medlem
Tacofiestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag undrar alltid varför dessa som säger att det ska gå ned 30-40% till inte samtidigt också redovisar sina köp i t ex OMX BEAR X20. In med ett par MSEK där 'så är man klar' sen trots allt.

Certifikat är för småbarn. Optioner är den rätta vägen. Jag kan redovisa att jag sitter vitt och brett på säljoptioner med löptid innan sommaren som jag köpt igår och idag. Jag räknar med en ny botten, men har även förlorat värde idag eftersom kurserna till stor del gått upp under dagen. För mig är det bortom allt tvivel att sjukdomen kommer att fortsätta förvärra situationen, eftersom de förklaringarna till de tidigare kursfallen var "broken supply chains" och självklart den samtidiga oljekrisen. Inhemsk spridning torde ha större påverkan än vad uteblivna leveranser från Kina har.

Problemet med min syn är att marknaden, av de senaste dagarnas uppgångar att döma, verkar tro att stimulanspaketen kommer att negligera eventuella framtida problem. Tiden får utvisa vem som har rätt.

Ytterligare en fördel med att vara kort är ju att antingen så tjänar jag pengar eller så lyckas världen stävja en global kris. Inget av utfallen är så illa som de skulle kunna vara annars.
Citera
2020-03-26, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tacofiesta
Certifikat är för småbarn. Optioner är den rätta vägen. Jag kan redovisa att jag sitter vitt och brett på säljoptioner med löptid innan sommaren som jag köpt igår och idag. Jag räknar med en ny botten, men har även förlorat värde idag eftersom kurserna till stor del gått upp under dagen. För mig är det bortom allt tvivel att sjukdomen kommer att fortsätta förvärra situationen, eftersom de förklaringarna till de tidigare kursfallen var "broken supply chains" och självklart den samtidiga oljekrisen. Inhemsk spridning torde ha större påverkan än vad uteblivna leveranser från Kina har.

Problemet med min syn är att marknaden, av de senaste dagarnas uppgångar att döma, verkar tro att stimulanspaketen kommer att negligera eventuella framtida problem. Tiden får utvisa vem som har rätt.

Ytterligare en fördel med att vara kort är ju att antingen så tjänar jag pengar eller så lyckas världen stävja en global kris. Inget av utfallen är så illa som de skulle kunna vara annars.

Ingen oro för Theta burn?

Orsaken till kursfallen har uppenbarligen handlat om mer än ”broken supply chain”, det kan man utläsa genom att ögna igenom aftonbladet t.o.m.

Blir inte klok på sista stycket, menar du att det är bra om du förlorar på ditt bet? Tittar man historiskt så har det varit odelat positivt att ligga lång över tid, borde det inte falla sig mer naturligt att då gå just lång?
Citera
2020-03-26, 20:28
Medlem
Ingen ide att göra det nu. Då allt pekar på att börsen kommer att falla ytterligare inom en snar framtid. Bättre att vänta.
Citera
2020-03-26, 20:38
Medlem
Tacofiestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Ingen oro för Theta burn?

Orsaken till kursfallen har uppenbarligen handlat om mer än ”broken supply chain”, det kan man utläsa genom att ögna igenom aftonbladet t.o.m.

Blir inte klok på sista stycket, menar du att det är bra om du förlorar på ditt bet? Tittar man historiskt så har det varit odelat positivt att ligga lång över tid, borde det inte falla sig mer naturligt att då gå just lång?

Jag skulle inte säga att jag är orolig för tidsaspekten i synnerhet, snarare tvärtom, utan min prognos är att krisen äger rum här och nu varpå kurserna borde ta stryk inom närtid. Problemen med mina positioner är snarare att situationen redan kan ha varit inprisad och att jag gjorde en missbedömning av marknadens syn på situationen samt att jag tror att börsens volatilitet kommer att minska på sikt. Minskad volatilitet innebär minskade optionsvärden allt annat lika.

Jag delar inte din uppfattning av att kursfallen handlat primärt om broken supply chains. De största delarna av kursfallet skedde innan (de amerikanska) medierna rapporterade om någon risk för spridning i landet. Medierapportering om inhemsk spridning har dominerat mindre än de senaste två veckorna, och sedan två veckor (12 mars) har vi inte haft någon nedgång på DJIA till följd av de senaste dagarnas uppgång. Presskonferenserna som Trump med kollegor höll hade en arrogant underton med budskapet att det är ett externt problem som drabbar Asien och till viss del Europa, men att USA var redo och skulle undgå stora antal insjuknade. Den svenska medierapporteringen, med DN i spetsen, har helt klart haft ett annat fokus. Dock skulle jag även vilja påstå att den svenska börsen nog speglar den amerikanska snarare än att vara ett uttryck för den svenska situationen. Denna uppfattning är vad som får mig att tro att marknaden inte prisat in omfattande shutdowns i USA.

Vad gäller det sista stycket så kanske jag inte var tillräckligt tydlig. Det jag menar är att jag ser två möjliga situationer:
1. Världen löser coronakrisen, vilket är bra. Detta ger uppåtgående kurser och jag förlorar pengar, vilket är dåligt.
2. Krisen förvärras, vilket är dåligt, och kurserna går ner ytterligare. Jag tjänar pengar, vilket är bra.
Genom att vara kort så utesluter man det värsta tänkbara scenariot, vilket är att krisen förvärras och att jag förlorar pengar. I nuläget så kan jag vara någorlunda nöjd med båda de möjliga utfallen, eftersom det finns positiva aspekter av båda utfallen. Jag investerar inte pengar som jag inte har råd att förlora. Det är lite som att hedga, men att jag inte gör det strikt ekonomiskt.
Citera
2020-03-26, 20:51
Medlem
Citat:
Jag skulle inte säga att jag är orolig för tidsaspekten i synnerhet, snarare tvärtom, utan min prognos är att krisen äger rum här och nu varpå kurserna borde ta stryk inom närtid. Problemen med mina positioner är snarare att situationen redan kan ha varit inprisad och att jag gjorde en missbedömning av marknadens syn på situationen samt att jag tror att börsens volatilitet kommer att minska på sikt. Minskad volatilitet innebär minskade optionsvärden allt annat lika.

