Citat:
Ursprungligen postat av
sinewave
Jag ser fortfarande dödskors på dagliga för de flesta index och utöver det är t ex volatiliteten fortfarande på historiskt höga nivåer (S&P500 VIX). Något svårt att tro något särskilt då.
Utöver det har vi fortfarande oljekrisen ovanpå allt. Man bör annars generellt sett se upp när saker ser väldigt bra ut på de kortare perspektiven. Då ligger jag ändå i BULL på X10 med en drös positioner, men det betyder inte att jag tror att det går spikrakt uppåt. Det går förmodligen uppåt på sikt (tänk flera månader) men vi kan lika väl se en ny lägre botten på det korta perspektivet. Dumt att utesluta något.
Den större frågan är var nästan botten hamnar. En tydligare dubbelbotten för t ex DJI och S&P500 på dagliga hade varit en något starkare bekräftelse. Finner det skumt med andra som endast anser att det finns en riktning, ungefär som att så alltid är fallet (när det aldrig är fallet).
Du är en av få jag respekterar på detta forum.
Med det sagt så har jag svårt att se en lägre botten. Men låt oss säga för sakens skull att en sådan situation skulle uppkomma. Vad skulle det då bero på?
1) Om Ryssland och OPEC inte kommer överens och oljepriset störtdyker under 10 usd. Fullt oljekrig.
2) Man öppnar upp de europeiska samhällena och corona får åter fäste. Man stänger åter ner länder.
3) Ekonomin har tagit extremt mycket stryk, mer än man räknade med. Och i samma veva så kommer inte politikerna överens om adekvat finanspolitik.
Nu verkar vi inte gå mot något av dessa scenarion. Men om vi gör det då kan vi se en ny botten. Kanske till och med lägre.