2020-08-03, 13:17
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Nej jag var ganska spot on med köptipset för en månad sedan. Och jag anser fortfarande att kursen kommer att stiga kraftigt.
(FB) När går ni in på börsen och fyndar efter Corona?

Varför länkade du inte det från början då?
Du ser själv hur det ser ut annars.
Citera
2020-08-03, 15:07
Medlem
sinewaves avatar
Mycket action på S&P500:
https://i.imgur.com/ufvVj6Y.png
S&P500 (SPX500USD, 4h)

Har tekniskt sett satt ATH efter 'Corona-dippen' (SPX500USD),
3 aug: 3293.8
23 jul: 3293.1

Stängningen på 4h är också högsta stängingen sedan 'Corona-dippen'.
Senast redigerad av sinewave 2020-08-03 kl. 15:17.
Citera
2020-08-03, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Min fetning

Tekniskt sett är det enkelt.
Om man köper småbolagsindex har man historiskt slagit bredare index.

Ganska givet då det inte primärt är bland de stora bolagen som högst tillväxtpotential finns.
Ett litet problem är dock att de flesta helt enkelt inte klarar av att hålla något sådant i ur och skur (särskilt inte när det är längre sättningar på börsen).

För att få ett hum kan man jämföra fonder (då dessa i regel återinvesterar utdelningar osv och har lång historik), här följer ett par typiska exempel:

dec 1998-aug 2020,
Swedbank Småbolag Sverige: +1 478.50%
Swedbank Sverige: +439.59%

jul 2006-aug 2020,
Swedbank Småbolag Sverige: +471.22%
AMF Småbolag: +441.58%
Avanza Zero: +191.92%
Swedbank Sverige: +178.57%

aug 2010-aug 2020 (10 år),
Swedbank Småbolag Sverige: +417.97%
AMF Småbolag: +382.52%
Swedbank Sverige: +132.71%
Avanza Zero: +130.52%

aug 2015-aug 2020 (5 år),
Swedbank Småbolag Sverige: +121.21%
AMF Småbolag: +112.86%
Swedbank Sverige: +33.22%
Avanza Zero: +27.85%

Källa: Avanza

-

Den här typen av effekter är dock inget man ser på en halvtimme.

Håller med dig i mycket

Tekniskt sett lätt
IRL mycket svårare eftersom en oerfaren amatör blir fort bajsnödig när det vänder ner och gör tvärfel och säljer , dom som vart med ett tag gör tvärtom
Sen vänder det och amatören vågar ej / väntar för länge = uselt resultat
Det absolut svåraste är att sälja i rätt tid , oerhört svårt
Lättare att köpa när alla skriker katastrof
Tycker du kunde tagit med Handelsbanken småbolag , borde vara obligatorisk i varje portfölj
Bland dom bästa sett över 15 år
Citera
2020-08-03, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koshar1
Jag skulle nog säga att botten såg vi i måndags. Sannolikheten att det ska störtdyka igen är låg.

Penning- och finanspolitiskt har USA gjort mycket. Antalet dödsfall i många av de värst drabbade länderna i Europa ökar inte exponentiellt eller ens linjärt längre.

Italien, Frankrike, Spanien och Storbrittanien kommer antagligen avsluta sina drastiska åtgärder inom en månad.

Måste bara skriva: fan vad grym jag är. Skrev det där inlägget i den här tråden omkring 20:e mars.

Jag prickade botten och skrev VARFÖR. Inte en enda på flashback stack ut hakan och gjorde samma sak som jag gjorde då och skrev VARFÖR botten var nådd.

För övrigt har jag gjort fina pengar. Tack för mig!
Citera
2020-08-03, 19:25
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Håller med dig i mycket

Tekniskt sett lätt
IRL mycket svårare eftersom en oerfaren amatör blir fort bajsnödig när det vänder ner och gör tvärfel och säljer , dom som vart med ett tag gör tvärtom
Sen vänder det och amatören vågar ej / väntar för länge = uselt resultat
Det absolut svåraste är att sälja i rätt tid , oerhört svårt
Lättare att köpa när alla skriker katastrof
Tycker du kunde tagit med Handelsbanken småbolag , borde vara obligatorisk i varje portfölj
Bland dom bästa sett över 15 år

Tog med de fonderna som jag på förhand visste hade väldigt hög korrelation med just småbolagsindex utan att vara just index. Spelar dock mindre roll; summa summarum blir samma sak.

