2020-03-23, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonxster
Vad pratar folk om, kraschen har ju inte ens börjat. Det är besk medicin som ska ner först. Betalningsförmågan ska ner pga av arbetslöshet så generation ”jag har rätt till allt” inte har råd med sina miljoner i huslån. Då blir det kul för då skaffar jag kåk!

Då blir du välkommen i klubben
Trevligt att bo i villa
Blir bara bättre år för år
Citera
2020-03-23, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skremseltaktik
Varför en månad? För att du är osäker. Nästa år står dow jones på minst 30 000 kanske 35 000.

Vi återkommer

Jag säljer mina björnar om en månad.
Citera
2020-03-23, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonxster
Vad pratar folk om, kraschen har ju inte ens börjat. Det är besk medicin som ska ner först. Betalningsförmågan ska ner pga av arbetslöshet så generation ”jag har rätt till allt” inte har råd med sina miljoner i huslån. Då blir det kul för då skaffar jag kåk!

Vissa är otåliga. Finns fok här i tråden som tryckte in sina sista likvider när OMX gick ner till 600 för det var ju sååååå billigt.

Som du säger. Detta är av allt att döma bara början. Men att det sjunkit 35 procent redan får mig att fundera på fortsättningen. 50 procent lär Stockholm gå ner iaf.

Ett väldigt vanligt misstag att förivra sig i börskrascher och gå in för tidigt.

Samtidigt märks det att nedsidan börjar minska. Mycket negativa nyheter i helgen för USA men trots det inga stora nedgångar. Fed stödköper förvisso men ändå.
Senast redigerad av Mafia 2020-03-23 kl. 18:07.
Citera
2020-03-23, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Vissa är otåliga. Finns fok här i tråden som tryckte in sina sista likvider när OMX gick ner till 600 för det var ju sååååå billigt.

Som du säger. Detta är av allt att döma bara början. Men att det sjunkit 35 procent redan får mig att fundera på fortsättningen. 50 procent lär Stockholm gå ner iaf.

Ett väldigt vanligt misstag att förivra sig i börskrascher och gå in för tidigt.

Samtidigt märks det att nedsidan börjar minska. Mycket negativa nyheter i helgen för USA men trots det inga stora nedgångar. Fed stödköper förvisso men ändå.

Hoppas på en sista utblåsning
Håller tummarna
Citera
2020-03-23, 18:30
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkaren
Du menar byta tillbaka till AP7-Aktiefond/AP7-Såfa ?
Var med och läs/se nyheter, när världsbilden börjar se stabil ut kan man börja spekulera, men det är långt kvar, just nu ser det nattsvart ut.

Tack för tips. Bytte mina PPM-fonder till 100% AMF räntefond MIX, med god, men inte optimal, timing.
Nu kan jag inte låta bli att jävlas med jobbarkompisarna som inte följde mitt tips. Åker förmodligen på stryk snart..
Citera
2020-03-23, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia

Håller med. Det är lustigt att Fed bränner all ammo i början av krisen, som väntat har det mycket lite effekt. Det var någon klok skribent som skrev att 2008 skulle kännas som en västanfläkt i jämförelse med detta, vilket jag tror stämmer. Vad det här kalaset har kostat bara hittills kommer att ta år att reparera.
Citera
2020-03-23, 21:57
Medlem
FED och de andra centralbankerna har tappat kontrollen. Vi ska ner mer! OMX till 1200 som ett första steg.
Citera
2020-03-23, 22:08
Medlem
sebastian_s avatar
https://www.multpl.com/shiller-pe/table/by-month nu är det riktigt billigt. Billigare än vissa månader 2010. Top 10% billigaste månaden de senaste 25 åren
Senast redigerad av sebastian_ 2020-03-23 kl. 22:14.
Citera
2020-03-23, 22:16
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Vi är bara i början på det här utbrottet. Det är ett faktum. Alla säger det. Andra länder kan verifiera vad som händer.

Folk är visserligen rädda men inte alls så rädda som de kommer vara om några veckor. Restauranger och andra har problem men inte alls så stora problem som om några veckor. Industrin har problem nu men med tanke på att nästan hela världen är i lockdown så kommer allt tvärnita på ett sätt som vi inte sett sen åtminstone finanskrisen... Osv osv. Blir nedgången mindre än vid finanskrisen så är det nog bra. Då backade Stockholmsbörsen 57,8%. Jag tror på nåt liknande nu.

Nu finns det en stor andel människor som lever i förnekelse fortfarande. Som tycker det känns ok att sätta sig på en packad buss i morgonrusningen, som tycker det är rimligt att mormor passar snoriga barn i Sälen (som jag läste om i Expressen idag). Som mest bryr sig om ekonomin osv. Men när deras äldre vänner och släktingar börjar dö, och kanske en och annan yngre, så kommer paniken sprida sig på riktigt. De har ju för f-n hyrt in kylcontainrar för att få plats med alla lik!

Japp bra skrivit! Nu känns de som att folk inte tar det på riktigt allvar när det gäller viruset utan bara fokuserar på ekonomin eftersom fåren inte förstår vad som händer om man inte stoppar smittspridningen, det här har våra medier och ledare varit tysta om.

Men när nära och kära börjar dö som flugor likt en situation som Italien, om inte värre pga vår dåliga förberedelse och sjukvård, då kommer man bli otroligt arg på regeringen eftersom man exempelvis inte stängde skolor eller följde samma hårda tag som andra länder. Nu vill inte alls många stänga skolorna till exempel, det lär ändras fort.

Man kommer också bli otroligt mer rädd och det kommer vara helt öde i kollektivtrafiken och i Stockholm centrum. Precis som det är i andra länder nu. Då har regeringen inte så mycket till val än att införa tuffa åtgärder.

Så oavsett kommer både ekonomin krascha och antalet döda tyvärr bli i massor på flera tiotusen. Då kanske man funderade på varför man höll det mesta öppet, jobben försvann ju ändå liksom.
Citera
2020-03-23, 22:46
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Jag är tämligen övertygad om att så är fallet, därför är det dumt att kliva på redan nu.

Jag är inte ute efter att pricka botten, jag är ute efter att få bekräftelse på att det har vänt - ännu sålänge blir det garanterat värre innan det kan bli bättre. Säger du samma mantra om börsen rasar 35% igen?

Den som spelar safe vinner aldrig. Oavsett om det gäller poker, backgammon eller börsen..
Men jag önskar dig lycka till, fegis..
Citera
2020-03-23, 23:00
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Den som spelar safe vinner aldrig. Oavsett om det gäller poker, backgammon eller börsen..
Men jag önskar dig lycka till, fegis..

Håller med. Ta valfri kurva och man ser att ytterst få prickade botten/toppen, bättre att positionera sig till ett rimligt värde, personligt botten.
Citera
2020-03-23, 23:36
Medlem
JustZlatans avatar
VIX faller ganska häftigt idag. Nu kanske börserna kan börja gå upp igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in