Jag delar inte din uppfattning av att kursfallen handlat primärt om broken supply chains. De största delarna av kursfallet skedde innan (de amerikanska) medierna rapporterade om någon risk för spridning i landet. Medierapportering om inhemsk spridning har dominerat mindre än de senaste två veckorna, och sedan två veckor (12 mars) har vi inte haft någon nedgång på DJIA till följd av de senaste dagarnas uppgång. Presskonferenserna som Trump med kollegor höll hade en arrogant underton med budskapet att det är ett externt problem som drabbar Asien och till viss del Europa, men att USA var redo och skulle undgå stora antal insjuknade. Den svenska medierapporteringen, med DN i spetsen, har helt klart haft ett annat fokus. Dock skulle jag även vilja påstå att den svenska börsen nog speglar den amerikanska snarare än att vara ett uttryck för den svenska situationen. Denna uppfattning är vad som får mig att tro att marknaden inte prisat in omfattande shutdowns i USA.

Vad gäller det sista stycket så kanske jag inte var tillräckligt tydlig. Det jag menar är att jag ser två möjliga situationer:
1. Världen löser coronakrisen, vilket är bra. Detta ger uppåtgående kurser och jag förlorar pengar, vilket är dåligt.
2. Krisen förvärras, vilket är dåligt, och kurserna går ner ytterligare. Jag tjänar pengar, vilket är bra.
Genom att vara kort så utesluter man det värsta tänkbara scenariot, vilket är att krisen förvärras och att jag förlorar pengar. I nuläget så kan jag vara någorlunda nöjd med båda de möjliga utfallen, eftersom det finns positiva aspekter av båda utfallen. Jag investerar inte pengar som jag inte har råd att förlora. Det är lite som att hedga, men att jag inte gör det strikt ekonomiskt.

Jag citerade dig när jag nämnde ”broken supply chains” iofs... jag tror inte alls att det är den primära anledningen till kursfallen.

Jag vet inte vilka optioner du köpt, svårt att bedöma hur Theta kommer påverka värdet på dina optioner, jag undrade bara om du hade tagit det i beaktande.

Lite som att hedga? Nej du har gått kort, satsat pengar på att nåt ska falla, eller hur? Oklart vad då du mest verkar svamla.
Citera
2020-03-26, 20:56
Medlem
Botten är nådd, Dow Jones nådde sitt lägsta för tre dagar sedan. Det stimulanspaketet visste var det tog. Signalerna är tydliga, köp innan det är för sent. Det kommer vika tillbaka, men botten är satt.
Citera
2020-03-26, 21:05
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

Absolut,

Problemet är att "alla" håller med dig om det varpå man också köpt och sålt med det i åtanke.
Personligen gör jag också skillnad på vad jag tror och vad som utspelar sig i datan.

Det ena är bara en tes kring ett händelseflöde, det andra rör verifiering av något sådant.
Vanligt är att man har flera olika scenarion och sedan söker verifikation.

Notera även att man bl a i New York startade kliniska tester för läkemedel mot Covid-19 i tisdags. Inte ett botemedel men läkemedel för att lindra symptom. Dvs sådant som gör att det kan gå från ett "folk kan inte åka till jobbet" till "det är lite rörigt, men folk kan åka till jobbet".

Den allmänna synen, av vad jag ser, är därför snarare att visst -- det blir sämre, men det kommer också att bli bättre och det tar inte flera månader innan så är fallet.

Samma sak med de amerikanska jobbsiffrorna (jobless claims, folk som påstår sig vara arbetslösa) som kom nu. Man behöver inte vara en raketforskare för att förstå att antalet arbetslösa går upp när verksamheter stänger ned. Dvs de flesta var helt på det klara med ett sådant utfall och siffror på det är inte direkt någon överraskning för någon.

På samma vis är det ingen nyhet att det blir sämre innan det blir bättre. Det har vi sett i ett antal länder nu. Vi har också börjat se att det blir bättre efter ca X tid. Det går rentav att sätta ett datum för när det böjar bli bättre än sämre om man extrapolerar all data vi har nu (att sätta definitiva datum är dock ... festligt).

I slutet av februari teoriserades det om maj månad, något som står sig ganska bra även idag. Dvs att det blir bättre än sämre i maj månad (Sverige), inte att det är 100% bra. Liknande saker är också vad forskarna (inte Aftonbladet och andra tabloider) säger. April månad kommer att vara något plågsam, men detta vet "alla" redan. Det finns en anledning att företag kan ansöka om lättnader av olika slag som kommer att gälla för april. Det finns folk som tänker på saker trots allt (även om man kan tro annat).

Oljekrisen ovanpå allt detta (du är en av få som nämner det) är dock något av en 'X-faktor'.
Där är det dock svårt att veta särskilt mycket, men vet man ingenting om någonting är det bästa att helt enkelt se vad datan säger. Finner man det plågsamt kan man åtminstone se vad de glidande medelvärdena på 1 dag säger och ta beslut efter det. Inte bäst, men långt från sämst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in