En fotnot är annars att S&P500 (SPY) har en RSI på 5 min som trendar nedåt samtidigt som priset går upp. Det gör det något svårt att trycka på säljknappen:
https://i.imgur.com/v1FHl1q.png
S&P500 (SPY) @ 5min + RSI och MFI som trendar nedåt (orange resp. lila nedtill)
Senast redigerad av sinewave 2020-08-03 kl. 20:01.
Citera
2020-08-03, 20:47
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
En fotnot är annars att S&P500 (SPY) har en RSI på 5 min som trendar nedåt samtidigt som priset går upp. Det gör det något svårt att trycka på säljknappen:
https://i.imgur.com/v1FHl1q.png
S&P500 (SPY) @ 5min + RSI och MFI som trendar nedåt (orange resp. lila nedtill)

Jag tryckte inte på säljknappen.

Något svettigt då jag ligger med en position a 18x hävstång i S&P500 med en vinst på i skrivande stund +54.48%. Dvs en nivå som är ganska långt bortom där det blir vettigt att ta hem vinst. Detta samtidigt som det finns en nedre gap som förmodligen fylls så fort momentum till nedsidan börjar skapas .... Samtidigt som det finns en övre som högst förmodligen innebär en rejäl nedgång så fort den nivån är i närheten av att träffas.

Det mindre optimala scenariot just nu är att denna övre gap fylls varpå mina +54% ganska fort lär förvandlas till -20% imorgon. Ett mer optimalt scenario är att det är på väg dit men saknas runt +0.5% till eller liknande.

Sålde inte pga det faktum att både RSI och MFI trendade nedåt på 5 min samtidigt som priset gick uppåt. Det är inte direkt att betrakta som bearisch. Detta samtidigt som EU hade en väldigt stark dag (osv, osv ... många faktorer). En halvtimme efter jag skrev det där inlägget skapades också ytterligare en ny högre högsta.

SPY (S&P500), dagliga:
https://i.imgur.com/YzJlwJe.png
En svår nöt att knäcka
Citera
2020-08-03, 23:06
Medlem
Citat:
Måste bara skriva: fan vad grym jag är. Skrev det där inlägget i den här tråden omkring 20:e mars.

Jag prickade botten och skrev VARFÖR. Inte en enda på flashback stack ut hakan och gjorde samma sak som jag gjorde då och skrev VARFÖR botten var nådd.

Det kan bli mycket dyrt att förväxla tur med skicklighet gällande investeringar. Bara ett tips på vägen.
Citera
2020-08-03, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Det kan bli mycket dyrt att förväxla tur med skicklighet gällande investeringar. Bara ett tips på vägen.

Tur = man gör det utan anledning och hoppas på det bästa.

Skicklighet = jag skrev KORREKTA ANLEDNINGAR till varför botten nåddes, och varför vi skulle upp.

Det är skillnanden. Ett tips till dig nästa gång du skriver något så efterblivet.
Citera
2020-08-04, 09:59
Medlem
mortuums avatar
Citat:
Tur = man gör det utan anledning och hoppas på det bästa.

Skicklighet = jag skrev KORREKTA ANLEDNINGAR till varför botten nåddes, och varför vi skulle upp.

Det är skillnanden. Ett tips till dig nästa gång du skriver något så efterblivet.

Du hade rätt nu, men du hade likväl kunnat ha haft fel. Slå upp ödmjukhet
Citera
2020-08-04, 10:25
Medlem
Köpte Handelsbanken, SHB A på 84.16. Är det någon som fattar varför den är 9 kronor billigare än B-aktien?

Jag kommer inte ha någon tid att vara aktiv när sommaren är över så positionerar mig i tråkmånspapper. Bank känns tillräckligt segt för att passa portföljen.
Citera
2020-08-04, 11:49
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mortuum
Du hade rätt nu, men du hade likväl kunnat ha haft fel. Slå upp ödmjukhet

Få som är ödmjuka här. Flesta är börshajar och experter.
Citera
2020-08-04, 12:06
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:

Bra jobbat!

Nu är frågan var kapitalet hittar mest växtnäring framgent.

Finns det större återhämtningspotential i någon särskild bransch? Fastigheter? Olja?

Fram med strategierna!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in